Forfatter Emne: knastkæde strammer  (Læst 8131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

palle j

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 463
knastkæde strammer
« Dato: September 26, 2006, 06:52:46 am »
jeg har lige haft min knastkæde strammer ude og strammet den lidt op så kæden ikke rasler mere (model 00. )
men kan man stramme den for meget eller hvor meget er formeget ?? er der nogen der har erfaring med det
Blå SV650S 00

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: knastkæde strammer
« Svar #1 Dato: September 26, 2006, 08:03:07 am »
jeg har lige haft min knastkæde strammer ude og strammet den lidt op så kæden ikke rasler mere (model 00. )
men kan man stramme den for meget eller hvor meget er formeget ?? er der nogen der har erfaring med det
:shock: :shock:
Øhm... du kan ikke manuelt stramme dine knastkædestrammere!! Det skal de gerne gøre automatisk, det er faktisk hele formålet med dem!
Og JA, du kan sagtens stramme dem for meget! Med sandsynligvis smadret motor til følge!
Hvis du ikke er helt klar over, hvordan knastkædestrammere fungerer, så vil jeg foreslå dig IKKE at starte din maskine, før du har fået nulstillet dine knastkædestrammere.
Kig evt. denne guide igennem: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=2907.0
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: knastkæde strammer
« Svar #2 Dato: September 26, 2006, 08:08:38 am »
Der var jeg lidt for langsom men som Freddy skriver :

Iflg. reparationsmanualen skal strammerne løsnes helt før montage og og så frigøres efter montage - altså er det kun den fjeder som sidder inden i strammerne som skaber den nødvendige kraft.
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

palle j

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 463
Re: knastkæde strammer
« Svar #3 Dato: September 26, 2006, 08:26:05 am »
:shock: :shock:
Øhm... du kan ikke manuelt stramme dine knastkædestrammere!! Det skal de gerne gøre automatisk, det er faktisk hele formålet med dem!
Og JA, du kan sagtens stramme dem for meget! Med sandsynligvis smadret motor til følge!
Hvis du ikke er helt klar over, hvordan knastkædestrammere fungerer, så vil jeg foreslå dig IKKE at starte din maskine, før du har fået nulstillet dine knastkædestrammere.
Kig evt. denne guide igennem: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=2907.0
det jeg har gjort er at dreje den pal der trykker på kæden så fjederen strammer lidt mere, alså skruge den ud og sætte den i igen så fjederen stramme mere,
jeg havde "nul stillet" den ingen jeg monteret den igen.
men kan fjederen blive for stram
Blå SV650S 00

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: knastkæde strammer
« Svar #4 Dato: September 26, 2006, 08:38:42 am »
:shock: :shock:
Øhm... du kan ikke manuelt stramme dine knastkædestrammere!! Det skal de gerne gøre automatisk, det er faktisk hele formålet med dem!
Og JA, du kan sagtens stramme dem for meget! Med sandsynligvis smadret motor til følge!
Hvis du ikke er helt klar over, hvordan knastkædestrammere fungerer, så vil jeg foreslå dig IKKE at starte din maskine, før du har fået nulstillet dine knastkædestrammere.
Kig evt. denne guide igennem: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=2907.0
det jeg har gjort er at dreje den pal der trykker på kæden så fjederen strammer lidt mere, alså skruge den ud og sætte den i igen så fjederen stramme mere,
jeg havde "nul stillet" den ingen jeg monteret den igen.
men kan fjederen blive for stram
Jeg kan ikke rigtigt gennemskue, hvad det er du har gjort... Hvis du har haft knastkædestrammerne pillet ud af motoren, skal du være 100% sikker på at palen er skruet helt i bund i knastkædestrammerhuset, inden du igen monterer knastkædestrammeren i motoren. Den fjeder-belastede pal som går ind og trykker på knastkæden, har en form for lås, som gør at den ikke kan løsne sig igen. Det betyder, at hvis palen er skudt for langt frem når du monterer knastkædestrammeren i motoren, så trykker den for hårdt på knastkæden, og så kører din knastkæde for stramt. Og det er ikke ønskværdigt!! Det kan godt blive liiiiidt dyrt.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

