Forfatter Emne: Enghave - "Glemte" at spænde nye skævt isatte tændrør v. 12.000km eftersyn  (Læst 9546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Så er MC'en pakket væk i en dejlig opvarmet og aflåst garage for vinteren. I forbindelse med min vinterklargøring havde jeg alle kåbedele afminterede for at kunne rense motoren og de dele som ellers normalt er skjulte.

I forbindelse med rengøringen hiver jeg også tændrørshætterne af for at kunne komme til og opdager da at begge tændrør sidder SÅ løst at jeg kan fjerne dem med fingrene. I hvert fald det ene... Jeg ringer derfor til Enghave som har haft den til service for 2000km siden og spørger hvad der kan være meningen med mit lille problem. De benægter selvfølgeligt og siger at det må være mig der har pillet ved dem. De får dog mine oplysninger og slår mig op i systemet og da konstaterer de at de selv lige har skiftet tændrørene og beder mig om at komme over med det samme.

Jeg ankommer på værkstedet og de smider alt hvad de har i hænderne. De konstaterer ligeledes at den er gal og opdager desuden at det ene tændrør ikke vil ud igen (det lader til at være skruet skævt i). De får det derfor ud med vold og magt og er i den forbindelse nødt til at genoprette gevindet i topstykket med en gevindskærer imens jeg står og kigger. Jeg har taget et par fine billeder med mobiltelefonen som dokumentation.

I mit chock over deres brutale fremgangsmåde glemmer jeg helt at bede om en kvittering på "reparationen".

Mit spørgsmål er derfor: Skal jeg gå ned og bede dem om at attestere at de har kvajet sig med henblik på at sikre mig hvis der skulle opstå problemer som følge af deres lidt utraditionelle indgreb? Og må man gerne dreje et gevind til et tændrør op i et topstykke imens det er monteret?

God vinter!

/Jakob
« Senest Redigeret: December 01, 2006, 03:20:53 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Jeg tror umiddelbart jeg ville bede om en eller anden form for bevis på at de har haft skruet tændrørret skøvt i og har måtte skære nyt gevind i topstykket.
Jeg ville tro at når de skærer nyt gevind at der så kommer metalspåner, hvilke sagtens kan falde ned i cylinderen. Så jeg ville umiddelbart ikke turde køre med det.
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Jeg tror umiddelbart jeg ville bede om en eller anden form for bevis på at de har haft skruet tændrørret skøvt i og har måtte skære nyt gevind i topstykket.
Jeg ville tro at når de skærer nyt gevind at der så kommer metalspåner, hvilke sagtens kan falde ned i cylinderen. Så jeg ville umiddelbart ikke turde køre med det.

Det tror jeg sq også at jeg gør på mandag!

Jeg kørte dog en ordentlig farvel-tur på den på lyngbyvejen så jeg tvivler på at der er noget tilbage dernede i cylinderen... (hvis der har været noget)...

/Jakob
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Jeg tror umiddelbart jeg ville bede om en eller anden form for bevis på at de har haft skruet tændrørret skøvt i og har måtte skære nyt gevind i topstykket.
Jeg ville tro at når de skærer nyt gevind at der så kommer metalspåner, hvilke sagtens kan falde ned i cylinderen. Så jeg ville umiddelbart ikke turde køre med det.

Det tror jeg sq også at jeg gør på mandag!

Jeg kørte dog en ordentlig farvel-tur på den på lyngbyvejen så jeg tvivler på at der er noget tilbage dernede i cylinderen... (hvis der har været noget)...

/Jakob

Har lige spurgt en af vores mekanikkere og han siger at man godt kan skære nyt gevind i topstykket mens det sidder på uden at der kommer spåner i cylinderen. Der skal dog være godt med fedt på snittappen (ja det hedder den) :D
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Jeg tror umiddelbart jeg ville bede om en eller anden form for bevis på at de har haft skruet tændrørret skøvt i og har måtte skære nyt gevind i topstykket.
Jeg ville tro at når de skærer nyt gevind at der så kommer metalspåner, hvilke sagtens kan falde ned i cylinderen. Så jeg ville umiddelbart ikke turde køre med det.

Det tror jeg sq også at jeg gør på mandag!

Jeg kørte dog en ordentlig farvel-tur på den på lyngbyvejen så jeg tvivler på at der er noget tilbage dernede i cylinderen... (hvis der har været noget)...

/Jakob

Har lige spurgt en af vores mekanikkere og han siger at man godt kan skære nyt gevind i topstykket mens det sidder på uden at der kommer spåner i cylinderen. Der skal dog være godt med fedt på snittappen (ja det hedder den) :D

Det sparede de heller ikke på mindes jeg... Så er jeg mere rolig!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
Ja, men den er sgu ikke god. Jeg ville få dem til at lave en seddel "regning" på det udførte arbejde, så kan de nemlig drages til ansvar. Gem også dine billeder.

Det vil være næsten umuligt ikke at tabe bare en lille spån ned i cylinderen, så derfor få en seddel. Så har du lidt mere hold i sagen, hvis den om nogle tusind km. begynder med mislyde.
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

Damage

  • Gæst
Det er godt nok uheldigt....men hvis det var mig som fik den oplevelse ville jeg selvfølgelig få en regning.

Det er jo sådan at hvis man sætter et tændrør skævt i topstykket ødelægger man gevindet, og når det
bliver skåret op igen fjerner man mere materiale i topstykket og derfor vil gevindet bliver dårligere end det
var fra starten. Topstykket er lavet af aluminium og der står faktisk i instruktionsbogen at hvis man strammer
tændrøret for hårdet og ødelægger gevindet, ødelægger man også topstykket.
Min SV´er har jeg købt fra ny og hvis jeg kommer i samme situation som dig, vil jeg forlange et nyt topstykke...INTET MINDRE

Hvis nu det er dig som skifter tændrør næste gang og du ikke kan stramme det efter forskrifterne og ødelægger
gevindet, hvad så? ja så kommer du til at betale for et nyt topstykke eller en reperation af det gamle, og koster.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Det er godt nok uheldigt....men hvis det var mig som fik den oplevelse ville jeg selvfølgelig få en regning.

Det er jo sådan at hvis man sætter et tændrør skævt i topstykket ødelægger man gevindet, og når det
bliver skåret op igen fjerner man mere materiale i topstykket og derfor vil gevindet bliver dårligere end det
var fra starten. Topstykket er lavet af aluminium og der står faktisk i instruktionsbogen at hvis man strammer
tændrøret for hårdet og ødelægger gevindet, ødelægger man også topstykket.
Min SV´er har jeg købt fra ny og hvis jeg kommer i samme situation som dig, vil jeg forlange et nyt topstykke...INTET MINDRE

Hvis nu det er dig som skifter tændrør næste gang og du ikke kan stramme det efter forskrifterne og ødelægger
gevindet, hvad så? ja så kommer du til at betale for et nyt topstykke eller en reperation af det gamle, og koster.


Det er en god pointe!!!

/Jakob
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Det er godt nok uheldigt....men hvis det var mig som fik den oplevelse ville jeg selvfølgelig få en regning.

Det er jo sådan at hvis man sætter et tændrør skævt i topstykket ødelægger man gevindet, og når det
bliver skåret op igen fjerner man mere materiale i topstykket og derfor vil gevindet bliver dårligere end det
var fra starten. Topstykket er lavet af aluminium og der står faktisk i instruktionsbogen at hvis man strammer
tændrøret for hårdet og ødelægger gevindet, ødelægger man også topstykket.
Min SV´er har jeg købt fra ny og hvis jeg kommer i samme situation som dig, vil jeg forlange et nyt topstykke...INTET MINDRE

Hvis nu det er dig som skifter tændrør næste gang og du ikke kan stramme det efter forskrifterne og ødelægger
gevindet, hvad så? ja så kommer du til at betale for et nyt topstykke eller en reperation af det gamle, og koster.


hvis du ødelægger gevindet til tændrøret, vil der bare blive skruet et nyt ned i a'la en helicoil http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=81245

de vil dælme da aldrig skifte hele toppen pga et gevind.
   

Damage

  • Gæst
Det er godt nok uheldigt....men hvis det var mig som fik den oplevelse ville jeg selvfølgelig få en regning.

Det er jo sådan at hvis man sætter et tændrør skævt i topstykket ødelægger man gevindet, og når det
bliver skåret op igen fjerner man mere materiale i topstykket og derfor vil gevindet bliver dårligere end det
var fra starten. Topstykket er lavet af aluminium og der står faktisk i instruktionsbogen at hvis man strammer
tændrøret for hårdet og ødelægger gevindet, ødelægger man også topstykket.
Min SV´er har jeg købt fra ny og hvis jeg kommer i samme situation som dig, vil jeg forlange et nyt topstykke...INTET MINDRE

Hvis nu det er dig som skifter tændrør næste gang og du ikke kan stramme det efter forskrifterne og ødelægger
gevindet, hvad så? ja så kommer du til at betale for et nyt topstykke eller en reperation af det gamle, og koster.


hvis du ødelægger gevindet til tændrøret, vil der bare blive skruet et nyt ned i a'la en helicoil http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=81245

de vil dælme da aldrig skifte hele toppen pga et gevind.


Enig...men det er ikke gratis at få drejet en helicoil i topstykket, derfor skal det laves af Enghave som har lavet fejlen!

Ritzau

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 682
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Dyrt og omstændeligt ja men til gengæld er det en løsning der spiller! :orkester:
Motoren på min gamle Triump fik alle gevind boret ud og foret med helicoil (stålgevind er selvfølgelig stærkere end aluminiumsgevind :idea:) så kunne bolte og skruer (phillipserne blev selvf udskiftet med unbrako) spændes meget hårdere, med det resultat at svinet faktisk blev helt tæt! hvilket var meget vigtigt for mig (ha ha) da det var netop det generelle triumphproblem alle japsergutterne altid fremturede med! :tie:
 8)
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!