SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: VikingPowerSV efter Juni 21, 2014, 02:06:43 am

Titel: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Juni 21, 2014, 02:06:43 am
Hey alle sammen

Lige siden Bodil rasede og væltet hende, faktisk lige siden jeg sloges med et hegn for 2 år. siden har der været en del mangler på cykler.
I løbet af vinteren fik jeg samlet mit foråd af reservedele. Nu er det på tide at få hende ordnet og samlet. Der er ved at være lys for enden af denne lange, lange tunnnel.

Pt. har den fået sit store motortjek(5k kr.) hos Fa. Moto-Sport og forhåbentlig har maleren malet mine kåbedele i morgen.
Jeg er nået så langt, at nogle af de mange dele , både købt og orginale skal sættes på. Jeg oplever dog en del spørgsmål.
Så jeg har tænkt mig, at samle det i denne tråd.

Pt. ser hun sådan ud. Billed 1
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/2705064/BilledLink/2014-06-20%2020.23.30.jpg)

Ikke særlig autoriseret, men arbejder med hvad jeg har.
Fælgene er i gang med at bliver sprøjtelakeret.
Billed 2
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/2705064/BilledLink/2014-06-20%2020.26.10.jpg)
Mit styrt fra to år siden har efterladt et godt tryk i den styrstopper. Er der nogen måde hvorpå jeg kan rette dette op ?
Evt. tilføje material, 2 komponent lim eller andet der er stærk nok til det.
Billed 3
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/2705064/BilledLink/2014-06-20%2021.01.17.jpg)
Identificering af disse beslag. Er sikker på jeg finder deres retmæssige plads, men kan på nuværende tidspunkt ikke huske hvor de hører hjemme.

Billed 4
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/2705064/BilledLink/2014-06-20%2021.04.04.jpg)
Det kan virke lidt frustrerende, når flere mindre komponenter pludselig forsinker ens projekt. Bla. fandt jeg i dag, at disse boltes gevind er ødelagt. Jeg prøvede at, rette dem op, men det bliver et besvær hvis jeg først får ødelagt bolten som sidder på stellet.
De holder instrumenthus stellet. Hvor finder jeg et par nye af disse ?
Billed 5
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/2705064/BilledLink/2014-06-20%2021.25.38.jpg)
Jeg bestilte nogle nye frame sliders, men har først set nu at de er til en suzuki SFV 650 Gladius. Dvs. at de bolte der fulgte med ikke er den rigtige længde. Miderste bolt er fra de gamle sliders.
Den måde sv650 design er, gør at både den lange og den korte bolt er for korte med mine sliders.
Er det muligt, at få den længde bolte jeg skal bruge, med det rigtige gevind ?
Billed 6
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/2705064/BilledLink/2014-06-21%2001.17.53.jpg)
Jeg har købt nye blinklys, samt disse fine led regulatorer. Mit problem er bare, at det ikke er til at opstøve den slags kabelsko.
Det virker til, at der kun findes en slags kabelsko og det er af en kvalitet der er meget ringe.
Ville I have en idé til hvor man kunne finde nogle matchenden par, eller en anden god connector løsning?
Billed 7
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/2705064/BilledLink/2014-06-20%2020.24.29.jpg)(https://dl.dropboxusercontent.com/u/2705064/BilledLink/2014-06-20%2020.24.38.jpg)
Jeg fik også kigget på mine kalibre, inspirerret af Mads P's projekt. Jeg kan dog ikke vurdere om der er noget vigtigt der skal gøres ved dem nu eller om de ser fine ud.
Hvad er jeres vurdering ?
Titel: Sv: I skyggen af Mads P - Mit sminket grisling projekt
Indlæg af: motormouth efter Juni 21, 2014, 08:56:25 am
Kabelsko findes her.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Kabelkoblinger/Rundstift-44018/
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Kabelkoblinger/Rundstik-44021/
Titel: Sv: I skyggen af Mads P - Mit sminket grisling projekt
Indlæg af: Larsot efter Juni 21, 2014, 02:11:23 pm
Beslagene på billede 3 skal sidde indvendigt i din forskærm og klemme om gaffelbenene.
Titel: Sv: I skyggen af Mads P - Mit sminket grisling projekt
Indlæg af: Mads P. efter Juni 23, 2014, 12:16:41 am
Fint projekt. ;)
Hvis jeg var dig, ville jeg nok bare sætte en kort bolt i banjobolt-hullet og skrue udluftningsskruen fast, for dernæsr at rense kaliberen godt med en lampeolie, en skumgummi køkkensvamp og en tandbørste. Vask dernæst efter i en spand med varmt vand og grundrens - skyl efter med varmt vand og tør kaliberen af. Rens bremseklodserne, påfør nyt fedt til glidelejerne (inde under gummimanchetterne) og så tilbage på cyklen med dem. Gerne med nye bremseslanger, hvis de gamle er mere end 4-5 år gamle.
Titel: Sv: I skyggen af Mads P - Mit sminket grisling projekt
Indlæg af: NielSV650 efter Juni 23, 2014, 09:12:00 pm
Fint projekt. ;)
Hvis jeg var dig, ville jeg nok bare sætte en kort bolt i banjobolt-hullet og skrue udluftningsskruen fast, for dernæsr at rense kaliberen godt med en lampeolie, en skumgummi køkkensvamp og en tandbørste. Vask dernæst efter i en spand med varmt vand og grundrens - skyl efter med varmt vand og tør kaliberen af. Rens bremseklodserne, påfør nyt fedt til glidelejerne (inde under gummimanchetterne) og så tilbage på cyklen med dem. Gerne med nye bremseslanger, hvis de gamle er mere end 4-5 år gamle.

Mads, det trænede øje har for længst spottet de tynde bremseslanger = de er armerede og trænger højst sandsynligt ikke til en udskiftning.   :P

Toke, husk at afmontere klodserne inden du fedter lampeolie ud over det hele. Du bør poppe stemplerne helt ud og rense dem grundigt. De trænger! Du behøver nødvendigvis ikke nye pakninger, men tag dem ud og kig på dem og rens sporene i kaliberen med en tændstik eller lignende der ikke ridser alu'en. Husk bremsefedt til reinstallation af pakninger og stempler.
Titel: Sv: I skyggen af Mads P - Mit sminket grisling projekt
Indlæg af: Mads P. efter Juni 23, 2014, 11:57:42 pm
Bremsefedt?

Jeg har efterhånden læst mange steder, at folk bruger bremsevæske?

Viking, du kan checke det seneste indlæg i min worklog - i dag har jeg nemlig været godt i gang med at skille kalibere ad og rense dem.
Titel: Sv: I skyggen af Mads P - Mit sminket grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Juni 24, 2014, 11:00:12 pm
mange tak for Jeres input. Der er desværre få arbejdstimer i min hverdag, så det går ikke så stærkt.

Er det muligt, at købe de bolte i løssalg et sted ?
Titel: Sv: I skyggen af Mads P - Mit sminket grisling projekt
Indlæg af: Mads P. efter Juni 24, 2014, 11:30:41 pm
Det er ikke nødvendigt at proppe en kort bolt i banjobolt-hullet, hvis du alligevel gør som Niels foreslår og popper stemplerne ud, for så kan du komme til at gøre kaliberne rene både indvendigt og udvendigt OG du kan tørre dem helt, så der ikke er vandrester inde i kaliberen.
Titel: Sv: I skyggen af Mads P - Mit sminket grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Juli 14, 2014, 04:40:32 pm
Se billed 5

Jeg står om mangler 2 bolte, hhv. med en længde der ligger i mellem de to viste og en der er længere.
Boltene er til mine frame sliders, da de hører til en sv Gladius. Hvad hedder disse bolte og hvor kunne de købes. Silvan måske ?

Se billed 4

Ligeledes søger jeg to nye bolte til front stellet.
Titel: Sv: I skyggen af Mads P - Mit sminket grisling projekt
Indlæg af: Mads P. efter Juli 15, 2014, 05:46:30 pm
Bauhaus ville være et meget bedre bud, idet de har et meget større udvalg af specialbolte.
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: Thomas-R efter Juli 17, 2014, 09:46:19 pm
Er først på job om et par uger, men kan nok finde noget hvis det er alm mm gevind, som hvis der er motorbilte nok desværre ikke er
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Juli 20, 2014, 09:59:50 pm
Løsningen til billed 4, med de ødelagte gevind var selfølgelig at skære gevindet op med snitbakker og ligeledes møtrikken med snittapper.

Jeg er stødt på to nye udfordringer.

