Forfatter Emne: Brixs 2. gen byggetråd  (Læst 8066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Brixs 2. gen byggetråd
« Dato: Februar 23, 2015, 09:16:50 pm »
I løbet af det sidste halve år er der sket lidt mere end der plejer med min lille grisling. Kæmpe stor tak til Sajmon for alt hjælpen gennem hele projektet!

Jeg havde en sv1000 forgaffel med hyperpro fjedre til overs fra baneraceren, så den blev serviceret og kom på grislingen. Hoved årsagen var de bedre bremser, men affjedringen er helt klart også et step op. Fronten matcher nu zx-10r dæmperen ganske godt. Da der ingen speedosensor er i sv1000 forhjul, skulle der findes en anden løsning. Jeg valgte en løsning med en hall sensor og magneter.
Sensor:
http://www.conradelektronik.dk/Cherry-Switches-GS100701.htm?websale8=conrad-dk&pi=276106&ci=SHOP_AREA_14741_0231410
Magneter:
http://www.conradelektronik.dk/Rund-1.19-T-ATT.NUM.LIMIT-TEMPERATURE_MAX:-80-%b0C-PIC-M0805.htm?websale8=conrad-dk&pi=185106&ci=SHOP_AREA_83990_0214810
Man skal bruge 4 eller 8 magneter alt efter hvilken årgang cykel man har. Jeg limede dem fast med epoxylim på bremseskiven.


Cyklen havde nu gået knap 50.000 km, så det var tid til at kontrollere ventiler. Når jeg alligevel skulle ind til knasterne, kunne jeg lige så godt lave det famøse cam swap samtidig. Man tager indsugnings knaster fra en 1. gen, og smider i udstødningssiden. Jeg fik knasterne for 800kr. De giver et løft på 0,9mm og forlænger åbningstiden med 7 grader. Det ville kræve en ny indkøring, men da jeg havde fået at vide den originale boks kunne mappes var det ikke nødvendigt at smide penge efter en powercommander. Cyklen var allerede kørt ind på en forsimplet måde i den originale boks, med pipercross luft filter og fuldt Mivv system.

Pakningerne var lidt dyre hver for sig, så jeg endte med at købe et helt sæt. Og når jeg alligevel havde alle pakningerne ville jeg smide en tyndere toppakning på. Den originale suzuki pakning består nemlig af tre lag, hvor man kan fjerne det midterste. Det burde hæve kompressionen fra 11,5:1 til 11,9ish:1. Der var også kommet den større sv1000 snorkel i luftfilterkassen.

Inden jeg begyndte at pille ved motoren ville jeg gerne have lavet en effektmåling så jeg havde et sammenligningsgrundlag. Det fik jeg lavet ved FV motor, hvor det også var planen at den skulle køre ind. Da den blev rullet opdagede han det var en 650’er og ikke en 1000’er, og han kunne derfor ikke mappe den originale boks. Det var lige ved jeg droppede hele projektet for jeg synes ikke jeg havde pengene til at smide efter en powercommander. Jeg faldt dog over en billig pc3 til en sv1000 som også kan monteres på en 650’er. Man kan bare ikke downloade 650 maps, men da jeg skulle have et custom map var det lige meget. PC3en blev købt og monteret. FV motor kommenterede også mine forrør. Jeg troede som udgangspunkt de var helt fine, for det var en fuldt Mivv system, men de to rør var samlet med et t-stykke, hvilket giver en masse turbolæns. Det skulle også laves om.
Det hele var nu planlagt og motoren blev åbnet, toppakningen og knasterne blev skiftet. Ventilerne blev kontrolleret og stillet. Der blev justeret gasspjæld, stillet TPS og skiftet olie og oliefilter. Nårh ja, der blev også monteret scottoiler og en kortere gear arm fra en sv1000 :)

Hele cyklen står samlet igen, kun forrørene mangler, men de bliver ordnet i løbet af ugen også skal den indkøres så den er klar til sæson start.
Jeg tror aldrig jeg har glædet mig så meget til sæson start som jeg gør nu :D
Når den er blevet rullet skal jeg nok opdatere med effekt resultat.
« Senest Redigeret: Februar 23, 2015, 09:21:23 pm af Brix »
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #1 Dato: Februar 24, 2015, 08:28:42 am »
 Der er sg et ok lille projekt du har lavet :respekt:
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #2 Dato: Februar 24, 2015, 09:29:59 am »
 :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt:

 :orkester:
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #3 Dato: Februar 24, 2015, 09:16:48 pm »
Fedt!
Hvordan ser udstødningen ud før og efter? T-stykke lyder helt skrald!

Det kunne iøvrigt være at jeg skulle finde de gamle oldschool knaster frem, hvis de kan indbringe lidt knaster :-D
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #4 Dato: Februar 25, 2015, 12:32:56 pm »
Jeg satser også på at jeg får bare en smule ud af det :orkester:

Jeg kan lige prøve at finde nogle billeder af udstødningen, og smide dem op. Det samme problem er gældene på +04 orignale udstødningen. Jeg tror nok 03 er lavet rigtigt.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

guffer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
  • Michael
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #5 Dato: Februar 26, 2015, 06:08:22 pm »
Hej Brix.
Jeg har en pc3 til sv650  på min sv1000 hvis du er interesseret kunne vi jo bytte.
Jeg kan fanges på kilosvin@gmail.com.
Mvh michael

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #6 Dato: Februar 26, 2015, 08:07:37 pm »
Det er for sent, den er ved at blive kørt ind.
Ellers tak 👍
Sent from my Lumia 520 using Tapatalk
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

guffer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
  • Michael
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #7 Dato: Februar 26, 2015, 10:35:54 pm »
Ok det er bare iorden. Fik du lavet er måling før ombygning glæder mig til at høre hvor meget det har givet med al den ombygning.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #8 Dato: Februar 27, 2015, 09:07:37 am »
Ok det er bare iorden. Fik du lavet er måling før ombygning glæder mig til at høre hvor meget det har givet med al den ombygning.
Ja, jeg har målinger fra før ombygningen. Faktisk 2, de er dog lavet ved skjern mc og ved fv motor, men cyklen bliver kørt ind ved dyno Ove. Så det kan ikke helt sammenlignes, også alligevel. Ove og fv motor har samme rullefelt.
Jeg tror min måling fra skjern sagde 76hk, og fv motor sagde 68hk, men du må ikke hænge mig op på det.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #9 Dato: Marts 12, 2015, 01:15:25 pm »
En hurtig update!

Så er Dyno Ove færdig med cyklen. Der er lavet separat map til hver cylinder. Det er langt fra verdens vildeste SV'er, men den ligger rigtig pænt sammenlignet med andre cykler han har haft igennem.
Han sagde også at den spinder som en mis nu. Så jeg er ved at gå ud af mit gode skind for at prøve den :D

Her er en hurtig sammenligning af tallene, de er ikke helt endelige.
Alle er målt ved 100% gas. Før(den røde) målingen er lavet på FV motors rullefelt, men de burde være nogenlunde sammenlignelige ifølge Ove, da de har samme rullefelt.

Før/rød:   Indkørt i ECU, havde en udemærket air/fuel ratio. PiperX filter og fuldt mivv system.
Mellem/grøn:   0-map i PC3. SV1000 snorkel, tyndere toppakning, andre udstødningsknaster og fuldt mivv system med Sajmon mod.
Efter:   Mappet i PC3 med separat map til hver cylinder. Fjernet snorkel, tyndere toppakning, andre udstødningsknaster og fuldt mivv system med Sajmon mod.



Da Ove havde den på feltet ringede han til mig for at spørge om han skulle fjerne snorklen. Det giver op imod 6 heste på kurven, at fjerne stock snorklen.
Jeg sagde jeg havde en sv1000 snorkel på, så jeg vidste ikke hvor stor forskellen ville være og jeg ikke har ude efter en masse larm. Jeg syntes dog han skulle træffe beslutningen.
Han rullede den derefter både med og uden. Forskellen var:
Uden snorkel mistede den lidt den 1,1 hk mellem 3.000 og 4.000 omdr, men vandt 1,5 hk mellem 4.500 og 7.500 omdr. Den blev pillet ud.

Hvis man ser på tallene, er ændringerne ikke "off the chart". Kurven er dog blevet en del pænere efter 5.000 omdr. På toppen er det ikke ophidsende tal.
Jeg havde håbet på lidt mere på toppen, men jeg var også godt klar over det er svært at hive meget ud af sv'eren uden rigtig at skulle punge ud. Nu handlede projektet heller ikke kun om flere heste, men lige så meget at prøve og åbne motoren og få beskidte fingre. Det lykkedes :D
Nogle spørger om det er pengene værd. Ser man på tallene, så er svaret nej - køb en sv1000 istedet for. Men jeg ville ikke have en sv1000, så indtil videre har jeg ikke fortrudt noget som helst. Det har været en fornøjelse, og til stor glæde.

Det sidste og vigtigste har jeg til gode... Hvordan kører den?
Jeg smider en update når jeg er blevet klogere.
« Senest Redigeret: Marts 25, 2015, 12:16:53 pm af Brix »
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #10 Dato: Marts 12, 2015, 01:48:00 pm »
Det er jo ikke altid resultatet, som er målet i sig selv - men mere rejsen hen mod resultatet. Bare du har hygget dig med det, så er det vel fint nok. Kan sagtens sætte mig ind i, at nørderiet er sjovt. ;)
/Mads P.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #11 Dato: Marts 12, 2015, 01:54:44 pm »
Fedt!
Hvordan ser udstødningen ud før og efter? T-stykke lyder helt skrald!

Det kunne iøvrigt være at jeg skulle finde de gamle oldschool knaster frem, hvis de kan indbringe lidt knaster :-D
Sådan ser det ud på stock og alle de aftermarked jeg har set.


K3 udstødningen er af en eller anden grund lavet rigtigt. Jeg var lige ved at springe på en jeg fandt billigt på ebay :D

Sådan ser det ud nu.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #12 Dato: Marts 13, 2015, 09:33:54 pm »
Fedt!
Hvordan ser udstødningen ud før og efter? T-stykke lyder helt skrald!

Det kunne iøvrigt være at jeg skulle finde de gamle oldschool knaster frem, hvis de kan indbringe lidt knaster :-D
Sådan ser det ud på stock og alle de aftermarked jeg har set.


 :shock: :shock: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Hold nu kæft hvor ser det ud! Hvad tænker de dog på?
Godt at du fik rettet lidt ud på sagerne! Sådan så oldschool'en sgutte ud.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #13 Dato: Marts 25, 2015, 12:08:28 pm »
Eh.... mangler der ikke noget tekst til dit citat?
/Mads P.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Brixs 2. gen byggetråd
« Svar #14 Dato: Marts 25, 2015, 12:18:03 pm »
Eh.... mangler der ikke noget tekst til dit citat?
Jou det var en fejl :D
Jeg fik lavet en nyt citat istedet for den rettelse jeg skulle have lavet :innocent:
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG