Forfatter Emne: Oktan  (Læst 9532 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Palle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
  • Bike: Sv650S
Oktan
« Dato: Marts 07, 2005, 10:03:43 am »
Hvad fylder i tanken med?
Min SV650S 03' kræver blot oktan 92 blyfri...og har aldrig fået andet.
Er der noget at hente i oktan 98 som jo stadig kan købes enkelte steder.
Har I nogen erfaringer?
Palle, Aalborg - Silver SV650S-03 Mods:  JMV kåbe, undertail og hugger. Sædeskal, Fuld Akrapovic titanium, Tre-mod, Hyperpro forgaffelfjedre, hvide blink mm.

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Oktan
« Svar #1 Dato: Marts 07, 2005, 10:53:10 am »
Jeg kører på ren Nitroglycerin!!  :lol:  :lol:  :twisted:  :twisted:

Nah! 95 blyfri  :wink:

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Oktan
« Svar #2 Dato: Marts 07, 2005, 11:23:40 am »
jeg plejer også at tanke 95 oktan
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Oktan
« Svar #3 Dato: Marts 07, 2005, 12:48:35 pm »
Min drikker oktan 92, har (næsten) altid gjort det  :)
95 går også, men jeg mærkede ingen forskel, så jeg sparer lidt på guldet.

Det eneste den slet ikke kunne lide var V-Power fra Shell  :evil:
Tomgangen var ustabil, og under acceleration skød og rystede kræet som om den kørte på halvt vand.
Jeg prøvede det to gange med nogen tids mellemrum, for at se om det bare var en dårlig tankfuld jeg havde fået. Det var det IKKE  :!:
Efterfølgende skulle der køres godt en halv tank 92 igennem før den gik ordentligt igen  :cry:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Oktan
« Svar #4 Dato: Marts 07, 2005, 12:59:57 pm »
Citat fra: B2
Min drikker oktan 92, har (næsten) altid gjort det  :)
95 går også, men jeg mærkede ingen forskel, så jeg sparer lidt på guldet.

Det eneste den slet ikke kunne lide var V-Power fra Shell  :evil:
Tomgangen var ustabil, og under acceleration skød og rystede kræet som om den kørte på halvt vand.
Jeg prøvede det to gange med nogen tids mellemrum, for at se om det bare var en dårlig tankfuld jeg havde fået. Det var det IKKE  :!:
Efterfølgende skulle der køres godt en halv tank 92 igennem før den gik ordentligt igen  :cry:


Hm.. sjov oplevelse :?  ? Jeg har hidtil selv kørt V-power, udfra den betragtning at det er en indsprøjtningsmotor og det rensemiddel der er i V-power er godt for FI systemet. MEN nu har jeg efterhånden fået den opfattelse at det meste benzin der produceres i EU er tilsat et rensemiddel (i USA er det lov!) af en art, og der derfor ikke er nogen særlig grund til at ofre de sidste par ører.

Generelt kan man vist roligt rette sig efter anvisningerne i manualerne - der er ikke noget at hente ved højere oktan - tværtimod.

- Jeg skal prøve at finde en teknisk beskrivelse om oktan & motorgang senere -

EDIT:
Så fandt jeg en forklaring (på udenlandsk):
As a matter of fact, the correlation is between combustion chamber design, fuel octane rating and compression ratio. The combustion chamber design determines the spread (or travel) of the flame (it must burn, not explode) combined with intake mixture and "swirl", the octane determines the fuels resistance to detonation, or beginning to burn before T-D-C and spark is initiated, and the higher compression ratios have a much greater tendency to cause premature detonation due to the heat generated by the compression of the mixture. Thus, higher octane levels should benefit higher compression engines. 11.3 : 1, as found in the SV is not really considered high. 12:1, 12.5:1, and higher, now that can cause ya problems.

Vær også opmærksom på forskellige udregningsmetoder til oktan beregning:
 Den amerikanske er: RON+MON/2 (også kaldet 'anti-knock' indeks eller PON = Pump Octane Number)
 Den europæsike er: RON (eller Research Method)

RON:
(RON, Research Octane Number)
Research Octane Number. Et mål for antibankningseffekten af et stof på motoren. Tallet findes ved laboratorieforsøg med motor ved høje omdrejningstal. Metoden er beskrevet i EN 25164. RON tallet varierer med kulbrintens struktur. Isooctan (2,2,4-trimethylpentan) har RON 100 pr. definition. Rent n-heptan har RON 0 pr. definition. Måles på en testmotor ved lavt omdrejningstal og simulerer som sådan forholdene under bykørsel.


MON
Måles ved højt omdrejningstal og simulerer herved forholdene under landevejskørsel. For benzin er MON typisk ca. 10 enheder mindre end MON  

Da MON giver et lavere tal, vil de amerikanske oktan tal derfor også være lavere.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Matthias H

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 67
Oktan
« Svar #5 Dato: Marts 07, 2005, 01:18:35 pm »
Dvs at det optimale at køre med er : 92 - 95 - 98 oktan  :?:

Hvilken en af dem... Hvis det er 95 der er optimal, så hellere bruge i den i stedet for at spare lidt på 92'eren men så at risikere at kræet går i stykker  :oops:

Mvh

Matthias H

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Oktan
« Svar #6 Dato: Marts 07, 2005, 01:50:32 pm »
Citat fra: Matthias H
Dvs at det optimale at køre med er : 92 - 95 - 98 oktan  :?:

Hvilken en af dem... Hvis det er 95 der er optimal, så hellere bruge i den i stedet for at spare lidt på 92'eren men så at risikere at kræet går i stykker  :oops:

Mvh

Matthias H

Hvad står der i manualen til 650'eren?

1000'eren kræver 87 PON (PumpOctaneNumber eller RON+MON/2)
Det svarer til minimum 91 oktan eller højere efter Research method (RON)
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Matthias H

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 67
Oktan
« Svar #7 Dato: Marts 07, 2005, 02:58:24 pm »
Citat fra: nyg
Citat fra: Matthias H
Dvs at det optimale at køre med er : 92 - 95 - 98 oktan  :?:

Hvilken en af dem... Hvis det er 95 der er optimal, så hellere bruge i den i stedet for at spare lidt på 92'eren men så at risikere at kræet går i stykker  :oops:

Mvh

Matthias H

Hvad står der i manualen til 650'eren?

1000'eren kræver 87 PON (PumpOctaneNumber eller RON+MON/2)
Det svarer til minimum 91 oktan eller højere efter Research method (RON)


Er ikke indehaver endnu, men rart at vide... Aner det derfor ikke !

Palle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
  • Bike: Sv650S
Oktan
« Svar #8 Dato: Marts 07, 2005, 03:04:34 pm »
I instruktionsbogen til min SV650S 03' står der 91 eller højere (RON).
Tak til Nyg for det fine og forklarende indlæg!
Palle, Aalborg - Silver SV650S-03 Mods:  JMV kåbe, undertail og hugger. Sædeskal, Fuld Akrapovic titanium, Tre-mod, Hyperpro forgaffelfjedre, hvide blink mm.

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
Oktan
« Svar #9 Dato: Marts 07, 2005, 03:36:49 pm »
hvorfor anbefaler de fleste testkører / journalister (motorcykelblade) at man køre på oktan 98. :?:

personlig køre jeg på oktan 95 men har tænkt mig at prøve oktan 98 ved lejlighed, mest for sjov med at der på bike´s hjemmeside er en liste over tankstatione der har oktan 98.
 :)
http://www.bike.dk/nyheter/visa.php?id=160
link med liste over tankstationer der har oktan 98
Anders

Blå er er rigtig SV fave

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Oktan
« Svar #10 Dato: Marts 07, 2005, 07:53:30 pm »
Citat fra: A.P.
hvorfor anbefaler de fleste testkører / journalister (motorcykelblade) at man køre på oktan 98. :?:

personlig køre jeg på oktan 95 men har tænkt mig at prøve oktan 98 ved lejlighed, mest for sjov med at der på bike´s hjemmeside er en liste over tankstatione der har oktan 98.
 :)
http://www.bike.dk/nyheter/visa.php?id=160
link med liste over tankstationer der har oktan 98

Jeg har lidt på fornemmelsen at der er opstået et par lidt skæve opfattelser omkring oktan/kvalitet.
Dels så frygter nogle at den benzin man får ved at tanke et vist antal oktan, ikke lever op til det minimum det står på tappehanen, og derfor vil sikre sig det rigtige minimum oktantal ved at tanke så 'højt' som muligt.(hvilket jeg mener er noget værre pladder)
Dels så er der vel et vist snobberi forbundet med selv benzin - "den skal bare ha' det bedste der findes, så jeg køber det dyreste..!"
(hvilket jeg mener er forståeligt nok, men ikke særligt fornuftigt)

Men som indlægget ovenfor skulle antyde, har det altså mest noget med forbrændingskammerets konstruktion at gøre hvilke krav der stilles til oktan tal, og det er forhåbentlig det der ligger bag når motorjournalister udtaler sig om emnet. Dermed skulle det så også gerne være i en specifik motor sammenhæng, at det sker! Ellers er de vel bare nogen fladpandede bladsmørere ;-)

Altså:
Et for lavt oktan tal kan resultere i motor 'banken' = selvantændelse af benzinen for selve tændrørstændingen. Det giver selvsagt en unødvendig høj belastning af motorens indre dele, og en dårlig effektudnyttelse/benzin økonomi

Et for højt oktantal i fht det foreskrevne vil egentligt ikke skade som sådan, men i en motor som SV'ens heller ikke give nogen effekt. SV'ens tænding er justeret til at køre med 91 okatan eller højere, og hvis man hælder 98 oktan på, tænder den derfor på nøjagtig samme tidspunkt som den ville have gjort med 91 oktan.  Bezinen brænder ikke kraftigere ellere hurtigere, men kan blot tåle en højere temperatur.

Så at jeg skrev 'tværtimod' i min første post i denne tråd er egentlig ikke helt rigtigt - beklager.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
Oktan
« Svar #11 Dato: Marts 07, 2005, 09:22:54 pm »
Ok, nu bliver jeg lidt snedig, kan man så foå stillet tændningen til at køre på oktan 98 og på den måde få en hest mere i sin motor :?:
 :D
Anders

Blå er er rigtig SV fave

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Oktan
« Svar #12 Dato: Marts 07, 2005, 09:42:27 pm »
Haahahahha  :D  :lol:  :lol:

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Oktan
« Svar #13 Dato: Marts 07, 2005, 10:33:05 pm »
Citat fra: A.P.
Ok, nu bliver jeg lidt snedig, kan man så foå stillet tændningen til at køre på oktan 98 og på den måde få en hest mere i sin motor :?:
 :D


Der er ikke mere energi i 98 oktan.
Oktantallet siger noget om hvordan man undgår banken.

Det er et samspil mellem formen på forbrændingskammeret, kompressionen og tændingen der afgør hvornår man får en optimal forbrænding. Altså forbrændt al bezinen uden detonation (tændingsbanken). Så ideen med at stille tænding efter oktantallet er vel i sig selv lidt meningsløs?

Der vil til gengæld være mening i at finde ud af hvor lavt et oktantal som maskinen kan køre på uden banken - og dermed også få den optimale forbrænding/udnyttelse af den benzin der tilføres.

Lavt oktantal er lig med et lavere antændelsestemperatur, altså bringer kompressionens varmeudvikling i cylinderen benzinen tættere på antændelses temperaturen - tændrøret klarer resten.
Forskellen mellem den temperatur som kompressionen skaber og den der skal til for en forbrænding kan finde sted er altså mindre ved et lavt oktantal

Hvis kompressionen er meget høj vil det kræve et oktan tal der kan klare den deraf følgende høje temperatur uden at detonere (altså eksplodere før forbrænding).  Optimalt er at finde balancen mellem at undgå detonation og mindst mulig forskel i temperatur mellem den der er opnået af kompression og den der er krævet til forbrænding.

Formen på forbrændingskammeret skal hjælpe til at forbrændingen sker så jævnt som muligt, og derved undgår 'lommer' af ubenyttet benzin.  Hvis benzinblandingen forbliver i en 'damp' form indtil tændingstidspunktet og temperaturen i blandingen er tæt på antændelsestemperaturen kan det opnås.  Modsat vil en ujævn/ufuldstændig forbrænding være uøkonomisk og svine forbrændingskammeret til med kulstof. Desuden vil det også øge forureningen.

Så for endelig at svare på dit spørgsmål, så kan du da godt stille på tændingen, men det ændrer jo ikke på hverken kompression eller forbrændingskammer.  Spørgsmålet må derfor være om MC'en af andre årsager (støj/miljø) er indstillet suboptimalt fra fabrikken, og du derfor kan opnå effektforøgelse ved tændingsforskydning?
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Bongers

  • Gæst
Oktan
« Svar #14 Dato: Marts 09, 2005, 08:13:00 am »
Det er jo dejligt at kommet tilbage en onsdag morgen – og få så meget ny viden.. Tak gutter