Forfatter Emne: Oktan  (Læst 9531 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mad M

  • Gæst
Oktan
« Svar #15 Dato: April 20, 2005, 07:46:59 pm »
Hej...

Jeg er for nylig blevet den lykkelige ejer af en SV 650S fra 02..

I starten tankede jeg bare 95 oktan på den lokale OK tank..
Men da vi en dag var ude og køre en længere tur, holdt jeg forbi HAAR benzin i vejle og tankede 95....
Dette gjorde at den blev mere levende med forenden, men troede bare det var mig selv der ikke havde fået drejet håndtaget i bund det første stykke tid... ( Er min første cykel)
Men det gik over igen næste gang jeg tankede OK.
Så var det faktisk slut med at den løftede forhjulet ved acc....
Har efter følgende Tanket 98 oktan, hvilket efter min mening har gjort at den letter helt vildt.... Tipper bagover i første hvis jeg ikke får holdt lidt igen....
Så "tror" altså det har lidt at sige....
Jeg vil ihvertfald holde mig fra OK benzin for efter tiden...

Mad M

  • Gæst
Oktan
« Svar #16 Dato: April 20, 2005, 07:52:53 pm »
Kom lige i tanke om noget andet også... Ved godt man ikke helt kan sammenligne, men alligevel....
Havde for et stykke tid siden en VW Vento VR6, En 2.8 6 cyl benzin fætter...
Den havde ifølge instruktionsbogen 230 NM med 95 oktan, men 240 NM med 98 oktan...
Samme HK...
Og dette er uden NOGEN form for justering.
Den kan ikke selv just tænding eller indsprøjtning...
Så Oktan tal HAR noget at sige....

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Oktan
« Svar #17 Dato: April 21, 2005, 12:14:50 pm »
Citat fra: Mad M
Kom lige i tanke om noget andet også... Ved godt man ikke helt kan sammenligne, men alligevel....
Havde for et stykke tid siden en VW Vento VR6, En 2.8 6 cyl benzin fætter...
Den havde ifølge instruktionsbogen 230 NM med 95 oktan, men 240 NM med 98 oktan...
Samme HK...
Og dette er uden NOGEN form for justering.
Den kan ikke selv just tænding eller indsprøjtning...
Så Oktan tal HAR noget at sige....


Hm.. jeg er nu lidt skeptisk.

Jeg kan forstå at der kan være forskel på kvaliteten fra de forskellige stationer (i.e. hvor godt de opfylder specifikationerne).

Jeg kan også forstå det hvis din Vento i konstruktion og justering har været optimeret til 98oktan.

Ellers forstår jeg ikke hvad årsagen er.  Er der ikke nogen kemi ing. derude?
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Oktan
« Svar #18 Dato: April 21, 2005, 01:50:17 pm »
Det er ikke usandsynligt at det gør en forskel på en bil, da de så vidt jeg ved er udstyret med en "banke sensor", der justerer tædning efter benzinens egenskaber.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Oktan
« Svar #19 Dato: April 21, 2005, 01:59:32 pm »
Citat fra: runes-mc.dk
Det er ikke usandsynligt at det gør en forskel på en bil, da de så vidt jeg ved er udstyret med en "banke sensor", der justerer tædning efter benzinens egenskaber.

Ja, det lyder mere rimeligt - og er også mere i tråd med de tekniske forklaringer jeg fandt i løbet af min lille research på området da tråden startede... 8)
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Mad M

  • Gæst
Oktan
« Svar #20 Dato: April 21, 2005, 04:06:01 pm »
Citat fra: runes-mc.dk
Det er ikke usandsynligt at det gør en forskel på en bil, da de så vidt jeg ved er udstyret med en "banke sensor", der justerer tædning efter benzinens egenskaber.


Som jeg prøvede at skrive i mit indlæg, er det UDEN nogen form for just...  :)
Bilen har ikke bankesensor.... Og tænding eller indsprøjtning bliver ikke just pga af lavere eller højere oktan....

Men har læst engang, at oktan tallet indikere mængden af indhold, af noget der hedder, MTBE (TROR jeg nok, kan ikke helt huske det..)
Dette stof er en form for æter, og jo mere af det jo "flere kræfter" i samme mængde benzin...
Derfor holder jeg stadig på at du får en anden forbrænding med 98 i forhold til 92.....
Hvilket efter min erfaring giver mere træk....

Mad M

  • Gæst
Oktan
« Svar #21 Dato: April 21, 2005, 04:14:35 pm »