Forfatter Emne: Smøring af diverse  (Læst 3040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sømand

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 135
  • Fuck det er dejligt at køre mc.....
Smøring af diverse
« Dato: Maj 27, 2007, 10:47:48 pm »
Hej kunne godt bruge nogle gode råd omkring smøring:

1: Hvor smører man sin mc ?
2: Hvor ofte ?
3: Med hvad ?

MVH Sømanden og hans 650 S K7
K7 S rød. Yoshimura RS-3 uden db-killer. Pacekeeper fartpilot. Sidetasker fra T-Hansen (kvali)

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Smøring af diverse
« Svar #1 Dato: Maj 28, 2007, 11:06:50 am »
Jeg har oplevet at forbremsen kan føles lidt træg... Altså at forbremsegrebet når det bruges ikke bevæger sig i en 100% glidende bevægelse.

Dette har jeg afhjulpet ved at afmontere grebet og rense bolten og hullet i grebet med WD40. Dette gør jeg ca 2 gange på en sæson og det gør en bemærkelsesværdig forskel. Jeg vil dog gerne prøve med noget mere fedtet en dag. Jeg har dog ikke været i stand til at lokalisere en forhandler af noget brugbart.

Ellers smører jeg bare fodhvilerbeslag, bremsepedal og gearskifter med WD40 når jeg syns de har brug for det (sjældent).

Jeg har også givet tændingslåsen lidt WD40... Det gjorde også at den blev mere behagelig at betjene... Det samme gælder for låsemekanismen under passagersædet.

Man skal bare huske at have en klud ved hånden. WD40 drypper og sviner!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Smøring af diverse
« Svar #2 Dato: Maj 28, 2007, 11:21:57 am »
WD40...?!?!??!?!?  :thumbsdown:

Ej mand. Man kan fint afrense med det, men så skal der tørres helt rent og påføres lidt ganske og almindeligt smørefedt som kan købes stort set alle steder hvor de forhandler auto eller mc reservedele. Det hedder konsistensfedt eller bare kuglelejefedt. Alternativt kan man bruge en smørekande med noget tyk motorolie (IKKE spildolie!!!) - det virker også godt, men bliver hurtigt vasket væk hvis man kører i regnvejr.
Jeg har aldrig forstået brugen af spildolie til noget som helst - for der er ingen smørende additiver tilbage i det, og det er desuden fyldt med svovl og andre affaldsstoffer.

Men WD40 æder aluminium og gummi - dvs dine o-ringe og støvtætninger...  :brok:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Claus m

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 510
Re: Smøring af diverse
« Svar #3 Dato: Maj 28, 2007, 12:56:32 pm »
Spildolie kan kun bruges til undervognsbehandling (hulrum) på madkassen
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Smøring af diverse
« Svar #4 Dato: Maj 28, 2007, 04:50:38 pm »
WD40...?!?!??!?!?  :thumbsdown:

Ej mand. Man kan fint afrense med det, men så skal der tørres helt rent og påføres lidt ganske og almindeligt smørefedt som kan købes stort set alle steder hvor de forhandler auto eller mc reservedele. Det hedder konsistensfedt eller bare kuglelejefedt. Alternativt kan man bruge en smørekande med noget tyk motorolie (IKKE spildolie!!!) - det virker også godt, men bliver hurtigt vasket væk hvis man kører i regnvejr.
Jeg har aldrig forstået brugen af spildolie til noget som helst - for der er ingen smørende additiver tilbage i det, og det er desuden fyldt med svovl og andre affaldsstoffer.

Men WD40 æder aluminium og gummi - dvs dine o-ringe og støvtætninger...  :brok:

He he he... Vi lærer jo allesammen! Så må jeg da hellere holde op med det :D
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Smøring af diverse
« Svar #5 Dato: Maj 29, 2007, 10:47:42 am »
WD40...?!?!??!?!?  :thumbsdown:

Ej mand. Man kan fint afrense med det, men så skal der tørres helt rent og påføres lidt ganske og almindeligt smørefedt som kan købes stort set alle steder hvor de forhandler auto eller mc reservedele. Det hedder konsistensfedt eller bare kuglelejefedt. Alternativt kan man bruge en smørekande med noget tyk motorolie (IKKE spildolie!!!) - det virker også godt, men bliver hurtigt vasket væk hvis man kører i regnvejr.
Jeg har aldrig forstået brugen af spildolie til noget som helst - for der er ingen smørende additiver tilbage i det, og det er desuden fyldt med svovl og andre affaldsstoffer.

Men WD40 æder aluminium og gummi - dvs dine o-ringe og støvtætninger...  :brok:

Jeg er enig her.... Jeg bruger almindeligt klar kugleleje fedt ved greb, fodhvilere og alle bolte. Når jeg har skilt noget ad på min SV1000 bliver det renset med en tør bomuldsklud og smurt med alm. lejefedt inden det samles igen. Mine bremse og koblingsgreb bliver skilt ad hver vinter og smurt med fedt, det kan varmt anbefales. Fodhvilere og gearforbindelser skal også smøres godt med alm. fedt. Hvis man smøres noget for meget kan det overskydende fedt nemt fjernes med lampeolie.

Og til sidst. Når jeg haft et stik afmonteret fra en føler eller lign. får det et strøjt med "pronto" før det sættes på plads igen.
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359