Forfatter Emne: SV1000 - check af blæser og thermokontakt  (Læst 2233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
SV1000 - check af blæser og thermokontakt
« Dato: September 28, 2015, 02:49:49 pm »
Skal hjem og teste blæseren og thermokontakten på min SV1000NK3 i dag - på vej til arbejde, fanget i massiv kø, nåede kølervæsketemperaturen op på 120 grader celcius, hvorefter temperatur-tallet begyndte at blinke i instrumentet, samtidigt med at den røde advarselslampe for motorfejl lyste.

Først skal jeg teste blæseren og det har jeg læst mig til gøres på denne måde:

Hiv det negative stik ud af thermokontakten i radiatoren og tilslut den direkte til stel - hvis blæseren går i gang, ja, så ligger fejlen sandsynligvis i selve thermokontakten.

Sådan vil jeg teste thermokontakten for funktion OG værdier:

1. metode:

Hiv blæserstikket ud af thermokontakten og tilslut et multimeter istedet - indstil multimeteret til at måle OHM (Modstand).
Start motoren og kig på temperaturangivelsen i instrumentet (SV1000'erens instrument) og hold samtidigt øje med multimeterets værdi. Når værdien skifter til 0, notér da dén temperatur, der står i instrumentet (dette er thermokontakten aktiveringstemperatur, dvs. den temperatur, hvor den bør starte blæseren) og sluk motoren (hvis værdien ikke skifter til 0 inden temperaturen når 120 grader celcius, er thermokontakten defekt og skal udskiftes). Efter et stykke tid burde værdien skifte fra 0 til en eller anden modstandsværdi - notér dén temperatur (dette er temperaturen, hvor thermokontakten bør slukke for blæseren).

2. metode:

Denne metode vil jeg bruge, fordi jeg ikke nødvendigvis stoler på temperaturmåleren på SV1000'eren.
Dræn kølervæsken og skru thermokontakten ud. Tilslut et multimeter til thermokontakten og indstil det til at måle OHM (Modstand). Dyp thermokontakten's nederste del (kontakterne, hvor multimeteret er tilsluttet, bør ikke røre væsken) i kølevæske, som er ved at blive opvarmet (thermokontakten må KUN røre væsken - IKKE bunden af gryden). Brug et stegetermometer (der kan måle temperaturer over 100 grader celcius) til at måle temperaturen i kølevæsken - igen, termometerets føler må KUN røre væsken - IKKE bunden af gryden).fan on). Når værdien skifter til 0, notér da termometerets temperatur (dette er temperaturfølerens aktiveringstemperatur, dvs. den temperatur, hvor den bør starte blæseren) og sluk så for gryden (igen, hvis værdien ikke skifter til 0 inden temperaturen når 120 grader celcius, er thermokontakten defekt og skal udskiftes). Efter et stykke tid burde værdien skifte fra 0 til en eller anden modstandsværdi - notér dén temperatur (dette er temperaturen, hvor thermokontakten bør slukke for blæseren)

Thermokontakten burde, iflg. servicemanualen, tænde blæseren ved cirka 105 grader celcius (221 grader fahrenheit) og slukke blæseren igen ved cirka 100 grader celcius (212 grader fahrenheit).

Lad os se, om det også er tilfældet på mit SVin. Ellers er det igang med at teste stik og sikringer!
/Mads P.