Forfatter Emne: Kørsel mellem biler..  (Læst 5172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

AG

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
Kørsel mellem biler..
« Dato: April 05, 2007, 09:25:41 am »
Sidste år havde vi et par gange en diskusion om reglerne (eller straffen) for at kører mellem biler der holder i kø på motorvejen. Jeg kan ikke rigtig huske hvad konklusionen blev, er der nogen der kan hjælpe? Tænker specielt på om det giver et klip i kortet? (får slettet tidligere tiders dumheder til oktober, og vil ikke pynte mit kort igen :?)
Zen and the Art of Motorcycle Maintenance

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #1 Dato: April 05, 2007, 09:49:06 am »
Har du f.eks en tresporet motorvej så må du gerne i kø overhale en bil venstre om hvis han vel og mærke selv trækker til højre i sin egen vejbane og dermed giver dig plads så I begge ligger i hans bane.. Du skal altså holde dig inden for den hvide streg som så vil være på din venstre side af cyklen.. giver de dig ikke plads, så er det ulovligt hvis du passere den hvide streg.  Dette er fortalt af en rigtig god ven som er MC politimand.

Det er iøvrigt de samme regler for en 2 sporet vej

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #2 Dato: April 05, 2007, 10:05:27 am »
Det lange LYS på .... og så fuld skrue ned gennem rækkerne .... HUSK og vink til æg'ene der holder i rækkerne ....  :lmao:
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #3 Dato: April 05, 2007, 10:15:52 am »
Det lange LYS på .... og så fuld skrue ned gennem rækkerne .... HUSK og vink til æg'ene der holder i rækkerne ....  :lmao:

Æg'ene triller sgu da bare efter dig søde bandit.... Det er da bedre hvis det er i patruljebil de sidder... Så kan de ikke gøre så meget.....  :D :D

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #4 Dato: April 05, 2007, 10:27:29 am »
Det er for så vidt rigtigt, hvad Majse siger. Bortset fra én ting: Du må ikke overhale en bil (eller et hvilket som helst andet køretøj) der holder stille på grund af kø. Men triller den med 1 km/t, må du gerne. Og som Majse også skriver, så skal du overhale venstre om. Du må i øvrigt også gerne gøre det på en én-sporet vej, også selv om der er fuldt optrukket midterlinie, reglerne er bare de samme, du skal overhale venstre om, og du skal blive indenfor den fuldt optrukne linie.

Det besvarer så ikke dit spørgsmål omkring straffen. Om det giver klip kan jeg ikke huske, men en bøde kan man i hvert fald indkassere på den bekostning.

Derudover må jeg indrømme, at jeg er tilhænger af Bandittens metode. Dog ikke med åbne spjæld. :wink: Men jeg kan godt finde på at trille stille og roligt ved siden af bilerne i en kø ved et lyskryds. Hvis jeg kan komme frem i pole position, så jeg kan skyde afsted når lyset bliver grønt, optager jeg nemlig ikke længere en plads længere nede i køen. Jeg har på den måde været med til at få trafikken til at glide lidt lettere. Og jeg kommer selv en anelse hurtigere frem. :wink:
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #5 Dato: April 05, 2007, 11:02:33 am »
Enig med Freddy ... hehe

Se evt her ...

http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=458.0

Denne tråd er rigtig god ... her giver B2 bla. sine regler .... og de er faktisk gode ...

http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=2796.0
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Mikkel

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
    • Profil på motorcykelgalleri.dk
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #6 Dato: April 05, 2007, 02:35:42 pm »
Det lange LYS på .... og så fuld skrue ned gennem rækkerne .... HUSK og vink til æg'ene der holder i rækkerne ....  :lmao:

Æg'ene triller sgu da bare efter dig søde bandit.... Det er da bedre hvis det er i patruljebil de sidder... Så kan de ikke gøre så meget.....  :D :D

De kan da notere din nummerplade og sigte dig på et senere tidspunkt.

Og med hensyn til straffen giver det er klip, såfremt det kan bevises, at der er tale om slalomkørsel. Det vil være slalomkørsel såfremt man skifter mellem flere vognbaner flere gange.

Der bliver ikke skrevet så mange af den slags sager, men derfor er risikoen der jo stadig.
Den lykkelige ejer af en ond GSXR750K7 - Tidligere ejer af en SV650SK4.

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #7 Dato: April 05, 2007, 05:30:24 pm »
så længe man kører fornuftigt mellem rækkerne(slalom eller ej) og ikke river den på baghjul forbi en mc-betjent så sker der ikke en dyt.
   

