Forfatter Emne: SV i røg og damp  (Læst 14873 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
SV i røg og damp
« Dato: April 10, 2005, 06:47:18 pm »
Hej...

NU har jeg godtnok brug for et råd....eller rettere et par stykker :?

Efter jeg kørte hjem fra 1000 km. service damper sv éren vildt (fakstisk så kåbeglasset dugger til når den holder i tomgang) :shock:  :shock:  Den har en markant anderledes højlydt ventilklapren.

Jeg har ikke kørt på den siden da det også lykkedes værkstedet at aflevere den med den slappeste kæde jeg nogensinde har set (kan frit røre ved baghjulet), som iøvrigt også kører skævt (dvs. baghjulet sidder ikke lige) :shock: Hvilket nok har været tilfældet alle 1000 km. Jeg ville ikke selv justere det før jeg havde fået lidt gode råd om nedenstående.

1. Hvad kan være årsagen til dampen / ventilstøj, tror i at jeg kan risikerere at køre den til en anden forhandler for at få det rettet, eller skal den transporteres ?

2. Hvilke dele kan have taget skade af at bagdækket ikke har haft den rigtige sporing, her tænker jeg udover kæde og tandhjul også på bagdæk og bremser, er der noget der jeg skal være særligt opmærksom på ?

Har lagt et par billeder af det i galleriet.

Mvh.
Rystet GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: [color=red]SV i røg og damp[/color]
« Svar #1 Dato: April 10, 2005, 07:01:54 pm »
Citat fra: grand-danois
Hej...

NU har jeg godtnok brug for et råd....eller rettere et par stykker :?

Efter jeg kørte hjem fra 1000 km. service damper sv éren vildt (fakstisk så kåbeglasset dugger til når den holder i tomgang) :shock:  :shock:  Den har en markant anderledes højlydt ventilklapren.

Jeg har ikke kørt på den siden da det også lykkedes værkstedet at aflevere den med den slappeste kæde jeg nogensinde har set, som iøvrigt også kører skævt (dvs. baghjulet sidder ikke lige) :shock: Hvilket nok har været tilfældet alle 1000 km. Jeg ville ikke selv justere det før jeg havde fået lidt gode råd om nedenstående.

1. Hvad kan være årsagen til dampen / ventilstøj, tror i at jeg kan risikerere at køre den til en anden forhandler for at få det rettet, eller skal den transporteres ?

2. Hvilke dele kan have taget skade af at bagdækket ikke har haft den rigtige sporing, her tænker jeg udover kæde og tandhjul også på bagdæk og bremser, er der noget der jeg skal være særligt opmærksom på ?

Har lagt et par billeder af det i galleriet.

Mvh.
Rystet GD


For det første vil jeg sige stakkels dig - det må være en klam fornemmelse at få efter man har afleveret dyret hos et værksted som burde vide hvad de gør.

Jeg vil råde dig til at ringe værkstedet op og forklare hvad der er galt - de skal have en chance for at erkende at der er noget galt - og så har de altså ansvaret for at komme at hente den, eller komme til dig og fortælle dig at du godt kan køre den til værkstedet.

Hvis de ikke straks erkender dette ansvar, vil jeg råde dig til at tage kontakt til forbrugerstyrelsen for råd om hvordan man griber sagen an.
Det har jeg før gjort i flere sager hvor jeg har følt mig uretfærdigt behandlet, og de har som gode råd, og har i en enkelt tilfælde ringet til den pågældende for at få nogle svar til mig.  Det er defor som regel endt uden man har haft behov for et retsligt efterspil.  Et civilt søgsmål er eller den mulighed forbrugeren har i forbindelse med autoreperationer (herunder også MC rep.)

Ring til forbrugerstyrelsens konkrete forbrugerrådgivning: Hotlinen på 70 13 13 30, mandag til fredag 9-12 og torsdag desuden 15-19.

Til sidst vil jeg bede dig om at fortælle forummet hvilken forhandler det drejer sig om, det er en jeg vil i hvetfald gerne vil undgå ...
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Anders

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 391
    • http://www.nif-trading.dk
SV i røg og damp
« Svar #2 Dato: April 10, 2005, 09:29:22 pm »
To ting:
1. giv forhandleren en chance for at rette op på det.
2. Hvis ikke han vil det - så husk at give en forhandler anmeldelse både her og på DMCN og andre steder.

