SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Diverse udstyr, beklædning m.v. => Emne startet af: Majse efter Juli 06, 2006, 08:14:53 pm
-
Den pukkel på ryggen er en genial ting og have.. Mange tror at det kun er til racer(bøller) men faktisk burde alle kører med sådan en... Den forhindre dig i at brække nakke/hals... Din hjelm kommer ikke længere end til buklen og dermed redder den din førlighed. Kører man ydermere med skjold er man rimelig sikker... Men til alles oplysning, den har INTET med rygskjold og gøre.. det tror rigtig mange, men det er den ikke... :) :)
Majse
-
Pudsigt nok er der begyndt at komme hjelme der er lidt højere i nakken, så de ikke kommer i karambolage med puklen :huh:
-
Øhh virker??? den ser smart ud :afro:, den skulle være med til at holde på hjelmen ved styrt, så man ikke brækker hovedet bagover, fart... det ville nok hjælpe mere at tabe de 10 overskydende kilogram :oops:, og så er det totalt bling-bling ka-chiiing der :afro: :mrgreen:
Hmmm ok :shock: så lærte jeg det.... Der var en (åbenbart uvidende) person, der havde fortalt mig at den var til hjælpe med at holde hjelmen når vinden pressede på, og derved kunne aflaste nakke/halsmuskler ved høj fart!
Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også :afro:
-
Øhh virker??? den ser smart ud :afro:, den skulle være med til at holde på hjelmen ved styrt, så man ikke brækker hovedet bagover, fart... det ville nok hjælpe mere at tabe de 10 overskydende kilogram :oops:, og så er det totalt bling-bling ka-chiiing der :afro: :mrgreen:
Hmmm ok :shock: så lærte jeg det.... Der var en (åbenbart uvidende) person, der havde fortalt mig at den var til hjælpe med at holde hjelmen når vinden pressede på, og derved kunne aflaste nakke/halsmuskler ved høj fart!
Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også :afro:
ok!!! :shock: :shock: lyder mærkeligt med vinden... og det passer altså ikke. Puklen er der hvis dit hoved under fald " knækker" baglæns, så bremser puklen .... Med hensyn til dit skjold.... Selvfølgelig hjælper det... Rygskjold er supert... Selvfølgelig kan det gå galt... Intet er sikkert... :)
-
Pudsigt nok er der begyndt at komme hjelme der er lidt højere i nakken, så de ikke kommer i karambolage med puklen :huh:
Hvilke hjelme er højere i nakken ????
-
Øhh virker??? den ser smart ud :afro:, den skulle være med til at holde på hjelmen ved styrt, så man ikke brækker hovedet bagover, fart... det ville nok hjælpe mere at tabe de 10 overskydende kilogram :oops:, og så er det totalt bling-bling ka-chiiing der :afro: :mrgreen:
Hmmm ok :shock: så lærte jeg det.... Der var en (åbenbart uvidende) person, der havde fortalt mig at den var til hjælpe med at holde hjelmen når vinden pressede på, og derved kunne aflaste nakke/halsmuskler ved høj fart!
Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også :afro:
ok!!! :shock: :shock: lyder mærkeligt med vinden... og det passer altså ikke.
aaarh, nu tror jeg vist den er ved at stikke af med dig Majse... men lad os lave noget research.
Jeg har snydt i forvejen http://www.mc-select.dk/img/spyke.pdf
Så vidt jeg er blevet orienteret, så blev Puklen lavet til at forbedre aerodynamikken i MotoGP, så der ikke var så meget turbolens og mindskede vindmodstanden. Vi snakker jo 100-dele af sekunder, ik :D
Puklen har så (muligvis) den gode side effekt, at den hjælper hvis man falder af..
Jeg kan dog ikke helt dreje hvordan den skal virke... jeg har tænkt over det mere end én gang, for jeg har hørt det mange gange. ..og jeg har efterhånden set en del der er kørt af, og man tumler jo bare rundt, med ben, arme og hoved i alle mulige retninger..
..så hvis det var pga vores hals, så havde de sgu nok fundet på noget andet.. en halskrave måske..
-
Til Majses og Alex' indlæg... Jeg tror måske, I begge har ret. Så vidt jeg ved, blev puklerne i sin tid netop udviklet med henblik på forbedret aerodynamik, lidt i stil med cykelrytternes enkeltstartshjelme. Og i hvert fald de pukler som går ned til midt på ryggen og er meget flade, har denne aerodynamiske funktion. De små korte pukler som er begyndt at dukke op, har måske en mere sikkerhedsmæssig funktion. Netop fordi de er korte, og slutter forholdsvis brat, kan de næppe have den helt store betydning, rent aerodynamisk.
-
aaarh, nu tror jeg vist den er ved at stikke af med dig Majse... men lad os lave noget research.
Jeg har snydt i forvejen http://www.mc-select.dk/img/spyke.pdf
Så vidt jeg er blevet orienteret, så blev Puklen lavet til at forbedre aerodynamikken i MotoGP, så der ikke var så meget turbolens og mindskede vindmodstanden. Vi snakker jo 100-dele af sekunder, ik :D
+1
-
Hvilke hjelme er højere i nakken ????
De første jeg har set er de nye BMW ProRace.
-
Hvis man pønser på at køre med kæreste eller andre bagsædepassagerer ofte, så er den ikke skide god den pukkel. Da jeg kørte bag på min kammerat, stødte jeg konsekvent hjelmen ind i den ved opbremsninger. Puklen blev hurtigt omdøbt til BrækBakken, da jeg truede med at ofre i den, hvis han ikke kørte ordenligt.
Jeg ser det dog som et plus, at man kan opbevare småting, som fx. en dåsepils på den...
-
Hvis man pønser på at køre med kæreste eller andre bagsædepassagerer ofte, så er den ikke skide god den pukkel. Da jeg kørte bag på min kammerat, stødte jeg konsekvent hjelmen ind i den ved opbremsninger. Puklen blev hurtigt omdøbt til BrækBakken, da jeg truede med at ofre i den, hvis han ikke kørte ordenligt.
Jeg ser det dog som et plus, at man kan opbevare småting, som fx. en dåsepils på den...
Sådan nogle bukser har jeg :D :D :D
-
Jeg kommer nok til at give Alex ret. I brugsforvirringen til min Arlen Ness dragt med pukkel, står den beskrevet som "et aerodynamisk fremskridt hentet direkte fra MotoGP".
Personlig tror jeg det er en tilsnigelse at sige den modvirker whiplash-skader.
Iøvrigt er den pisse irriterende :lol:
-
Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også :afro:
Apropos rygskjold, så mener jeg bestemt ikke det skal sidde så højt at din hjelm kan røre det, det er heller ikke sundt at få skubbet et skjold ind i nakken ved et styrt. Det skal sidde så langt nede at det beskytter dit haleben. Det skal mit Dainese i hvert fald, hvad andre mærker finder på må de selv om ;)
-
Det fik jeg også at vide da jeg købte mit rygskjold (også Dainese wave) 8)
Bemærk hvos sexet det ser ud når man trækker bukserne lidt ned for at vise sit skjold :lol:
-
Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også :afro:
Apropos rygskjold, så mener jeg bestemt ikke det skal sidde så højt at din hjelm kan røre det, det er heller ikke sundt at få skubbet et skjold ind i nakken ved et styrt. Det skal sidde så langt nede at det beskytter dit haleben. Det skal mit Dainese i hvert fald, hvad andre mærker finder på må de selv om ;)
Smølfen har talt! Den lille blå mand med den hvide hue har ret! Sidder skjoldet helt oppe i nakken kan ved et styrt skubbe til kraniet og medvirke til brud på nakkehvirvlerne.
-
Iøvrigt er den pisse irriterende :lol:
Hvorfor??? Kan du mærke den er på???
-
Iøvrigt er den pisse irriterende :lol:
Hvorfor??? Kan du mærke den er på???
Næh, men man ligner da en klovn (mere end man plejer...) :lol:
-
Jeg ser det dog som et plus, at man kan opbevare småting, som fx. en dåsepils på den...
Sådan nogle bukser har jeg :D :D :D
Nej Capone! Det er din (top-)mave der er tale om :D
-
Måske har jeg uret... Jeg fortæller bare videre hvad jeg er blevet lært op i.... :(
Med hensyn til rygskjold skal det sidde på halebenet og en knytnæve fra øverste nakkehvirvel. Sidder det for højt oppe sker der følgende som Capone kommer ind på.
Hygge
-
Øhh virker??? den ser smart ud :afro:, den skulle være med til at holde på hjelmen ved styrt, så man ikke brækker hovedet bagover, fart... det ville nok hjælpe mere at tabe de 10 overskydende kilogram :oops:, og så er det totalt bling-bling ka-chiiing der :afro: :mrgreen:
Hmmm ok :shock: så lærte jeg det.... Der var en (åbenbart uvidende) person, der havde fortalt mig at den var til hjælpe med at holde hjelmen når vinden pressede på, og derved kunne aflaste nakke/halsmuskler ved høj fart!
Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også :afro:
ok!!! :shock: :shock: lyder mærkeligt med vinden... og det passer altså ikke.
Puklen har så (muligvis) den gode side effekt, at den hjælper hvis man falder af..
Jeg kan dog ikke helt dreje hvordan den skal virke... jeg har tænkt over det mere end én gang, for jeg har hørt det mange gange. ..og jeg har efterhånden set en del der er kørt af, og man tumler jo bare rundt, med ben, arme og hoved i alle mulige retninger..
..så hvis det var pga vores hals, så havde de sgu nok fundet på noget andet.. en halskrave måske..
Tror den pukkel redder mange alligevel... Med hjelmen på, rammer hjelmen på puklen hvis man bukker nakken bagover.
-
Øhh virker??? den ser smart ud :afro:, den skulle være med til at holde på hjelmen ved styrt, så man ikke brækker hovedet bagover, fart... det ville nok hjælpe mere at tabe de 10 overskydende kilogram :oops:, og så er det totalt bling-bling ka-chiiing der :afro: :mrgreen:
Hmmm ok :shock: så lærte jeg det.... Der var en (åbenbart uvidende) person, der havde fortalt mig at den var til hjælpe med at holde hjelmen når vinden pressede på, og derved kunne aflaste nakke/halsmuskler ved høj fart!
Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også :afro:
ok!!! :shock: :shock: lyder mærkeligt med vinden... og det passer altså ikke.
Puklen har så (muligvis) den gode side effekt, at den hjælper hvis man falder af..
Jeg kan dog ikke helt dreje hvordan den skal virke... jeg har tænkt over det mere end én gang, for jeg har hørt det mange gange. ..og jeg har efterhånden set en del der er kørt af, og man tumler jo bare rundt, med ben, arme og hoved i alle mulige retninger..
..så hvis det var pga vores hals, så havde de sgu nok fundet på noget andet.. en halskrave måske..
Tror den pukkel redder mange alligevel... Med hjelmen på, rammer hjelmen på puklen hvis man bukker nakken bagover.
Meeen som Alex skriver, så flyver folk jo ikke bare af deres cykler og lander let og elegant på ryggen... Når vi endelig vælter for alvor, så er det nærmest som kludedukker og hovedet vil mange gange ryge fra side til side eller fremover... Jeg tror at den pukkel er et "mode"fænomen der er taget til sig af racer wannabe folket
-
http://www.topracing.dk/view_product.php?product=04-30-648100530 :afro:
-
http://www.topracing.dk/view_product.php?product=04-30-648100530 :afro:
Ja DEN ser behagelig ud .. på min bike vil jeg så kun kunne kigge lige ned i tanken, da jeg skal læne hovedet lidt bagover for at kigge frem :D
Den ville dog være genial til næste julefrokost - så lægger man sig bare til at sove .. der er hovedpude over det hele.
Mon vi får rabat hvis vi køber 50 ??
-
Da jeg selv lige har været ude og kigge efter ny læder jakke har jeg snakket med en del ekspedienter ang. puklen!
Det jeg har forstået er, at den første type(den lange) er lavet for aero dynamikens skyld til race, hvor den anden(den korte) er lavet for at undgå at nakken brækkes tilbage ved et styrt, samt at den støtter nakken ved høj fart!
Nu forstår jeg så bedre hvorfor dromedarer har én pukkel!!
Men hvad bruger kamelerne deres to til??
-
Jeg var lige inde og lure på dainese' forum:
Jeg fandt et indlæg til deres tech-expert, som jeg har lavet om til pdf.
-
den korte er lavet for at undgå at nakken brækkes tilbage ved et styrt, samt at den støtter nakken ved høj fart!
Så vidt jeg kan stave mig frem til, så er det da vist korrekt, at den støtter hovedet ved høj fart (lige inden du inkasserer et klip i kortet for samme forseelse :wink:
Meeeen:
In any case, and we do underline it, the hump is not a means of protection
Dainese har talt!!! :twisted: :twisted:
-
Som tråden udvikler sig, kan jeg se at min indledende oplysning måske ikke var helt forkert.... Det kan være jeg skal køre ned beklage at jeg tævede manden med et rygskjold for at have givet mig usandfærdige oplysninger :| (eller måske bare give ham en øl for at have mobbet ham med hans uvidenhed :wink:)
Godt vi har forum, så vi kan trække på hinandens viden og evne til at google 8)
-
den korte er lavet for at undgå at nakken brækkes tilbage ved et styrt, samt at den støtter nakken ved høj fart!
Så vidt jeg kan stave mig frem til, så er det da vist korrekt, at den støtter hovedet ved høj fart (lige inden du inkasserer et klip i kortet for samme forseelse :wink:
Meeeen:
In any case, and we do underline it, the hump is not a means of protection
Dainese har talt!!! :twisted: :twisted:
Ja, men er det ikke også den lange de taler om? for de taler lidt om aerodynamiken, og det har den korte jo ikke :(