Forfatter Emne: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?  (Læst 21223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Hej forum,

Jeg var så uheldig at få nogle dyre møbler ødelagt nytårs aften af en gæst som til trods for skiltning (adgang forbudt) var gået ind i det rum hvor jeg havde gemt dem (for at beskytte dem) og fået det dårligt.

Hvis forsikring dækker og hvad skal man evt IKKE sige når man melder det?  :(
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #1 Dato: Januar 03, 2011, 08:31:12 pm »
Jeg er ikke helt sikker, men det er vist sådan, at er personerne inviteret (frem for at være dukket op tilfældigt) - så er det meget begrænset hvad/hvor meget der dækkes.
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #2 Dato: Januar 03, 2011, 09:32:39 pm »
Det er rigtigt.vedkommende skal være kommet tilfældigt forbi. Nok bedst hvis skaden sker om en måneds tid  :blink:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #3 Dato: Januar 03, 2011, 09:44:09 pm »
Der hører jeg nok til den mere kyniske del af befolkningen.

You break - you buy.

Han ørlede - han må stå 100% for regningen selv. Hvis det så koster et venskab, er det HANS valg...

Nu kender jeg ikke alle omstændighederne, så det er selvfølgelig svært at sidde her og dømme dig eller ham, men der må være noget rimelighed i at han bliver bedt om at løse problemet selv.

Men det er da en lorte situation...  :dead:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #4 Dato: Januar 03, 2011, 09:52:20 pm »
Der hører jeg nok til den mere kyniske del af befolkningen.

You break - you buy.

Han ørlede - han må stå 100% for regningen selv. Hvis det så koster et venskab, er det HANS valg...

Nu kender jeg ikke alle omstændighederne, så det er selvfølgelig svært at sidde her og dømme dig eller ham, men der må være noget rimelighed i at han bliver bedt om at løse problemet selv.

Men det er da en lorte situation...  :dead:

Enig - det er han også gået med til... Men han vil gerne se om han kan få forsikringen til at sluge den i stedet for at han selv skal punge ud.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

varmer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 95
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #5 Dato: Januar 03, 2011, 10:50:03 pm »
For 2 år siden fik jeg smadret en MacBook Pro nytårsaften fordi en af mine kammerater væltede ind over et bord.

Jeg prøvede selvfølgelig at se om forsikringen dækkede og der var mit forsikringsselskab ret klar i spyttet.

1: Vælger man at invitere folk indenfor sin dør (uanset om de kommer tilfældigt eller ej) så er man indforstået med risikoen for at de kan ødelægge noget hvorfor at ens indbo forsikring ikke dækker.

2: Er der alkohol indblandet så kan man også godt glemme alt om få det erstattet.

Det du kunne prøve er at foregive at du selv er kommet til at smadre det og give en saglig/fornuftig begrundelse for hvorfor du kom til at ødelægge det. Men hvis du allerede har nævnt overfor dit selskab at det var din kammerat så er løbet kørt. Jeg må indrømme jeg er helt enig med Sajmon, at det må være din kammerat der tager den regning, det gjorde han i mit tilfælde.

//Varmer

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #6 Dato: Januar 03, 2011, 11:00:10 pm »
Mjjaaaah... Ikke nødvendigvis! Her er et uddrag fra mine firsikringsbetingelser:

Gæstebudsskader

Når du er privat sammen med andre mennesker, kan du være uheldig at forvolde skade på deres ting.

Efter gældende retspraksis er du ikke erstatningsansvarlig, når din uforsigtighed er meget lille, og det sker under privat samvær, men det ændrer ikke ved, at du alligevel kan føle dig ansvarlig.

Ansvarsdelen på indboforsikringen dækker gæstebudsskader

Forsikringsselskaberne har lyttet til kunderne og indført begrebet gæstebudsskader. Gæstebudsdækningen erstatter skader, der sker under privat samvær, selvom skaden er sket med så lille en uforsigtighed, at der i henhold til gældende retspraksis ikke er erstatningspligt. Der skal dog stadig være tale om en uforsigtighed. Hvis ikke det er tilfældet, er der tale om en hændelig skade, som der ikke skal betales erstatning for.

Er du så uheldig at spilde rødvin på et tæppe eller vælte en dyr krukke, fordi du er en smule uforsigtig, vil den juridiske bedømmelse typisk frifinde dig for ansvar, når det sker under privat samvær, og du vil derfor ikke være forpligtet til at erstatte skaden – dette er en gæstebudsskade.

Din indboforsikring dækker disse skader, dog med en selvrisiko. Denne selvrisiko rammer ikke dig som gæst, men derimod den, der ejer det beskadigede.

Vær opmærksom på, at hvis der rejses erstatningskrav mod dig, skal det overlades til Tryg at afgøre, hvordan kravet skal behandles. Anerkender du erstatningskrav på egen hånd, forpligter dette ikke Tryg. Ved selv at anerkende erstatningsansvaret risikerer du at skulle betale selv.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #7 Dato: Januar 03, 2011, 11:19:40 pm »
Jamen stop lige.

HANS indboforsikring dækker jo i det sekund han selv laver noget i den dur. Uforsætligt hedder det vist, eller et ord der beskriver noget man ikke gør med vilje...

Men jeg tvivler stærkt på at i får noget ud af DIN forsikring...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #8 Dato: Januar 03, 2011, 11:35:00 pm »
Jamen stop lige.

HANS indboforsikring dækker jo i det sekund han selv laver noget i den dur. Uforsætligt hedder det vist, eller et ord der beskriver noget man ikke gør med vilje...

Men jeg tvivler stærkt på at i får noget ud af DIN forsikring...

Ja, det tænkte jeg også - men det gælder ikke når han er kamp stiv...

Jeg har en ekspert på sagen - vi får se hvad jeg får af tilbagemeldinger i morgen!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #9 Dato: Januar 04, 2011, 09:16:42 am »
Top spændene tråd! Lytter lige med  :whipped:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #10 Dato: Januar 04, 2011, 10:26:10 am »
Ok... For lige at opsummere problemstillingerne:

En inviteret og beruset gæst er uden at jeg vidste det gået ind i mit soveværelse. Jeg har sat tydelige "adgang forbudt"-skilte op på dørene til mit soveværelse og placeret et bord foran den af dørene som vender ind imod stuen. I soveværelset har jeg opmagasineret alle mine stuemøbler for at passe på dem og forsøge at sikre mig imod den situation jeg så havnede i. Imens han er herinde kaster han op ud over begge mine sofaer, som er stablet ovenpå hinanden og ned på gulvtæppet.

Jeg bliver først klar over at han er i soveværelset og hvad der er sket -efter- at det er sket...

Herefter har vi forsøgt at rense sofaerne efter alle kunstens regler og behandle dem med Rodalon for at fjerne lugten. Det er dog ikke muligt da der er kommet bræk i nogle sprækker som jeg ikke kan komme til.

Det er møbelsnedkerlædersofaer for ca. 20.000 kr. som blev leveret samlet - jeg har ikke umiddelbart været i stand til at skilde dem ad.

  • Hvis forsikring dækker?
  • Går dette ind under gæstebudsskader?
  • Hvilken betydning har det at manden var beruset?
  • Hvilken betydning har det at jeg tog mig alle de forholdsregler jeg gjorde for at undgå situationen opstod?
  • Har det en betydning at han var inviteret - også set ift. gæstebudsskader?
  • Kan jeg (juridisk set) ende i en situation hvor jeg selv skal erstatte sofaerne fordi jeg var dum nok til at invitere gæster til nytår?

Venter stadigvæk på tilbagemelding...
« Senest Redigeret: Januar 04, 2011, 10:28:47 am af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #11 Dato: Januar 04, 2011, 02:41:34 pm »
Hvis nogens forsikring dækker, er det ham der har forvoldt skaden. Ikke din.

Din forsikring dækker kun hvis du har inbrud, brand, vandskade eller lignende.

Har i kigget på hans forsikringsbetingelser ? (Ansvars eller personforsikring tror jeg de kalder dem)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #12 Dato: Januar 04, 2011, 03:33:33 pm »
Hvis nogens forsikring dækker, er det ham der har forvoldt skaden. Ikke din.

Din forsikring dækker kun hvis du har inbrud, brand, vandskade eller lignende.

Har i kigget på hans forsikringsbetingelser ? (Ansvars eller personforsikring tror jeg de kalder dem)

Ja og det eneste der står klokke klart er at den ikke dækker når han er beruset eller narkopåvirket...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #13 Dato: Januar 04, 2011, 04:28:13 pm »
et lille vinterkursus i møbelpolstring, så er du både glad og underholdt  :mrgreen:

trøst dig med at møblerne alligevel var blevet smadret når du engang får småfolk  :innocent:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Sv: Ansvar/Indboforsikring - hvornår dækker den når gæster smadrer ting?
« Svar #14 Dato: Januar 04, 2011, 05:43:22 pm »
Der hører jeg nok til den mere kyniske del af befolkningen.

You break - you buy.

Han ørlede - han må stå 100% for regningen selv. Hvis det så koster et venskab, er det HANS valg...

Nu kender jeg ikke alle omstændighederne, så det er selvfølgelig svært at sidde her og dømme dig eller ham, men der må være noget rimelighed i at han bliver bedt om at løse problemet selv.

Men det er da en lorte situation...  :dead:

Enig - det er han også gået med til... Men han vil gerne se om han kan få forsikringen til at sluge den i stedet for at han selv skal punge ud.

Det er så her at jeg kommer op i det røde felt.

Hvorfor skal man altid, lige se om man kan få forsikringen til at betale, selv om skaden er selvforskyldt.
Folk brokker sig over at forsikringerne er dyre, men de kan samtidigt stå og prale med at de lige skrev 2 ekstra oksemørbrad på, da strømmen gik til fryseren.
Der er ikke noget de skal stå og prale med over for mig, for i sidste ende, er det mig, der er med til at betale, ergo kan jeg lige så godt trække bukserne ned og bukke mig.

Er fuldstændig enig med Sjamon "you break it you by it"
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool