Forfatter Emne: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?  (Læst 4652 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ElGuapo

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
"Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Dato: Juni 04, 2006, 07:23:32 pm »
Min SV650 fra 2001 kommer med svage klikke lyde fra motoren, men først efter den er driftvarm. Tikkelydene følger omdrejningstallet.
Jeg var uheldig og fyldte 4 dl. for meget motorolje på, ved sidste oljeskift. Har ikke kørt med den med for meget olje på, men den var startet op et par gange, før jeg fandt ud af det og fik tappet ned til de 2,5 liter..
 
Er der nogen der ved om dette har en sammenhæng, eller er jeg så heldig at det "bare" er en ventiljustering som skal til?
Motoren har gået ca. 30.000 km.

Klaus
« Senest Redigeret: Juni 04, 2006, 08:45:58 pm af ElGuapo »
SV 650S 2001 m/Renegade Carbon
(HD er for tøsedrenge)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Svar #1 Dato: Juni 05, 2006, 02:04:23 am »
Jeg kan ikke rigtig se, hvordan det skulle have en sammenhæng med overfyldning af olie, så mit bud er at du blot skal have kigget dine ventiler efter.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Svar #2 Dato: Juni 06, 2006, 11:03:39 am »

Det kan også være knastkæden ..


Forresten "ElGuapo" - respekt for det navn  :cheesy:
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

ElGuapo

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
Re: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Svar #3 Dato: Juni 06, 2006, 10:51:37 pm »
Tak for info. Ser i servicehæftet at den mangler skal have justeret ventiler ved 28000, og da den lige har rundet 30000, har jeg bestemt mig for at give den et stort service hos en forhandler. Så håber jeg bare at det er så enkelt som en ventiljustering eller en defekt knastkæde...

SV 650S 2001 m/Renegade Carbon
(HD er for tøsedrenge)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Svar #4 Dato: Juni 06, 2006, 11:09:36 pm »
Tak for info. Ser i servicehæftet at den mangler skal have justeret ventiler ved 28000, og da den lige har rundet 30000, har jeg bestemt mig for at give den et stort service hos en forhandler. Så håber jeg bare at det er så enkelt som en ventiljustering eller en defekt knastkæde...
En direkte defekt knastkæde er vist ikke bare "enkel". Men måske nærmere slidt. I øvrigt er det vel heller ikke utænkeligt, at der er en knastkædestrammer som trænger til at blive motioneret lidt.

Er der forresten ikke stort service ved 24.000 km? I så fald er det jo ikke 2.000 du har kørt over, men nærmere 6.000 km.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

GTI

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 767
  • Go big or go HOME!
Re: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Svar #5 Dato: Juni 06, 2006, 11:18:22 pm »
På K3 skal det i alle fall være storservice med ventiljustering på 24000km...
Nå med GSX-R 750 K7 ('07)


Tidligere MCer:
1098 S ('08)
YZF-R1 RN12 ('06)
VFR800A7 VTEC ('07)
SV650SK3 ('03)

"Only a motorcyclist understands why a dog sticks his head out of a car window

ElGuapo

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
Re: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Svar #6 Dato: Juni 07, 2006, 09:58:18 am »
Mener bestemt at der står 28.000 km. i min bog, men jeg skal checke. Det er forøvrigt en årgang 2001, så jeg ved ikke om der er forskel der.

Fik forøvrigt besked om at der var monteret nye dysenåle fra Renegade da jeg købte den brugt. Synes at den er lidt ulævn ved lav gas. er det dyserne som gør den ujævn?
SV 650S 2001 m/Renegade Carbon
(HD er for tøsedrenge)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Svar #7 Dato: Juni 07, 2006, 11:21:31 am »
Mener bestemt at der står 28.000 km. i min bog, men jeg skal checke. Det er forøvrigt en årgang 2001, så jeg ved ikke om der er forskel der.
Min er også en K1'er, og den skal i hvert fald have stort service ved 24Kkm. De skal have lille service for hver 6Kkm, og stort service for hver 12Kkm. Så kan du selv regne dig frem til det.

Fik forøvrigt besked om at der var monteret nye dysenåle fra Renegade da jeg købte den brugt. Synes at den er lidt ulævn ved lav gas. er det dyserne som gør den ujævn?
Det kan det sagtens være, hvis ikke dine karbunader er justeret korrekt ind. Du bør nok få maskinen rullet et eller andet sted. Som det allermindste får du i hvert fald udskrevet en kurve over effektforløbet, så kan du se om den kører jævnt op gennem hele registeret. Men det er nok en fordel at få ordnet eventuelle mekaniske småting allerførst, eks. det omtalte service, således at motoren er i så optimal stand som overhovedet muligt.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

ElGuapo

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
Re: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Svar #8 Dato: Juni 07, 2006, 01:26:49 pm »
Ok. Ved ikke hvor jeg fik 28.000 km. fra, men min er altså en K1'er ?

Ser at der står 6.000 km. intervaller i bogen. Der er ikke noget stempel i bogen efter 17.000 km... så jeg regner med at et service vil bedre situationen betydeligt.
Tidligere ejer siger at dyserne er "et hak op" i forhold til originalen, og at udstødning, luftfilter og dyser, alle er fra Renegade (købt samlet). Min Renegade udstødning lyder forøvrigt rigtigt godt  :)



SV 650S 2001 m/Renegade Carbon
(HD er for tøsedrenge)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Svar #9 Dato: Juni 07, 2006, 01:33:26 pm »
Ok. Ved ikke hvor jeg fik 28.000 km. fra, men min er altså en K1'er ?

Ser at der står 6.000 km. intervaller i bogen. Der er ikke noget stempel i bogen efter 17.000 km... så jeg regner med at et service vil bedre situationen betydeligt.
Tidligere ejer siger at dyserne er "et hak op" i forhold til originalen, og at udstødning, luftfilter og dyser, alle er fra Renegade (købt samlet). Min Renegade udstødning lyder forøvrigt rigtigt godt  :)
Renegade kanderne skulle være rimeligt lækre, ja.
Det er nålene, som er flyttet et hak op, ikke dyserne. Grunden til dette er, at de "gamle" SV'ere efter sigende stod lidt magert fra fabrikken, og ved at hæve nålene en tand vil man få en federe blanding. Jeg ved ikke hvordan samspillet er mellem denne modifikation og "kittet" fra Renegade. Det kan godt være, det ikke spiller helt godt sammen. Netop derfor er det en god idé at få maskinen rullet, så du kan få checket om alt er som det skal være.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

ElGuapo

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
Re: "Tikkelyd" i motoren - for meget motorolje?
« Svar #10 Dato: Juni 07, 2006, 02:04:12 pm »
Ok, Freddy, og tak for råd.

Jeg tager det store service først, og ser om det bedrer tingene. Hvis ikke, må den på rullevej.
SV 650S 2001 m/Renegade Carbon
(HD er for tøsedrenge)