Forfatter Emne: Bugsering af bil  (Læst 18260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sømanden

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 33
Bugsering af bil
« Dato: August 06, 2009, 02:51:57 pm »
Hej jeg skal i morgen aften hente en bil i Ålborg og have den 50 km nordpå til Hjørring.
Bilen jeg skal hente er med plader på men den kan ikke starte.

Hvad er reglerne for sådan noget.

1: er det lovligt at slæbe den hele vejen hjem ad almindelig veje ?

2: Hvad fart må man slæbe den med ?

3: Er motorvejen udelukket ?

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Bugsering af bil
« Svar #1 Dato: August 06, 2009, 03:02:12 pm »
for et hurtigt svar - du godt slæbe den - så længe styrtøjet og bremserne og bremselyset virker

noget siger mig at motorvej er jeg sikker på ikke er lovligt...
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Re: Bugsering af bil
« Svar #2 Dato: August 06, 2009, 03:24:33 pm »
Mener at maks kmt er 30 når man bugsere en bil.
Husk at servo og bremseforstærker ikke virker.

Og mest vigtigt, 30% overskridelse giver klip i kortet og 40% betinget frakendelse.
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Bugsering af bil
« Svar #3 Dato: August 06, 2009, 03:50:19 pm »
Hej jeg skal i morgen aften hente en bil i Ålborg og have den 50 km nordpå til Hjørring.
Bilen jeg skal hente er med plader på men den kan ikke starte.

Hvad er reglerne for sådan noget.

1: er det lovligt at slæbe den hele vejen hjem ad almindelig veje ? Ja, hvis lys og bremser og så videre virker

2: Hvad fart må man slæbe den med ? 40 km/H, så vidt jeg husker

3: Er motorvejen udelukket ? Ja, jeg ved det - spørg ikke hvorfor....
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Bugsering af bil
« Svar #4 Dato: August 06, 2009, 04:19:44 pm »
3: Er motorvejen udelukket ? Ja, jeg ved det - spørg ikke hvorfor....

Dog hvis du er strandet PÅ motorvejen, må du gerne slæbe til næste afkørsel
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Bugsering af bil
« Svar #5 Dato: August 06, 2009, 04:39:33 pm »
1: er det lovligt at slæbe den hele vejen hjem ad almindelig veje ? Alt undtagen motortrafikvej og motorvej må du bugsere bil på. Kørelys / bremselys + bremser og styretøj skal fungere efter lovens mindstekrav. Alarmblinket skal på hele vejen da det er en bugsering.

2: Hvad fart må man slæbe den med ? 40 km/t er det forkerte svar - 30 km/t er det rigtige. 30% over er et klip - 40% er betinget frakendelse.

3: Er motorvejen udelukket ? Minimumshastigheden for køretøjer som må køre på motorvej er 45km/t - og det er mere end 30. Man må overhovedet ikke bugsere en bil på motorvejen selv om den er strandet - den SKAL på fejeblad eller autotrailer!!!
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Re: Bugsering af bil
« Svar #6 Dato: August 06, 2009, 05:28:25 pm »
1: er det lovligt at slæbe den hele vejen hjem ad almindelig veje ? Alt undtagen motortrafikvej og motorvej må du bugsere bil på. Kørelys / bremselys + bremser og styretøj skal fungere efter lovens mindstekrav. Alarmblinket skal på hele vejen da det er en bugsering.

2: Hvad fart må man slæbe den med ? 40 km/t er det forkerte svar - 30 km/t er det rigtige. 30% over er et klip - 40% er betinget frakendelse.

3: Er motorvejen udelukket ? Minimumshastigheden for køretøjer som må køre på motorvej er 45km/t - og det er mere end 30. Man må overhovedet ikke bugsere en bil på motorvejen selv om den er strandet - den SKAL på fejeblad eller autotrailer!!!
x2
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Bugsering af bil
« Svar #7 Dato: August 06, 2009, 06:01:45 pm »
3: Er motorvejen udelukket ? Ja, jeg ved det - spørg ikke hvorfor....

Dog hvis du er strandet PÅ motorvejen, må du gerne slæbe til næste afkørsel
det mener jeg ikke - du skal kontakte autoriserede autohjælp da de kan køre forsvarligt på motorvejen - det er hvad jeg har hørt
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Bugsering af bil
« Svar #8 Dato: August 07, 2009, 08:10:39 am »
3: Er motorvejen udelukket ? Ja, jeg ved det - spørg ikke hvorfor....

Dog hvis du er strandet PÅ motorvejen, må du gerne slæbe til næste afkørsel
det mener jeg ikke - du skal kontakte autoriserede autohjælp da de kan køre forsvarligt på motorvejen - det er hvad jeg har hørt
Ikke umiddelbart. Færdselsloven nævner ikke hvordan køretøjet skal bringes væk, blot at det skal fjernes:
"Tvinges et køretøj til standsning på grund af færdselsuheld, motorfejl eller af anden årsag, skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen og derefter snarest muligt fjernes fra motorvejen, medmindre andet følger af bestemmelserne i § 9. Såfremt køretøjet ikke straks fjernes fra kørebanen, skal føreren træffe foranstaltninger for at advare andre trafikanter, jf. § 31, stk. 2, 3.-5. pkt. Under brug af nødtelefon skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen."

Det er dog præciseret i Transportministeriets "Bekendtgørelse nr. 161 af 22. marts 1999" om slæbning af køretøjer, hvilke krav der stilles til bjærgningskøretøjer, og hvilke hastigheder der må slæbes med hvor.  Herunder, at der ved slæbning på motorvej må slæbes med op til 40 Km/t.jf. §9 stk. 4.

Bekendtgørelsen kan umiddelbart læses således, at kun køretøjer der er havareret må slæbes, og at de kun må slæbes af bjærgningskøretøjer, godkendt til formålet? Det er da ikke umiddelbart min opfattelse, at det er praksis...?! :huh:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Bugsering af bil
« Svar #9 Dato: August 07, 2009, 09:39:35 am »
Jeg har kørt autohjælp for en lokal vognmand i fritiden før, og den kontrakt man har med Falck siger at man ikke må bugsere på motorvej. Bilen SKAL i grill (påhæng) eller på fejeblad - men det er kun et udtryk for DERES forholdsregler og sikkerhedsforeskrifter.

Hvis loven siger det er tilladt, så er det jo tilladt... Jeg ville personligt bare aldrig gøre det, da hastighedsforskellen kan være op til 90km/t til de andre biler.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Lord Fungus

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 185
  • If you run, you only die tired
Re: Bugsering af bil
« Svar #10 Dato: August 08, 2009, 04:42:02 pm »
Her har fundet det i køreuddannelsen:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/EFBBB8E3-1956-439C-8EEB-B142EE7C61E4/0/Undervispl_katB_9_06.pdf

på side 99-100 eller pkt. 6.2.6.

og lige en lille rettelse til noget tidligere nævnt...§44 færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 40km/t. :mrgreen:
« Senest Redigeret: August 08, 2009, 04:48:51 pm af Lord Fungus »

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Lord Fungus

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 185
  • If you run, you only die tired
Re: Bugsering af bil
« Svar #12 Dato: August 08, 2009, 04:49:54 pm »
side 99-100
eller punkt 6.2.6

og lige for at sætte det sidste på plads så er slæbning på motorvejen forbudt.
punkt 7.16.5 eller side 181.

og skulle man have glemt hvordan man skal køre mc kan det ses her:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/DB9F7DF6-21F6-4106-BB65-EE4BBAC637DF/0/Undervispl_katA_9_06.pdf
« Senest Redigeret: August 08, 2009, 05:13:40 pm af Lord Fungus »

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Bugsering af bil
« Svar #13 Dato: August 08, 2009, 06:14:54 pm »
3: Er motorvejen udelukket ? Ja, jeg ved det - spørg ikke hvorfor....

Dog hvis du er strandet PÅ motorvejen, må du gerne slæbe til næste afkørsel

Det er desværre ikke rigtigt JJ, en bil der er strandet må ikke trækkes, skubbes eller lign med mindre det er falck eller tilsvarende selskab som henter den...

Undre mig over at man har kørerkort og ikke ved at man IKKE må trække en bil på motorvejen..  :D - men ok man ved jo også at man ikke må kører for stærkt, alligevel tager vi chancen og gør det..  :D

Landevejen og max 30 km/t og husk meterafstand mellem bilerne...