Forfatter Emne: Slør i gearpedal på oldschool: FIX!  (Læst 5181 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LasseN

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 106
Slør i gearpedal på oldschool: FIX!
« Dato: Januar 29, 2009, 03:02:20 pm »
Da jeg her til vinter skulle smøre min gearpedal på min oldschool bemærkede jeg at den var særdeles løs, og at den selvfølgelig ud over at kunne bevæge sig op og ned også bevægede sig en del del fra side til side! Perfektionist som man nu er ville jeg se om det ikke var muligt at rette op på dette og pillede hele molevitten af og tog den med op i lejligheden til videre undersøgelse.

I første omgang tog jeg en video af skidtet for at vise, hvor slemt det stod til!
http://frogfanatic.com/svrider.dk/DSCN2499.MOV
Umiddelbart virker det ikke af så meget, men det er noget der er til at mærke når man hiver i skidtet.

Som I kan se på nedenstående billed er det formentlig "pakningen" markeret med den grønne pil der er blevet slidt og derfor giver sløret. Og da pedalen er en samlet enhed kan man ikke købe en ny "pakning".


Som I ligeledes kan se på ovenstående billede, kom jeg problemet til livs ved at fabrikere to plastikskiver med en tykkelse på henholdsvis 0,23 og 1,02mm. Jeg kunne umiddelbart ikke opspore nogle skiver med de rigtige mål der samtidige havde den rigtige tykkelse, så derfor denne løsning. Skiverne må ikke være for tykke da de så vil spænde gearpedalen fast når man spænderne den bagerste skrue, så det gælder om at prøve sig lidt frem med forskellige tykkelser.

Skiverne har en indre diameter på 18mm og en ydre på 24mm. Skiverne har jeg lavet af en plasteddikeflaske og et plastikkrus. Da de begge er runde skar jeg et stykke af og hældte kogende vand over dernæst kan man flade stykkerne ud så de ikke længere har den kokave form fra flasken og glasset.

For at skære den indre cirkel spændte jeg plastikstykkerne mellem to stykker træ og med et flad bor på 18mm kan man dernæst bore et perfekt hul i selv meget tynd plastik. Den ydre cirkel lavede jeg ved at tegne en passende cirkel og bagefter klippe den ud med en skarp saks.

Efter at have havet givet det hele fedt og samlet det igen, var der næsten ingen slør i som man kan se på nedenstående video.
http://frogfanatic.com/svrider.dk/DSCN2495.MOV

Håber i kan bruge min lille guide, og at det ikke virker for indlysende til folk selv kunne have fundet ud af det. I hvert fald er det billigere end at skulle købe end helt ny gearpedal.
Er man er skarn, hvis man er stolt af at være et gammelt svin!...
Eller i hvert fald eje et?!...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=23619

Andreasen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 33
Re: Slør i gearpedal på oldschool: FIX!
« Svar #1 Dato: Februar 17, 2009, 10:57:12 pm »
Kanon Guide!  :thumbsup:

Ja, den er indlysende, men jeg har alligevel irreteret mig meget over dette problem uden at have fundet på noget smart at gøre ved det, og det bedste ved din løsning er jo at den er nærmest gratis. :respekt: Skal bare lige have fundet på noget hvor jeg kan bruge en liter eddike..  :huh:  :)

Jeg havde forestillet mig at det skyldtes forskel på indre diameter på gearvælgeren og diameteren på fodhvileren den sidder på, og at det var her der skulle noget imellem.

Ordner det som det første inden sæsonen starter.

LasseN

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 106
Re: Slør i gearpedal på oldschool: FIX!
« Svar #2 Dato: Februar 17, 2009, 11:46:21 pm »
Citér
Jeg havde forestillet mig at det skyldtes forskel på indre diameter på gearvælgeren og diameteren på fodhvileren den sidder på, og at det var her der skulle noget imellem.
Det var faktisk også min første tanke, og det er da sikkert også her problemet ligger, men det er immervæk noget nemmere at lave en lille skive end en hel ny plastik cylinder!!  :mrgreen:

Det kræver som sagt lidt prøven sig frem, men det da det ikke er noget der koster andet end i tomme plastflasker så er det nok til at leve med! Kan i hvert fald anbefale at hive den med indenfor, tror man får lidt grå hår hvis man skal stå og fumle med det udenfor!

Men det glæder mig da at der er andre der kan bruge det til noget og jeg ikke er den eneste som er lettere generet over det!  :blink:
Er man er skarn, hvis man er stolt af at være et gammelt svin!...
Eller i hvert fald eje et?!...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=23619

LasseN

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 106
Re: Slør i gearpedal på oldschool: FIX!
« Svar #3 Dato: April 04, 2009, 10:26:43 am »
Nu har jeg fået testet dette fix, og synes sku godt det kan mærkes! Har selvfølgelig også skiftet olie i løbet af vinteren, men syntes helt sikkert gearskiftet er mere præcist!...
Er man er skarn, hvis man er stolt af at være et gammelt svin!...
Eller i hvert fald eje et?!...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=23619

claus 1000 exmc

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 361
    • www.exterminators.dk
Re: Slør i gearpedal på oldschool: FIX!
« Svar #4 Dato: April 11, 2009, 12:18:40 pm »
Kanon Guide!  :thumbsup:

Ja, den er indlysende, men jeg har alligevel irreteret mig meget over dette problem uden at have fundet på noget smart at gøre ved det, og det bedste ved din løsning er jo at den er nærmest gratis. :respekt: Skal bare lige have fundet på noget hvor jeg kan bruge en liter eddike..  :huh:  :)

Jeg havde forestillet mig at det skyldtes forskel på indre diameter på gearvælgeren og diameteren på fodhvileren den sidder på, og at det var her der skulle noget imellem.

Ordner det som det første inden sæsonen starter.

afkalke din kaffemaskine
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

 how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.
 
Bane : noget Kawaski