Forfatter Emne: Forsikringer ved kørsel på bane  (Læst 13514 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PeterGraff

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 102
Forsikringer ved kørsel på bane
« Dato: Marts 02, 2007, 11:34:02 am »
Hej der

Nu starter ræs sæsonen snart, så her er en lille reminder om forsikringer.

Husk at din fritidsulykkesforsikring ikke dækker motorsport, medmindre du har tegnet en udvidet forsikring (farlig sport). Hvilket kun de færreste forsikringsselskaber tilbyder. Tjek med dit eget.

Husk at din kaskoforsikring, i de fleste tilfælde, ikke dækker ved banekørsel. Dog dækker nogle selskaber Grøn klasse og diverse kørekurser, hvis de først får at vide at du skal afsted.

Husk at når én af de andre påkører dig og smadrer din cykel (og sikkert også sin egen) kan han/hun :) ikke holdes ansvarlig, da du sansynligvis har underskrevet en ansvarsfraskrivelse ved tilmelding.

Husk at i nogle forsikringsselskaber dækker din indboforsikring dit tøj(hjelm o.lign.), også ved banekørsel, men dette skal du huske at tjekke.

Husk at hvis du styrter og nedlægger 100m hegn eller ødelægger andet på banen, er det meget sandsynligt at det er dig der skal betale. Dog mener mit forsikringsselskab at banen/arrangøren bør have en forsikring der dækker. Jeg har talt med arrangøren af forårstræningen i Frankrig og de siger at de (sikkert via en forsikring, da det jo er et DMU godkendt arrangement) hænger på skaden. Har også talt med Team-trackday her skal man selv betale. Racing4fun er det samme.

Hvis du kører trackdays i udlandet kan det være en god idé at suplere øvrige forsikringer med en eller anden form for rejseforsikring.

Dette er skrevet udfra egne erfaringer, tjek hvad der gælder for dig.

Husk også at glemme alt det ovenstående når du er på banen og KØR SÅ DET RYGER :D


MVH

Peter Graff

PS HONDA rules :innocent:
« Senest Redigeret: Marts 02, 2007, 12:41:05 pm af PeterGraff »

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #1 Dato: Marts 02, 2007, 11:48:02 am »
Godt indlæg! :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

fldahl

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 343
  • the devil made me do it...
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #2 Dato: Marts 02, 2007, 11:53:02 am »
godt indlæg.!

Husk at din fritidsulykkesforsikring ikke dækker motorsport, medmindre du har tegnet en udvidet forsikring (farlig sport). Hvilket kun de færreste forsikringsselskaber tilbyder. Tjek med dit eget.

Jeg har tillæg for "farlig sport" ifbm. kampsport og skal hilse at sige, at tillægsforsikringen er rasende dyr.. Det er igennem Tryg.
Nu uden tohjulet liv...

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #3 Dato: Marts 02, 2007, 11:58:54 am »
Tak for reminderen Peter..

Jeg skal faktisk have tegnet noget inden frankrig

Jeg har Tryg.. så det lyder ikke så godt at den er meget dyr..

Et tillægsspørgsmål - Nu skal jeg tage licens, er det ikke en slags ansvarsforsikring, mod skade på andre ?  Eller virker Licensen kun under løbs-arrangementer ?? (altså der hvor man ikke selv skriver under på trackday arrangørenes egne klausuler)

PeterGraff

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 102
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #4 Dato: Marts 02, 2007, 12:36:13 pm »
Hej Luske

Jeg har hos tryg jeg betaler 2002kr.
Din Licens forsikring dækker varigt mén fra 15% og kun til DMU godkendte arrangementer. Dvs Frankrigsturen og evt. DM. Den dækker ikke trackdays (r4f, tt) arrangementer dog kan man ved mange udenlandske arr. tegne en forsikring for små penge der dækker det arr. Jeg har selv valgt at køre Gadeklasse i Frankrig fordi jeg ikke vil betale ca 2000 kr for en licens jeg kun kan bruge denne ene gang og som inkluderer en forsikring som jeg for de samme penge kan tegne bedre selv og som dækker alle arrangementer jeg tilmelder mig.

MVH

Peter Graff

fldahl

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 343
  • the devil made me do it...
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #5 Dato: Marts 02, 2007, 12:42:28 pm »
Jeg har hos tryg jeg betaler 2002kr.
Hej Peter

Jeg giver knap kr. 2.700,- for ulykke hos Tryg. Har du også "farlig sport" og "Fører af MC" inkluderet i din.?

Nu uden tohjulet liv...

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #6 Dato: Marts 02, 2007, 01:13:43 pm »
Hej Luske

Jeg har hos tryg jeg betaler 2002kr.
Din Licens forsikring dækker varigt mén fra 15% og kun til DMU godkendte arrangementer. Dvs Frankrigsturen og evt. DM. Den dækker ikke trackdays (r4f, tt) arrangementer dog kan man ved mange udenlandske arr. tegne en forsikring for små penge der dækker det arr. Jeg har selv valgt at køre Gadeklasse i Frankrig fordi jeg ikke vil betale ca 2000 kr for en licens jeg kun kan bruge denne ene gang og som inkluderer en forsikring som jeg for de samme penge kan tegne bedre selv og som dækker alle arrangementer jeg tilmelder mig.

MVH

Peter Graff
Grunden til jeg har melt mig på licens, er at så har jeg den hvis man en dag skulle få lyst til at deltage i et rookie løb eller lign. (samt få adgang til licensklassen til forårstræningerne).. det er primært for selve uddannelsen jeg tager den.   

