Jeg har fået ny MC - ja jow den er da brugt men ikke mere end 6600 km. Og med 15 år på en CX'er fra 83 er det klart med følelsen af en ny mc ligger lige for.
først liiiiiige et par bemærkninger om det at lave så radikalt et skift.
HOOOOOOOOOOOOOOOOLD DA OP HVOR ER DET FEDT !!
Jeg troede der var mange førhen der vendte sig om efter MC'er - og ville køre ræs fra rødt!! tsk tsk jeg blev klogere.
ABS er da for sejt - og har sparet mig for mange penge vil jeg gætte på
Man får jo lyst til at KØRE over til naboen for at låne en kop sukker - igen!
Utroligt så mange færdselsovertrædelser man helt "ubevidst" kan lave på så kort tid. (sekunder,minutter eller de sidste uger)
Og liiiige en gang til. Hold da kæft hvor er det fedt.
Så lidt historie. Jeg kørte tør på den gamle gyllepumpe lige ud for gellerupparken en torsdag på vej hjem fra arbejde, og tænkte godt nok at det var et dumt sted at stille den. Men det er min MC, den var kørt tør, den skulle have justeret karburator, ventiler og meget andet for mere end et år siden - og den var låst. Men væk var den næste morgen. Da politiet ringede og sagde at den var "klar" til afhentning var jeg også dum nok til at spørge om jeg skulle tage en dunk benz med.... Det skulle jeg ikke. Vel hjemme igen fandt jeg: "ingen tankdæksel, smadret for- baglygte og huset dertil, ALLE synlige ledninger klippet, alle kabler ødelagt, sædet sprættet op, instrument panelet havde gentagne gange mødt en skruetrækker, to manglende greb, to ødelagte kontrol"klumper" (dem til lys, blink, dødemandsknap osv), styret var skæv i den ene side, to sidedæksler var væk, smadrede fodhviler overalt - og alle de småting jeg ikke magter at remse op eller ikke har fundet endnu. Jeg blev lidt træt af at noterer mig mere og konstaterede kort, at den nok ikke komme til at køre mere!
Jeg havde gennem et stykke tid (ca 5 år) overvejet om jeg skulle have ny, og var faldet over sv'eren. Men når man som jeg ikke rider samme dag der bliver sadlet, kan det jo trække ud, og den gamle kørte jo stadig væk "fint". Når man lige kendte de småskavanker der nu var med den. (Starter på en cyllinder, kunne kun trækker op over 2000rpm med speciel teknik, ingen bagbremse i 1.5 år osv. hehe meget sjovt) Hen på tirsdagen blev jeg klar over at jeg skulle til træf i weekenden og ikke havde noget at køre på..hmmm hvad nu. Ringe til kammirat og se på dba, samt høre bank om de var glade for mig. Onsdag fik jeg at vide at det tog jo nok 14 dage med lån osv. Og den prisklasse som jeg kiggede i var enten for gamle eller med for lidt "udstyr" på. Torsdag gik med at overbevise bank om, at det var lige nu jeg skulle have 90000 i hånden så jeg kunne afhente den "lidt" dyrere mc jeg havde kig på - efter at være blevet overbevist af kammirat om, at det sikkert var fint nok til mig med 650, når jeg ikke havde kørt noget der mindede om race nogensinde før. (der er jeg så blevet lidt i tvivl) Valget kom sig nok mest af at kammi sage: "tag nu den du sys der ser fed ud og vær glad for ikke selv at skulle bruge tid og penge på at sætte det gejl på." Det kunne banken forstå, og at der sikkert ville gå længe før de kunne låne penge ud til mig hvis ikke det blev nu. Så tog jeg en tur til Holstebro med tog i pis-øs-regnvejr. I toget glemte jeg selvfølgelig hjelm og handsker!!!! og nej jeg skulle ikke have hans hjelm med, men en tur i bilka løste det problem til 250kr.
Nu er det nok lidt flovt/underligt og anderledes, men jeg har i de 15 år jeg har kørt, kun prøvet 4 maskiner, de to jeg tog kørekort på, een af mine kammiraters og min egen. Jeg er ikke den fyr som er ved at pisse i bukserne for at køre på andres - og jeg har min egen. Men tilbage til holstebro - jeg stod og kiggede på noget som tidligere havde givet mig våde drømme og den lød ligesom..... hmmm thja... lige det jeg havde i tankerne. Da han havde startet den og fortalt alt hvad der også stod i annoncen, spurgte han om ikke jeg ville have en tur på den yderst velpoleret satan der stod og brølede. Nej tak - men hvis du lige gider hente købskontrakten så jeg kan komme hjemad og være glad, så har du en mc mindre om 1 min. Jeg har aldrig siddet på en sv'er før, vi skal nok 8-10 tilbage siden jeg prøvesad noget race på to hjul, og jeg var noget i tvivl om jeg nu kunne finde ud af det hele, nye bremser, kørestilling, et gashåntag som responderer osv. Til gengæld var jeg ikke et sekund tvivl om at det her var det helt rigtige - min mave sagde JAAAAAAA FOR SATAN DA, og den har jeg lært at stole på. Så må resten komme senere eller jeg må vænne mig til tingene, der var jo lidt erfaring fra CX'eren med tilvænning. Hvis der var dårlig plads til mig på den ene eller anden led på sv'eren, ville der sikkert være andre lign. problemmer på andre maskiner og det var jo en sv'er jeg var brændt varm på. Der kan vel ikke findes en mere perfekt maskine til en, end den du har det bedst med - man kan ikke få opfyldt alle krav på en gang på een maskine. Desuden var der jo ikke rigtig tid til at tage hjem og finde nyt emne,tage på arbejde fredag også hente for derefter at køre til træf når man har 37 timer og skulle være til træf fredag eftermiddag. Så jeg trillede mod Århus i pis-øs-regnvejr på lækker velpoleret MC. Og er blevet meget glad for det.
Nu har jeg haft mange sjove oplevelser de sidste 2500 km. Fået utroligt mange anerkendende blikke og kommentarer midt i lyskrydset, lært mere end een fyr om vægt - kraft forhold og accelration, og bremselængde på samme vis. (Meget sjovt, men også lidt dumt når jeg selv har så meget at lære - samt at det jo lokker de unge fyre ud i at køre over evne - og min egen evne grundet det endnu beskedne kendskab til hvad de racere kan, men det er virkelig svært at lade være med at have det lidt sjovt når man nu har fået noget der er SÅ sjovt at lege med - please fri mig for alverdens moralske opstød nu, jeg giver mig selv dem og mener ikke at overtræde "andet" end færdselsreglerne. jeg har på de 2500 km haft een oplevelse af at det her nok ikke var så smart, eller svært at redde hjem. Det var en tur på den lukkede p-plads, hvor jeg fandt ud af at små ottetaller kan være svære at nå rundt i når man møder det mekaniske stop for styrets bevægelighed, men et villigt gashåndtag sparede mig for en del den aften tror jeg) Det var heller ikke så sjovt at møde en R6 og en vild ninja som man vist roligt kan sige jordede mig et totalt i kryds - men jeg bilder mig ind at det bare er mig der lige skal lære den at kende ordenligt og snakke med et par stykker om hvordan man kommer lidt hurtigere ud af hullet på en racer. Men nok godt at vide der er meget mere i posen end jeg har erfaret endnu.
Det leder mig så hen til nogle af de ting jeg gerne vil vide og der kommer nu nogle hurtige punkter som jeg nok skal dele op senere i andre tråde - og ikke minsdt prøve selv at finde svar på her i forummet, MEN:
1. Hvorfor lyser, det som jeg tror er, olielampen når jeg har kørt et stykke tid? der er sat powercomander på og det var åbenbart i den forbindelse at det med lyset startede. Det er fuldstændigt vilkårligt hvornår det tænder, det kan være efter 2km eller 50km. Dog tror jeg det kan have sammenhæng med hvornår der bliver givet meget gas og olietemperaturen set i forhold.... ? hvem er gode og billige til at køre power cammander ind?
2. Næste MC bliver igen med kardan, 15 år uden at tænke på hvordan kræfter bliver overført gør noget ved een - hold da kæft noget SVineri med kæde, men hvor mange km. går der imellem i smører?
Hvordan eller skal man gøre kæden ren, og hvor ren inden man smører den?
Er der nogen som har lavet beregninger på om det kan betale sig med dyrt kædefedt contra det billige?
Er der beregninger på hvor hurtigt en kæde bliver slidt - set i forhold til hvor tit den smøres?
Hvor og hvilket mærke er det billigste kædefedt?
3. Hvem i århus og omegn laver billige serviceeftersyn?
4. Og et af de lidt dumme... kan det lade sig gøre at lave stoppies med abs?
5. Kan man få fodhvileren (eller andet) i asfalten ved kørsel, hvis den kommer pænt hurtigt rundt i sving? Eller er der andet jeg hellere skulle tænke på (ja udover forsikringen, ydmygelsen og fare for andre i trafikken, samt alle de andre moralske indvendinger der kunne være om dette emne)
Glæder mig til at høre lidt herfra og forhåbentlig møde andre svin i Århus. nogen der kører i klub her i århus og hvilken?
jay-jay