SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Jannik efter Juli 06, 2005, 01:57:34 pm

Titel: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Jannik efter Juli 06, 2005, 01:57:34 pm
Jeg har nu igen noget at udsætte på Lydmuren!!! :?  Trættende... :(

Jeg har de sidste gange jeg har skiftet olie på dyret købt det hos Lydmuren, og fint nok med det...
MEN... Jeg købte så igen i går stumper, men IKKE hos lydmuren (Det er slut med det fra min side!!!) og bestilte et oliefilter + en olie som hedder Motul 300V som er den olie som Jenny de sidste 2 gange har sagt at jeg skulle hælde på min kværn.
Lagersnuden i går sagde derefter:
Hvilken mc havde du tænkt at hælde 300V olien på???

Tja min SV1000s hvoff???

Nej nej nej aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000 motor, fordi koblingen brænder af med den olie på. Det stå højt og tydeligt i alle specifikationerne fra Suzuki, og de havde selv skiftet koblinger på flere cykler af den årsag.

Så endnu en gang har Jenny skuffet fælt og solgt mig noget ubrugeligt lort som ikke er det rigtige til min cykel.

Amatørfirma!!!
Titel: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Gud efter Juli 06, 2005, 04:38:28 pm
hvad skal man så hælde på, halvsynt eller....
Titel: olie??????????
Indlæg af: stub efter Juli 06, 2005, 05:29:33 pm
jeg kører også på motul 300 fuldsyntetisk olie efter henvisning fra forhandleren som havde fået det fra importøren af at det var den olie som den skulle køre på
så det var måske noget man skulle undersøge nærmere hos importøren da der åbenbart er delte meninger ved værkstederne på det punkt :roll:  :?:  :P  :P  :P

mvh  stub    :?
Titel: Re: olie??????????
Indlæg af: nyg efter Juli 06, 2005, 06:17:53 pm
Citat fra: stub
jeg kører også på motul 300 fuldsyntetisk olie efter henvisning fra forhandleren som havde fået det fra importøren af at det var den olie som den skulle køre på
så det var måske noget man skulle undersøge nærmere hos importøren da der åbenbart er delte meninger ved værkstederne på det punkt :roll:  :?:  :P  :P  :P

mvh  stub    :?


Ja, det er jo et emne der er diskuteret en del på zyns.com, og essensen af al snakken er vist at det ikke kan skade, men at gearskiftene kan føles lidt 'hårde' med fuldsyntetisk.

Selv kører jeg med motul5100 ½synt. - det virker fint, men jeg ville nødigt have mere kontante gearskift end det nuværende...
Titel: Re: olie??????????
Indlæg af: Jannik efter Juli 07, 2005, 10:18:54 am
Citat fra: nyg

Selv kører jeg med motul5100 ½synt. - det virker fint
Det er også den som jeg fik fortalt er den som den SKAL køre på... :roll:
Titel: Re: olie??????????
Indlæg af: Hønse efter Juli 07, 2005, 11:47:11 am
Citat fra: Jannik
Citat fra: nyg

Selv kører jeg med motul5100 ½synt. - det virker fint
Det er også den som jeg fik fortalt er den som den SKAL køre på... :roll:
Den har jeg også kørt med! Nu har jeg prøvet 3000 20w50 .........
Citat fra: MOTUL
Specific additivation for the transmission.
Meets the specifications of Harley-Davidson®.
Det tænkte jeg lige var noget for TL´en men den er lige tyk nok til de tidlige DK varme grader, først nu den er blevet god  :?
5100 15w50 kan rigtig godt anbefales.......  8)
Titel: ..
Indlæg af: Nikolaj efter Juli 07, 2005, 02:11:56 pm
Jeg har spurgt den bedste MC mekaniker jeg kender .. (en jeg ved Suzuki forhandlerne ringer til når de giver op overfor et problem)...