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #8 Dato: April 05, 2007, 10:15:52 pm »
så længe man kører fornuftigt mellem rækkerne(slalom eller ej) og ikke river den på baghjul forbi en mc-betjent så sker der ikke en dyt.
Det er også mit indtryk. Det er en af de "mindre" forseelser i færdselsloven, som der vist til tider bliver set en lille smule igennem fingre med. Vel at mærke så længe man kan finde ud af at gøre det pænt og forsigtigt.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #9 Dato: April 06, 2007, 12:38:08 pm »
Det lange LYS på .... og så fuld skrue ned gennem rækkerne .... HUSK og vink til æg'ene der holder i rækkerne ....  :lmao:

Æg'ene triller sgu da bare efter dig søde bandit.... Det er da bedre hvis det er i patruljebil de sidder... Så kan de ikke gøre så meget.....  :D :D

De kan da notere din nummerplade og sigte dig på et senere tidspunkt.



Tror ikke de kan sigte dig da det er påstand mod påstand, medmindre det optages. ( altså billed ) men det er kun noget jeg tror.. Jeg ved det ikke... Men man kører jo heller ikke på fuld skrue ... Heller ikke banditten...

Mikkel

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
    • Profil på motorcykelgalleri.dk
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #10 Dato: April 06, 2007, 12:43:10 pm »

[/quote]

Tror ikke de kan sigte dig da det er påstand mod påstand, medmindre det optages. ( altså billed ) men det er kun noget jeg tror.. Jeg ved det ikke... Men man kører jo heller ikke på fuld skrue ... Heller ikke banditten...
[/quote]

Jo, de kan sagtens sigte dig senere. Som regel er der to politier i en patruljevogn, og i så fald fungerer den ene som anmelder og den anden som vidne. (og det er jeg 1000000 % sikker på  :police: )

Det ikke noget problem. Hvis man så argumenterer med, at de ikke kan se føreren - altså hvem det er - ja, så har ejeren jo pligt til at oplyse hvem der har benyttet køretøjet på tidspunktet. Gør han ikke det, straffes han for ikke at ville oplyse.
Den lykkelige ejer af en ond GSXR750K7 - Tidligere ejer af en SV650SK4.

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #11 Dato: April 06, 2007, 01:00:17 pm »
Ja godt være at han straffes for ikke at oplyse hvem der er bag hjelmen... Men det koster kun 500 kr. ( ligesom med biler ) :D

Men som sagt synes jeg man skal kører ordentlig når der er kø. Jeg kan da godt selv passere stille og roligt igennem, men jeg sørger for øjenkontakt først i bilens sidespejl.. og at der er plads til mig.. Er der ikke plads, så bliver jeg hvor jeg er... Har engang blevet truet med en dør der blev åbnet... Ikke fedt..

Mikkel

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
    • Profil på motorcykelgalleri.dk
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #12 Dato: April 06, 2007, 01:05:35 pm »
Ja godt være at han straffes for ikke at oplyse hvem der er bag hjelmen... Men det koster kun 500 kr. ( ligesom med biler ) :D

Men som sagt synes jeg man skal kører ordentlig når der er kø. Jeg kan da godt selv passere stille og roligt igennem, men jeg sørger for øjenkontakt først i bilens sidespejl.. og at der er plads til mig.. Er der ikke plads, så bliver jeg hvor jeg er... Har engang blevet truet med en dør der blev åbnet... Ikke fedt..

Hvor har du dog ret - der er alt for mange misundelige billister imellem, som åbner døre og generer på andre måder, fordi vi kommer hurtigere frem end dem. Så det lyder sgu fornuftigt, at få øjenkontakt med dem.
Den lykkelige ejer af en ond GSXR750K7 - Tidligere ejer af en SV650SK4.

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #13 Dato: April 06, 2007, 06:14:56 pm »
Da jeg kører af køgebugt motervejen hver morgen så gør jeg flittigt brug af even til at trille forsigtigt imellem bilerne.
Jeg har flere gange mødt MC betjente/politi biler siddende i køen og er så bare trukket ind i rækken igen, indtil de ikke kunne se mig mere. Har ikke fået så meget som en løftet pengefinger endnu, så tror ikke de går så meget op i det hvis ikke de har en dårlig dag.
SV1000S K6 - blå.

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Kørsel mellem biler..
« Svar #14 Dato: April 06, 2007, 07:03:29 pm »
Har altid irreteret mig at politiet IKKE melder klart ud ......

Vi kan og må køre mellem bilerne i kø ... efter gældende regler .... men bilisterne har åbenbart den fælles opfattelse at vi skal opfører os som dem ... holde kø kultur .... Not f'ing way !
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com