Jeg føler med dig!!  :cry:
YAMAHA FZS 600 Fazer

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
SV i røg og damp
« Svar #3 Dato: April 10, 2005, 10:47:50 pm »
Dit dæk og bremser har ikke taget skade, da den "bare" køre skævt. Bagdækket kører ikke i fordækket´s spor.
Det kan testes ved at trække den i fint grus, men begge dæk vil altid køre lige, men røven vil pege til den ene af siderne.

Jeg ville kræve ny kæde da der har været skævt træk på den, og ingen kan sige hvad det har gjort ved den.

Dampen tyder på at dit kølersystem måske er utæt et sted, så prøv at kontrollere om der er vand nok på kølersystemet.
Hvad var drift temperaturen på hjemturen???

Klapren???? Hmmm.... ingen idé, men det skal du ikke køre videre på efter min mening, de må komme og hente den.

Din kæde skal justeres, så den når man trykker den ned på midten og efterfølgende lyfter den så er der ca 4-5 cm i mellem.
Men ALTID hellere en løsere kæde end en for stram, da den koster mange km i levetid hvis den er for stram.

Held og lykke.  :?
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
SV i røg og damp
« Svar #4 Dato: April 11, 2005, 12:38:22 am »
Tak for svarene..

Jeg skal nok skrive lidt under "erfaringer med forhandlere" når sagen er afsluttet, mener ikke der er nogen grund til at fortælle en halv historie (selvom de er nogle idioter af rang)  :evil:

Forhandleren burde vel have en chance for at rette det, men jeg mener at der her er tale om så grov svigt (sikkert også i forhold til kravene fra suzuki, hvor jeg henvender mig i morgen) at jeg ikke er sikker på at forhandleren får en chance.... manglende efterspænding af b.la baghjul... osv.osv....mere om det senere i den anden tråd.

Temperaturen på vej hjem lå på det den har gjort hidtil ca. 87-90, så den burde vel ikke mangle vand, eller ?

Der blev faktisk skiftet en kølerslange under "servicen", så jeg tror at Jannik har ret i at det er en utæthed i kølersystemet...  
Hvis den dampede på vej hjem har jeg ikke lagt mærke til det da det regnede vildt.
Da min kære kilo ikke har kørt siden har jeg endnu ikke tjekket vandstanden.

Opdagede først at den dampede i dag da jeg startede den for at høre om den stadig lød underlig (Jeg naive idiot  :oops: ) det gjorde den selvfølgelig... og så var der jo lige det der damp da den nåede driftstemperaturen :shock: :shock:

Tak for opbakningen
 :shock: GD :cry:
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
SV i røg og damp
« Svar #5 Dato: April 11, 2005, 08:28:04 am »
Men har de ikke skruet de 2 afstandsskruer, som presser bagakslen bagud helt tilbage til at kæden var spændt iorden og så "kun" glemt at spænde selve akslen?

Det er sygt!!!
Du kunne lige så godt have mistet baghjulet, eller kæden kunne være faldet af og sat sig i klemme og alt ville have resulteret i et styrt!!!!

Jeg ville tale med MEGET store ord!!!!!

Det er så også derfor at min sv1000s aldrig har været på autoriseret værksted og at jeg laver alle service selv.
Så ved man sku det er iorden!!!!
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
SV i røg og damp
« Svar #6 Dato: April 11, 2005, 08:34:12 am »
Citat fra: grand-danois
Hvis den dampede på vej hjem har jeg ikke lagt mærke til det da det regnede vildt.


Ooooooh, min har også dampet i voldsomt regnvejr. Det var under en gang langsom bykørsel og jeg begyndte også at panikke lidt. Jeg tror altså ikke det er noget, det er bare regnen der rammer "noget" på motoren og fordamper op gennem kåben.

Jeg har kun oplevet det den ene gang, og den kører jo stadig fint, sååååå.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
SV i røg og damp
« Svar #7 Dato: April 11, 2005, 09:01:19 am »
Citat fra: surfsmurf
Citat fra: grand-danois
Hvis den dampede på vej hjem har jeg ikke lagt mærke til det da det regnede vildt.


Ooooooh, min har også dampet i voldsomt regnvejr. Det var under en gang langsom bykørsel og jeg begyndte også at panikke lidt. Jeg tror altså ikke det er noget, det er bare regnen der rammer "noget" på motoren og fordamper op gennem kåben.

Jeg har kun oplevet det den ene gang, og den kører jo stadig fint, sååååå.
Men det var først da den blev startet om morgenen at den begyndte at dampe som på billederne, så det burde ikke være udefra kommende regn der har indflydelse der. Jeg tror altså stadigt på at det er en ikke spændt kølerslange.
(Ja det er nok en lærling som kun har lært at løsne ting som er sat til at lave servicet :wink: Han er ikke kommet længere i sin uddannelse endnu. :cry: )
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
SV i røg og damp
« Svar #8 Dato: April 11, 2005, 09:03:49 am »
Hey har du set om de overhovedet har monteret proppen til køleren igen efter de har kontrolleret vandstanden?
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
SV i røg og damp
« Svar #9 Dato: April 11, 2005, 09:18:13 am »
Citat fra: Jannik
Men det var først da den blev startet om morgenen at den begyndte at dampe som på billederne, så det burde ikke være udefra kommende regn der har indflydelse der. Jeg tror altså stadigt på at det er en ikke spændt kølerslange.


Ja det er rigtigt, jeg har lige læst det igennem igen. Så er det nok ikke bare regn nej :(
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
SV i røg og damp
« Svar #10 Dato: April 11, 2005, 10:50:46 am »
Kender i det at folk egentlig er så flinke og villige til at løse problemer at det faktisk er svært at skælde dem vildt ud...? Det er jo ikke chefen selv der har stået og lavet den, godtnok er det ham der har ansvaret hvilket han slet ikke prøver at løbe fra. :)

Chefen stillede mig om til den mek der havde lavet servicen, hans forklaring på det med kæden var at når jeg havde ruller til baghjulsløfteren på, så ordnede jeg nok selv kæden  :shock:  :shock: så han havde overhovedet ikke kigget på hverken kæde eller efterspænding af baghjulsmøtrik, sandsynligvis heller ikke under klargøring da det altid var ok fra fabrikken  :shock:  :shock:  :shock:
Der talte jeg nok ikke så pænt, til jeg løb tør for luft.

Jeg er blevet lovet at maskinen afhentes snarest, og så bliver den gået igennem i hoved og røv.  :)

Dampen skyltes at køleren er utæt et ret lusket sted..

Vi får at se hvad der sker

GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
SV i røg og damp
« Svar #11 Dato: April 11, 2005, 11:03:25 am »
En nem måde at holde dampen oppe på sin vrede er at tænke på st du kunne være blevet slået ihjel eller det der er endnu værre du kunne være blevet totalt invalid og siddet som en grøntsag hvis baghjulet havde låst og du var blevet kastet af og havde ramt noget i dit fald.

HAVDE MEKANIKEREN IKKE SET AT DIN KÆDE HANG HALVEJS NED PÅ JORDEN???????

Den var sku ikke gået i mit tilfælde det kan jeg love dig for, den havde været helt oppe og vende hos importøren over hvad fanden det er for folk de har til at skrue på vores cykler!!!  :?

Tja jeg har nok også et temperament der er størrer end de flestes, og jeg bliver totalt arrig når sådan noget sjusk kan medføre at du kunne være blevet invalid resten af dine dag...  :roll:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Bongers

  • Gæst
SV i røg og damp
« Svar #12 Dato: April 11, 2005, 11:51:18 am »
Hvis der står i dit 1000km eftersyn at kæden skal efterses – ville jeg ikke accepter at han undlader, springerover, forglemmer eller bare ikke gider  :twisted:  :twisted:  hvor mange andre ting de så undladt ???
Hvis det var mig - ville jeg kræve pengene tilbage (ellers ville jeg gå videre med det...)

Jeg ville også brokke mig – og giver Jannik ret, det er din (vores) sikkerhed…

Glæder mig til at høre forklaringen på ventil lydene.. men hvis du havde værktøjssættet liggende under sadlen – troede ham måske at du selv stillet vintiler…  :wink:  :wink:

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
SV i røg og damp
« Svar #13 Dato: April 11, 2005, 12:03:20 pm »
Citat fra: Bongers
.. men hvis du havde værktøjssættet liggende under sadlen – troede ham måske at du selv stillet vintiler…  :wink:  :wink:
:mrgreen:  :mrgreen: :mrgreen:  :mrgreen: :mrgreen:  :mrgreen:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
SV i røg og damp
« Svar #14 Dato: April 11, 2005, 12:08:11 pm »
Citat fra: Bongers
Hvis der står i dit 1000km eftersyn at kæden skal efterses – ville jeg ikke accepter at han undlader, springerover, forglemmer eller bare ikke gider  :twisted:  :twisted:  hvor mange andre ting de så undladt ???
Hvis det var mig - ville jeg kræve pengene tilbage (ellers ville jeg gå videre med det...)
Den skal kontrolleres ved 1000 km service: http://forum.svrider.dk/album_pic.php?pic_id=543
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing