Forfatter Emne: TL forgaffel ?????  (Læst 15721 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #15 Dato: Januar 08, 2007, 01:23:34 pm »
... Og SV1000 gaflen er magen til den på en gsxr600k1/k2, såeh... Gælder iøvrigt også bagdæmperen.
 
SV1000 er udstyret med udemærket affjedring, det er mest på SV650 det halter lidt  :)

Det er vidst desværre ikke helt sandt..

Fjedre er forskellige og indmad er forskellige.. det er rigtigt at de har samme ydre dimensioner.. og ser nogenlunde ens ud.

FORGAFFEL
K2-K3 GSXR 600 http://www.ronayers.com/fiche/300_0321/front_damper/front_damper.cfm?man=su&groupid=5470&parent=5450
K3 SV 1000S   http://www.ronayers.com/fiche/300_0347/front_damper/front_damper.cfm?man=su&groupid=11920&parent=11910

BAGDÆMPER
K2-K3 GSXR 600    http://www.ronayers.com/fiche/300_0321/rear_cushion_lever/rear_cushion_lever.cfm?man=su&groupid=5470&parent=5450
K3 SV 1000S    http://www.ronayers.com/fiche/300_0347/rear_cushion_lever/rear_cushion_lever.cfm?man=su&groupid=11920&parent=11910

Der er desværre en grund til at de tager ekstra mange penge for R-modellerne

« Senest Redigeret: Januar 08, 2007, 01:31:40 pm af Luske »

bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #16 Dato: Januar 08, 2007, 01:39:52 pm »
Ja, der er helt sikkert forskel. Men jeg mener også at have hørt at en af grundelementerne i affjedring er at den affjedrende masse skal være så let som muligt. Så en anden måde at "tune" sin affjedring på, må være lettere fælge og bremser?

Vil det i givet fald evt. sammen med udskiftning af fjedre og optimering af den originale SV forgaffel, ikke give ret meget? Dvs. skifte til letvægt fælge og bremser, det burde give dæmperne mindre at arbejde med. Og derfor mere overskud.
« Senest Redigeret: Januar 08, 2007, 01:43:22 pm af bdamkjaer »
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

Corlin

  • Gæst
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #17 Dato: Januar 11, 2007, 10:20:04 am »
Hey

Jeg gav ca. kr 4800 for min 600/750 K5 gaffel komplet med bremser og broer men uden clip-on greb. Jeg har bestilt et sæt LSL clip-on også fra USA.
Den største forskel fra konventionel til USD gaffel er stivhed og vægt. Begge til USD gafflens fordel. Derfor bruger men dem i bl.a MotoGP.
Da konrørsvinkel (og efterløb) vil være uændret med skiftet til USD og kun længden er anderledes kan der ikke være de helt store forskelle i køreegenskaber. Men det ved de som allerede har skiftet meget mere om. Hvis det kun er køreegenskaber man går efter er det nok lige så godt at opgradere på den eksisterende gaffel/bremser.
Til gengæld er BLING effekten optimal med USD. De skulle have monteret en USD gaffel på Svinet fra starten.

Held og lykke

Corlin
 

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #18 Dato: Januar 11, 2007, 11:26:35 am »
Hey
Da konrørsvinkel (og efterløb) vil være uændret med skiftet til USD og kun længden er anderledes kan der ikke være de helt store forskelle i køreegenskaber.


kortere gaffel betyder at du sænker fronten, og efterløbet bliver kortere...  det giver bestemt helt anderledes køre egenskaber..  den blir mindre retningsstabil, og "vælter" derved nemmere ind i sving osv.  ... (derfor sænker mange banekørere og svingliderlige mennesker deres front,ved at rykke gaffelbenene længere op i broerne )


De skulle have monteret en USD gaffel på Svinet fra starten.
 
Så havde SV'eren desværre nok også været noget dyrere  :wink:


bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #19 Dato: Januar 12, 2007, 08:52:01 pm »
Faldt lige over denne artikel.

De siger noget om forgaflen på SV1000, som efter deres oplysning er taget fra den gamle GSX-R600. De mener at der rigelig mulighed for justering.

Så USD er vel primært Bling Bling, forstået på den måde at i forhold til udgiften vil der være andre ting som giver mere på SV1000, noget andet er det med SV650 efter artiklen.

Se også artiklen i denne: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=4962.0

Der er selvfølgelig ingen tvivl om at USD er bedre end den originale, men der er også lidt at være opmærksom på.
« Senest Redigeret: Januar 12, 2007, 08:54:04 pm af bdamkjaer »
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

MSGDiller

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 71
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #20 Dato: Januar 13, 2007, 02:33:26 pm »
Uanset så vil et skift til en USD gaffel være bedre. Også selvom du revalver original gaflen.
Har kørt en SV med USD gaffel og en ordenlig bagdæmper. Det er en helt anden cykel :) Ligger væsentligt bedre på vejen, styrer bedre, giver mere feedback og meget mere. Som standard er en SV en sofacykel netop fordi den henvender sig til et bredt publikum. Det er lidt som med banditten der også trænger til andet setup hvis den skal gå hurtigt i fx sving. Hvis man vil have den lidt mere kontant i styreegenskaber vil forgaffel og bagdæmper hjælpe meget på det.
Lad nu være med at kommentere hvad i tror og hvad i kan se ud fra hvad der står på noget papir elel rhvad i har hørt andre sige
Prøv en tur i praksis og vurdér selv hvad forskellen er inden i udtaler jer. Alle kan læse et stykke papir og komme med en teoretisk mening!
V2 Powaaaaah :)

Mine cykler  ---> 
1 stk TL1000S stærk moddet, 1 stk zx6rr banejern, 1 stk 750k3 banejern, 1 stk KTM Duke 2

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2250

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11606

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #21 Dato: Januar 15, 2007, 09:47:41 am »
Lad nu være med at kommentere hvad i tror og hvad i kan se ud fra hvad der står på noget papir elel rhvad i har hørt andre sige
Prøv en tur i praksis og vurdér selv hvad forskellen er inden i udtaler jer. Alle kan læse et stykke papir og komme med en teoretisk mening!

Jeg har prøvet en SV'er med USD gaffel.  Det har overbevist mig om at jeg ikke bruger mine sparekroner på det!
Bevares, den føltes da lidt roligere og man får radialbremser med oven i hatten.

Men efter lidt tids arbejde med indstilling af min SV1000'ers affjedring, syntes jeg faktisk at have opnået et ganske acceptabelt resultat.
Så jeg ville hellere ofre den samme sum på nye fjedre til originalgaffelen og en ny bagdæmper (eller bare skifte bagfjeder).
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #22 Dato: Januar 15, 2007, 11:10:46 am »
Jeg kan så sige at jeg aldrig kommer til at køre med den originale forgaffel igen!!!

Hvis jeg på et tidspunkt bukker min gaffel kommer min SV ikke ud og køre igen før end at jeg har indkøbt og monteret en USD-gaffel igen.
For mit vedkomne er det KLART den bedste ting man kan gøre ved sin SV´er!!!

Men sådan er vi så forskellige. :blink: :mrgreen: :mrgreen:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #23 Dato: Januar 15, 2007, 11:54:07 am »
Men sådan er vi så forskellige. :blink: :mrgreen: :mrgreen:

Jep, det er rigtigt!


Men en gang buffalostøvler, altid buffalostøvler...... :lol:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #24 Dato: Januar 15, 2007, 12:09:40 pm »
 :lmao: :lmao: :lmao: ja det er rigtigt... :respekt:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

MSGDiller

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 71
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #25 Dato: Januar 15, 2007, 01:11:28 pm »
Men sådan er vi så forskellige. :blink: :mrgreen: :mrgreen:

Jep, det er rigtigt!


Men en gang buffalostøvler, altid buffalostøvler...... :lol:

NYG så skal du lære at køre mc hvis du ikke kunne føle forskellen (nooffence, da jeg var 22 og prøvede en gsxr600 var jeg overbevist om min RF600 kørte bedre, hvilket den absolut ikke gør. Det vidste jeg bare ikke dengang da jeg ikek vidste hvad man skulle føle efter. Jeg var jo vant til RF´ren)! enten det eller også var den SV´er sat fuldstændig forkert op både for og bag!

Tager du standard gaflen og sætter den rigtig op og sammenligner med en USD gaffel der er sat rigtigt op, så er der STOR forskel om i vil det eller ej! Det er ej til diskussion. Det er sandt :)
V2 Powaaaaah :)

Mine cykler  ---> 
1 stk TL1000S stærk moddet, 1 stk zx6rr banejern, 1 stk 750k3 banejern, 1 stk KTM Duke 2

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2250

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11606

bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #26 Dato: Januar 15, 2007, 09:02:53 pm »
Læse eller ej, teori eller ej.

teori / folks subjektive meninger kan findes gennem skrifter, som her på svrider.dk. Teori omsættes til til praktis, så kommer viden og egne erfaringer.

De fleste fremskridt kommer af teoretiske diskusioner, så er der heldigvis nogle som afprøver det. :thumbsup:

Jeg har aldrig sagt at USD ikke er bedre end, den original monterede. Det er jeg overbevist om at den er, ellers ville den jo ikke køre i prorace.

Spørgsmålet er om den original monterede nogenlunde vil hamle opmed TL's. Om ikke man skal tage hele springet til en "ny" GSX USD, hvis man skal i gang.
Artiklen skrev vist heller ikke at det ikke er godt at skifte, men der er også lidt at være opmærksom på.