Hans udtalelse - som også er baseret på eventuelle reklamertioner med hensyn til koblinger der skulle være ødelagt :

"Ja det er der jo lidt delte meninger om. Rent officielt er en delsyntetisk god nok. Jeg ville personligt køre med helsyntetisk. Det er sjældent at det giver problemer med koblingen."

Men vi er selvfølgelig alle velkomne til at vælge det vi helst vil køre med eller hvad vi har bedst erfaringer med  :wink:

(Det er dog forkert af Jenny at sige at det SKAL være en fuldsyntetisk. Desuden har der været enkelte tilfælde hvor olien kan ha været et problem, men det har vist ikke været ret mange - og der kan ha været andre faktorer i disse tilfælde)

- Noget helt andet er at jeg har hørt at man ikke må blande delsyntetisk og fuldsyntetisk - hvis man f.eks efterfylder .. er der noget om det ??
Titel: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Mad M efter Juli 07, 2005, 07:08:24 pm
Har også fra forhandler fået anbefalet Motul V300...
Titel: Re: ..
Indlæg af: Mad M efter Juli 07, 2005, 07:10:28 pm
Citat fra: Nikolaj
Jeg har spurgt den bedste MC mekaniker jeg kender .. (en jeg ved Suzuki forhandlerne ringer til når de giver op overfor et problem)...

Hans udtalelse - som også er baseret på eventuelle reklamertioner med hensyn til koblinger der skulle være ødelagt :

"Ja det er der jo lidt delte meninger om. Rent officielt er en delsyntetisk god nok. Jeg ville personligt køre med helsyntetisk. Det er sjældent at det giver problemer med koblingen."

Men vi er selvfølgelig alle velkomne til at vælge det vi helst vil køre med eller hvad vi har bedst erfaringer med  :wink:

(Det er dog forkert af Jenny at sige at det SKAL være en fuldsyntetisk. Desuden har der været enkelte tilfælde hvor olien kan ha været et problem, men det har vist ikke været ret mange - og der kan ha været andre faktorer i disse tilfælde)

- Noget helt andet er at jeg har hørt at man ikke må blande delsyntetisk og fuldsyntetisk - hvis man f.eks efterfylder .. er der noget om det ??


Jeg ville aldrig personligt blande to slags olie, kunne i værste fald gå ind og forværre smørringen...
Titel: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: junior efter Juli 09, 2005, 09:22:10 pm
Det er helt korekt at man aldrig må blande to forskellige slags olie mest fordi at de forskellige additiver kan modvirke hinanden og motoren kan begynde at bruge olie ..  

Problemet med den fuldsyntetiske olie er nok mest at folk ikke stiller deres cykel lige når de chekker  olie og derved fylder for meget på.

Hurtigt roterende makreller  kan " ALDRIG "  få for god olie   :P
Titel: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Lennart efter Juli 15, 2005, 01:02:13 pm
Fandt lige dette link.

Der står en masse men nederst står der om hvad man skal være opmærksom på.


http://www.ca-mc.dk/Tilbehor/Motorex/Motorex_olieteknik.htm#Kvalitets%20betegnelser.
Titel: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: nyg efter Juli 16, 2005, 11:28:39 am
Citat fra: Lennart
Fandt lige dette link.

Der står en masse men nederst står der om hvad man skal være opmærksom på.


http://www.ca-mc.dk/Tilbehor/Motorex/Motorex_olieteknik.htm#Kvalitets%20betegnelser.


Udemærket...
Men hvis man nu alligevel var i tvivl om hvad der skal på MC'en, så læs hvad Statoil råder os til:
".... Er du i tvivl så spørg forhandleren eller evt. naboens søn, han ved sikkert besked."
Titel: .
Indlæg af: Nikolaj efter Juli 16, 2005, 12:42:04 pm
Jeg tror ikke jeg skal spørge naboens søn .. han er 1½ år og savler stadig. Hmm måske ville jeg få modermælk på ? :shock:
Titel: Ikke Motul 300V mere
Indlæg af: steen efter Juli 17, 2005, 08:46:01 pm
Jeg kan se at de fleste herinde er blevet anbefalet at køre på Motul 300V og det samme kom også på min ved første service men jeg fik den til at hælde Silkolene Race på sidste gang og går ikke tilbage til Motul igen.

Da jeg bestilte 6000 km service nævnte jeg til værkstedet at koblingen ligesom "klæber", som om at koblingspladerne ikke ville slippe hinanden lige med det samme. Denne oplevelse giver jo også et mere klonket gearskift da pladerne ikke slipper nok før næste gear ligges i. Jeg var egentlig lidt bekymret for gearkassen.

Værkstedet sagde at de ville prøve en anden olie og så måtte vi se om det hjalp. Det blev så Silkolene Race (kan ikke lige huske viskositeten) men det virker og kan varmt anbefale den til jer.

Om det giver problemer senere da det jo også er en fuldsyntetisk olie vil jeg ikke bekymre mig om P.T.
Titel: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: sponk efter Marts 21, 2006, 04:26:38 pm
Hejsa....

Er der nogen der har erfaring med  produkter fra shell som  kan bruges til en sv 1000 og om det skal være en 10/40 eller en 15/50 fuld eller hel syntetisk olie....??????????

Mvh Sponk...
Titel: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Klaus Grønlund efter Marts 21, 2006, 10:13:12 pm
Citat fra: sponk
Hejsa....

Er der nogen der har erfaring med  produkter fra shell som  kan bruges til en sv 1000 og om det skal være en 10/40 eller en 15/50 fuld eller hel syntetisk olie....??????????

Mvh Sponk...


Der er mange forskellige meninger om fuld- eller halvsyntetisk motorolie!
De fleste fagfolk jeg har diskuteret det med anbefaler en halvsyntetisk olie, da en fuldsyntetisk olie er hård ved koblingen, og dermed kan give problemer i gearskiftet  :?
Mht viskositeten vil jeg anbefale en 10W-40 til brug i DK. 15W-50 er til varmere forhold! Og du kører vel ikke kun i august  :shock:

Jeg kører selv med en Motul 5100 10W-40
Men jeg har lagt mærke til at rigtig mange herinde kører med fuldsyntetisk Motul 300V 10 og 15W-50!
Mht. Shell - så har jeg selv overvejet at prøve Shell Advance Ultra 4 10W-40 - jeg kan kun forestille mig at det er en rigtig god olie!
Titel: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Letmatros efter Marts 22, 2006, 11:54:27 am
Jeg satser på denne fra www.Louis.de  Bestillings No: 10038521

Motorenöl PROCYCLE SAE 10W-40:
Ausgesuchte Mineralölraffinate und synthetische Komponenten bilden die Grundlage zu diesem hochwertigen Allround-Super-Leichtlauföl.


-Im Hochtemperaturbereich wirksamer als Mineralöl.
-Höhere Laufleistung.
-Optimierte Kaltstartsicherheit.
-Besserer Schutz vor Ablagerungen und Verschleiß.
-Ideale Alternative für alle Motorräder, deren Kupplung bei einem -vollsynthetischen Öl rutschen würde.
-Entspricht: JASO T903 MA*, API SL-EC/CF, ACEA A3/B3.
-Entwickelt und produziert durch deutschen Markenöl-Hersteller.

