SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: A.P. efter Oktober 22, 2004, 04:35:47 pm
-
er der nogen der kan fortælle mig og det er tvingende at det to afgangsrør er lige lange inden de mødes og bliver samlet i mellemrøret, som så ender i lydpotten.
og hvis det er nødvendigt hvorfor så det. :?: :?: :?:
-
Hvis du vil have max ydelse, så er det nødvendigt.
Jeg er ikke så sikker på det tekniske, det er sikkert noget med modtryk, men i en TV udsendelse om Ducatis 999, nævnte de at pga. af V motoren og udstødningen/cylindernes placering havde de lavet forrøret til hhv. den forreste og bageste cylinder med forskellig diameter, netop for at udligne forskellen i længde og derved få maximal effekt :!:
-
Tak det var en fin begrundelse Rune. :) :) :) 8) :wink:
-
Det er IKKE nødvendigt at afgangsrørende er lige lange, det der er afgørende er at der er lige stor modstand/tab over begge afgangsrør. Modstanden kan justeres ved at øge/mindske rørdiameter, lave knæk på røret eller ændre på længden af røret.
Oftest sætter man en effekt potte på for at mindske modstanden i potten og derigennem få mere power. Men er modstanden forskellig mellem to cylindre er det svært/umuligt(?) at få dem til at kører optimalt (eller yde lige meget). Det svare lidt til at have forskellige potter på hver afgangsrør.
Hvor meget det betyder i praksis aner jeg ikke.
Tager jeg helt fejl? Det håber jeg ikke :?