Forfatter Emne: Spørgsmål vedr. placering i vognbane og kørsel gennem kø  (Læst 1935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Spørgsmål vedr. placering i vognbane og kørsel gennem kø
« Dato: Maj 27, 2011, 11:46:11 am »
Hej SVriders

Er der nogen af jer der kan linke til en beskrivelse af hvor man som motorcyklist skal placere sig i vognbanen, eller om man selv bestemmer??

Baggrunden er, at jeg har en kollega, som er overbevist om at man SKAL køre i midten af vognbanen, og SKAL opføre sig 100% som en bil. Dvs. du ikke må køre i hjulsporene.

Den anden ting er den evige diskussion om det at køre op gennem rækkerne ved kø eller ved lyskryds. Er der nogen der kan linke til et sted i færdselsloven, hvor der står at man godt må eller ikke må???
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Spørgsmål vedr. placering i vognbane og kørsel gennem kø
« Svar #1 Dato: Maj 27, 2011, 11:52:12 am »
Baggrunden er, at jeg har en kollega, som er overbevist om at man SKAL køre i midten af vognbanen, og SKAL opføre sig 100% som en bil. Dvs. du ikke må køre i hjulsporene.

Hvis man ikke må køre i (det yderste) hjulspor, hvordan skal man så fylde som en bil?  Jeg kører næsten altid i det yderste hjulspor. Der ligger en del lort på midten af kørebanen, og bilerne har det med at stjæle den plads du burde fylde hvis du "kryber" afsted i det inderste hjulspor.

Mht kørsel op mellem rækkerne må du lige bruge søgefunktionen. Det har været oppe flere gange, og for ikke så længe siden sidst.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Sv: Spørgsmål vedr. placering i vognbane og kørsel gennem kø
« Svar #3 Dato: Maj 27, 2011, 12:58:04 pm »
Baggrunden er, at jeg har en kollega, som er overbevist om at man SKAL køre i midten af vognbanen, og SKAL opføre sig 100% som en bil. Dvs. du ikke må køre i hjulsporene.
Det passer altså ikke helt. Sådan jeg har forstået det, så har en mc generelt ret til at fylde som en bil, men man må gerne udnytte sin størrelse. Der er dog undtagelser.

Eksempelvis ved et fodgængerovergang. Hvis en person er på ved ud i overgangen på den anden side af vejen, skal en bil holde tilbage. En motorcykel behøver dog ikke holde tilbage, så længe personen er på den anden halvdel af vejen, da mc'en fylder mindre og kan krydse overgangen uden at bringe fodgængeren i fare. Dette finder man ikke i færdselsloven, men ved domsafgørelser.

Et andet eksempel er afmærkede parkeringsbåse. Her må en mc generelt ikke parkere. Her har man altså ikke engang ret til at fylde som en bil.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Helen

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 146
Sv: Spørgsmål vedr. placering i vognbane og kørsel gennem kø
« Svar #4 Dato: Maj 27, 2011, 03:09:54 pm »

Fint link Jannik :D - det er også det jeg har lært men som jeg ikke er så god til at turde endnu, for herhjemme kører folk måske ikke som ham hillbilly der prøver på at køre mcíster ned:  http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=16218.msg160141#msg160141 men nogle bliver let forsmåede... og jeg har da også hørt om de der åbner døren for at få ram på os  :facepalm: :shock: 

Og så ER der jo lige alle de brillant dygtige billister der både kan skrive sms, barbere sig, lægge makeup og lave kaffe imens de kører bil - dem gider jeg ikke for tæt på  :dead:


@ Henrik306 >> Din kollega har IKKE ret i at vi skal køre på midten - det er jo der bilerne smider olie og snisk-snask .
 Jeg har lært at placere mig i venstre tredjedel af banen - så der er jeg som regel at finde - med mindre vi kører flere... så kører vi gerne lidt zik zak forskudt for hinanden og kan "klappe sammen" ved kryds og sådan.
You can´t buy happiness - but you can buy a bike - and thats pretty close :D


Gul SV650S Old School
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35873&ipc=119964

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Sv: Spørgsmål vedr. placering i vognbane og kørsel gennem kø
« Svar #5 Dato: Maj 27, 2011, 11:29:26 pm »
Tak for de gode svar og links. Det virkede dog ikke helt alligevel, men jeg fortsætter en utrættelig kamp for at overbevise de stædige billister om at det er for alles bedste at lade os køre forbi stille og roligt...

Har i øvrigt en god ven (Til trods for at han kører Honda CBR) OG til trods for at han er en  :police: , men han havde faktisk siddet i patruljevognen forleden med en erfaren kollega og set en motorcyklist komme ned gennem rækkerne. Han udnyttede muligheden for at spørge en erfaren betjent, om det var noget de gjorde noget ved, og det vidste han ikke rigtig, så det gjorde de ikke....
Bare lige en fortælling om, at mange af betjentene slet ikke ved præcist hvordan reglerne fortolkes....
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)