Forfatter Emne: HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige  (Læst 5635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Dato: Juli 16, 2016, 01:41:26 pm »
Hej Sv'ere

Jeg håber jeg kan få lidt inspiration herinde, da min SV650S (2001) ikke starter, og det er ved at drive mig til vanvid.Lortet brød sammen 200 km oppe i Sverige, og efter et helvedes besvær med at få den hjem vil den altså stadigt ikke starte. Her er historien:

En kammerat og jeg kørte af sted til Sverige på planlagt ferie. Efter en kort pause startede den ikke som den plejer - starteren kørte men sprang ikke i gang. Efter et par forsøg på startere kom den i gang. Ved næste pause oplevede jeg, at ved første tryk på starteren skete der ikke noget (som i slet ingenting) - jeg prøvede igen og så kom den som vanligt . Herefter kørte vil vel små 10 km hvorefter den pludseligt bare døde. Der var ingen strøm på batteriet og batteriet var brændende varmt. Vi fik fat i et nyt batteri og nu kørte starten fint rundt. Der var dog ingen lys i for og baglygte og den startede ikke.

Jeg har nu fået den hjem og fået målt lidt hist og her. Jeg er dog ingen el-ekspert så jeg er lidt på bar bund. Her er hvad jeg har konstateret:

- Både for og baglygte pærer var sprunget.
- Alle sikringer er skiftet til nye for en god ordens skyld (også hovedsikringen), de gamle så dog ikke ud til at være sprunget
- Batteriet er fuldt opladet og der er 13 V på
- Tændrør gnister ikke, så det tyder på et el-problem
- Jeg har målt på stikkene til tændpolerne og der er ikke 12 V mellem dem. Jeg får dog 12 V når jeg måler mellem tændhætten og stel.

Nogen ideer til hvad der har forårsaget problemet og hvordan jeg fikser det eller hvad jeg kan gøre for at finde fejlen.

Mvh
Jesper



- Der er ikke spænding mellem + og - på startspolen
SV 650 S, 2001 oldshool

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #1 Dato: Juli 16, 2016, 10:08:22 pm »
Hej, træls at høre!!

Det lyder meget som om din ensretter / svingspole er gået sig en tur...  Af med skjoldene på bagenden af cyklen og tjek ensretteren igennem og samtlige stik og sikringer også

Held med det

\gufle
------------
'00 650s Grisling

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #2 Dato: Juli 16, 2016, 11:27:43 pm »
Jeg har en lille teori om, at batteriet har fået overspænding og at det er derfor at pærerne er sprunget. Det kunne deforme godt være ensretteren der er defekt. Jeg har kigget alle stik ved ensretteren igennem, og der er ikke noget at se. Har dog ikke målt på selve ensretteren fordi jeg tænker, at cyklen burde lave gnist selv med en død ensretter. Er det forkert?

Ensretteren er forøvrigt en Schnabel som jeg fik på for 2 år siden da den originale gik.
« Senest Redigeret: Juli 16, 2016, 11:31:04 pm af Ztier »
SV 650 S, 2001 oldshool

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #3 Dato: Juli 18, 2016, 09:34:16 am »
Jeg tror du har helt ret i at den har fået overspænding ... :) ... der mangler sikkert også væske på dit batteri, som fordamper ved ladning/overladning.

Sådan som jeg forstår det kan man se 2 scenarier når en ensretter går mod de evige jagtmarker for mcdele:

1. Den kan dø så den ikke levere nok strøm,
2. Den kan ikke regulere strømmen på udgangs siden, hvilket nok er det du har set.

Her er en lille guide til udmålig og du skal bruge et simpelt multimeter (jo bedre kvalitet jo bedre målinger)

http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/guider/21398-stator___ensretter___udmaaling___fejlfinding

Prøv evt. også at fine et andet batteri og slutte til cyklen så du kan starte den, et bilbatteri kan bruges, bare husk bilen skal ikke være tændt. Inden du tænder tager du stikket til ensretteren fra så du kan måle på + og - fra ensretteren med dit multimeter. Prøv både vekselstrøm og jævn strøm...
Det skulle gerne være Jævnstrøm 13-15v afhængig af omdrejninger.

\gufle



------------
'00 650s Grisling

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #4 Dato: Juli 18, 2016, 10:43:26 am »
Hej igen

Jeg søgte gennem nogle ældre tråde og fandt denne http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=21530.0 ...

Havde du ikke fået sådan en fin ny Schnabel på sv'eren ztier ? Det vil da være SUR røv hvis den er gået sig en tur!

Mvh Gufle
------------
'00 650s Grisling

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #5 Dato: Juli 20, 2016, 09:16:50 am »
Har du checket det grønne stik lige bag kronrøret? Det er notorisk kendt for at korrodere og brænde en pol af. Du kan TYDELIGT se det på stikket, hvis en af polerne er brændt af.
/Mads P.