Så alt i alt er det vel et spørgsmål om hvad vi hver i sær, synes giver mest value for money.   :mrgreen:

Her er et link til montering "også læse stof, ikke egen erfaring"

http://www.sv-portal.com/forums/showthread.php?t=23379

SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #27 Dato: Januar 15, 2007, 09:31:08 pm »
He, he...

Jeg synes stadig det er inspirerende at motorcykelmiljøet er så propfyldt med personer der har fundet de vise steen... Debatten bærer ofte præg af "Jeg alene vide, alle andre tager fejl" teser fra mere eller mindre selvlærte eksperter :)

Dette er ikke et surt opstød :D, nærmere en betragtning...

Eks; Hvis man har spenderet mellem 6500 og 20000 på en fancy forgaffel, så er man vel næsten nødt til at prise den i høje vendinger (for ligesom at retfærdiggøre udlægget?), ellers ville hele projektet jo i andres øjne måske se en smule fjollet ud :D

Tag ikke fejl, jeg synes usd gafler er fede. Jeg tror bare ikke på den med at de pr defination er bedre end rwu gafler, beklager.

Jeg synes det er iorden at der er forskellige holdninger om dette og hint, men jeg er jo efterhånden også blevet en gammel dreng, og kan derfor (forhåbentlig) skille skidt fra kanel... Eller noget :?

Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

MSGDiller

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 71
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #28 Dato: Januar 15, 2007, 11:06:52 pm »
He, he...

Jeg synes stadig det er inspirerende at motorcykelmiljøet er så propfyldt med personer der har fundet de vise steen... Debatten bærer ofte præg af "Jeg alene vide, alle andre tager fejl" teser fra mere eller mindre selvlærte eksperter :)

Dette er ikke et surt opstød :D, nærmere en betragtning...

Eks; Hvis man har spenderet mellem 6500 og 20000 på en fancy forgaffel, så er man vel næsten nødt til at prise den i høje vendinger (for ligesom at retfærdiggøre udlægget?), ellers ville hele projektet jo i andres øjne måske se en smule fjollet ud :D

Tag ikke fejl, jeg synes usd gafler er fede. Jeg tror bare ikke på den med at de pr defination er bedre end rwu gafler, beklager.

Jeg synes det er iorden at der er forskellige holdninger om dette og hint, men jeg er jo efterhånden også blevet en gammel dreng, og kan derfor (forhåbentlig) skille skidt fra kanel... Eller noget :?



I denne her diskussion er prisen på gaflen jo underordnet! Den går på om det kan svare sig med en USD gaffel (elelr det har den ihvertfald gjort her i de sidste par indlæg)
Men kan godt til dels følge dig PAW. Der er jo ikke meget ved at have givet 10k ud for en gaffel og så er forskellen ikke så stor. Det har du ret i. Men det forholder sig bare ikke sådan med SV`eren. En USD gaffel gør SV´eren til det den bør være. Men det kræver altså også en ordentlig dæmper bagtil, selvom den standard faktisk er ok (så må den enkelte så gøre op med sig selv om de penge det koster at skifte er det værd!). Jeg synes du skulle prøvekøre en en dag der er sat ordentlig op. SÅ vil du se at når du presser cyklen helt, så ligger den så meget bedre på vejen.
Men igen det kommer også an på hvad ens cykel bruges til. Hvis man er til søndagsture, hyggeture, langture og komfort, ja så skal man ikke smide en usd på, da standard gaflen vil være bedre til det. En USD gaffel kommer kun rigtig til sin ret når cyklen presses, ikke at man ikke kan mærke skiftet uden at presse cyklen. Men taler vi fx omgangstider på en bane, ja så vil 2 identiske sv´er der er sat rigtig op, 2 ligegode førere, den  ene med en USD, den anden med standard. Ja så vi den med USD´en få den bedste omgangstid

SKiftet fra min standrd TL gaffel til en k4 gaffel var ikke særlig mærkbar udover de bedre bremseegenskaber. Så de penge er egentlig kun givet ud til lir effekt, da forskellen var minimal. Men på en SV`er der er der altså væsentlig mere at hente med en USD gaffel kontra standard gaflen.
« Senest Redigeret: Januar 15, 2007, 11:10:31 pm af MSGDiller »
V2 Powaaaaah :)

Mine cykler  ---> 
1 stk TL1000S stærk moddet, 1 stk zx6rr banejern, 1 stk 750k3 banejern, 1 stk KTM Duke 2

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2250

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11606

Slem

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 37
Re: TL forgaffel ?????
« Svar #29 Dato: Januar 15, 2007, 11:20:12 pm »

Jeg synes stadig det er inspirerende at motorcykelmiljøet er så propfyldt med personer der har fundet de vise steen... Debatten bærer ofte præg af "Jeg alene vide, alle andre tager fejl" teser fra mere eller mindre selvlærte eksperter :)



Kan kun give dig ret i at dette er ved at udvikle sig til en "Hvis jeg ikke får ret så bliver jeg ved med at poste tynde modargumenter" tråd  :hand: