Forfatter Emne: Spændene læsning om ulykker  (Læst 4930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Spændene læsning om ulykker
« Dato: Maj 04, 2010, 09:38:37 am »
Jeg ved ikke om der har været linket til denne rapport før, men nu smider jeg lige et link.
Det er spændene læsning selvom der er visse mangler i rapporten.
http://www.hvu.dk/pdf/HVU_Rapp6_Motorcykelulykker_til_nettet.pdf
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Blinklys

  • Gæst
Sv: Spændene læsning om ulykker
« Svar #1 Dato: Maj 04, 2010, 01:24:01 pm »
Jeg har lige læst det meste af den igennem, og jeg synes overall det lyder fornuftigt.

1. Bedre lys på motorcykler - all for it. Så hvorfor ikke få indført at alle eksisterende MC'er skal køre med fjernlys nu. Mange gør det allerede for at være mere synlige, men risikerer bøde for det. Det er måske ikke den optimale løsning, men det kan hjælpe her og nu. Og så kan man jo begynde at arbejde på  kraftigere nærlys-løsninger på nye MC'er fremover.

2. Jeg ved det nok ikke falder i god jord hos mange, men jeg er stærk tilhænger af en skærpet indsats for at få ABS på motorcykler. Jeg mener dog ikke at man skal gå så langt, som at gøre det til lovkrav lige foreløbig, men der skal være en god belønning for at vælge ABS. Der er allerede en afgiftnedsættelse, men det nytter ikke når modellerne uden ABS stadig er 10-20k billigere som f.eks. er tilfældet med SV650 og ER-6. Med biler som primært er transportmidler vil mange sikkert betale det ekstra, men MC'er købes jo ofte til underholdning og sjov kørsel, og her vil ABS nok blive set som en kende "usexet" - sådan lidt "jeg er sgu l33t nok til at bremse min MC uden hjælpemidler"-agtig.

3. Øget indsats for at lokke MC-ister til jævnligt at tage køretekniske kurser - all for it :)