Min tidligere sv650s steg lige over 3 hk ved at hæve tanken og sætte K&N-luftfilter på uden at skifte udstødning. Det syntes jeg er ok, uden at det koster noget videre.
Jeg skiftede til K&N da jeg skulle ha nyt filter alligevel.
Det gav så yderligere ca 2 hk at sætte en slip-on MIVV udstødning på.
Så jeg vil mene Rune er inde på det rigtige ved at sige ca 5 hk.
Du har glemt at gå videnskabeligt til værks. Hvordan havde resultatet været, hvis du havde lavet følgende:
1. Nyt standard-filter
2. Nyt std-filter med løft af tank
3. K/N filter
4. K/N + løft af tank (den kender du jo så)
Altså, du ved ikke, om det var løft af tanken eller filter, der gav den øgende effekt, om det var en kombination eller simpelthen bare det, at der kom et filter på, der ikke var møg-beskidt!
Jeg ved kun at det gav de hk jeg beskrev, og jeg er sikker på at det kun kommer ved en kombination af filter og hævet tank, fordi:
Det originale filter har et lille hul og en tragt ned i luftfilterkassen, og kan kun trække vejret i det lille mellemrum fra tragtens bund til bunden af luftfilterkassen. Desuden er der et skumindlæg på undersiden af tanken, som ikke hjælper på at indsugningen får luft.
Jeg har læst flere tests på svrider.com som alle tyder på at der skal ændres begge dele for at få en maksimal effekt ud af det.
Jeg startede med at skære i det originale luftfilter, så tragten kom væk og hullet blev helt ud til papiret altså ca. 10 cm i diameter(så vidt jeg husker
) og der kunne man se at luftfilteret var sort i bunden, men hvidt som kridt fra 1 cm oppe over bunden og helt til top.
Om det har givet nogen nævneværdig effekt derefter at skifte til K&N-filter ved jeg ikke, men man skal under alle omstændigheder modificere sit originale luftfilter som minimum og hæve tanken ca 1½ - 2 cm og fjerne skumindlæget på undersiden af tanken for at den får luft.
Det er almindeligt kendt at det er et "problem" på sv modellerne (specielt den første model) at de ikke får luft nok, det er bevist i flere uafhængige tests.
Derudover får man en fed indsugningslyd med i handlen, og den er da også værd at tage med.