SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Grand Danois efter Juli 13, 2006, 10:37:07 pm
-
Er der nogen her der selv afbalancerer hjul til MC..?
Efter to mislykkedes forsøg hos et dækfirma (som har grej til afbalancering af mc) måtte jeg selv afbalancere mine hjul... og jeg fik det til at virke (den holdt op med at ryste i styret)
Men kunne, i fremtiden, godt bruge nogle vægte der kan bøjes.... Kan man købe det et eller andet sted...??
Er der iøvrigt nogen der kan forklare hvordan det her kan lade sig gøre :
De afbalancerer forhjulet, der sættes 70 G vægt på.... jeg beder dem teste det igen (da jeg ikke, endnu en gang gider køre hjem og montere hjulet uden at det er ok) NU viser maskinen at der skal 10 G af :shock: :shock:... de piller 10 G af...
Da jeg er kommet hjem, tjekker jeg det lige inden mont.... og hjulene er klart ude af balance... :shock: :shock: :shock: DET fatter jeg INTET af....
Mvh GD
-
nogle gange kan man med held dreje dækket 180 grader i fælgen, og derved spare nogle gram i afballanceringen.
Men det bør være muligt at afballancere det rigtigt.. :wink:
og hvad de har lavet, vil jeg ikke udtale mig om..
-
Jeg kan få de blanceret i værløse eller kbh – kan dog ikke selv køre, så du skal komme her ind med det !!!
Men deres maskine må være def, for det lyder som om de har gjort det på den rigtigt måde.. hvis ikke et fjols har glemt noget tungt inden i dækket ( så er det noget rigtigt lort!!)...
-
Jeg kan få de blanceret i værløse eller kbh – kan dog ikke selv køre, så du skal komme her ind med det !!!
Men deres maskine må være def, for det lyder som om de har gjort det på den rigtigt måde.. hvis ikke et fjols har glemt noget tungt inden i dækket ( så er det noget rigtigt lort!!)...
Mange tak for tilbudet, men jeg bor i jylland, OG har jo fået det til at virke..
IMPONERENDE at denne metode virker bedre, end det et proff. firma kan lave med deres udstyr.....
Mvh
GD
-
Tror jeg skal have mig anskaffet et par kasser!
Det er da værktøj for mandfolk!!
8)
-
Tror jeg skal have mig anskaffet et par kasser!
Det er da værktøj for mandfolk!!
8)
:lol: :lol: :lol: ja, men det virker også. Det er en kammerat der også kører SV, der har lært mig det...
-
Øhm... ikke fordi jeg vil slå skår i glæden, men det er altså ret vigtigt, at den "aksel" du bruger til det, passer rimeligt perfekt i hjulet. Ellers kan du ikke regne en skid med, hvad du laver.
-
Øhm... ikke fordi jeg vil slå skår i glæden, men det er altså ret vigtigt, at den "aksel" du bruger til det, passer rimeligt perfekt i hjulet. Ellers kan du ikke regne en skid med, hvad du laver.
Ved det godt..... brugte bagakslen til baghjulet , og en 24 mm aksel til forhjulet... billedet er lidt et "modelfoto"
Mvh
GD
Ah, okay. :wink:
-
Tror jeg skal have mig anskaffet et par kasser!
Det er da værktøj for mandfolk!!
8)
Den sjove del ligger klart i at tømme kasserne :D
Jeg skal på posthuset i dag og afhente afbalanceringssæt.. købt hos Louis, hvor du også kan købe bly klodser (de kan kun bøjes i samlingerne, men det er også rigeligt til at få det til at passe på fælgen)
Så fremover skifter jeg selv dæk og afbalancerer... temmelig besparende når man har en baneknallert og ellers køber billige dæk i tyskland
En skam man ik kan stole på værksteder...
-
Har afbalanceret en del hjul gennem tiden, og det lyder mest som om han ikke har været særlig omhyglig med at sætte klodserne på :?
Det kan også være at afbalanceringsmaskinen ikke er særlig god mere.
En god dækmand sætter kun en klods på en fælg (2 på biler), hvis maskinen siger at der skal mere vægt på, når man efterfølgende kontrollerer, piller man klodsen af og ruller igen.
Jeg har lige fået 2 nye fælge på min bil efter at have ramt et hul med 120kmt, og det var ikke en mand med selvrespekt der havde afbalanceret dem, begge fælge havde 5 klodser spredt rundt på fælgene :angry:
-
Hvordan er hjullagrene da? Hvis de begynner å bli litt dårlige, så kan avbalanseringsmaskinen vise feil resultat, for hver gang man snurrer hjulet!!
Det har jeg selv opplevd flere ganger!!
Dessuten hvis man slurver med å feste hjulet til maskinen riktig, så kan man også få feil resultat!! Bare noen tips! :innocent:
-
Hvordan er hjullagrene da? Hvis de begynner å bli litt dårlige, så kan avbalanseringsmaskinen vise feil resultat, for hver gang man snurrer hjulet!!
Det har jeg selv opplevd flere ganger!!
Dessuten hvis man slurver med å feste hjulet til maskinen riktig, så kan man også få feil resultat!! Bare noen tips! :innocent:
Mine hjul-lejer er total i orden (har kørt ca 9000 KM) ved jo ikke om de har spændt hjulet ordentligt fast, meeen de kan da næsten ikke gøre det forkert 3 gange på forhjulet, og to gange på baghjulet.... tror såmend bare at det er fordi de sjusker....
Mvh
GD
-
øhhhh...
Hvor tit skal man afbalancere hjulne :huh:
- Har sq aldrig rørt dem - andet end at sparket bagdæk, nar jeg stod med gutterne og snakkede 8)
-TB
-
øhhhh...
Hvor tit skal man afbalancere hjulne :huh:
- Har sq aldrig rørt dem - andet end at sparket bagdæk, nar jeg stod med gutterne og snakkede 8)
-TB
Det gør man kun når man skifter hjul for at få det til at køre "lige", altså så det ikke slå ligesom et ekset dæk, hvis du forstår??
-
Tror jeg skal have mig anskaffet et par kasser!
Det er da værktøj for mandfolk!!
8)
:lol: :lol: :lol: ja, men det virker også. Det er en kammerat der også kører SV, der har lært mig det...
Kanon metode - bruger den selv og har aldrig været uheldig med den. Og et lille trick, brug hellere en aksel som er lidt tyndere end en som passer.
-
Kanon metode - bruger den selv og har aldrig været uheldig med den. Og et lille trick, brug hellere en aksel som er lidt tyndere end en som passer.
Hvorfor?
-
Kanon metode - bruger den selv og har aldrig været uheldig med den. Og et lille trick, brug hellere en aksel som er lidt tyndere end en som passer.
Hvorfor?
Fordi at det går hurtigere når lejerne ikke skal tvinges med rundt.
-
ohhhh....
men det kan ikke give afvigelser i forhold til afbalanceringen?
-
ohhhh....
men det kan ikke give afvigelser i forhold til afbalanceringen?
Nej, det sku jeg ikke mene.
-
jeg ville også sørge for at akslen kører på lejer..
den afbalancerings tingest jeg har købt, har to lejer i hver side som akslen hviler på, dermed drejer akslen meget nemt og frit rundt.
http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/664.pdf (http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/664.pdf)
-
jeg ville også sørge for at akslen kører på lejer..
den afbalancerings tingest jeg har købt, har to lejer i hver side som akslen hviler på, dermed drejer akslen meget nemt og frit rundt.
http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/664.pdf (http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/664.pdf)
Billigt :-)
-
Kanon metode - bruger den selv og har aldrig været uheldig med den. Og et lille trick, brug hellere en aksel som er lidt tyndere end en som passer.
Hvorfor?
Fordi at det går hurtigere når lejerne ikke skal tvinges med rundt.
Mine lejere går da så let at, det er ligegyldigt hvor tyk en aksel jeg bruger... Hvis dine lejer IKKE løber med rundt når du bruger en tynd aksel, så tror jeg da der er noget galt..
Mvh
GD
-
Hmmm
Hvor får i andre egentligt skiftet dæk når i har købt nogle billige fra udlandet?
Forhandlerne er jo ikke så villige når det ikke er dæk de selv har solgt.
8)
-
Hmmm
Hvor får i andre egentligt skiftet dæk når i har købt nogle billige fra udlandet?
Forhandlerne er jo ikke så villige når det ikke er dæk de selv har solgt.
8)
Jeg har fået det gjort hos en forhandler hvor jeg selv havde dækket med, 100kr.
-
DIY
Jeg gør det selv..
men har fået skiftet hos enghave, 150,- for et bagdæk, men der skulle jeg også komme med dæk og fælg løst !, de vil ikke skifte dæk der sidder på en cykel, når de ikke selv leverer dækket.
-
Hmmm
Hvor får i andre egentligt skiftet dæk når i har købt nogle billige fra udlandet?
Forhandlerne er jo ikke så villige når det ikke er dæk de selv har solgt.
8)
Jeg har fået det gjort hos en forhandler hvor jeg selv havde dækket med, 100kr.
100 kr. per dæk ? ... hvilken forhandler var det ?
-
Ivars dækcenter - Farum