Forfatter Emne: Gearskift med/uden kobling  (Læst 9498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Gearskift med/uden kobling
« Dato: Juli 19, 2005, 09:38:26 am »
Her er en god forklaring på hvordan en mc gearkasse fungerer, hvorfor man kan skifte uden kobling og hvornår man ikke bør skifte uden kobling.
Læg især mærke til næst-sidste afsnit vedr. preload  :!:

Link: http://www.vf750fd.com/blurbs/shifting.html
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Gearskift med/uden kobling
« Svar #1 Dato: Juli 19, 2005, 10:29:51 am »
Skidegodt link, der er lige noget spændende godnatlæsning :) Paw - som der står i artiklen så skal man selv danne sin egen mening efter at have læst det  :D
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Gearskift med/uden kobling
« Svar #2 Dato: Juli 19, 2005, 10:36:50 am »
Ja, konklusionen er at du selv skal finde ud af med dig selv og din mc at få lavet de bedste gearskift.
Dvs. gearskift der er så "smooth" (i mangel af et bedre ord) som mulig.

Afhængig af gearkassens konstruktion kan en vis portion kobling være nødvendig (cruisere/choppere = meget kobling | sports-mc'ere = mindre eller ingen kobling)
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
.
« Svar #3 Dato: Juli 19, 2005, 06:01:29 pm »
Jeg tilslutter mig lidt Paw - selvom jeg hurtigt kiggede igennem artiklen ..
Står der noget om det "klonk" det giver når man fra frigear sætter den i første (med kobling naturligvis)  :D

Nogle gange lyder det grimt .. men sker der noget ved det ?
(jeg ved at det kan have noget at gøre med for stram kæde eller for høj tomgang)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Oxygen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 59
Gearskift med/uden kobling
« Svar #4 Dato: Juli 20, 2005, 12:52:27 am »
Yderst interessant og brugbar læsning.
Jeg fattede heller ikke meget af det tekniske, men hans forklaringer omkring gode og dårlige gearskift, har da forklaret en del "ups'er" fra min side  :o

Det med preloaded gearskift chokerer mig dog lidt, da jeg synes det føles meget "smooth" på den måde.

Citér
Don't preload the shifter, OK?


OK  8)
Sort SV650SK1

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: .
« Svar #5 Dato: Juli 20, 2005, 08:01:43 am »
Citat fra: Nikolaj
Jeg tilslutter mig lidt Paw - selvom jeg hurtigt kiggede igennem artiklen ..
Står der noget om det "klonk" det giver når man fra frigear sætter den i første (med kobling naturligvis)  :D

Nogle gange lyder det grimt .. men sker der noget ved det ?
(jeg ved at det kan have noget at gøre med for stram kæde eller for høj tomgang)


Ja:

Citér
So have you figured out why your bike clunks when going into first gear from neutral while stopped? Yep, the countershaft is stopped while the mainshaft is being spun by the engine. Your oil-bath clutch has some drag, especially when the engine is cold and doesn?t disengage all the way.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Gearskift med/uden kobling
« Svar #6 Dato: Juli 20, 2005, 09:28:05 am »
Citat fra: Oxygen
Yderst interessant og brugbar læsning.
Jeg fattede heller ikke meget af det tekniske, men hans forklaringer omkring gode og dårlige gearskift, har da forklaret en del "ups'er" fra min side  :o

Det med preloaded gearskift chokerer mig dog lidt, da jeg synes det føles meget "smooth" på den måde.

Citér
Don't preload the shifter, OK?


OK  8)


Jeg tror det hænger sammen med hans råd om at skifte gear med "bestemt" bevægelse .. ikke noget med langsomt at trække forsigtigt i gear pedalen :)

Hvis man ikke rammer ordenligt fra et gear til det næste - kan den godt komme til at "børste tænder" (eller ramme frigear) og så er det at noget kan gå galt...
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Oxygen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 59
Gearskift med/uden kobling
« Svar #7 Dato: Juli 20, 2005, 12:42:58 pm »
Citat fra: Nikolaj
... ikke noget med langsomt at trække forsigtigt i gear pedalen :)


Nej, og det er det man gør ved at lægge pres på. Det er vel egentlig et ekstremt langsomt gearskift, hvor det kun er den sidste del af skiftet, der foregår hurtigt. Det er i hvert fald sådan jeg forstår det  :)

Citér
You're now applying pressure to the shift selector mechanism and one of the shift forks. The transmission doesn't shift yet because it's in an acceleration or deceleration state. In fact, if you backed off the throttle momentarily, the transmission would likely complete the gear change just like any other clutchless shift. A lot of old timers will tell you this is the way to go. The problem is most of them don't know how the transmission operates.


Og det hænger vel også meget godt sammen med det han siger tidligere:

Citér
With the exception of the real neutral, usually between 1st and 2nd gears, your motorcycle?s transmission wants to be in one gear or another. In other words, it doesn?t want to spend a lot of time between gears


Det lyder meget logisk
Sort SV650SK1

Copy_Cat

  • Fotopedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 644
  • "Sluk den, inden naboen bliver tosset"
Sv: Gearskift med/uden kobling
« Svar #8 Dato: Juni 21, 2006, 09:28:28 pm »
Så, i dag gjorde jeg det! Det er slet ikke så svært som man skulle tro. Men jeg er stadig lang tid om at finde punktet hvor accelerationen skifter til motorbremsning - men der skal vel bare øves øves øves.. Det lyder ihvertfald ikke som om min gearkasse tager skade, så det er jo fint nok!
Theis

Ex. SV650S ejer.