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #6 Dato: Juli 26, 2016, 10:33:32 pm »
Jo. Jeg har fået sådan en Schnabel  ensretter på. Det undrer mig hvis den er gået, så overvejer om det ikke kan være en kortslutning et sted. Har prøvet med et andet batteri og det er samme problem. Starteren kører, men ingen gnist i tændrørerne 😢

Har tjekket det grønne stik. Det er desværre ikke der.  Jeg er på bar bund nu, så den er røget til F.a..moto i Brønshøj..glæder mig til at høre om de kan finde fejlen og evt hvad det kan være.
SV 650 S, 2001 oldshool

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #7 Dato: Juli 29, 2016, 11:26:33 am »
Jeg følger lige med her, lyder til noget af det samme problem.
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv:LØST - HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #8 Dato: August 02, 2016, 09:39:44 pm »
Så er problemet fundet og løst. Desværre kostede det mig en tur til F.A. MotoSport i Brønshøj, der som altid har ydet god service og vejledning.

Problemet viste sig at være min ensretter der var blevet defekt, og derfor har ladet alt for meget hvilket gjorde at alle mine pærer er sprunget men hvad værre er, at også min tændingsboks (CDI) var brændt af. Værkstedet kunne ikke sige hvorfor ensretteren var stået af.

Det er egentligt en simpel operation at skifte ensretter og tændingsboks. Problemet er, at tændingsboksen er skide dyr. En ny koster i omegnen af 5 K. F.A. Moto hjalp mig dog med at finde en brugt en som jeg fik til en rimelig pris. Hvis andre har samme problem vil jeg anbefale at forsøge at låne en tændingsboks fra en anden cykel for at se om det er problemet, for det er ikke lige til at måle igennem om det er tændingsboksen, der er skyld i problemet. Det eneste man kan konstatere er at der ikke en nogen gnist i tændrørerne, og så ellers forsøge at udelukke alt andet.

Det underlige ved fejlen på min cykel er, at jeg sidste år havde får en Schabel ensretter på netop fordi den gamle originale ensretter også var brændt af. Nu håber jeg så ikke, at der er en anden fejl på cyklen, der gør at den brænder ensretterne af. F.A. Moto mente dog ikke, at det var tilfældet.

Som nogle af jer ved, så er det ikke længere Erik Schabel der laver Schnabel enretterne. Det er også muligt, at Schanbel enretterne ikke længere har samme kvalitet, som de havde før. Til historien hører også, at dette er den anden Schabel jeg har på, fordi den første jeg fik leveret også var defekt da jeg fik den. Dette blot en erfaring hvis andre overvejer at købe en Schabel.
SV 650 S, 2001 oldshool

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #9 Dato: August 09, 2016, 11:47:59 am »
Hvad blev den samlede regning for at få det lavet ?

Sendte en besked til DiscTeknik, fik dette svar.

Hej igen Toke.
Læste lige indlæg i Svrider, men kan ikke lige finde ham Jesper i mit liste over solgte regulator/ensretter.
Jeg ville gerne kontakte ham, for at evt. at få lov til af få hans gamle Schnabel, for at teste den og se hvad der er sket med den.
Kan du hjælpe mig, med at komme i kontakt med ham?
I kunne også sende begge regulator sammen til mig, bare husk at mærke, hvis der er hvis.
På forhånd tak
 
   Med venlig hilsen
            Flemming Disc Hansen
« Senest Redigeret: August 09, 2016, 12:11:49 pm af VikingPowerSV »
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv:LØST - HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #10 Dato: August 09, 2016, 10:52:08 pm »

Problemet viste sig at være min ensretter der var blevet defekt, og derfor har ladet alt for meget hvilket gjorde at alle mine pærer er sprunget men hvad værre er, at også min tændingsboks (CDI) var brændt af. Værkstedet kunne ikke sige hvorfor ensretteren var stået af.


Kan generatoren være defekt og levere mere effekt end regulatoren kan håndtere?
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: HJÆLP - startproblemer / Nedbrud i sverige
« Svar #11 Dato: August 17, 2016, 09:10:20 pm »
Den samlede regning blev 5300. Det var for brugte reservedele og 3 værkstedstimer. Det ser jeg som en fair pris, selv om det er sure penge.

I mellemtiden har jeg fået en meget venlig henvendelse fra Disc teknik, der nu sælger de tidligere Schnabel ensrettere. Flemming fra Disc har tilbudt mig en ny  regulator uden beregning mod at jeg sender den gamle defekte til ham sådan at han kan måle fejlen.  Det må man sige er usædvanlig god service!

Nu skal jeg bare have sendt den. Måske kan det kaste lys over hvad der er gået galt.
SV 650 S, 2001 oldshool