Forfatter Emne: Vibra-lys og stel  (Læst 6190 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

fldahl

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 343
  • the devil made me do it...
Vibra-lys og stel
« Dato: Januar 16, 2007, 02:09:56 pm »
Hej

Jeg har en SV650S fra 2000, hvor jeg gerne vil have lys i fjernlygten.

Jeg har derfor haft lidt korrespondance frem og tilbage med Vibra-lys (http://www.vibra-lys.dk) fabrikanten.

Hun skriver, at Vibra-lys skal tilsluttes stelforbindelse på pæren.

I sådan en SV'er fra 2000 sidder der en H1-pære i fjernlygten og sådan en pære har "kun" en plus-tilslutning. Pæren må således få sin stelforbindelse fra fatningen.

Er der nogen der ved, om man kan isolere stelforbindelse til fjernlygtens pære, således jeg kan tilslutte Vibra-lyset hertil.?

Pfh. tak
Nu uden tohjulet liv...

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #1 Dato: Januar 16, 2007, 03:11:43 pm »
Hmmm...

"Sakset fra deres hjemmeside"

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Monteringsvejledning

Træk din pærefatning af og indsæt stik og pærefatningen fra Vibra-lyset ind imellem din fatning og pæren.

Monter kun den røde ledning sammen med en + plus, evt. brug positionslysledningen, så starter vibreringen straks ved tændt lys!

Til aften, eller når vejret er usigtbart, blænder du 3 gange inden for 3 sekunder, og lyset skifter til natkørsel – herefter kan du ganske almindeligt blænde op og ned. God tur!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har du spurgt til monteringen af H1 pærer???

 
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

fldahl

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 343
  • the devil made me do it...
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #2 Dato: Januar 16, 2007, 03:50:04 pm »
jep.. det er netop H1-pærerne, de siger, der er problemet..

jeg troede også, det var så nemt, som det stykke, du har sakset..

hvis deres apparatur skal tilsluttes stel (eller "virker" på stel-benet) i deres specielle fatning, så nytter det ikke noget, når H1-pæren ikke har et ben til stel..
Nu uden tohjulet liv...

BrianS

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
  • Honda VF700C Super Magna
    • SVrider galleri
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #3 Dato: Januar 16, 2007, 05:59:49 pm »
jep.. det er netop H1-pærerne, de siger, der er problemet..

jeg troede også, det var så nemt, som det stykke, du har sakset..

hvis deres apparatur skal tilsluttes stel (eller "virker" på stel-benet) i deres specielle fatning, så nytter det ikke noget, når H1-pæren ikke har et ben til stel..

Info: Når man monterer vibra lys kommer langlys lampen til at vibrerer med forlygten  :?.
Temmeligt irreterende efter min mening. Man kan jo også koble lampen fra, så må man mene om det hvad man vil.
Jeg har talt med 5 der har vibra lys, ingen har kunnet monterer det på deres lovede 10 minuter  :)

fldahl

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 343
  • the devil made me do it...
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #4 Dato: Januar 17, 2007, 11:16:07 am »
Info: Når man monterer vibra lys kommer langlys lampen til at vibrerer med forlygten  :?.
Temmeligt irreterende efter min mening.

det tror jeg faktisk ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med.? (medmindre det er en joke :D)


Citat fra: BrianS
Jeg har talt med 5 der har vibra lys, ingen har kunnet monterer det på deres lovede 10 minuter  :)

Ud over at det tog længere tid at installere end annonceret, hvad synes de-5 så om Vibra-lysets effekt/udseende.?
Nu uden tohjulet liv...

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #5 Dato: Januar 17, 2007, 11:43:05 am »
Ud over at det tog længere tid at installere end annonceret, hvad synes de-5 så om Vibra-lysets effekt/udseende.?

det er skide irriterende at se på - i sær på motorvej (og så ligner det politiet) :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

BrianS

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
  • Honda VF700C Super Magna
    • SVrider galleri
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #6 Dato: Januar 17, 2007, 05:37:58 pm »
Info: Når man monterer vibra lys kommer langlys lampen til at vibrerer med forlygten  :?.
Temmeligt irreterende efter min mening.

det tror jeg faktisk ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med.? (medmindre det er en joke :D)


Citat fra: BrianS
Jeg har talt med 5 der har vibra lys, ingen har kunnet monterer det på deres lovede 10 minuter  :)

Ud over at det tog længere tid at installere end annonceret, hvad synes de-5 så om Vibra-lysets effekt/udseende.?


Langlys indikator lampen i instrumentbrædtet blinker sammen med forlygten. Det kan godt blive noget belastende.

De var tilfredse med det alle 5. 2 af dem mente det kunne redde liv. en (HD kører  :rolleyes: ) kørte vist mest med det for at få opmærksomhed  :).

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #7 Dato: Februar 07, 2007, 12:27:36 pm »
Info: Når man monterer vibra lys kommer langlys lampen til at vibrerer med forlygten  :?.
Temmeligt irreterende efter min mening.

det tror jeg faktisk ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med.? (medmindre det er en joke :D)


Citat fra: BrianS
Jeg har talt med 5 der har vibra lys, ingen har kunnet monterer det på deres lovede 10 minuter  :)

Ud over at det tog længere tid at installere end annonceret, hvad synes de-5 så om Vibra-lysets effekt/udseende.?


Langlys indikator lampen i instrumentbrædtet blinker sammen med forlygten. Det kan godt blive noget belastende.

De var tilfredse med det alle 5. 2 af dem mente det kunne redde liv. en (HD kører  :rolleyes: ) kørte vist mest med det for at få opmærksomhed  :).
Hvilket jo i princippet faktisk også er meningen. :wink:
Hvis jeg endelig skulle montere det på min, skulle det da netop være for at få opmærksomhed. Måske endda specielt fra modkørende bilister/bilister som kommer fra sideveje. Og så ville jeg i øvrigt skide højt og flot på, om der skulle være nogen derude som finder det irriterende. Det er der i øvrigt allerede mange, der mener om Xenon-lygter. Dem vil jeg også skide højt og flot på. Når JEG kører, har MIT forlys to funktioner: Det skal vise alle andre, at her kommer jeg, og så skal det oplyse vejen for mig.
Det kan godt være, at dén holdning indbyder til nogle verbale drag over nakken, men det er nu engang sådan, jeg ser på det. Jeg er af den mening, at man aldrig kan få lys nok, og at man aldrig kan blive synlig nok.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

BrianS

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
  • Honda VF700C Super Magna
    • SVrider galleri
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #8 Dato: Februar 07, 2007, 08:50:21 pm »
De var tilfredse med det alle 5. 2 af dem mente det kunne redde liv. en (HD kører  :rolleyes: ) kørte vist mest med det for at få opmærksomhed  :).
Hvilket jo i princippet faktisk også er meningen. :wink:

Jeg mener opmærksomhed ligesom hans blå lys omkring motoren og tændings kabler der blinker  :rolleyes:  :).

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #9 Dato: Februar 07, 2007, 08:53:20 pm »
De var tilfredse med det alle 5. 2 af dem mente det kunne redde liv. en (HD kører  :rolleyes: ) kørte vist mest med det for at få opmærksomhed  :).
Hvilket jo i princippet faktisk også er meningen. :wink:

Jeg mener opmærksomhed ligesom hans blå lys omkring motoren og tændings kabler der blinker  :rolleyes:  :).
Hehe, ved jeg godt. Kunne bare ikke lige lade være. :wink:
Desuden (men sig det ikke til nogen) har jeg også selv lidt lys nede omkring motoren, samt et par andre steder. Bruger det bare aldrig.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

BrianS

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
  • Honda VF700C Super Magna
    • SVrider galleri
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #10 Dato: Februar 07, 2007, 09:15:54 pm »
Desuden (men sig det ikke til nogen) har jeg også selv lidt lys nede omkring motoren, samt et par andre steder. Bruger det bare aldrig.

 :D Jeg har også tænkt på noget lys under cyklen i "ploven". Men jeg ved heller ikke helt hvornår det skal bruges.

teamupsidedown

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 401
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #11 Dato: Februar 08, 2007, 08:17:01 am »
Info: Når man monterer vibra lys kommer langlys lampen til at vibrerer med forlygten  :?.
Temmeligt irreterende efter min mening.

det tror jeg faktisk ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med.? (medmindre det er en joke :D)


Citat fra: BrianS
Jeg har talt med 5 der har vibra lys, ingen har kunnet monterer det på deres lovede 10 minuter  :)

Ud over at det tog længere tid at installere end annonceret, hvad synes de-5 så om Vibra-lysets effekt/udseende.?


Langlys indikator lampen i instrumentbrædtet blinker sammen med forlygten. Det kan godt blive noget belastende.

De var tilfredse med det alle 5. 2 af dem mente det kunne redde liv. en (HD kører  :rolleyes: ) kørte vist mest med det for at få opmærksomhed  :).
Hvilket jo i princippet faktisk også er meningen. :wink:
Hvis jeg endelig skulle montere det på min, skulle det da netop være for at få opmærksomhed. Måske endda specielt fra modkørende bilister/bilister som kommer fra sideveje. Og så ville jeg i øvrigt skide højt og flot på, om der skulle være nogen derude som finder det irriterende. Det er der i øvrigt allerede mange, der mener om Xenon-lygter. Dem vil jeg også skide højt og flot på. Når JEG kører, har MIT forlys to funktioner: Det skal vise alle andre, at her kommer jeg, og så skal det oplyse vejen for mig.
Det kan godt være, at dén holdning indbyder til nogle verbale drag over nakken, men det er nu engang sådan, jeg ser på det. Jeg er af den mening, at man aldrig kan få lys nok, og at man aldrig kan blive synlig nok.
Jamen det er jo din mening, men hvis du møder en gut i en Scania med samme indstilling der har tændt alle sine "julegave" lygter på taget så er det nok dig der ikke kan se noget når i er kørt forbi hinanden, men så må du jo tænke på at han gerne vil se og blive set og ikke blive ophidset :twisted:

Jeg vil give dig ret i at det er vigtigt at blive set på MC, men det skal heller ikke være til ulempe for andre billister
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

fldahl

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 343
  • the devil made me do it...
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #12 Dato: Februar 08, 2007, 08:18:51 am »
Er der nogen der ved, om man kan isolere stelforbindelse til fjernlygtens pære, således jeg kan tilslutte Vibra-lyset hertil.?

Mens denne diskussion har drejet sig i en anden retning, så har jeg fundet ud af, at det faktisk er meget nemt at isolere stelforbindelsen til H1-pæren. Pæren får nemlig ikke stel fra lygtehuset, men fra fatningen, der har både en stel- og en pluspol.  :D

Nu uden tohjulet liv...

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #13 Dato: Februar 08, 2007, 10:54:40 am »
Jamen det er jo din mening, men hvis du møder en gut i en Scania med samme indstilling der har tændt alle sine "julegave" lygter på taget så er det nok dig der ikke kan se noget når i er kørt forbi hinanden, men så må du jo tænke på at han gerne vil se og blive set og ikke blive ophidset :twisted:

Jeg vil give dig ret i at det er vigtigt at blive set på MC, men det skal heller ikke være til ulempe for andre billister
Hehe, et argument kan altid blive mødt af et modargument. :wink:
Jeg er selvfølgelig enig i det med ikke at være til unødig gene. Nu snakker jeg jo heller ikke om at komme kørende med fuld stadionbelysning. Nærlys er nærlys, og fjernlys er fjernlys (uheldigvis er begge dele så ringe på en old-skool, at bilister knapt lækker mærke til det, hvis man kører med fjernlys :( ). Man skal selvfølgelig holde de to ting adskilt.

Er der nogen der ved, om man kan isolere stelforbindelse til fjernlygtens pære, således jeg kan tilslutte Vibra-lyset hertil.?

Mens denne diskussion har drejet sig i en anden retning, så har jeg fundet ud af, at det faktisk er meget nemt at isolere stelforbindelsen til H1-pæren. Pæren får nemlig ikke stel fra lygtehuset, men fra fatningen, der har både en stel- og en pluspol.  :D
Ja, sorry. Det var nu heller ikke for at lede tråden i en anden retning. :wink:
Det lyder nu også mere rigtigt, at pæren får både plus og minus gennem fatningen.
Poster du et par billeder af projektet? Og selvfølgelig ville en lille video af vibra-lyset også være velkommen. :wink:
Hvis du har mod på det, kunne du lave en lille beskrivelse af forløbet, og poste den under "Guider".
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

fldahl

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 343
  • the devil made me do it...
Re: Vibra-lys og stel
« Svar #14 Dato: Februar 09, 2007, 10:09:18 am »
Ja, sorry. Det var nu heller ikke for at lede tråden i en anden retning. :wink:
no problems :D

Poster du et par billeder af projektet? Og selvfølgelig ville en lille video af vibra-lyset også være velkommen.
se, nu skal du høre en længere historie:  8)

da jeg blev i tvivl om monteringen af vibra-lyset - og i særdelshed om, hvordan det så ud i drift, så forlod jeg denne løsning.. har eftersøgt en video af produktet i aktiv tilstand, men Vibra-lysets opfinder fortæller mig "at det ikke kan ses på fjernsyn"  :shock: :|.. dette gjorde, at jeg ikke har bestilt sådan en tingest.. mit mål var bl.a. at få lys i fjernlygten og dette tvivlede jeg på, kunne lade sig gøre, hvis man ikke en gang kan tage et billede af slutresultatet.. jeg er opmærksom på problemer omkring lysfrekvens og billedeopdatering, men alligevel...

så det jeg gjorde, var at bestille sådan en fætter her:

http://www.veiligmotorrijden.com/

den har jeg installeret og den virker perfekt  :D.. har installeret den i stedet for positionslygten foran, som nu ikke længere er i drift...

men men men, sagen slutter ikke her, fordi jeg har Xenon i nærlyset, hvilket giver et fint blåligt lys (tror forresten ikke, jeg behøver Vibra-lyset længere  :wink:)... problemet er bare, at pæren i fjernlyset lyser i en meget gullig nuance ifht. Xenon-nærlygten.. og når jeg netop har sat effektbegrænseren (http://www.veiligmotorrijden.com/) i pga. ønsket om en symmetrisk front, så du'r det bare ikke, at det ene lys er blåligt - og det andet er gulligt.. har endda prøvet en "superblue" H1 pære fra THansen (undskyld)...

så nu har jeg i England bestilt sådan en pære her til fjernlyset:



og håber dermed på, at der igen kan komme symmetri i frontlygterne... billeder kommer, når projektet lykkes (hvis det sker)  :D

forresten har jeg bestilt sådanne to LED-pærer til baglygten, da jeg synes, stoplyset reagerer alt for langsomt:



måske, der kommer en lille "før og efter"-video, hvis det ellers spiller..

i en anden tråd har jeg efterlyst, hvordan man skiller lygtehuset ad, og det var egentligt fordi det var min tanke, at forsøge at installere en H4 pære i lygtehuset, om hvilke jeg har hørt, skulle kunne give en mere blåligt lys end H1-pærerne.. denne idé har jeg dog forladt igen efter jeg har set, hvad der skal til  :wink:

det er ikke fordi, jeg nødvendigvis eftertragter blåt lys for alt i verden, men når nu nærlyset er det - så skal fjernlygten også have det.. ellers skal den alternativt være slukket, som originalt  :D

/langhistorieslut
Nu uden tohjulet liv...