Forfatter Emne: "device" på udst.knasterne på sv1000...??  (Læst 2101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
"device" på udst.knasterne på sv1000...??
« Dato: September 04, 2008, 10:42:34 pm »
Halløj alle. Min SV1000S har rundet 26.000km, og jeg har de sidste par måneder haft lidt dårlig samvittighed over, at jeg ikke har fået taget mig sammen til at justere/kontrollere ventiler. DET blev så gjort her til aften, og der er intet at bemærke! Alle 8 indenfor tolerancerne, nemt! Men hvad f..... er de små svingklodser a la centrifugal-avanceringen i en gammeldags strømfordeler, som sidder på de to udstødningsknaster...?????  :huh: :huh:   Havde jo ikke knasterne ude af deres lejer, da det ikke var nødvendigt at ændre shims, så det var lidt svært at gennemskue funktionen. Nogle der har et kvalificeret svar? Håndbogen omtaler dem vist som "Automatic decomp.", men det giver sgu da ingen mening........

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: "device" på udst.knasterne på sv1000...??
« Svar #1 Dato: September 05, 2008, 12:13:25 am »
Tror det er en slags "startanordning".
Starteren har sikkert noget svært ved at tørne en så højkomprimeret motor rundt.
Måske står udst. ventilerne lidt åbne ved meget lave omdrejninger ? - så motoren nemmere kan tørnes af starteren.
Og den lille kobling låser knasterne fast igen, når knasten snurrer op imod tomgang og derover ?

Bare et skud i tågen  :huh:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: "device" på udst.knasterne på sv1000...??
« Svar #2 Dato: September 05, 2008, 12:24:45 am »
Godt skud! Tænkte lidt det samme, men med det lidt dårlige overblik når knasterne ligger i toppen, ser det nu ikke sådan ud. Prøvede også at dreje motoren lidt tilbage, for netop at se om der skulle være lidt "slup" mellem knast og knasthjul, som kan forskyde timingen, men det virker altså ikke sådan. Og det pisser mig af, ikke at vide hvad dimsen gør!!!!  :brok:

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: "device" på udst.knasterne på sv1000...??
« Svar #3 Dato: September 05, 2008, 12:47:30 am »
 :orkester:     SÅ BLEV LYSET TÆNDT!!!!!!     :orkester:      Var på vej i seng og tænkte på SPERIK's bud. Manden har jo ret! Men jeg var fikseret på, at det måske drejede knasten i omløbsretningen. Svaret er, at der på udst.knasterne sidder en lille ca 4 mm tyk cylindrisk stift helt ind til selve knastakslen. Denne stift er slebet flad på den ene side, og drejes ca 30 - 45 grader af en lille vægt, når knasten tørner. Når den ikke er drejet, trykker den direkte på knastfølgeren for hver omdr. på knasten (garanteret lidt før TDC) og åbner derved èn ventil per cylinder ved starter-omdr. Når knasten tørner lidt hurtigere, drejes stiften (- og dermed den flade side) så den ikke mere kan nå ned til knast-følgeren....... Ok, man skal nok være lidt nørd for at gide læse dette, og forklaringen er sikkert sort snak hvis man ikke har set det med egne øjne. Men jeg kan sove med et lille veltilfreds smil på nu :thumbsup:

teamupsidedown

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 401
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
Re: "device" på udst.knasterne på sv1000...??
« Svar #4 Dato: September 05, 2008, 07:35:01 am »
 :thumbsup:Godt luret
De er sku også blevet så kompliceret de nye knallerter :?
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: "device" på udst.knasterne på sv1000...??
« Svar #5 Dato: September 25, 2008, 08:26:03 pm »
havde det været min gamle 4-gearede, var det sku nok bare blevet boret væk det hele  :mrgreen:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....