* Jf. Instruktions bog
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: madskoelby efter August 19, 2010, 11:36:18 am
Hej folkens,

jeg har søgt lidt efter olietyper og kan nu se at sidste svar i denne tråd gav lidt pote, der står at jf. instruktionsbogen til en SV1000'er er det fuldsyntetisk olie der skal bruges, at overskriften siger noget andet er sådan set ligemeget :D

Jeg skal høre om nogen kan fortælle mig hvilken slags olie instruktionsbogen anbefaler til SV650S K5? Jeg ikke er for doven til at kigge instruktionsbogen igennem nej, jeg har den bare ikke ved mig nu og skal på langtur inden jeg når til den igen :) Sælger kan nemlig ikke huske hvilken olie han har påfyldt sidst og han har skrevet til mig at han fandt den i instruktionsbogen. Kan man "se" eller "mærke" det på olien, hvis man nu tapper lidt af? Håber ikke det var verdens dummeste spørgsmål  :hand:
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Rolignu efter August 19, 2010, 03:29:07 pm
Køb 4.liter eks. Motul 5100 10-40. Det er en halvsynt.olie.Du kan vælge lige det mærke du vil
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Rasmus Modsat efter August 19, 2010, 09:38:45 pm
Kan se de har puttet motul 5100 10w40 olie på min.
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: madskoelby efter August 19, 2010, 10:53:45 pm
Jeg er jo bare i tvivl om hvorvidt der nu er fuld eller delsyntetisk på og man må jo ikke blande, men hvis det er delsyntetisk der står i instruktionsbogen, så tror jeg det er det jeg fylder på, for han mener at have fyldt det på som bogen angiver :)
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: sterling efter August 20, 2010, 11:14:28 am
Udfra mine mange år som maskinmester - samt en daglig omgang med smøremidler - vil jeg mene at det man skal være obs på, er at overholde de viskositets specifikationer som Suzuki anbefaler. Spørgsmålet er ikke om olien er semi syntetisk, fuldsyntetisk eller ren minerealsk. Man kan sagtens få en fuldsyntetisk olie som overholder Suzukis anbefaling SAE 10W-40, man kan endda få en fuldsyntetisk 10W-50... Det lyder dog meget fornuftigt at olien skal være på 10W-40 når vi har med en våd kobling at gøre..

Kører selv på en Castrol fuldsyntetisk 10w-50 racing oil - lidt dyr men netop lavet til MC med våd kobling!!!

Hilsen Peter
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: TOB efter August 20, 2010, 02:54:43 pm
Jeg vil da også være med til at gøre forvirringen total  :lmao: :lmao: :lmao: Kører Motorex Top Speed, 10W/40 (http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=en&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=153) på mit kilo SVin.

For lidt indsigt i olie, tjek lige: http://www.bobistheoilguy.com/cms/ (http://www.bobistheoilguy.com/cms/)
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Henrik.poulsen efter August 20, 2010, 06:06:46 pm
Udfra mine mange år som maskinmester - samt en daglig omgang med smøremidler - vil jeg mene at det man skal være obs på, er at overholde de viskositets specifikationer som Suzuki anbefaler. Spørgsmålet er ikke om olien er semi syntetisk, fuldsyntetisk eller ren minerealsk. Man kan sagtens få en fuldsyntetisk olie som overholder Suzukis anbefaling SAE 10W-40, man kan endda få en fuldsyntetisk 10W-50... Det lyder dog meget fornuftigt at olien skal være på 10W-40 når vi har med en våd kobling at gøre..

Kører selv på en Castrol fuldsyntetisk 10w-50 racing oil - lidt dyr men netop lavet til MC med våd kobling!!!


Jeg kører på det samme som Sterling
Hilsen Peter
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: madskoelby efter August 22, 2010, 03:30:33 pm
Hmm... Det lyder nu som om jeg måske bare skulle få skiftet olie og filter nu, det bliver vist for bøvlet at finde ud af hvad slags olie der er på... Men så en anden ting, jeg tapper vel bare olien, sætter bundproppen i og fylder nyt på? Nogle der ved tilnærmelsesvist hvor meget der skal på en 6 1/2'er?
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Rasmus Modsat efter August 22, 2010, 03:42:31 pm
Hmm... Det lyder nu som om jeg måske bare skulle få skiftet olie og filter nu, det bliver vist for bøvlet at finde ud af hvad slags olie der er på... Men så en anden ting, jeg tapper vel bare olien, sætter bundproppen i og fylder nyt på? Nogle der ved tilnærmelsesvist hvor meget der skal på en 6 1/2'er?

Kig i dit instrutions bog... Mener der står hvor meget der skal i.
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: madskoelby efter August 23, 2010, 10:44:03 pm
Det blev til Motul 5100 10W40, så må vi se hvordan det går, men der skulle nu ikke meget til at genoprette balancen :) Tak for svarene alle sammen!
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: SA efter August 23, 2010, 11:05:01 pm
Alle moderne motorolier er blandbare. Du kan altså sagtens efterfylde med feks fuldsyntetisk, selvom der er påfyldt semisyntetisk, og viskositeten behøver heller ikke være den samme. Problemet med en fuldsyntetisk olie skulle være, at der bliver for lidt friktion i koblingspladerne, hvorefter der er risiko for fedtende kobling. Hvis man går på jagt i olie-junglen efter alternativer til sin mc, så er det vigtigt, at man sørger for, at olien er klacificeret JASO: MA. Det skulle vist være noget amerikansk kvalitetsnorm-halløj, der fortæller, at den er velegnet til vådkoblinger. API-normen siger noget om smørekvaliteten, og når jeg har kigget på dunke i Brugsen, T-Svansen og lignende steder, så klarer deres billigste olier typisk API: SJ, som for få år siden var forbeholdt dyre olier. Så min (husmands-)teori er, at vi som motorcyklister ofte i god tro over-køber mht motorolie. Hellere skifte oftere til rimelig pris, end ofre den dyre med alle Racing-logoerne, som i sidste ende måske endda brænder din kobling af.....!

Jeg har altid brugt Motul 5100 fra Suzuki-manden. Sidste gang var jeg dog med i et fælleskøb på nettet, hos noget der hedder ReinhardOil.dk og fik leveret 4 x 5l Sunoco Futura 10W40 på trappestenen til en fin pris.

Søren
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Damage efter August 24, 2010, 09:45:52 am
Hvis man går på jagt i olie-junglen efter alternativer til sin mc, så er det vigtigt, at man sørger for, at olien er klacificeret JASO: MA. Det skulle vist være noget amerikansk kvalitetsnorm-halløj, der fortæller, at den er velegnet til vådkoblinger.

Søren

Det er vist ikke amerikansk men japansk (Japanese Automotive Standards Organization ), men det er helt korrekt at det er meget vigtigt at olien til MC overholder denne standard.
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Sajmon efter August 25, 2010, 05:28:49 pm
Jeg vil personligt skrupskide på hvad Suzuki siger man må og ikke må køre på.  :mrgreen:

Silkolene 4T Race 10/40 har jeg nu kørt 84.000km på - og stadig den originale kobling. Jer der kender mig, ved godt hvordan min kobling bliver behandlet, så det der ammestuesnak med "ALDRIG FULDSYNTETISK PÅ EN SV!!!!!" synes jeg ikke rigtigt holder stik i det her tilfælde...

Begge mine racere er påfyldt det samme olie, og de virker skægt nok også fint.   :mrgreen:
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Henrik.poulsen efter August 25, 2010, 08:45:46 pm
Jeg vil personligt skrupskide på hvad Suzuki siger man må og ikke må køre på.  :mrgreen:

Silkolene 4T Race 10/40 har jeg nu kørt 84.000km på - og stadig den originale kobling. Jer der kender mig, ved godt hvordan min kobling bliver behandlet, så det der ammestuesnak med "ALDRIG FULDSYNTETISK PÅ EN SV!!!!!" synes jeg ikke rigtigt holder stik i det her tilfælde...

Begge mine racere er påfyldt det samme olie, og de virker skægt nok også fint.   :mrgreen:

 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Titel: Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
Indlæg af: Sperik efter August 25, 2010, 08:56:47 pm
Olie er religion !

Tro flytter bjerge, resten flytter Øbro... http://www.obro.dk/ (http://www.obro.dk/)  :mrgreen: