Forfatter Emne: Ctek lader på sv650 '07  (Læst 2215 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tryllekaffe

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 12
  • Hamselv
    • SV på MCG
Ctek lader på sv650 '07
« Dato: Januar 19, 2008, 11:40:09 am »
Hej,

Min nyligt indkøbte sv650ak7 står i øjeblikket indenfor ved siden af 'puteren og venter på at komme ud i den friske luft igen. Jeg har købt en ctek-800 lader til batteriet men er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst vedligeholder batteriet.
I andre indlæg står at
- batteriet pilles ud og sættes ind i varmen; hele cycklen er allerede inde i varmen.
- batteriterminalen afmontereres og batteriet oplades; jeg har på biler med indsprøjtning oplevet, at den glemmer "hvad den har lært" hvis batteriet er afmonteret i længere tid, gælder det også for sv650 '7-modellen?

Til laderen medfølger en stump ledning med et stik, så batteriet kan oplades mens det er monteret i mc'en uden at pille det forreste sæde af. Er det sikkert?

/Michael

Damage

  • Gæst
Re: Ctek lader på sv650 '07
« Svar #1 Dato: Januar 19, 2008, 11:59:06 am »
Jeg afmontere altid polerne inden jeg lader på batteriet, og jeg har ikke oplevet at ECU´en ikke kan huske sine indstillinger.

Batteriet har bedst af at blive brugt, derfor montere jeg det igen efter det er ladet op.

Jeg lader på mit batteri ca. 1 gang om måneden i vinter perioden.

bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
Re: Ctek lader på sv650 '07
« Svar #2 Dato: Januar 19, 2008, 12:49:43 pm »
Med den type lader du anvender sker der altså ikke noget ved at lade batteriet være monteret. Jeg har selv monteret den medfølgende ledning, så jeg kan tilslutte laderen uden at tage førersædet af. Den type lader er også designet til at kunne vedligeholde/lade dvs. den kan i pricinppet tåle at være tilsluttet hele tiden.

Jeg tilslutter den dog kun et par gange i løbet af vinteren.
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

tryllekaffe

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 12
  • Hamselv
    • SV på MCG
Re: Ctek lader på sv650 '07
« Svar #3 Dato: Januar 27, 2008, 09:39:27 am »
Tak!
Jeg har nu permanent monteret den ekstra ledning til laderen, og hælder noget strøm i den engang í mellem. Det lader til at fungere fint.

ottedk

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 81
Re: Ctek lader på sv650 '07
« Svar #4 Dato: Februar 03, 2008, 05:58:16 pm »
jeg kan overhovedet ikke se nogen begrundelse for afmontere batteri ved opladning, hvad er det lige som er så farligt, når du kører har vi en generator som sidder og lader men vi kører !!!

Michael N

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 162
  • GSXr1300K8 Hayabusa
Re: Ctek lader på sv650 '07
« Svar #5 Dato: Februar 15, 2008, 10:52:05 pm »
Jeg bruger også sådan en fætter, den er fastmonteret med kabel og benyttes når cyklen ikke er ude at køre, så risikerer man heller ikke at det bliver tappet for strøm af alarm osv.
Dog skal man huske at checke om laderen lyser rødt, det gjorde min og jeg havde ikke lige set det, endag jeg kom forbi mærket jeg lige på sædet og opdaget at hele cyklen var opvarmet det viste sig at batteriet var faldet sammen og var "kortsluttet" helle batteriet havde en temp på ca. 60 grader, heldigvis var der ikke kommet syre ud.
Hayabusa Sort / Orange

Damage

  • Gæst
Re: Ctek lader på sv650 '07
« Svar #6 Dato: Februar 16, 2008, 12:06:36 pm »
jeg kan overhovedet ikke se nogen begrundelse for afmontere batteri ved opladning, hvad er det lige som er så farligt, når du kører har vi en generator som sidder og lader men vi kører !!!

Det er rigtigt at generatoren lader når man køre, men der er også et forbrug når maskinen er i gang!

Jeg skal ikke sige om det giver problemer på SV´erne, men det er sådan at hvis batteriet er meget fladt så bruger laderen max strøm for at
lade batteriet og det er ikke alle mc/biler hvor elektronikken (typisk ECU´en) som kan klare det, derfor afmontere man polerne inden man lader batteriet. (der er jo ikke et forbrug når du bruger laderen)

Det er også muligt at den lader som bliver skrevet om her i tråden ikke kan lade så meget et det skader den øvrige elektronik og derfor
kan lade uden at afmontere batteriet, men det er bestemt ikke alle ladere som er sådan.

   

Damage

  • Gæst
Re: Ctek lader på sv650 '07
« Svar #7 Dato: Februar 16, 2008, 12:51:12 pm »
jeg kan overhovedet ikke se nogen begrundelse for afmontere batteri ved opladning, hvad er det lige som er så farligt, når du kører har vi en generator som sidder og lader men vi kører !!!

Det er rigtigt at generatoren lader når man køre, men der er også et forbrug når maskinen er i gang!

Jeg skal ikke sige om det giver problemer på SV´erne, men det er sådan at hvis batteriet er meget fladt så bruger laderen max strøm for at
lade batteriet og det er ikke alle mc/biler hvor elektronikken (typisk ECU´en) som kan klare det, derfor afmontere man polerne inden man lader batteriet. (der er jo ikke et forbrug når du bruger laderen)

Det er også muligt at den lader som bliver skrevet om her i tråden ikke kan lade så meget et det skader den øvrige elektronik og derfor
kan lade uden at afmontere batteriet, men det er bestemt ikke alle ladere som er sådan.