Forfatter Emne: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?  (Læst 4789 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Blinklys

  • Gæst
Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Dato: November 17, 2007, 05:51:13 pm »
Går og overvejer lidt hvor de næste gryn skal bruges til foråret...

Jeg har indtryk af at de fleste går efter PCIII+filter+rulning som det første, men selv hælder jeg nok mest til at smide grynene i affjedring+dæk. "PowerCommander" og "PiperCross" lyder da helt sikkert mere sexede, når geden skal præsenteres, men jeg tror jeg vil blive gladere for opgraderet affjedring+dæk - jeg mener det er jo cyklens kontakt med asfalten, hvad kan være mere vigtigt end det?...

Hvad ville i andre investere i først?

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #1 Dato: November 17, 2007, 06:53:07 pm »
PCIII + tilbehør fordi jeg vil tro at det kan mærkes mere end den anden valgmulighed. Det er jo ikke hele tiden at man har brug for max vejgreb. Jeg nyder derimod at min motorgang ved rolig kørsel er markant mere jævn og at jeg har fået bedre gasrespons.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

coach

  • Gæst
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #2 Dato: November 17, 2007, 07:41:42 pm »
brug pengene på affjedring og dæk.Jeg har begge mods på en 650 og hvis du ikke kører ligeud hele tiden så er motor optimering spild af penge hvis du ikke kan udnytte det.En 650 har væsentlig dårligere affjedring end en 1000

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #3 Dato: November 17, 2007, 08:07:40 pm »
jeg tro det bliver en kombi her i vinteren
jeg skal ud og have nyt dæk i starten af '08
mellem affjedring og PCIII
en justerbar bagdæmper ligger højt på ønskelisten men er ikke sikker på om den kommer på i vinter...
luftfilter kommer og PCIII med std map når der luft i økonomien

men rulningen og forgaffelfjedre kommer nok til sidst
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #4 Dato: November 17, 2007, 08:40:22 pm »
Ja affjedring på 650'eren er dårligere end 1000'erens.

Og ang. pcIII+filter. Så igen samlignet med 1000'eren, så er motorgangen på 650'eren mere rolig, og ikke så brutal som sin storebror. Og derfor vil man ikke hente så mange HK/moment eller mærkbar forskel.

Nu kører jeg selv uden PCIII (overvejer heller ikke at få den), men har også "kun" 650'eren. Havde jeg nu 1000'eren. Så ville jeg nok overveje kraftigt at få den, efter hvad alle fortæller om af forskelle der er sket, efter du har fået den monteret.

Så jeg ville vælge den at sige affjedring+filter (og en justering af orginal ECU), hvis det var mig... :)
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

Blinklys

  • Gæst
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #5 Dato: November 17, 2007, 08:46:13 pm »
Jeg vil bestemt gerne have begge dele på sigt :) Jeg synes egentlig motorgangen er fin. Jovist den er da lidt ujævn ved lave omdrejninger, og den "puffer" lidt i røret nogle gange ved motorbremsning, men ikke noget generende (synes faktisk det har sin charme.) Der er slet ingen tvivl om at motorgang og gasrespons kunne forbedres med PCIII-møllen, men synes jeg det er lovlig mange tusser at smide efter det nu - synes mere det ville være prikken over i'et, når det andet er i top...

Jeg hælder også til argumentet om at motoroptimering er spildt, hvis affjedring, dæk og bremser halter bagefter. Men men men... det er jo heller ikke en racer vi snakker om, så jeg tænker selvfølgelig også på, hvad jeg vil blive gladest for i hverdagen :) Jeg er bestemt mere sving-kører end ligeud-kører - så bedre vejgreb ja tak :D og affjedringen og standard-dækkene på 650'eren er jo ikke ligefrem verdens bedste :| Der er også det faktum at mit SVin bliver brugt til daglig transport, og således ikke så sjældent kører i regn - og her kan et bedre vejgreb jo være ret så kærkomment :)

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #6 Dato: November 20, 2007, 02:14:39 pm »
Ingen tvivl der, affjedring og dæk.
650'eren går rigtig fint i motoren, ingen grund til at smide tusindlapper efter den (måske lige nogle skrappe knaster)

Men affjedringen halter noget, især forgaflen kan godt trænge til en opgradering.
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #7 Dato: November 20, 2007, 02:34:25 pm »
Ingen tvivl der, affjedring og dæk.
650'eren går rigtig fint i motoren, ingen grund til at smide tusindlapper efter den (måske lige nogle skrappe knaster)

Men affjedringen halter noget, især forgaflen kan godt trænge til en opgradering.
100 % Enig  :thumbsup:

Hvis du vil have flere hyppere, så køb en anden cykel  :wink:
Bedre køreegenskaber, er både sikrere og sjovere  !
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Blinklys

  • Gæst
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #8 Dato: November 20, 2007, 03:05:11 pm »
Ja jeg synes nemlig også den kører ganske fint :) Jeg synes ihvertfald en PCIII+tilbehør er en voldsom udskrivning for at fjerne den smule huggen der er. Hestekræfter er jeg ligeglad med, der savner jeg ikke noget (der er vist alligevel heller ikke meget ekstra at hente med en PCIII på en 650'er, så vidt jeg er orienteret...) Og som tidligere nævnt, så er der jo muligheden for at få justeret lidt på ECU'en :) Så jeg må indrømme jeg er blevet lidt "turnoff'ed" på hele PCIII-ideen...

På affjedring er der tilgengæld en del at hente tror jeg :) Forgaflen står først på programmet - nogle bedre fjedre og noget kvali olie kan vel gøre det her. Men hvad med bagtil? Jeg går egentlig ikke op i at have de store indstillingsmuligheder. Vil man få noget ud af bare at skifte fjederen? Eller skal der en ny bagdæmper til, for at det rykker noget?

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #9 Dato: November 20, 2007, 04:33:25 pm »
Et par Hyperpro fjedre (eller andet mærke) i forgaflen gør underværker, men der er stadig langt til en supergaffel....... Det kan f.eks pisse mig helt af når den siger "klonk" ved småstore huller/ujævnheder  :brok: Men det har Rune en forklaring på, noget med hvordan den er bygget(billigt) op.

Bagpå har jeg ikke det helt store at sige, det kan jeg snakke med om når jeg får fat på en GIXXER bagdæmper.
Men helt tosset er det altså ikke, jeg kører nogle ok tider på Knutstorp og Poznan med original bagdæmper og Hyperpro gaffelfjedre. Det spiller så sikkert ind at jeg kun vejer en smule mere end Skyggen  :mrgreen:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #10 Dato: November 20, 2007, 05:00:27 pm »
Jeg har også læst om nogle som skifter den bagerste dæmper ud med en fra en fra en Kawa ZX636R... Men når det kommer til old school cyklen er det vidst svært at finde nogle bagdæmpere fra andre cykler, som sådan bare lige passer på...

Et par Hyperpro fjedre (eller andet mærke) i forgaflen gør underværker, men der er stadig langt til en supergaffel....... Det kan f.eks pisse mig helt af når den siger "klonk" ved småstore huller/ujævnheder  :brok: Men det har Rune en forklaring på, noget med hvordan den er bygget(billigt) op.
Aaah! Selvfølgelig... Jeg troede det var speedometret der sad løst, men havde tjekket det flere gange, og det sad som det skulle :D Tak.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #11 Dato: November 21, 2007, 08:12:37 am »
Et par Hyperpro fjedre (eller andet mærke) i forgaflen gør underværker, men der er stadig langt til en supergaffel....... Det kan f.eks pisse mig helt af når den siger "klonk" ved småstore huller/ujævnheder  :brok: Men det har Rune en forklaring på, noget med hvordan den er bygget(billigt) op.

Bagpå har jeg ikke det helt store at sige, det kan jeg snakke med om når jeg får fat på en GIXXER bagdæmper.
Men helt tosset er det altså ikke, jeg kører nogle ok tider på Knutstorp og Poznan med original bagdæmper og Hyperpro gaffelfjedre. Det spiller så sikkert ind at jeg kun vejer en smule mere end Skyggen  :mrgreen:

Jep, 650'erens gaffelindmad er af typen "damper rod" som ikke er god til pludselige hårde bump i underlaget.
Det bedre alternativ hedder "cartridge", som findes i de fleste dyrere mc'erem inklusive SV1000'eren.

Der findes et produkt kaldet "Racetec Goldvalve" som erstatter noget af indmaden i 650'erens forgaffel og stort set omformer den til en cartridge indmad.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #12 Dato: November 21, 2007, 09:53:13 am »
Et par Hyperpro fjedre (eller andet mærke) i forgaflen gør underværker, men der er stadig langt til en supergaffel....... Det kan f.eks pisse mig helt af når den siger "klonk" ved småstore huller/ujævnheder  :brok: Men det har Rune en forklaring på, noget med hvordan den er bygget(billigt) op.

Bagpå har jeg ikke det helt store at sige, det kan jeg snakke med om når jeg får fat på en GIXXER bagdæmper.
Men helt tosset er det altså ikke, jeg kører nogle ok tider på Knutstorp og Poznan med original bagdæmper og Hyperpro gaffelfjedre. Det spiller så sikkert ind at jeg kun vejer en smule mere end Skyggen  :mrgreen:

Jep, 650'erens gaffelindmad er af typen "damper rod" som ikke er god til pludselige hårde bump i underlaget.
Det bedre alternativ hedder "cartridge", som findes i de fleste dyrere mc'erem inklusive SV1000'eren.

Der findes et produkt kaldet "Racetec Goldvalve" som erstatter noget af indmaden i 650'erens forgaffel og stort set omformer den til en cartridge indmad.
Der findes et lignende kit her: http://www.carpimoto.it/content/prod/l_EN/s_1_Home/br_5_Suzuki/bi_66_SV_650__02/sp_1/pr_30019_Matris_Fork_Cartridge_Kit_for_Suzuki_SV_650_S_99_02.htm

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #13 Dato: November 21, 2007, 10:30:30 am »
Et par Hyperpro fjedre (eller andet mærke) i forgaflen gør underværker, men der er stadig langt til en supergaffel....... Det kan f.eks pisse mig helt af når den siger "klonk" ved småstore huller/ujævnheder  :brok: Men det har Rune en forklaring på, noget med hvordan den er bygget(billigt) op.

Bagpå har jeg ikke det helt store at sige, det kan jeg snakke med om når jeg får fat på en GIXXER bagdæmper.
Men helt tosset er det altså ikke, jeg kører nogle ok tider på Knutstorp og Poznan med original bagdæmper og Hyperpro gaffelfjedre. Det spiller så sikkert ind at jeg kun vejer en smule mere end Skyggen  :mrgreen:

Jep, 650'erens gaffelindmad er af typen "damper rod" som ikke er god til pludselige hårde bump i underlaget.
Det bedre alternativ hedder "cartridge", som findes i de fleste dyrere mc'erem inklusive SV1000'eren.

Der findes et produkt kaldet "Racetec Goldvalve" som erstatter noget af indmaden i 650'erens forgaffel og stort set omformer den til en cartridge indmad.
Der findes et lignende kit her: http://www.carpimoto.it/content/prod/l_EN/s_1_Home/br_5_Suzuki/bi_66_SV_650__02/sp_1/pr_30019_Matris_Fork_Cartridge_Kit_for_Suzuki_SV_650_S_99_02.htm

Hygge

Det er rigtigt, Matris havde også til SV650'eren (har selv kigget på/savlet over deres kit til Gixxeren  :) )

Matris' er nok et endnu bedre bud, for Racetec'en kræver noget arbejde at montere (noget med at man skal bore større huller i damper rod'en)
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Affjedring+dæk eller PCIII+filter+rulning?
« Svar #14 Dato: November 21, 2007, 10:39:18 am »
Der er forresten også Traxxions AK-20: http://www.traxxion.com/store/detail.asp?product_id=AK-20

Det er bare noget dyrere. (selvom dollarkursen er lav  :wink: )

De har forresten også færdige damper rods med Racetec "emulatorene" (som de korrekt hedder): http://www.traxxion.com/store/detail.asp?product_id=SVDR
« Senest Redigeret: November 21, 2007, 10:41:54 am af runes-mc.dk »
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)