palle j

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 463
Re: knastkæde strammer
« Svar #5 Dato: September 26, 2006, 09:08:00 am »
Jeg kan ikke rigtigt gennemskue, hvad det er du har gjort... Hvis du har haft knastkædestrammerne pillet ud af motoren, skal du være 100% sikker på at palen er skruet helt i bund i knastkædestrammerhuset, inden du igen monterer knastkædestrammeren i motoren. Den fjeder-belastede pal som går ind og trykker på knastkæden, har en form for lås, som gør at den ikke kan løsne sig igen. Det betyder, at hvis palen er skudt for langt frem når du monterer knastkædestrammeren i motoren, så trykker den for hårdt på knastkæden, og så kører din knastkæde for stramt. Og det er ikke ønskværdigt!! Det kan godt blive liiiiidt dyrt.
det er også lidt svært at forklare  :D
men den virker som før bare lidt strammer, kan stadig skruges hel tilbage,
(det er lidt som når snoren på græsslåmaskinen ikke kører helt ind og man skiller den ad og strammer fjedren op  :mrgreen:)
Blå SV650S 00

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: knastkæde strammer
« Svar #6 Dato: September 26, 2006, 09:55:50 am »
Næste gang jeg skal have knastkædestrammer, blir det en manuel !!  Der er ikke noget pis med dem

http://matey-peeps.smugmug.com/photos/11699644-M.jpg

"APE CCT" er vidst de mest populære og koster ikke alverden

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: knastkæde strammer
« Svar #7 Dato: September 26, 2006, 12:24:09 pm »
Jeg kan ikke rigtigt gennemskue, hvad det er du har gjort... Hvis du har haft knastkædestrammerne pillet ud af motoren, skal du være 100% sikker på at palen er skruet helt i bund i knastkædestrammerhuset, inden du igen monterer knastkædestrammeren i motoren. Den fjeder-belastede pal som går ind og trykker på knastkæden, har en form for lås, som gør at den ikke kan løsne sig igen. Det betyder, at hvis palen er skudt for langt frem når du monterer knastkædestrammeren i motoren, så trykker den for hårdt på knastkæden, og så kører din knastkæde for stramt. Og det er ikke ønskværdigt!! Det kan godt blive liiiiidt dyrt.
det er også lidt svært at forklare  :D
men den virker som før bare lidt strammer, kan stadig skruges hel tilbage,
(det er lidt som når snoren på græsslåmaskinen ikke kører helt ind og man skiller den ad og strammer fjedren op  :mrgreen:)
Okay! :D
Bare du til fulde forstår virkningen af den originale knastkædestrammer, og er 100% sikker på at palen ikke er længere inde end den "må" være.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: knastkæde strammer
« Svar #8 Dato: September 26, 2006, 12:34:24 pm »
På den originale kan man godt tvangsstramme den lidt, hvis fjederen er ved at blive lidt slap. 

Sæt knastkædestrammeren i som man normalt skal gøre (eller lad den sidde i som den gør - hvis man ikke har haft pillet ved den) - istedet for at skrue palen tilbage, så skru den modsatte vej så man strammer den lidt.     

(hvis man kan gøre det mens motoren snurrer er dette er en god måde at finde ud af om en evt raslen i motoren stammer fra knastkæden - så kan man vurdere om man vil skifte den eller forsøge at stramme den lidt selv. - at stramme den selv er vel en stakket frist, da den umiddelbart ikke fungerer korrekt, men man kan godt slippe af med lidt mislyde indtil man får sparret sammen til at købe en ny)   

palle j

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 463
Re: knastkæde strammer
« Svar #9 Dato: September 26, 2006, 08:33:54 pm »
nu har jeg kørt ca.60 Km i dag og den tikker ikke mere
det jeg er lidt nevøs for var at lejerne/bøsningerne skal blive belastede for meget,
men det må tiden vise   :) men jeg tror ikke der sker noget for så stram er den heller ikke
Blå SV650S 00

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: knastkæde strammer
« Svar #10 Dato: September 27, 2006, 08:13:58 am »
nu har jeg kørt ca.60 Km i dag og den tikker ikke mere
det jeg er lidt nevøs for var at lejerne/bøsningerne skal blive belastede for meget,
men det må tiden vise   :) men jeg tror ikke der sker noget for så stram er den heller ikke

Det der blir hurtigt slidt ved en for stram knastkæde er "skinnerne" knastkæde kører op af.. jeg ved ikke hvor lette de er at skifte på en SV'er, men på min, der skal man pille topstykket, og vidst nok også cylindrene af.