Forfatter Emne: Laderegulator  (Læst 14130 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

K

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 182
Laderegulator
« Dato: September 02, 2007, 06:44:36 pm »
Hvor sidder den og er det noget der er til at skifte selv??? går ud fra det er den der er noget galt med når batteriet ikke bliver ladet. Satte nyt batteri på i foråret og det er lige stået af, jeg fik et nyt på garanti, men efter en lille uge var den gal med strømmen igen. nu har jeg lige ladet batteriet og det er klar igen. Men der går jo nok ikke længe inden det er tømt igen.
mvh

Kenneth (SV650S)

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Laderegulator
« Svar #1 Dato: September 02, 2007, 07:59:33 pm »
Hvor sidder den og er det noget der er til at skifte selv??? går ud fra det er den der er noget galt med når batteriet ikke bliver ladet. Satte nyt batteri på i foråret og det er lige stået af, jeg fik et nyt på garanti, men efter en lille uge var den gal med strømmen igen. nu har jeg lige ladet batteriet og det er klar igen. Men der går jo nok ikke længe inden det er tømt igen.

du kan jo bare teste med et voltmeter om cyklen lader..  den skal gerne lade med omkring 14 volt når lyset er tændt..

lader den ikke, kan jeg råde dig til lige at kigge hvordan stikket til din laderegeluator (ensretter) har det... Jeg har 2 gange nu oplevet at dette kan smelte pga dårlig forbindelse.. (har dog ikke en SV, men det er jo suzuki, så chancen for at sv'erens stik er magen til, er ret stor.)

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Laderegulator
« Svar #2 Dato: September 02, 2007, 08:18:09 pm »
Som Luske skriver kan du nemt måle om cyklen lader som den skal (hvilket den ganske sikkert ikke gør).

Det er sikkert enten din generator eller ensretter der har det dårligt. Jeg sætter mine penge på din ensretter :)
Hvis du ikke selv er fingernem kan en mekaniker på ret kort tid fortælle dig hvad der er galt og hvad det kommer til at koste.

Hvis det er ensretteren er denne ganske nem at skifte - men det kan være et stik eller løs forbindelse.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

K

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 182
Re: Laderegulator
« Svar #3 Dato: September 02, 2007, 08:35:20 pm »
Hvor skal jeg måle det henne??  :innocent: og hvor sidder den laderegulator?
mvh

Kenneth (SV650S)

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Laderegulator
« Svar #4 Dato: September 02, 2007, 08:54:24 pm »
Hvor skal jeg måle det henne??  :innocent: og hvor sidder den laderegulator?
du skal måle på batteriet

(behøver jeg at nævne at det er på (+) Plus og (-)Minus polen der skal måles ?

først mål hvad spændingen er når mc'en er slukket.. dernæst, start mc'en og tænd lyset! og mål derefter igen på batteriet..  spændingen skulle da gerne ligge omkring de 14 volt.. eller lidt over. gør den det lader den fint.. ligger den nogenlunde samme spænding, som da MC'en var slukket, eller lige deromkring, så lader den ikke..

let us know

K

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 182
Re: Laderegulator
« Svar #5 Dato: September 02, 2007, 08:57:46 pm »
Ja det kan vel ikke blive nemmere så;-) var lidt i tvivl om man skulle finde den laderegulator ting og måle der... nå jeg må have hittet noget at måle med i morgen eller en tur forbi et værksted.
mvh

Kenneth (SV650S)

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Laderegulator
« Svar #6 Dato: September 03, 2007, 10:55:59 am »
Hvor sidder den og er det noget der er til at skifte selv??? går ud fra det er den der er noget galt med når batteriet ikke bliver ladet. Satte nyt batteri på i foråret og det er lige stået af, jeg fik et nyt på garanti, men efter en lille uge var den gal med strømmen igen. nu har jeg lige ladet batteriet og det er klar igen. Men der går jo nok ikke længe inden det er tømt igen.

Halløj!

Jeg kan ikke helt gennemskue dit billede, men det ser ud til at dit SVin er den gamle model. Så sidder laderegulatoren på højre side under plastikken.

Mht måling og evt udskiftning, så kig også her

:-) Niels
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

K

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 182
Re: Laderegulator
« Svar #7 Dato: September 04, 2007, 12:22:27 pm »
Nå nu var jeg lige en tur ved mekker, han målte på den, og mente ikke den ladede... så jeg har bestilt en ny laderegulator/ensretter kalder man den vist... Så fik jeg lige skildt det af da jeg kom hjem og rodede lidt med stikkene og prøvede at give dem lidt kontakt spray osv. og jeg fik købt mig et multimeter så jeg kunne måle på det og når jeg måler på batteriet når maskinen er slukke siger den 11,8 v ca. når jeg tænder uden lys ryger den op på en 14,8 stykker og når jeg giver gas stiger den, når jeg så tænder for lyset falder den til en 12,8 stykker men igen stiger når jeg giver gas... tyder det ikke på det virker nu?? kan man teste ensretteren på andre måder?
mvh

Kenneth (SV650S)

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Laderegulator
« Svar #8 Dato: September 04, 2007, 12:43:12 pm »
Nå nu var jeg lige en tur ved mekker, han målte på den, og mente ikke den ladede... så jeg har bestilt en ny laderegulator/ensretter kalder man den vist... Så fik jeg lige skildt det af da jeg kom hjem og rodede lidt med stikkene og prøvede at give dem lidt kontakt spray osv. og jeg fik købt mig et multimeter så jeg kunne måle på det og når jeg måler på batteriet når maskinen er slukke siger den 11,8 v ca. når jeg tænder uden lys ryger den op på en 14,8 stykker og når jeg giver gas stiger den, når jeg så tænder for lyset falder den til en 12,8 stykker men igen stiger når jeg giver gas... tyder det ikke på det virker nu?? kan man teste ensretteren på andre måder?
Det kunne godt lyde som om den virkede !
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Laderegulator
« Svar #9 Dato: September 04, 2007, 01:11:05 pm »
Jeg siger det samme som B2 :) Det lader til at den lader igen.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Laderegulator
« Svar #10 Dato: September 04, 2007, 01:13:07 pm »
Nå nu var jeg lige en tur ved mekker, han målte på den, og mente ikke den ladede... så jeg har bestilt en ny laderegulator/ensretter kalder man den vist... Så fik jeg lige skildt det af da jeg kom hjem og rodede lidt med stikkene og prøvede at give dem lidt kontakt spray osv. og jeg fik købt mig et multimeter så jeg kunne måle på det og når jeg måler på batteriet når maskinen er slukke siger den 11,8 v ca. når jeg tænder uden lys ryger den op på en 14,8 stykker og når jeg giver gas stiger den, når jeg så tænder for lyset falder den til en 12,8 stykker men igen stiger når jeg giver gas... tyder det ikke på det virker nu?? kan man teste ensretteren på andre måder?
Det kunne godt lyde som om den virkede !
Udover at jeg ikke mener at den bør stige ved gasgivning.   regulatoren er til for at holde spændingen på et jævnt niveau.

Du skal nok lige kigge i din suzuki service manual (hvis du har sådan en - den er uundværlig kan jeg hilse og sige) og se hvordan laderegulatoren på netop din model skal fungere!

På min gamle gixxer, der træder lade regulatoren først i kraft omkring 3-5000 omdrejninger, dvs når den står i tomgang, går strømmen direkte fra generetoren og over i batteriet (ca 14 volt), når så den får lidt omdrejninger og begynder at lave mere spænding, så slår lade regulatoren til og regulerer således at strømmen ikke overstiger de 14-15 volt..  

Iøvrigt fortæller min service manual at det skal gøres med lyset tændt.. min taber ikke spænding ved at jeg tænder lyset, tværtimod gør det større forbrug at laderegulatoren åbner op for at lade strømmen komme igennem til batteriet, så jeg oplever faktisk en stigning i spændingen, når jeg tænder mit lys.

Umiddelbart lyder det som om din laderegulator ikke opfører sig normalt..   Men nu ved jeg ikke hvordan SV'erne skal opføre sig.. syntes bare det lyder lidt mærkeligt.  

Prøv at få fat i service manual, mener der er links til dem her på forumet et sted, ellers er der nok en venlig sjæl der kan linke til en..
« Senest Redigeret: September 04, 2007, 01:14:56 pm af Luske »

Blue Thunder

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 137
Re: Laderegulator
« Svar #11 Dato: September 04, 2007, 04:24:48 pm »
Et godt sted at søge råd og vejledning omkring el problemer
er hos:

E.S. Elektro
Kronborggade 5
2200 København N
Tlf. 35 85 40 80

her kan du købe et spænningsrelæ til ca 1000kr ( org 1700 + moms )
og han måler gerne det gamle før han sælge et nyt til dig
Man bliver aldrig for gammel til rigtige motorcykler

K

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 182
Re: Laderegulator
« Svar #12 Dato: September 04, 2007, 08:30:57 pm »
Der var bare lige lidt langt fra fyn til københavn:-/
mvh

Kenneth (SV650S)

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Laderegulator
« Svar #13 Dato: September 05, 2007, 11:29:34 am »
Der var bare lige lidt langt fra fyn til københavn:-/

Skaf en instruktionsbog og mål lidt på din egen. Hvis den er kaput (ret sandsynligt) så ring til Schnabel og hør om ikke han kan sende den, eller overfør penge til en tosse herfra som kan gå ned og købe en og sende den til dig.

Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Laderegulator
« Svar #14 Dato: September 05, 2007, 12:09:15 pm »
Der var bare lige lidt langt fra fyn til københavn:-/

Skaf en instruktionsbog og mål lidt på din egen. Hvis den er kaput (ret sandsynligt) så ring til Schnabel og hør om ikke han kan sende den, eller overfør penge til en tosse herfra som kan gå ned og købe en og sende den til dig.



Dobbelt op på Schnabel.. skal man ha ny ensretter og er villig til at betale hvad de koster fra ny, så få hellere en fra Hr. Schnabel !!!!!