Det er vel ikke noget man SKAL betale hvert år for at holde den vedlige vel ?  er det ikke et spørgsmål at man tager undervisningen en gang, og betaler så licens de år man vil gøre brug af den..  (lidt ligesom et jagtegn) ??????


PeterGraff

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 102
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #7 Dato: Marts 02, 2007, 01:57:11 pm »
Til fldahl

Det er et spørgsmål om hvor meget man er forsikret for. Jeg har alle mine andre forsikringer hos Tjenestemændenes forsikring, som er en del af tryg. Men da de ikke tegner farlig sport forsikring har Tryg gjort det, ved ikke om det har nogen indflydelse på prisen.

Til Luske

Som jeg har forstået det skal man bare betale de år man bruger den, men hvis man ikke har brugt den i nogle år skal man gennem møllen igen. Hvis du kun skal bruge den til Frankrig i år så prøv at forhøre dig om en aspirant licens. Den kan man tage én gang også gælder den vist kun i 3 måneder.

MVH

Peter Graff

Rask

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 698
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #8 Dato: Marts 02, 2007, 02:26:55 pm »
Honda "hvad for noget" rules???  :huh:

Nej du - en gammel SV, gerne i sort - det er fuck-me lækkerier...  :whatever: :mrgreen: 8) :innocent:
Honda CBX 1000 "Super sport" 1981.

Mine ex´er:
Yamaha FZ6 2006
Suzuki SV 650 S K1
Suzuki GS 500 2003

Rask

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 698
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #9 Dato: Marts 02, 2007, 02:27:32 pm »
Godt indlæg i øvrigt  :respekt:
Honda CBX 1000 "Super sport" 1981.

Mine ex´er:
Yamaha FZ6 2006
Suzuki SV 650 S K1
Suzuki GS 500 2003

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #10 Dato: Marts 02, 2007, 11:24:38 pm »
Hej Peter.

Takker også for god info/ reminder - jeg har også selv tænkt på at få en ulykkesforsikring fra Tryg (hvor jeg har alle de andre forsikringer)

så vidt jeg haer forstået, så kan man også få kompensation ved tabt arb. fortjeneste osv..

ses om en måneds tid.. 

og jo..  sådan en Honda er da meget fin..   :blink:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #11 Dato: Marts 03, 2007, 10:56:18 am »
Rigtig godt indlæg Peter  :D :D
Lige bortset fra at det fik mig til at tænke på at jeg ikke er usårlig, det har jeg ellers troet på i 30 år nu :?
Det ku være man skulle få sig en snak med Alka....... Fuck, det er dyrt at være biker :brok:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Thorleif

  • Wannabe
  • Indlæg: 4
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #12 Dato: Marts 06, 2007, 05:13:12 am »
Hovsa, her må jeg vist på banen :innocent:

Til ZENERGYs arrangementer kan man tegne en ulykkesforsikring til enten 75 dkk/dag eller 125 dkk/dag. Den dækker ved varige mén (uden bagatelgrænsen på 15%) med et dækningsbeløb på hhv. 75.000 euro og 150.000 euro.

Problemstillingen med at man kan risikere at blive erstatningspligtig for at ødelægge hegn etc. skulle være udelukket, da ZENERGY tegner en forsikring der dækker dette.

Det samme gælder ansvar over for andre. For dette tegner ZENERGY også en forsikring.

Og lige en kommentar mht. ansvarsfraskrivelse. Den skulle efter sigende ikke være det papir værd den er skrevet på. Dvs. man kan faktisk risikere at blive sagsøgt uanset at alle deltagere har underskrevet en ansvarsfraskrivelse.....

www.zenergyracing.dk
« Senest Redigeret: Marts 06, 2007, 05:17:20 am af Thorleif »

teamupsidedown

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 401
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #13 Dato: Marts 06, 2007, 10:51:32 am »
For en 3-4 år siden da jeg skulle til Frankrig for første gang (og starte min Roadracing karriere) ringede jeg til mit forsikringsselskab (Danica/ nu Danske forsikring), hvor jeg forklarede dem at den skulle dække banekørsel i udlandet. De sagde at en farlig sport forsikring ville dække :D Super så var den ged barberet.... Dagen før jeg skulle afsted fik jeg forsikringspapirene og læste dem lige igennem, de dækkede stort set al farlig sport, men kun i Danmark :shock:.
Jeg drog derfor til Frankrig uden forsikring hvor jeg brækkede kravebenet - dog uden men så jeg skulle ikke have brugt forsikringen alligevel.

Jeg må da erkende at når jeg sidder og skriver dette får jeg rigtig dårlig :puke: samvittighed over jeg egenlig aldrig har fået tegnet en forsikring der dækker. :dead:
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

Birkebæk

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 86
Re: Forsikringer ved kørsel på bane
« Svar #14 Dato: Marts 09, 2007, 07:07:07 pm »
Hej jeg vil da også lige på banen.

Jeg har Tryg og har spurgt dem med hensyn til dækning af banedage i eksempelvis grøn klasse eller mestersvinger. Normalt dækker den almindelige MC forsikring at kørertekniske kurser. Men ikke hvis de foregår udenfor DK. Altså er man ikke dækket i Sverige selv om man kører i grøn klasse eller andre "gade klasser". Tryg oplyste dog at ens almindelige ulykkeforsikring (med tillæg for MC) vil dække skader man selv skulle pådrage sig i forbindelse med et kørertekninsk kursus.

Så man skal ud og smide penge til ekstra forsikringer hvis man vil være sikker på dækning :undecided:
Tilbage på Japan'er: Kawazaki ZX-6R 636

I garage: Benelli Tornado TRE 900, Benelli Sport (Arrows titanium) potte, knap så perfekt fra fabrik :/
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9346