Forfatter Emne: Hjemmebikset 2-1 udstødning  (Læst 14253 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Frederik

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Dato: December 01, 2014, 10:23:27 am »
Min makker og mig har gang i noget som vi selv synes er ret fedt. Vi ved ikke rigtigt noget om at bygge og dimensionere udstødninger, så vi har valgt at holde os til std. indvendige diameter på forrørene, og så prøver vi ellers bare at få dem så lige lange som vi nu kan. Vi har stadig ikke helt bestemt også for hvor samleren skal sidde, bla. fordi vi ikke har den endnu, men det er der en maskiningeniør kammerat der arbejder på.

Billeder:
Motorcyklen på lift, kåber og den gamle udstødning afmonteret.


Det letteste rør vi kunne få var 44,5x1,5, for at gøre det lidt ekstra lækkert drejer tager vi 0,5mm gods af for at få et 43,5x1 rør.


Så får vi noget der ser sådan her ud


Det har vi skåret i rigtigt mange små 4 graders bidder, af hhv. 5, 10 og 15mm på den korte side. Det hele er lavet på en orbital sav, med hjemmelavede kæber, har desværre ingen billeder af processen - det var meget lidt spændende, og vi har lavet mange ekstra skiver siden dette billede.


Vi lægger blødt ud, med at hæfte det forreste rør op. Det er helt klart det nemmeste - lige til at komme til, og det skal bare ned under motoren.


Det bagerste rør var en bitch at få ud, men det var det værd, jeg synes selv vores er blevet noget federe end det originale.



Samlingen her er lavet ved at kone et rør ind, og et andet ud, så de passer i hinanden, lidt i stil med en morsekonus til værktøj. Der ryger et par fjedre på siderne for at holde det sammen.


Vi holder svejsefest i værkstedet





Prøvemontering af forreste rør, der manglede ca. 15mm da vi var færdige med at svejse, da det hele havde trukket sig sammen, så der måtte lige en ekstra skive i, i midten.


Og her er er så hvor vi er nu:


Næste mål er at få lavet et blødt 180 graders sving på det bagerste rør, og så skal vi have gang i noget med en samler.

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #1 Dato: December 01, 2014, 10:46:28 am »
Fedt projekt og gode billeer. Glæder mig til næste kapitel...

Ps. Jeg er vildt med at der er bajere på hvert 2. billede :respekt:
SV 650 S, 2001 oldshool

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #2 Dato: December 01, 2014, 11:18:13 am »
Så kom du igang :D Blev titanium for dyrt?
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #3 Dato: December 01, 2014, 11:24:44 am »
Ser sq godt ud
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #4 Dato: December 01, 2014, 12:46:02 pm »
Det ser fedt ud! Når i kører fast, spørger i bare "The Sajmon" hvordan i fikser resten......han har efterhånden bygget nogle stykker af de der...

Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #5 Dato: December 01, 2014, 06:30:10 pm »
Super fedt at se jeres projekt! Jeg har selv siddet og søgt rundt på nettet efter alternative måder at placere en udstødning. Synes det kunne være sjovt med enten udstødningen siddende centralt under røven eller en kort afslutning lig standard på Yamaha R6, hvor den næsten kun lige kommer ud under kåben og efterlader resten af cyklen stilren uden nogen lang udstødning, der ødelægger udsigten :D.

Jeg glæder mig til at se jeres projekt avancere!

Frederik

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #6 Dato: December 02, 2014, 10:54:14 am »
Jeg kan berette at vi nu har begge rør trukket ud på højre side, der var lige lidt bøvl med at få det omkring kåben, men det gik. De skal køres lige lidt længere, og så skal samleren på. Vi er på lige knap 100 svejsninger, og vi regner med at ramme 130 inden alt er sagt og gjort. Billeder følger når jeg lige finder min telefon :)

Ztier, det her kommer sandsynligvis til at koste mere i øl og redbull, end hvis man bare havde købt en udstødning af sajmon og smidt på :blink: Men then again... så havde vi jo nok drukket de øl alligevel.

Brix, det var ikke så meget det, vi havde svært ved at finde noget i nogle fornuftige dimensioner. Men bare rolig, det kommer.

Søren F, vi kører ikke fast... måske ikke. Det håber vi ikke.

Sigurd, jeg mener at have set et billede af en sv1000 med udstødningen trukket op under sædet... tror det var sajmon der lavede det? Den her kommer til at sidde ca. som en m4 highmount.

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #7 Dato: December 02, 2014, 12:34:41 pm »
Tror Sajmon har en underseat uds. du kan købe, det kræver vist bare lidt ommøblering af det der ligger røven :-)
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #8 Dato: December 02, 2014, 02:26:43 pm »
...Såsom al elektronik, samt batteri..... Men måske vil det virke med et af de nye LiPobatterier, som fylder mindre???
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #9 Dato: December 02, 2014, 03:48:42 pm »
Jeg så faktisk en gut med en SV1000, som havde lavet sin egen under tail udstødning uden at ændre batteriet, men han skar dog i rammen, der holder bagsædet. Det er sikkert anderledes med 650'eren. Kunne bare være sjovt at gøre den personlig og unik, og så er det dejlig nemt at dagdrømme om, hvad der kunne være fedt ;)

Gad vide, hvad sådan et projekt, ville koste  :huh:
Ideen jeg så på nettet var med en Sharkskinz bagkåbe, han skar op og satte andre lys i. Det, der var hans problem, var at få lavet selve udstødningen, men hvis den er klar og der bare skal trækkes et par ledninger osv.  :mrgreen:
« Senest Redigeret: December 02, 2014, 04:33:49 pm af Sigurd.b »

Frederik

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #10 Dato: December 03, 2014, 10:14:02 am »
Nye billeder!

Der skæres flere skiver... det tog ca. 4-5 timer at dreje ned, hakke i stykker og afgrate for den bunke i ser der.



Her er de to stykker som kører videre fra det der blev svejst sammen sidst. til venstre er stykket der får forreste afgangsrør fra venstre side af motoren til højre. Højre side er stykker fra samleren på bagersteafgangsrør om om til højre side af cyklen.


Og med et trylleslag er de svejst sammen :) Vi lod hæftningerne være et par steder så vi nemt kunne lave om hvis det trak sig mere end forventet.




Vi nærmer os!

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #11 Dato: December 03, 2014, 07:37:56 pm »
Så laver du et 30 graders bukse-tee, monterer rør fra potte til tee - og monterer potten på cyklen.

Det gør alting nemmere at bygge, at man blot skal fra A til B.  :)

Det ser fanme godt ud. :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Frederik

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #12 Dato: December 04, 2014, 08:16:33 am »
Vi har snakket om bare at flække et bukse-tee sammen, men vi har en makker der er igang med at prøve og lave en vild udfoldning, som vi lige skal prøve først.

guffer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
  • Michael
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #13 Dato: December 14, 2014, 09:35:07 am »
Er i kommet vidre i projektet vi vil jo se det færdige resultat.

Frederik

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
Sv: Hjemmebikset 2-1 udstødning
« Svar #14 Dato: Januar 18, 2015, 04:00:30 pm »
Beklager de manglende opdateringer, vi har lige haft lidt travlt med arbejde og jul og alt det shit der :)

Vi har ført de to rør frem så de er helt lige i forhold til hinanden, og lavet en samling på hver. Ventetiden på få fabrikeret en samler var for lang, så vi endte med at kone 2 43,5x1 rør ud til omkring 60 og så flække dem sammen til et bukse t.

Der er billeder her http://imgur.com/a/SHDKZ. Jeg skal nok lige resize dem og lægge dem ind i tråden når jeg kommer fra arbejde.