Forfatter Emne: Dødt SVin... :(  (Læst 15527 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Dødt SVin... :(
« Dato: Juni 23, 2006, 04:11:23 am »
Mit SVin er dødt.
Det skete på vejen hjem fra Holbæk forrige onsdag. Pludselig begyndte der at komme grimme lyde fra motoren, og den mistede effekt et par gange, ganske kort (ligesom hvis en cylinder sætter ud). Jeg trak koblingen, og derved døde motoren helt, og jeg trillede selvfølgelig ind til siden. Der var ikke lys i hverken temperatur- eller olielampe, da uheldet skete. Men den lugtede ubehageligt af gammel grillbar.
Efter et par minutter prøvede jeg at starte maskinen igen. Den kunne godt starte, men der lød en temmelig høj, og langt fra sund, tikkelyd fra motoren. Ikke decideret banken, bare en høj tikken (meget værre end almindeligt ventil-tikkeri).
Jeg fik Iben (Benjii) lokket ud på Holbæk-motorvejen, og så blev SVinet transporteret ind til Frederiksberg.

Forskellige folk har lyttet lidt på maskinen, og der er blevet afsagt diverse domme, den ene mere nedslående end den anden. Såsom bøjede ventiler, smadrede plejlstangs- eller hovedlejer, ødelagt gearkasse, oliepumpe, knastkæder, brændte stempler... alskens skrækscenarier. Dantes Helvede.
I første omgang fandt jeg ud af, at en af udstødningsventilerne på bageste cylinder stod en anelse for stramt (dog kun 0.05 millimeter), og der blev derfor skiftet justerbrik. Motoren blev så lukket, og derefter forsøgt startet igen. Det hjalp ikke, den lød stadig temmelig usund.

Motorcyklen står nu hos Iben og Brian, og jeg har været i gang med at skrue motoren fra hinanden.
Resultatet kan ses her nedenfor:

Her er tank, airbox, karburatorer, køler samt ventildæksler fjernet. Knastakslerne er også taget ud af bageste cylinder.


Her er knastakslerne samt holderne fra den bageste cylinder.


Her er topstykket pillet af den bageste cylinder.


Og her er forreste cylinder og stempel, ligeledes uden topstykke.


Her er topstykket fra den bageste cylinder.


Og her topstykket fra den forreste cylinder.


Så langt, så godt... eller nærmere, så skidt. Indtil nu er jeg nemlig ikke stødt på noget, der ser "forkert" ud. Knastakslerne ser fine ud. Knastkæderne ser fine ud. Timingen på knastakslerne stod lige i skabet, altså havde motoren ikke "takket over". Knastkædestrammerne fungerer fint. Topstykkerne ser umiddelbart fine ud. Jeg har ikke en ventil-skruetvinge, så jeg har endnu ikke haft mulighed for at se hvordan ventilstammerne har det. Men ventilhovederne sidder pænt i ventilsæderne, der er ingen tegn på at en eller flere af ventilerne er blevet trukket skævt i sæderne. Ligeledes er der heller ikke "grimme mærker" i stempelkronerne. Så der er altså intet, der umiddelbart tyder på bøjede ventiler.
Kølervæsken er selvfølgelig blevet tappet af, og var helt rent, altså ikke noget olie som kunne have indikeret eks. en ødelagt toppakning.
Olien er også tappet af. Bortset fra at lugte grimt, var der intet mærkeligt at se på olien. Ingen spåner at se med det blotte øje, og der er heller ikke noget at se eller mærke, når man gnider olien mellem et par fingre. Derimod kan man tydeligt mærke, at olien stadig "glider", altså har olien stadig sin smøreevne.

Så som det ser ud lige nu, er jeg fuldstændig på bar bund. Umiddelbart ser der ikke ud til at være noget i vejen med den øvre del af motoren, og jeg vægrer mig faktisk ved at fortsætte længere nedad. Uanset hvad jeg måtte finde dernede (ødelagte plejlstangs- eller hovedlejer, måske endda en ødelagt krumtap), så vil det efter al sandsynlighed være alt for dyrt at reparere på. Desuden har jeg ikke alt for meget tiltro til en repareret motor, medmindre arbejdet er udført af en virkelig dygtig mekaniker, og det har jeg simpelthen bare ikke råd til. Så jeg hælder efterhånden mest til "bare" at finde en motor et eller andet sted, og sætte den i maskinen. På nuværende tidspunkt ser det ud som om det er den hurtigste og letteste måde at komme ud og køre igen. Så kan jeg måske senere skille den gamle motor ad, og se om jeg kan finde en fejl.
Surt at måtte dødsdømme en motor, som kun lige har rundet 27.000 kilometer. Og det er også surt at måtte undvære sin motorcykel her midt inde i sæsonen.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Sv: Dødt SVin... :(
« Svar #1 Dato: Juni 23, 2006, 08:14:22 am »
Sur r*v  :( (for nu at sige det på moderne dansk)

Men jeg er nu alligevel spændt på at høre om du finder årsagen  :huh:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #2 Dato: Juni 23, 2006, 08:16:50 am »
Sur røv.. Nu havde SVinet jo lige fået sig et ry som holdbar... Hvis du skal have hentet en cykel i Tyskerland, vil jeg godt købe kåben :)
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #3 Dato: Juni 23, 2006, 08:28:38 am »
Det er sgu trist læsning Freddy  :(

Jeg håber du finder et andet hjerte til dit SVin i en fart, så du kan komme ud og lege med os andre mens vejret er godt.

Skulle du være ved at gå til af kedsomhed, mens du venter på ny motor, kan du jo arbejde dig videre ned i den døde, så dødsårsagen kan blive klarlagt.  :?
Det kan jo være at opdagelsen kan redde andre SVin  :wink:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Damage

  • Gæst
Sv: Dødt SVin... :(
« Svar #4 Dato: Juni 23, 2006, 09:08:10 am »


Jeg har haft snakket med Heinrich (Lydmuren) omkring de problemer som han har set
på SV´er. Der var ikke mange problemer, men han nævnte at på en 650´er havde han haft en med
et svinghjul som var gået løs....det er jo også et gæt.  :undecided:
Jeg ved ikke om du køre 650 eller 1000.

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #5 Dato: Juni 23, 2006, 09:22:47 am »
Sur numse :(

René> Freddy kører 650'er (Oldshool)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Dødt SVin... :(
« Svar #6 Dato: Juni 23, 2006, 11:52:13 am »
Ny motor (750 km) koster ca. 15.000,- i Danmark
Gl. motor (39.000 km) koster ca. 7.000,- i Danmark

Ser ud som om vi skal til Tyskland du ....... :-)
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #7 Dato: Juni 23, 2006, 12:25:07 pm »
Sur røv.. Nu havde SVinet jo lige fået sig et ry som holdbar... Hvis du skal have hentet en cykel i Tyskerland, vil jeg godt købe kåben :)
Jeg ville nu gerne vælge den løsning (sikke mange reservedele!!), men den er vist lidt for dyr for stakkels SU-ramte lille mig. En sort 1.G'er koster dernede et sted mellem 15 og 20 af de brede (eller endnu mere, hvis man er uheldig). Men kunne ellers være fedt.
Dog ville det med kåben nok udgøre lidt af et problem... det er også den venstre kåbeside jeg selv mangler til det originale sæt.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Sv: Dødt SVin... :(
« Svar #8 Dato: Juni 23, 2006, 12:33:28 pm »
Ny motor (750 km) koster ca. 15.000,- i Danmark
Gl. motor (39.000 km) koster ca. 7.000,- i Danmark

Ser ud som om vi skal til Tyskland du ....... :-)
Jeg skal lige have undersøgt en enkelt ting først. Hvis jeg er usædvanligt heldig, kan jeg måske finde noget billigere herhjemme. I øvrigt har jeg kun fundet én motor på Ebay, og den koster næsten 7K.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Re: Sv: Dødt SVin... :(
« Svar #9 Dato: Juni 23, 2006, 12:36:08 pm »
Ny motor (750 km) koster ca. 15.000,- i Danmark
Gl. motor (39.000 km) koster ca. 7.000,- i Danmark

Ser ud som om vi skal til Tyskland du ....... :-)
Jeg skal lige have undersøgt en enkelt ting først. Hvis jeg er usædvanligt heldig, kan jeg måske finde noget billigere herhjemme. I øvrigt har jeg kun fundet én motor på Ebay, og den koster næsten 7K.

Hvad havde den kørt ?

Ovenstående priser er fra en hugger i DK der havde 4 stk. på lager.
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Sv: Re: Sv: Dødt SVin... :(
« Svar #10 Dato: Juni 23, 2006, 12:38:36 pm »
Ny motor (750 km) koster ca. 15.000,- i Danmark
Gl. motor (39.000 km) koster ca. 7.000,- i Danmark

Ser ud som om vi skal til Tyskland du ....... :-)
Jeg skal lige have undersøgt en enkelt ting først. Hvis jeg er usædvanligt heldig, kan jeg måske finde noget billigere herhjemme. I øvrigt har jeg kun fundet én motor på Ebay, og den koster næsten 7K.

Hvad havde den kørt ?

Ovenstående priser er fra en hugger i DK der havde 4 stk. på lager.
Hvilken hugger taler vi om?

Den motor jeg har fundet, har kørt knap 16.000. Kan ses her:
Link til motor
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Canidae

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 177
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #11 Dato: Juni 23, 2006, 01:47:09 pm »
Det gør mig ondt at høre, jeg håber du snart er kørende igen min ven  :wink:
SV 650S K5 i ægte rød :-)
WP fjedre, Pilot Power, Hamicad Fender Eliminator, Crash Bongs, Pipercross, Powercommander, og Yoshimura TRS komplet

Den røde Baron

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #12 Dato: Juni 23, 2006, 02:24:37 pm »
Surt show...

Hvis du beslutter dig for at pille ventilerne ud alligevel (selv om det nok ikke er her problemet er) så har jeg en ventiltang du kan låne... :D

God bedring til jer begge :wink:
SV1000SK4

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #13 Dato: Juni 23, 2006, 03:22:38 pm »
Surt show...

Hvis du beslutter dig for at pille ventilerne ud alligevel (selv om det nok ikke er her problemet er) så har jeg en ventiltang du kan låne... :D

God bedring til jer begge :wink:
Hvis du mener den kan "gå i" et SV-topstykke, så vil jeg meget gerne låne den!
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #14 Dato: Juni 23, 2006, 05:26:19 pm »
Du kan også lave egen ventiltang og af en skruetvinge.. (Mogens gav mig opskriften forleden - men ku ik lige se billedet for mig)

Det er noget med der bare lige skal svejses to små pinde på skrutvingen, så kan du bruge den til at tage ventilerne ud med. giv lyd hvis du ska ha opskriften, eller han skal lave en til dig (du betaler skruetvinge)

men når nu du kan låne en, så er det vejen frem. Få hevet de ventiler ud og afgjort om det er dem, som Mogens mener det er