Forfatter Emne: Hjelm køb - Basic  (Læst 7527 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Hjelm køb - Basic
« Dato: Marts 10, 2011, 11:44:22 pm »
Hej

Har set der er flere topics omkring hjelme, men der bliver spurgt om eks. hvilken en af to hjelme de skal vælge.

Til mig og andre grønne Svin kunne lidt gode råd og fif fra jer garvede tosser ikke være helt dårligt  :innocent:

Med hensyn til en kvalitets hjelm?  ( rettet )

- Hvad ligger prisen så I ?
- Hvad vejer den ?
             - Har ens kørestilling/vane nogen indflydelse på vægten ?

- Nogle ting man skal holde sig fra ?
- Klart eller tonet glas fortrækkes ?
- Ekstra lir som man kan gå efter ?
- Nogle spænder/visirfunktioner/lukkemekanisme man skal være opmærksom på?

Tilføj og underbyg gerne mine spørgsmål.

Til sidst: I know, det er i sidste ende personlige præferencer og hoved som afgør ens køb, men gode råd kan man ikke få nok af.




« Senest Redigeret: Marts 11, 2011, 02:00:36 pm af VikingPowerSV »
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #1 Dato: Marts 11, 2011, 08:57:16 am »
Med hensyn til en GOD hjelm

Definér god :) Mener du en sikker hjelm, en der sidder godt eller ser fed ud? En sikker 5-stjernet hjelm fås i alle prisklasser. Typisk bliver hjelme mere komfortable og får flere smarte finesser, jo dyrere de bliver. En spraglet bemaling koster også.

Jeg hopper derfor lige over nogle spørgsmål.

- Klart eller tonet glas fortrækkes ?
- Ekstra lir som man kan gå efter ?
En tredje mulighed er indbygget solvisir, som kan skydes frem. Det vejer lidt ekstra, men nogle hjelme med solvisir er lavet i carbon, som trækker vægten den anden vej. Det er min løsning, jeg gider ikke køre rundt med et ekstra visir. Det er hverken smart eller lovligt at stå en mørk aften med kun det mørke visir på hjelmen.

Andet lir:
Det er også rigtig lækkert med en hjelm hvor foret kan tages ud og vaskes.
"Pinlock" visir kan også være værd at gå efter, dug er et reelt problem.
Til sidst så er det også fedt med en "whisper strip" (som Shoei kalder det). Det nedsætter vindstøjen en del.

- Nogle spænder/visirfunktioner/lukkemekanisme man skal være opmærksom på?
Dobbelt D-ring! Det virker måske smart med en klik-mekanisme, men man skal huske at spænde den ind ofte, da den ellers bliver slap, hvilket er dårligt for sikkerheden. Dobbelt D-ring er altid spændt helt til, og det tager ikke mange sekunder flere at lukke den.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #2 Dato: Marts 11, 2011, 09:22:39 am »
- Hvad vejer den ?  SÅ LIDT SOM MULIGT - +200 g SVARER JO TIL AT TAPE EN POSE MATADORMIX PÅ HVERT ØRE OG SÅ AFSTED MED 120 I TIMEN.....FORSKELLEN ER KLART MÆRKBAR
- Har ens kørestilling/vane nogen indflydelse på vægten ? TEKNISK SET NEJ - HJELMEN VEJER DET SAMME  8) JEG KØRER N'ER SÅ DER ER INGEN PROBLEMER MED TURBULENS. MÅSKE KÅBE-DRENGENE KAN SVARE ANDET?

- Nogle ting man skal holde sig fra ?
- Klart eller tonet glas fortrækkes ? KØB BEGGE, SÅ DU KAN SKIFTE (KAN OFTEST FORHANDLES MED BILLIGT, VED KØB)
- Ekstra lir som man kan gå efter ?
- Nogle spænder/visirfunktioner/lukkemekanisme man skal være opmærksom på? ENIG I DOBBELT-D RING SOM OVENFOR.
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #3 Dato: Marts 11, 2011, 09:57:07 am »
Hvis du med "GOD" mener "sikker" hjelm, så bør du tage et kig på følgende side: http://sharp.direct.gov.uk (Safety Helmet Assesment and Rating Programme).

En kvalitetshjelm koster fra et par tusinde (runde tal) og op efter. Mærkevarehjelme ligger typisk på 3-5000 alt efter staffering/bemaling og mærke. Vælger du en ubemalet hjelm, så ligger den gerne 500-1000 kr under de malede/stafferede. De sparede penge kan du så kaste i et par kvalitetshandsker eller støvler. Anyway... smag og behag.

Carbon hjelme vejer generelt mindst. Jeg har en carbon Marushin hjelm der vejer omkring et kilo, hvilket var særdeles mærkbart i forhold til min tidligere hjelm. De 3-400 gram off er lig mindre belastning af nakkemusklerne.

Alle moderne visir er slagfaste, ridsefaste og behandlet med antidug. Jeg har et klart visir samt en mørkttonet. Det mørke ser helt klart fedest ud til hjelmen - lige indtil mørket falder på! Var ude og køre med en nogle stykker i sensommeren sidste år på små snoede veje - og det gik hen og blev sent. Med det mørke visir kunne jeg ikke se en skid ud over det som lyskeglen lyste op. Mega sjovt i sving med nedlægning (læs: Tyk ironi). Jeg foretrækker derfor et klart visir og en løs solbrille nu.

Det burde ikke være nødvendigt at nævne, men alligevel: Køb IKKE en brugt hjelm, med mindre, at den er et fejlkøb og ejeren aldrig har benyttet den!

Husk også, at hjelmen skal sidde tæt og må ikke kunne drejes sideværts eller rykkes frem og tilbage. En sprit ny hjelm i korrekt størrelse kan føles trang og ubekvemt at tage på, men husk, at polstring og så videre udvider sig med tiden. Dog skal den ikke sidde så tæt, at den trykker og måske giver anledning til hovedpine.

Husk også, at der er forskel på pasformen af de forskellige mærker og deres typer. Din hovedform kan hurtigt få ønsket om et bestemt mærke og type til at gå fløjten. Udvælg nogle mærker du syntes er fede (eller har råd til) og PRØV dem hos en eller flere forhandlere før du bestemmer dig. Udvælg evt. ud fra Sharp testens bedste, find ud af hvor de forhandles nær dig og tag så på en lørdagstur rundt og prøv dem. Undgå impulskøb og vær kritisk - det er dit hoveds sidste forsvar ved en røvtur.

HUSK ørepropper... din hørelse skal nok aftage med alderen - du behøver ikke ligefrem at fremprovokere et høretab :)

Min næste hjelm er i øvrigt følgende: http://www.schuberth.com/en/products/motorcycle/sr1/overview.html (1285g +/-50g). De barsler vist nok en carbon udgave senere, hvor vægen efter sigende skulle komme helt ned på 850-950g!

Se også denne guide: http://www.mctouringclub.dk/?id=24582.

Mit B7 :)
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #4 Dato: Marts 11, 2011, 02:05:19 pm »
Super mange tak for de svar og kom gerne med flere.

Jeg har fundet et rigtig sprød hjelm. Med flere af de ting som I nævner. Den vejer 1650 gram (rettet fra 1800) og koster 2900 kr. Det er et kendt mærke m. 4 sharp stjerner. Jeg er en sucker for fede funktioner og på mc hjelme er de der med et højere formål og denne hjelm har en del fede ting.

Som det lyder er prisen omkring middel+.
Omkring vægten derimod er det over middel. Har læst at hjelmen er godt balanceret, så de ekstra gram bemærkes ikke helt.

Jeg har jo en SV 650s. Fodhvilerne er rykket lidt tilbage og styrerammen (ret mig) er sænket. Så er der nogle hjelme der ikke dur til denne mere sporty kørestilling ?

Det er ikke 170 km/t jeg skal køre lige forløbig, men vil gerne købe en ordenlig hjelm fra starten af som jeg er glad for.

Så for mig hedder det Pasform/kvalitet > Looks/sikkerhed > pris.
« Senest Redigeret: Marts 11, 2011, 06:30:50 pm af VikingPowerSV »
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #5 Dato: Marts 11, 2011, 02:25:13 pm »
Super mange tak for de svar og kom gerne med flere.

Jeg har fundet et rigtig sprød hjelm. Med flere af de ting som I nævner. Den vejer 1800 gram og koster 2900 kr. Det er et kendt mærke m. 4 sharp stjerner. Jeg er en sucker for fede funktioner og på mc hjelme er de der med et højere formål og denne hjelm har en del fede ting.

Som det lyder er prisen omkring middel+.
Omkring vægten derimod er det over middel. Har læst at hjelmen er godt balanceret, så de ekstra gram bemærkes ikke helt.

Jeg har jo en SV 650s. Fodhvilerne er rykket lidt tilbage og styrerammen (ret mig) er sænket. Så er der nogle hjelme der ikke dur til denne mere sporty kørestilling ?

Det er ikke 170 km/t jeg skal køre lige forløbig, men vil gerne købe en ordenlig hjelm fra starten af som jeg er glad for.

Så for mig hedder det Pasform/kvalitet > Looks/sikkerhed > pris.
Jamen, hvilken da... det kan jo være der folk herinde som kan sige for eller i mod... :)
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #6 Dato: Marts 11, 2011, 02:33:27 pm »
Det er Scorpion EXO-1000 Sublim.   http://www.modeka.dk/product_info.php?products_id=171{2}17

Inden i flamer tråden omkring den airpump, da jeg sagtens kan se nogle af jer gutter som værende " den slags nymodens pjat holder ingen lunde" , vil jeg skynde mig at sige. Det er overhovedet ikke den funktion der er årsag til min interesse.
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #7 Dato: Marts 11, 2011, 02:44:04 pm »
Det skulle være en super hjelm efter hvad jeg hører. MagaCin har også testet den: http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=1808
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #8 Dato: Marts 11, 2011, 03:19:06 pm »
Jeg vil rigtig gerne prøve den, men har ingen idé om hvor jeg kan det henne. Jeg bor i stor kbh, så er det bare at besøge en helveds masse forhandlere ?
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #9 Dato: Marts 11, 2011, 03:23:18 pm »
Se forhandler linket nederst i artiklen.
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #10 Dato: Marts 11, 2011, 03:35:38 pm »
Der får jeg næstved og fredrikssund som de nærmeste :P

så tror jeg vil bestille den over nettet og så sende den tilbage hvis det ikke funger.

kan man prutte prisen på en hjelm ned hvis man køber den over nettet ?
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Hjelm køb - Basic
« Svar #11 Dato: Marts 11, 2011, 06:11:41 pm »
1800 g er meget !!! Jeg ville tænke mig om...
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #12 Dato: Marts 11, 2011, 06:30:08 pm »
Har set forkert...


den vejer 1650 gram. Så det er ikke så meget igen.
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #13 Dato: Marts 11, 2011, 09:46:04 pm »
Vægten betyder meget.
Min gamle hjelm vejede 1550gr, og min crosshjelm vejer 1350gr, der er tydelig forskel.
Derfor har jeg lige investeret i samme hjelm som TOB henviser til, glæder mig til at prøve den live.
 
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

Smith

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 320
Sv: Hjelm køb - Basic
« Svar #14 Dato: Marts 11, 2011, 10:01:02 pm »
Min Schubert S1 Pro havner nok i "morfar"-kategorien ;) Men jeg ville ikke undvære den. Integreret solvisir er virkelig en nice feature, specielt ved kørsel i høj sol og så ind i tunnel eller skygge i en skov, der er det rart at kunne flippe det op på et sekund. Støjisoleringen er også i top, dermed ikke sagt at ørepropper kan undværes! Men ved by+landevejskørsel er støjen "komfortabel" lav :)

Vægten topper vidst omkring de 1650gr som den du overvejer. Den generer mig ikke! Dermed ikke sagt at jeg ikke kunne tænke mig f.eks. en Marushin RS 2 :mrgreen:, men generel komfort, solvisir, støjisolering og ventilation bliver svær at hamle op med.