Forfatter Emne: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!  (Læst 26875 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Klaus Grønlund

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
    • http://www.fanden.dk
Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #15 Dato: Marts 21, 2006, 10:13:12 pm »
Citat fra: sponk
Hejsa....

Er der nogen der har erfaring med  produkter fra shell som  kan bruges til en sv 1000 og om det skal være en 10/40 eller en 15/50 fuld eller hel syntetisk olie....??????????

Mvh Sponk...


Der er mange forskellige meninger om fuld- eller halvsyntetisk motorolie!
De fleste fagfolk jeg har diskuteret det med anbefaler en halvsyntetisk olie, da en fuldsyntetisk olie er hård ved koblingen, og dermed kan give problemer i gearskiftet  :?
Mht viskositeten vil jeg anbefale en 10W-40 til brug i DK. 15W-50 er til varmere forhold! Og du kører vel ikke kun i august  :shock:

Jeg kører selv med en Motul 5100 10W-40
Men jeg har lagt mærke til at rigtig mange herinde kører med fuldsyntetisk Motul 300V 10 og 15W-50!
Mht. Shell - så har jeg selv overvejet at prøve Shell Advance Ultra 4 10W-40 - jeg kan kun forestille mig at det er en rigtig god olie!
SV650SK5, MIVV-potte oval titanium, original underkåbe+hugger, Suzuki bagsædecover, Hamicad nr.pladeholder, tonet Fabbri DB. kåbeglas, JMT sorte miniblink, Suzuki V-POWER tankpad, KN-filter.

Letmatros

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 134
  • Til kamp mod travlheden...
    • New 2 Mountain Biking
Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #16 Dato: Marts 22, 2006, 11:54:27 am »
Jeg satser på denne fra www.Louis.de  Bestillings No: 10038521

Motorenöl PROCYCLE SAE 10W-40:
Ausgesuchte Mineralölraffinate und synthetische Komponenten bilden die Grundlage zu diesem hochwertigen Allround-Super-Leichtlauföl.


-Im Hochtemperaturbereich wirksamer als Mineralöl.
-Höhere Laufleistung.
-Optimierte Kaltstartsicherheit.
-Besserer Schutz vor Ablagerungen und Verschleiß.
-Ideale Alternative für alle Motorräder, deren Kupplung bei einem -vollsynthetischen Öl rutschen würde.
-Entspricht: JASO T903 MA*, API SL-EC/CF, ACEA A3/B3.
-Entwickelt und produziert durch deutschen Markenöl-Hersteller.

* Jf. Instruktions bog
Blå SV1000S K4
Forskærm- og spejlforlænger, Tankpad, LSL Crash-pads, Hamicad Radiator & Oil Cooler Grill Set, Hamicad Fender Eliminator, Fuel Exhausts, LighTech Hex Style Oil Filler Cap

madskoelby

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #17 Dato: August 19, 2010, 11:36:18 am »
Hej folkens,

jeg har søgt lidt efter olietyper og kan nu se at sidste svar i denne tråd gav lidt pote, der står at jf. instruktionsbogen til en SV1000'er er det fuldsyntetisk olie der skal bruges, at overskriften siger noget andet er sådan set ligemeget :D

Jeg skal høre om nogen kan fortælle mig hvilken slags olie instruktionsbogen anbefaler til SV650S K5? Jeg ikke er for doven til at kigge instruktionsbogen igennem nej, jeg har den bare ikke ved mig nu og skal på langtur inden jeg når til den igen :) Sælger kan nemlig ikke huske hvilken olie han har påfyldt sidst og han har skrevet til mig at han fandt den i instruktionsbogen. Kan man "se" eller "mærke" det på olien, hvis man nu tapper lidt af? Håber ikke det var verdens dummeste spørgsmål  :hand:

Rolignu

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 96
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #18 Dato: August 19, 2010, 03:29:07 pm »
Køb 4.liter eks. Motul 5100 10-40. Det er en halvsynt.olie.Du kan vælge lige det mærke du vil
Rød SV1000Nk4

Kør ikke hurtiger end din gardian engel kan flyve

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #19 Dato: August 19, 2010, 09:38:45 pm »
Kan se de har puttet motul 5100 10w40 olie på min.
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

madskoelby

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #20 Dato: August 19, 2010, 10:53:45 pm »
Jeg er jo bare i tvivl om hvorvidt der nu er fuld eller delsyntetisk på og man må jo ikke blande, men hvis det er delsyntetisk der står i instruktionsbogen, så tror jeg det er det jeg fylder på, for han mener at have fyldt det på som bogen angiver :)

sterling

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 16
  • To hjul triller bedre end fire!!
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #21 Dato: August 20, 2010, 11:14:28 am »
Udfra mine mange år som maskinmester - samt en daglig omgang med smøremidler - vil jeg mene at det man skal være obs på, er at overholde de viskositets specifikationer som Suzuki anbefaler. Spørgsmålet er ikke om olien er semi syntetisk, fuldsyntetisk eller ren minerealsk. Man kan sagtens få en fuldsyntetisk olie som overholder Suzukis anbefaling SAE 10W-40, man kan endda få en fuldsyntetisk 10W-50... Det lyder dog meget fornuftigt at olien skal være på 10W-40 når vi har med en våd kobling at gøre..

Kører selv på en Castrol fuldsyntetisk 10w-50 racing oil - lidt dyr men netop lavet til MC med våd kobling!!!

Hilsen Peter

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #22 Dato: August 20, 2010, 02:54:43 pm »
Jeg vil da også være med til at gøre forvirringen total  :lmao: :lmao: :lmao: Kører Motorex Top Speed, 10W/40 på mit kilo SVin.

For lidt indsigt i olie, tjek lige: http://www.bobistheoilguy.com/cms/
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #23 Dato: August 20, 2010, 06:06:46 pm »
Udfra mine mange år som maskinmester - samt en daglig omgang med smøremidler - vil jeg mene at det man skal være obs på, er at overholde de viskositets specifikationer som Suzuki anbefaler. Spørgsmålet er ikke om olien er semi syntetisk, fuldsyntetisk eller ren minerealsk. Man kan sagtens få en fuldsyntetisk olie som overholder Suzukis anbefaling SAE 10W-40, man kan endda få en fuldsyntetisk 10W-50... Det lyder dog meget fornuftigt at olien skal være på 10W-40 når vi har med en våd kobling at gøre..

Kører selv på en Castrol fuldsyntetisk 10w-50 racing oil - lidt dyr men netop lavet til MC med våd kobling!!!


Jeg kører på det samme som Sterling
Hilsen Peter
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

madskoelby

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #24 Dato: August 22, 2010, 03:30:33 pm »
Hmm... Det lyder nu som om jeg måske bare skulle få skiftet olie og filter nu, det bliver vist for bøvlet at finde ud af hvad slags olie der er på... Men så en anden ting, jeg tapper vel bare olien, sætter bundproppen i og fylder nyt på? Nogle der ved tilnærmelsesvist hvor meget der skal på en 6 1/2'er?

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #25 Dato: August 22, 2010, 03:42:31 pm »
Hmm... Det lyder nu som om jeg måske bare skulle få skiftet olie og filter nu, det bliver vist for bøvlet at finde ud af hvad slags olie der er på... Men så en anden ting, jeg tapper vel bare olien, sætter bundproppen i og fylder nyt på? Nogle der ved tilnærmelsesvist hvor meget der skal på en 6 1/2'er?

Kig i dit instrutions bog... Mener der står hvor meget der skal i.
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

madskoelby

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #26 Dato: August 23, 2010, 10:44:03 pm »
Det blev til Motul 5100 10W40, så må vi se hvordan det går, men der skulle nu ikke meget til at genoprette balancen :) Tak for svarene alle sammen!

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #27 Dato: August 23, 2010, 11:05:01 pm »
Alle moderne motorolier er blandbare. Du kan altså sagtens efterfylde med feks fuldsyntetisk, selvom der er påfyldt semisyntetisk, og viskositeten behøver heller ikke være den samme. Problemet med en fuldsyntetisk olie skulle være, at der bliver for lidt friktion i koblingspladerne, hvorefter der er risiko for fedtende kobling. Hvis man går på jagt i olie-junglen efter alternativer til sin mc, så er det vigtigt, at man sørger for, at olien er klacificeret JASO: MA. Det skulle vist være noget amerikansk kvalitetsnorm-halløj, der fortæller, at den er velegnet til vådkoblinger. API-normen siger noget om smørekvaliteten, og når jeg har kigget på dunke i Brugsen, T-Svansen og lignende steder, så klarer deres billigste olier typisk API: SJ, som for få år siden var forbeholdt dyre olier. Så min (husmands-)teori er, at vi som motorcyklister ofte i god tro over-køber mht motorolie. Hellere skifte oftere til rimelig pris, end ofre den dyre med alle Racing-logoerne, som i sidste ende måske endda brænder din kobling af.....!

Jeg har altid brugt Motul 5100 fra Suzuki-manden. Sidste gang var jeg dog med i et fælleskøb på nettet, hos noget der hedder ReinhardOil.dk og fik leveret 4 x 5l Sunoco Futura 10W40 på trappestenen til en fin pris.

Søren

Damage

  • Gæst
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #28 Dato: August 24, 2010, 09:45:52 am »
Hvis man går på jagt i olie-junglen efter alternativer til sin mc, så er det vigtigt, at man sørger for, at olien er klacificeret JASO: MA. Det skulle vist være noget amerikansk kvalitetsnorm-halløj, der fortæller, at den er velegnet til vådkoblinger.

Søren

Det er vist ikke amerikansk men japansk (Japanese Automotive Standards Organization ), men det er helt korrekt at det er meget vigtigt at olien til MC overholder denne standard.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Aldrig fuldsyntetisk olie på en SV1000!!!
« Svar #29 Dato: August 25, 2010, 05:28:49 pm »
Jeg vil personligt skrupskide på hvad Suzuki siger man må og ikke må køre på.  :mrgreen:

Silkolene 4T Race 10/40 har jeg nu kørt 84.000km på - og stadig den originale kobling. Jer der kender mig, ved godt hvordan min kobling bliver behandlet, så det der ammestuesnak med "ALDRIG FULDSYNTETISK PÅ EN SV!!!!!" synes jeg ikke rigtigt holder stik i det her tilfælde...

Begge mine racere er påfyldt det samme olie, og de virker skægt nok også fint.   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!