Forfatter Emne: Duchinni og Lazer som låne-hjelme  (Læst 2885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kedde4tal

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 23
Duchinni og Lazer som låne-hjelme
« Dato: Juni 26, 2011, 02:42:44 pm »
Jeg spekulerer i at købe en ekstra hjelm, mest for at kunne få fruen med ud og køre nogen små ture (og måske få held til at vække lidt MC-begejstring i hende :blink:), men også for at have en låne-hjelm i tilfælde af andre vil med ud på en tur. Dermed er design, komfort, vindstøj osv. ikke så vigtig i den sag da den jo kun vil blive brugt en gang imellem og på små ture. Sikkerhed er derimod selvfølgelig altafgørende...

Jeg kører selv med en Shoei Raid II som jeg har givet 2.200 kr. for. Synes egentlig det er en lækker hjelm, og det vindstøj som andre klager over er nu ikke noget der generer mig det store. I Sharp-testen får den 4 ud af 5 stjerner, og det overbeviser mig da om at den ikke er det mest uansvarlige med kan komme på hovedet. Men på Sharp's hjemmeside kan man også finde flere hjelme til under 100 pund der scorer lige så høj karakter, og hvis det kun er sikkerhed man går efter hvorfor så betale mere?

Hvad mener I? Jeg har fundet et par af dem fra min Sharp-søgning hos Motopro - Jeg overvejer enten en Duchinni D801 (499 kr.) eller en Lazer LZ6 (599 kr.). Begge full-face hjelme med 4 stjerner, så umiddelbart er valget jo nemt, men er der noget jeg har glemt at tage højde for?

En anden ting der strejfede mig er hvor meget den rigtige størrelse betyder for sikkerheden - hvis nu jeg køber en hjelm til min bedre halvdel med top-sikkerhed og 100% perfekt størrelse til hende, hvad betyder det så hvis jeg låner den ud til en anden med et evt. lidt større eller mindre hoved? Selvfølgelig skal hovedet jo ikke rasle rundt inde i hjelmen, men så længe den sidder nogenlunde tæt og ikke flyver af hovedet er det så stadig forsvarligt?
Grøn biker på blå SV650N, siden maj 2011.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Duchinni og Lazer som låne-hjelme
« Svar #1 Dato: Juni 26, 2011, 07:27:20 pm »
Lånehjelm er i min verden IKKE det samme som konens hjelm.

Jeres hjelme er jeres og ingen andre bør køre med dem.

Er det ikke snart tid til du selv skal skifte igen, for så har du din lånehjelm der.  :blink:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Kedde4tal

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 23
Sv: Duchinni og Lazer som låne-hjelme
« Svar #2 Dato: Juni 29, 2011, 07:50:29 pm »
Shoei'en er 2-3 måneder gammel så jeg mener ikke helt den har aftjent sin værnepligt endnu  :wink:

Men ok, at låne sin hjelm ud er no-go. Men hvad med de to mærker der? Kan man stole på man får lige så sikker hjelm som de dyrere mærker, selvom de koster så lidt og alligevel scorer høj karakter i Sharp test?
Grøn biker på blå SV650N, siden maj 2011.