Første, er skift af mindste tandhjul og her håber jeg at der er nogen som kan hjælpe. Jeg har ikke været i stand til, med egen kraft at få løsning møtrikken.
Hvormeget jeg end tvang momentnøglen rundt ville den ikke løsne sig. Forinden havde jeg banket låsepladen plan.
Jeg bor på Østrebro og vil derfor høre om der er nogen af Jer som har værktøj og/eller erfaring der kunne hjælpe med at få listet den op.

Det anden problem er en mistet kugleleje. Da jeg afmonterede koblingskablet sad der en beslag med kuglelejere i, men et i et kort øjebliks uopmærksomhed faldt en af kuglerme ud og jeg har ikke været i stand til at finde den igen.
Hvor, om muligt, kunne jeg købe nogle nye ?




Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: Mads P. efter Juli 20, 2014, 10:57:48 pm
Første, er skift af mindste tandhjul og her håber jeg at der er nogen som kan hjælpe. Jeg har ikke været i stand til, med egen kraft at få løsning møtrikken.
Hvormeget jeg end tvang momentnøglen rundt ville den ikke løsne sig. Forinden havde jeg banket låsepladen plan.
Jeg bor på Østrebro og vil derfor høre om der er nogen af Jer som har værktøj og/eller erfaring der kunne hjælpe med at få listet den op.

Det anden problem er en mistet kugleleje. Da jeg afmonterede koblingskablet sad der en beslag med kuglelejere i, men et i et kort øjebliks uopmærksomhed faldt en af kuglerme ud og jeg har ikke været i stand til at finde den igen.
Hvor, om muligt, kunne jeg købe nogle nye ?
Først og fremmest: lad være med at bruge din dyre momentnøgle til at løsne ting - ihvertfald ting, der sidder SÅ godt fast. Det er den ikke lavet til og jeg vil tro, at det også står i de papirer, der fulgte med momentnøglen.
Jeg kan godt komme forbi på tirsdag efter arbejde (ca. kl. 16) og hjælpe dig, men du skal montere baghjulet og sætte kæden fast på det bagerste tandhjul. Og hvis du har mulighed for at sørge for at bagbremsen også fungerer, så er det sådan set bare at sørge for, at en person sidder på cyklen og aktiverer bagbremsen, mens den anden bruger en ordenlig 1/2" skraldenøgle til at få løsnet møtrikken på det forreste tandhjul. Det er ABSOLUT den nemmeste måde at få løsnet møtrikken på. Hvis du er alene om jobbet, kan du evt. stikke en lægte igennem baghjulet (sørg for at beskytte evt. lak på fælg/bagsvinger, hvis du har malet disse dele) og så skrue møtrikken langsomt af.

Sig lige til, hvis du gerne vil have mig forbi. Jeg har en god skraldenøgle, et godt topnøglesæt, etc.

Mht. den ene kugle, så løb jeg ind i samme problem, men jeg fandt dog alle kuglerne. Der skal vist være 11, så vidt jeg da husker. Men du bør dog fint kunne klare dig med 10!!!
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Juli 20, 2014, 11:32:22 pm
Hej Mads

Jeg ville være yderest taknemmelig hvis du ville kigge forbi.
Baghjul samt kæde er på. Det skulle være lige til at gå til.
 Jeg brugte et gammelt bordben med polstring til at blokere baghjulet, men lige meget hjalp det.
Jeg er hjemme hele dagen.

Har sendt en mail
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: Gufle efter Juli 21, 2014, 10:10:58 am
Hej Viking

Ja den sidder pænt godt fast! den bolt .... Som Mads skriver ikke brug momentnøgle til den ... det er den for dyr til ... jeg ville så heller ikke bruge en skralde nøgle, da jeg efterhånden har smadret nok af dem ved ting som dette ....

Du kan godt selv, det kræver bare moment! ... jeg brugte et T stykke og to forlængere, vandrør kan også gøre det ! ... og så alt vægt på bagbremsen mens du nærmest står over cykel så er det muligt ..... eller som du selv skriver ligge et stykke træ ind som mellemstykke ...

Held og lykke med det! ... Håber du snart kommer ud og trille igen ! ...

\Gufle
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: Mads P. efter Juli 21, 2014, 11:57:08 am
Vi skal nok få den løs.

Viking: Har du evt. et vandrør, vi kan bruge som forlænger? For så kan jeg også godt tage et langt t-stykke med 1/2" top-holder med.
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Juli 23, 2014, 04:30:27 am
Tak for hjælpen Mads. Det blev mine egne overarme der fik bolten løs, men kunne ikke have gjort det uden det ekstra udstyr.

Nu er kæde og tandhjul på samt tank. Nu skal der bare juice på batteriet og så skal hun startes op.
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: Mads P. efter Juli 23, 2014, 06:30:49 am
Det er jo åbenlyst, at du kun kunne få den af, fordi jeg havde løsnet den for dig. .. ;)


Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Oktober 03, 2014, 03:47:16 pm
Så er der nye spørgsmål fra mit renoveringsprojekt.

Her kommer de.

Ryk under acceleration og deceleration
Jeg oplever at, motorcyklen laver et ryk når jeg tilslutter og frakobler gassen. Dvs. at rykket opstår når jeg gasser op og rykket kommer igen når jeg slipper gassen. Er dette normalt ?
Jeg prøvede at stramme kæden, da det virkede som dette var problemet. Min ide var at kæde var for løs derved gav et ryk når man gassede op. Synes selv det har hjulpet en lille smule.
Spørgsmål  Kan dette undgås ?

Motorcyklen falder under 1000 0/min.
Især i det første minut efter start, dør motorcyklen, efter at have gasset op. Jeg oplever at omdrejningerne falder under den nødvendige tomgang for at holde motoren igang.
Min idé var at justere på kablet ved håndtaget, men dette gjorde blot at, gas rollen satte sig fast. Jeg prøvede herefter at finde tomgangsskruen,(har fundet den nu) men kunne ikke finde den. Sagt på en anden måde; jeg skruede på en sort plastik dims, men der skete intet.
Jeg åbnede derfor op til motoren under tanken og justerende på en lille skrue, ved at følge kablet. Armen hvor skruen sad på var forbundet til karburatoren. De vedhæftet billed
Spørgsmål: Er det noget skidt, at jeg har justeret på dette ?




Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Oktober 03, 2014, 06:04:01 pm
også så var der dette her.

Mens min slip-on beslag lå til tørre var der nogen der nakkede den. Så dette er min midlertidige løsning.

Er der nogen her på SvRiders som ligger inde med sådan et beslag ?

Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: Sajmon efter Oktober 03, 2014, 09:42:11 pm
Hvad mærke potte er det?
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: NielSV650 efter Oktober 03, 2014, 11:22:49 pm
Så er der nye spørgsmål fra mit renoveringsprojekt.

Her kommer de.

Ryk under acceleration og deceleration
Jeg oplever at, motorcyklen laver et ryk når jeg tilslutter og frakobler gassen. Dvs. at rykket opstår når jeg gasser op og rykket kommer igen når jeg slipper gassen. Er dette normalt ?
Jeg prøvede at stramme kæden, da det virkede som dette var problemet. Min ide var at kæde var for løs derved gav et ryk når man gassede op. Synes selv det har hjulpet en lille smule.
Spørgsmål  Kan dette undgås ?

Motorcyklen falder under 1000 0/min.
Især i det første minut efter start, dør motorcyklen, efter at have gasset op. Jeg oplever at omdrejningerne falder under den nødvendige tomgang for at holde motoren igang.
Min idé var at justere på kablet ved håndtaget, men dette gjorde blot at, gas rollen satte sig fast. Jeg prøvede herefter at finde tomgangsskruen,(har fundet den nu) men kunne ikke finde den. Sagt på en anden måde; jeg skruede på en sort plastik dims, men der skete intet.
Jeg åbnede derfor op til motoren under tanken og justerende på en lille skrue, ved at følge kablet. Armen hvor skruen sad på var forbundet til karburatoren. De vedhæftet billed
Spørgsmål: Er det noget skidt, at jeg har justeret på dette ?

A)  Pas på du ikke strammer kæden for meget. Hvornår har du sidst synkroniseret karbunaderne?  Alt rykker i en eller anden grad. Slup i kæde, gearkasse osv. En rolig gashånd hjælper meget.

B) Jeg kan ikke se hvad det er du har skruet på, men den grønne pil peger på tomgangsskruen. Den bør kunne ses i venstre side i hullet i stellet over det forreste tandhjul. Bruger du choker?
Justeringsmuligheden ved styret/gaskablet er kun til at justere længden/sluppet på kablet. Husk at der skal være en smule frigang så du kan dreje styret uden at motoren stiger i omdrejninger.

Her er et billede mere: http://www.reocities.com/catpoopman/airfuel3.jpg
Måske er skruen faldet ud af holderen og ligger og roder rundt. Den virker dog stadig fint :-)
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Oktober 10, 2014, 03:44:45 pm
Hvad mærke potte er det?

Det er en ART Titanium udstødning.

Ligner meget disse http://www.speedzilla.com/forums/honda-sport-twins-classifieds/56377-f-s-art-titanium-exhaust-rc51-sp1.html (http://www.speedzilla.com/forums/honda-sport-twins-classifieds/56377-f-s-art-titanium-exhaust-rc51-sp1.html)
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Oktober 10, 2014, 03:50:23 pm

A)  Pas på du ikke strammer kæden for meget. Hvornår har du sidst synkroniseret karbunaderne?  Alt rykker i en eller anden grad. Slup i kæde, gearkasse osv. En rolig gashånd hjælper meget.

B) Jeg kan ikke se hvad det er du har skruet på, men den grønne pil peger på tomgangsskruen. Den bør kunne ses i venstre side i hullet i stellet over det forreste tandhjul. Bruger du choker?
Justeringsmuligheden ved styret/gaskablet er kun til at justere længden/sluppet på kablet. Husk at der skal være en smule frigang så du kan dreje styret uden at motoren stiger i omdrejninger.

Her er et billede mere: http://www.reocities.com/catpoopman/airfuel3.jpg
Måske er skruen faldet ud af holderen og ligger og roder rundt. Den virker dog stadig fint :-)

A) Jeg tjekker kæden og se om den stadig er stram. "Hvornår har du sidst synkroniseret karbunaderne" Den har været til et stort motoreftersyn, men ved ikke om dette er kontrolleret.

B) Hvis man følger gaskablet helt ned til karburatoren sidder der en arm, med en fjeder funktion. Her er der en skrue der kan justere på hvilepunktet for gaskablet. Det er denne skrue jeg har drejet på.
 
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: NielSV650 efter Oktober 10, 2014, 10:41:45 pm

B) Hvis man følger gaskablet helt ned til karburatoren sidder der en arm, med en fjeder funktion. Her er der en skrue der kan justere på hvilepunktet for gaskablet. Det er denne skrue jeg har drejet på.

Det kan jeg ikke lige se for mig, men hvis det er skruen her i midten, har du jokket i spinaten. Det er netop til at synkronisere med.
(http://www.sv650.org/derestriction/derestrict_SV650K2_step1.jpg)

Tomgangsskruen ser sådan her ud:
(http://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/S7UAAOSwgZVTxQv3/$_35.JPG)

Den sidder fast lige under den forreste indsugning.
(http://adamarp.com/other/catpoopman/img/shim3lg.jpg)


Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Oktober 11, 2014, 06:33:56 pm
Som du viser på billedet, så er det den skrue jeg har justeret blidt på. Nu kan jeg ikke tyde seriøsiteten i dit udtryk "jokket i spinaten".

Men efter at have kigget lidt på youtube kan jeg se, at det er bedst hvis de to karburatorer er synkroniseret.
Medmindre I mener det er noget jeg kan gøre selv/hjælp fra Jer, må jeg så tage den på værkstedet for at få den synkroniseret igen.

Men tak for dit indput

Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: NielSV650 efter Oktober 11, 2014, 10:02:10 pm
Som du viser på billedet, så er det den skrue jeg har justeret blidt på. Nu kan jeg ikke tyde seriøsiteten i dit udtryk "jokket i spinaten".

Men efter at have kigget lidt på youtube kan jeg se, at det er bedst hvis de to karburatorer er synkroniseret.
Medmindre I mener det er noget jeg kan gøre selv/hjælp fra Jer, må jeg så tage den på værkstedet for at få den synkroniseret igen.

Men tak for dit indput

Den første skrue må du ikke justere på uden at ha instrumenter på indsugningen. Meld dig ind i PMC. De har værktøjet og en masse medlemmer der  gerne hjælper en ny perlegrusmekaniker med sin maskine.
Titel: Sv: Mit lille grisling projekt
Indlæg af: VikingPowerSV efter Oktober 12, 2014, 09:44:39 pm
Det er et fint bud. Jeg ser på det.
Er dog stadig åben overfor andet hjælp.

Evt. blot lægge et øre til og høre om den er helt gal