Forfatter Emne: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle  (Læst 29968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Dato: Marts 18, 2007, 01:19:59 am »
Sværhedsgrad:


Denne lille vejledning beskriver, hvordan jeg har monteret Quick Action Throttle ringen på min SV650S. Ringen kan blandt andet købes hos M&P i England, og koster 24,99£ plus forsendelse. Link her: http://www.mandp.co.uk/productInfo.aspx?catRef=547610
Der findes åbenbart to-tre versioner af ringen; den der formodentlig skulle passe på SV'erne, er den der er lavet til GSXR750 frem til '03. Der er godt nok en drop-down menu, hvor man kan vælge mellem GSXR750 K4, GSXR750 K5 samt GSXR1000 K5, hvilket er lidt misvisende. Endnu mere misvisende er det, at der INDEN I (producentens egen mærkning) min pakke står, at ringen passer til GSXR600 K4 og nyere, GSXR750 K4 og nyere, samt GSXR1000 K5 og nyere, hvorimod der UDEN PÅ (formodentlig M&P's label) pakken står, at den passer til GSXR750 frem til '03.

Først vil jeg lige kort beskrive dens virkemåde: Ringen monteres ved kabeltrækket inde i højre styrkonsol. Dette forøger radius på den cirkel, som gaskablerne drejer om, hvilket bevirker at den samme kabelvandring på karburator-/indsprøjtningsspjældene nu kan klares med et mindre vrid på gashåndtaget end oprindeligt. Den normale vandring på gashåndtaget er 1/4 omgang, hvorimod den med Quick Action Throttle kun er 1/5. Det lyder måske ikke som den helt store forskel, men det er det!

Der har været en del snak om, at det er nødvendigt at skære i gaskablerne for at få anordningen til at virke. Det er imidlertid ikke tilfældet.

Nå, lad os kigge på sagerne.
Selve dimsen ser således ud:

Og ja, man undrer sig en smule over, hvorfor sådan et stykke plastic skal koste 300,- kroner!

Da man skal have fat i gaskablerne nede ved karburatorerne, er det simpelthen af med sædet, op med benzintanken, og ud med hele luftfilterkassen. Så har man nogenlunde fri adgang til kabeltrækket på karburatorerne.
Det ser således ud:


Her er et billede af justeringsanordningen til gaskablerne:

Man løsner først den øverste møtrik på hvert kabel (B). Dernæst drejer man på kabelenden (A), indtil den nederste møtrik (C) er næsten ude ved enden af gevindstykket (D). Installationsvejledningen som følger med ringen, foreskriver at man sætter et stykke tape rundt om de yderste tre vindinger af gevindet, men det undlod jeg dog.

Dernæst skal man have fat i selve gashåndtaget. Man åbner for kontaktkonsollen på højre clip-on. Den er samlet med to skruer fra undersiden. Der sidder en tredie skrue ((A) på billedet herunder), men den er kun til at holde det ene gaskabel på plads med. Ingen grund til at fjerne denne skrue.
Under kontaktkonsollen sidder der nogle justér-ringe til gaskablerne:

Har man behov for at få endnu mere "spillerum" på gaskablerne mens man udfører operationen, kan man skrue disse justér-ringe helt ind. Det gøres ved først at løsne de to tynde ringe (B), dernæst skrue de to tykkere ringe (C) helt i bund. Jeg havde dog ikke behov for det.

Nu har man så adgang til selve gasrullen. Man piller så simpelthen bare gaskablerne af gasrullen, klipser ringen på plads, og monterer gaskablerne igen.
Men hov, her er da et eller andet helt galt...

Der er et kæmpe mellemrum mellem gasrullen og ringen. Det kan da ikke være rigtigt...
Jeg formoder, at det skal tilskrives forvirringen mellem de forskellige varianter. Den ring jeg har fået, passer måske på de nye GSXR, som åbenbart har en anden gasrulle end de ældre modeller. Noget kunne tyde på, at pakken er blevet labeled forkert hos M&P, så de ved en fejl har sendt mig den forkerte model. Temmelig surt, men det er der ikke noget at gøre ved.
For mit vedkommende var det frem med skydelæren og så i gang med at måle:


Diameteren på selve gasrullen er ret præcist 34mm.


Den indvendige diameter på ringen er 33,6mm.
Ergo burde de to ting passe sammen som Hans i Grethe. Hvorfor gør de så ikke det?


"Knolden" på gasrullen måler ca. 30,5mm på det smalleste sted.


Åbningen i ringen er ca. 27,7mm.
Hmm, måske det kunne være forklaringen. Sammen med, at de to dele simpelthen bare ikke passer sammen.
Nu kunne man så vælge mellem tre alternativer; Sende skidtet tilbage til M&P og bede dem bytte dimsen til den rigtige model, modificere sin gasrulle så den kommer til at passe til ringen, eller modificere ringen så den kommer til at passe til gasrullen. Første mulighed blev fravalgt, fordi jeg simpelthen ikke gad returnere ringen til England, og heller ikke samle motorcyklen igen med uforrettet sag. Anden og tredie mulighed var som at vælge mellem pest eller kolera. Skulle jeg ødelægge min 300-kroners plasticdims eller min originale gasrulle? Med stor tiltro til mine evner med en hobbykniv valgte jeg at lade det gå ud over ringen.

Nedenfor er arbejdsgangen:


Sådan ser den oprindelige ring ud.


De røde områder skal skæres væk.


Og sådan skulle den færdige ring gerne tage sig ud.

Efter ca. 10 minutter i selskab med føromtalte hobbykniv var resultatet klart:

Vupti! Snug-as-a-bug! Ringen passer perfekt på gasrullen.

Så er det ellers bare tilbage på plads med gashåndtaget (hvis man som jeg altså har taget håndtaget helt af clip-on'en), i med kabelenderne, og så samle kontaktkonsollen igen. Når man alligevel er i gang, er det en god lejlighed til at få smurt gaskablerne.
Dernæst skal man justere gaskablerne nede ved karburatorerne. Dette burde være ret nemt at gå til. Man kontrollerer det selvfølgelig ved at se, om spjældene i karburatorerne er henholdsvis lukkede og åbne, når gashåndtaget er i enten neutral eller vredet om til fuld gas. Man kan se spjældene, hvis man skubber de sorte sliders til side, som er vist på nedenstående billede:


Husk også at kontrollere, om gaskablerne har frit spil. De skal ikke sidde ret meget forkert, før gashåndtaget bliver stramt at dreje. Endnu værre er det, hvis gashåndtaget ikke af sig selv går tilbage til neutral position, når man slipper det.

Derefter er det bare at sætte luftfilteret, benzintanken og sædet tilbage på plads, og så ellers ud og prøve det hele af.

Min konklusion:
Jeg er meget tilfreds med modifikationen. Det føles, som om cyklen har fået en mærkbart bedre gasrespons. Det går legende let at rulle fuld gas på under accelerationer. Samtidig synes jeg ikke, det er gået ud over følingen med gassen. Det er stadig nemt at dosere omdrejningerne på motoren, og dermed cyklens hastighed.
Jeg formoder, at denne trods alt ret billige modifikation kan tage en del af presset af højrehånden, specielt på banedage.
1/5-turn Quick Action Throttle får helt klart mine varmeste anbefalinger.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #1 Dato: Marts 18, 2007, 10:47:00 am »
Super guide Freddy - godt arbejde!!
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #2 Dato: Marts 18, 2007, 10:58:18 am »
Top dollar Freddy
 dig og din elskede hobbykniv starter bare en produktion :mrgreen:
   

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #3 Dato: Marts 18, 2007, 11:53:40 am »
Top dollar Freddy
 dig og din elskede hobbykniv starter bare en produktion :mrgreen:
Hehe, hvis du kommer med ringen, skal jeg og min trofaste hobbykniv nok klare tilpasningen. :wink:
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #4 Dato: Marts 18, 2007, 02:51:21 pm »
du fik vel ikke målt hvor tyk ringen er, så starter vi sgu vores egen lille fabrik  8) 8)
   

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #5 Dato: Marts 18, 2007, 02:57:29 pm »
du fik vel ikke målt hvor tyk ringen er, så starter vi sgu vores egen lille fabrik  8) 8)
Hvis du har lidt tålmodighed, kan jeg da gå ud og skille knallerten ad på et tidspunkt i nær fremtid, og måle på skidtet. Kunne da være cool, hvis det kan lade sig gøre at fremstille nogle.
(psst, får jeg så del i overskuddet?) :wink:
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #6 Dato: Marts 18, 2007, 03:11:31 pm »
du fik vel ikke målt hvor tyk ringen er, så starter vi sgu vores egen lille fabrik  8) 8)
Hvis du har lidt tålmodighed, kan jeg da gå ud og skille knallerten ad på et tidspunkt i nær fremtid, og måle på skidtet. Kunne da være cool, hvis det kan lade sig gøre at fremstille nogle.
(psst, får jeg så del i overskuddet?) :wink:
klart klart.... ;-)
   

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #7 Dato: Marts 19, 2007, 09:50:15 am »
Rigtig god guide som helt sikkert vil komme til hjælp når jeg skal have monteret min.

Hvis der er brug for mål har jeg stadig min liggende løst på kontoret i Høje Taastrup. En skydelære ejer jeg dog ikke.
SV1000S K6 - blå.

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #8 Dato: Marts 19, 2007, 10:01:40 am »
Hvis der er brug for mål har jeg stadig min liggende løst på kontoret i Høje Taastrup. En skydelære ejer jeg dog ikke.
så er det bare frem med linialen ;-)
   

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #9 Dato: Marts 19, 2007, 10:23:26 am »
En helt igennem super duper guide til udskiftning. Super illustrationer og et mega flot stykke arbejde - RESPEKT Freddy

 :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt:
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

jeppe

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 125
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #10 Dato: Marts 19, 2007, 10:41:53 am »
hej f er den solid der er tegnet lavet 1:1 for så kan jeg godt fræse et par ringe til dig ,jeg arbejder jo stort set kun i plastik nu ja altså lige bortset fra når der skal laves lidt stumper til svinet
SV1000S med öhlins gaffel og bagdæmper så bliver det ikke meget bedre

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #11 Dato: Marts 19, 2007, 11:34:01 am »
hej f er den solid der er tegnet lavet 1:1 for så kan jeg godt fræse et par ringe til dig ,jeg arbejder jo stort set kun i plastik nu ja altså lige bortset fra når der skal laves lidt stumper til svinet

Det lyder som et varmt emne at tage op - jeg er helt klar aftager af en ring, hvis der skulle komme et par stykker ud af jeres anstrengelser.. :thumbsup:
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #12 Dato: Marts 19, 2007, 11:42:57 am »
hej f er den solid der er tegnet lavet 1:1 for så kan jeg godt fræse et par ringe til dig ,jeg arbejder jo stort set kun i plastik nu ja altså lige bortset fra når der skal laves lidt stumper til svinet

Det lyder som et varmt emne at tage op - jeg er helt klar aftager af en ring, hvis der skulle komme et par stykker ud af jeres anstrengelser.. :thumbsup:
Jeg er også klar på 2 ringe..  :thumbsup:    (freddy, se om du ikke kan lave ringen med de rigtige mål, ku være fedt hvis jeppe ku starte produktionen op.. - og lidt spændende  :D )

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #13 Dato: Marts 19, 2007, 01:32:54 pm »
Moolex og Jeppe, så snart jeg lige får en ledig halv time, skal jeg og min trofaste Mitutoyo nok lige gå ud og tage de helt rigtige mål på ringen. Så laver jeg nogle SW filer samt arbejdstegninger, som jeg kan smide op herinde.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Installation: 1/5-turn Quick Action Throttle
« Svar #14 Dato: Marts 20, 2007, 08:55:12 pm »
Hvilken slags filer har producenterne brug for? DWG? DXF? Regulær arbejdstegning?
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...