Forfatter Emne: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling  (Læst 55795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #120 Dato: Maj 10, 2015, 12:30:56 pm »
Tak tak. Der kommer lidt mere til tråden i løbet af et par uges tid, hvis vejret tillader det. ;)
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #121 Dato: Maj 26, 2015, 09:35:58 pm »
Lidt mere kul(fiber) til grisen:







Som jeg nævnte i forrige opdatering, så syntes jeg, at min kobling ikke var helt god længere. Og jeg havde håbet, at en ny olie ville kunne rette op på det - men det kunne den desværre ikke helt.

Jeg oplevede stadig, at maskinen trak sig fremad, når jeg satte den i gear - som oftest skete med et ordenligt "Klonk!". Og jeg havde nogle gange også problemer med at få den fra 3. til 4. gear, så noget skulle der gøres!

Jeg læste lidt om emnet og fandt frem til, at folk havde fået deres gearskifteproblemer væsenligt forbedret ved at skifte til en koblingskurv fra en 2. generations SV650, samt erstatte skiftestjernen med en tilsvarende fra en SV650 fra 2005 eller nyere.

Så jeg shoppede nye dele og gik i gang med projektet - først kom sidedækslet af, og jeg tog billeder af hver bolt, så jeg kunne se, hvor de hørte til:





Her sidder skiftestjernen, lige under koblingskurven:



Mmmmmmmh, nye, friske dele:



Gl. skiftestjerne vs. ny model-2005+ skiftestjerne - bemærk, at vandringen er noget mere ekstrem på den nye skiftestjerne:



Nu skiftestjernearm vs. gl. skiftestjernearm:



Og gl. returfjeder vs. ny returfjeder - den nye har en vikling ekstra og ER noget kraftigere:



Her er en sammenligning af det slid, som friktionspladerne har lavet i hhv. den gamle og den nye koblingskurv - den nye er, logisk nok, væsenligt mindre slidt. Den er også fra en 2007'er, der kun havde gået 6500 km.





Jeg havde købt en komplet kobling, men jeg tænkte, at jeg alligevel ville udskifte de plader, som jeg havde råd til at skifte - det blev så til metalpladerne:



Og nye fjedre fra EBC:



Sammenlignet med en fjeder fra en 2. generations SV650 kobling, er EBC fjederen (til højre) både længere og kraftigere:



Tadaaaaaa - min hjemmelavede koblingskurvsholder (virker PERFEKT!):



Da det hele var samlet igen og der var hældt væsker på skidtet, ville jeg jo lige prøve at starte skidtet op.

Jeg havde også bestilt ny koblingsstødstang og ny koblingssnegl, men jeg tænkte, at jeg da ikke behøvede at montere dem, før jeg startede motoren - BIG mistake:



Yes, der nåede at vælte 1/2 liter olie ud af hullet, hvor koblingsstødstangen skulle sidde, inden jeg kom over på dén side af motorcyklen og opdagede problemet - I kan nok tro, at jeg pludseligt fik travlt med at få slukket motoren!

Jeg tørrede så meget olie op, som jeg nu kunne - og så smuttede jeg i THansen efter noget motorrens, i Silvan efter en gulvskrubbe og i et supermarked efter noget kattegrus. Først blev pletten skrubbet grundigt med motorrens og gulvskrubbe - så blev den skyllet af med vand. Dette gentog jeg et par gange, hvorefter jeg dækkede det hele med kattegrus for natten:



Næste dag kunne jeg skovle kattegruset op og fliserne var (næsten) som nye igen - nu er problemet så, at de ser for nye ud, i forhold til nabofliserne, der IKKE fik en skrubbetur, hehe.

Nå, men jeg fik monteret den nye koblingsstødstang og den nye koblingssnegl og fik justeret koblingen korrekt:



Så monterede jeg resten af kåben (efter grundig vask), justerede/rengjorde/smurte kæden og rengjorde og vaskede resten af maskinen.

Og SÅ er det vist på tide med nogle billeder af den sæsonklare grisling:





























Der kommer en ENKELT ting eller 2 mere i denne tråd, men så er det vist også på tide at lukke den. ;)
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:30:41 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #122 Dato: Maj 28, 2015, 08:10:31 am »
Opdatering: gearskifteproblemerne er umiddelbart løst 100% og koblingen går også MEGET bedre nu. Jeg er glad. :)
/Mads P.

Witt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #123 Dato: Maj 28, 2015, 10:38:24 am »
 :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :whatever: :whatever: :whatever: :whatever: :whatever:

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #124 Dato: Maj 28, 2015, 10:42:32 am »
Simpelthen en af de bedste tråde nogensinde på dette forum. Intet tidligere, har været så udførligt eller med så gode billeder. Klasse !

 :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt:
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #125 Dato: Maj 28, 2015, 03:22:21 pm »
Rigtig fedt at se, hvordan du kaster dig ud i det! Du har i hvert fald inspireret mig til at dykke ned i mit eget problem med koblingen. Var det svært at klare opgaven selv?

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #126 Dato: Maj 28, 2015, 04:33:49 pm »
Mange tak for de flotte ord!

Sigurd: Altså, det var OK nemt - har jo en Haynes bog og er heller ikke født med 10 tommelfingre, så det var rimeligt nemt. Det sværeste var sådan set at få den gamle pakning fjernet fra sidedækslet, men det klarede lidt pakningsfjerner samt en Dremel med ny nylonsbørste nu helt fint. Koblingskurvholderen hjalp også en HEL del, så jeg vil anbefale, at du konstruerer sådan en, hvis du har mulighed for det - en løsning kunne evt. være, at du får en af mine gamle metalplader til koblingen og så får en eller anden til at svejse et "håndtag" fast på den - det skulle også være en god løsning.

Og så er det vigtigt at huske at bruge gevindlim (på de gevind, hvor man iflg. værkstedsbogen skal bruge den slags) FØRSTE gang, du har sidedækslet og koblingskurven afmonteret, så du ikke, ligesom mig, skal skille det hele ad igen. ;)
/Mads P.

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #127 Dato: Maj 31, 2015, 10:00:15 am »
Jeg fandt en guide til justering af koblingen, hvilket faktisk fjernede mit problem :D. Det er en helt ny følelse at køre på den igen!