Forfatter Emne: HJÆLP til indstilling af affjedring  (Læst 2107 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lasse1982

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 561
HJÆLP til indstilling af affjedring
« Dato: Juni 27, 2008, 09:22:22 am »
Hey SVriders.

Jeg ville lige høre om der er en af jer der har tid og lyst til at hjælpe mig med at indstille min affjedring korrekt. Det ville være rart at se det i praksis inden jeg selv forsøger mig frem...

Hvis der er en fra Nord- eller Østjylland der vil give det et forsøg så vil jeg meget gerne høre fra jer...

Mvh

Lasse
Lasse
Yamaha SZR660 (Solgt 2007)
Suzuki SV650S K6 (Solgt 2008)
Yamaha SZR660 (Solgt 2012)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: HJÆLP til indstilling af affjedring
« Svar #1 Dato: Juni 27, 2008, 06:06:50 pm »
Du kan selv gøre RIGTIGT meget.

Start med at justere den ind til basisindstillingerne som står i manualos - og find en lille strækning vej du kan teste på - og gå så ud fra det her skema: http://hyperpro.dk/troubleshooting.htm

Det har hjulpet mig MEGET.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Lasse1982

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 561
Re: HJÆLP til indstilling af affjedring
« Svar #2 Dato: Juni 28, 2008, 07:36:27 am »
Du kan selv gøre RIGTIGT meget.

Start med at justere den ind til basisindstillingerne som står i manualos - og find en lille strækning vej du kan teste på - og gå så ud fra det her skema: http://hyperpro.dk/troubleshooting.htm

Det har hjulpet mig MEGET.

tak for linket det vil jeg prøve at arbejde lidt mere med
Lasse
Yamaha SZR660 (Solgt 2007)
Suzuki SV650S K6 (Solgt 2008)
Yamaha SZR660 (Solgt 2012)

Blinklys

  • Gæst
Re: HJÆLP til indstilling af affjedring
« Svar #3 Dato: Juli 11, 2008, 12:12:25 pm »
Jeg har også lige brug for lidt råd fra eksperterne her :)

Siden jeg købte mit SVin sidste år, har jeg smidt små 20 kg (der må gerne klappes :mrgreen:), og det har selvsagt har haft en rimelig stor effekt på køreegenskaberne. Jeg har ikke indstillet på affjedringen og alt står stadig standard. Jeg husker tydeligt dengang, at den havde en tendens til at falde indad/overstyrer i langsomme sving (f.eks. rundkørsler.) Nu er der jo ikke så meget at indstille på baby-SVinets affjedring (kun fjederforspænding så vidt jeg ved), men ifølge skemaet burde jeg nok dengang have øget fjederforspændingen bagpå og mindsket den foran...

I dag kører SVinet væsentlig bedre over hele linjen, og styringen er meget mere stabil - måske med en lillebitte tendens til at den rejser sig/understyrer i langsomme sving. Men den væsentligste forskel er, at jeg nu synes den "bumper" meget bagpå når vejen er ujævn. Jeg har også fået et bredere styr på og sidder en smule mere fremadlænet, med mere vægt på forenden og lidt mindre bagpå.

Nu vil jeg gerne prøve at få indstillet det ordenligt. Jeg ka' selvfølgelig bare prøve mig frem, men det er mere hvor jeg skal starte. Tænkte på at sætte fjederforspændingen en tak ned bagpå, og måske en tak op foran - lyder det rigtigt?

pumper

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 224
Re: HJÆLP til indstilling af affjedring
« Svar #4 Dato: Juli 11, 2008, 01:31:26 pm »
Prøv denne her :http://www.sportrider.com/tech/146_suspension_settings/index8.html

Jeg har og jeg synes godt om den.
Tidl. MC GS1000E,BSA B40,GL500i,CB750F(900 motor)