Forfatter Emne: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning  (Læst 10143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Dato: Juni 26, 2014, 04:23:34 pm »
Hey SVRider.dk!

Jeg er helt ny i gamet omkring motorcykler, og jeg har for nyligt købt mig en '05 Suzuki SV 650 S. Den skal synes nu her i næste uge for at få lavet omregistreringen. Jeg har dog fået at vide, af den tidligere ejer, at den Akropovic udstødning, der er monteret, kan risikere at blive afvist til syn. Det er et fuldt udstødningssystem, men jeg har dog den originale potte liggende også. Har nogen af jer erfaring med denne form for udstødning og eventuel afvisning til syn?

Jeg har ringet lidt rundt, og den ene synshal sagde, at udstødningen skulle være typemærket (jeg må indrømme, jeg ikke helt forstod, hvad han mente, men han forklarede det blot med at der skulle være en lille plade med nogle tal - lyder på mig mere som selve motorcyklens stelnummer) og den anden synshal sagde, at den type udstødning generelt larmer for meget.

Jeg har set mig varm på Quick Bil syn på østerbro, men jeg hører gerne, hvis i har andre anbefalinger.

På forhånd tak for hjælpen!
/Sigurd

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #1 Dato: Juni 26, 2014, 05:09:58 pm »
Der skal være et E- mærke før han vil syne den, og det er der måske/sikkert ikke på din uds, står hugget ind i potten omme ved afgangen, og det lyder til han ved lidt, så uden e nummer ingen syn. Men hvis du har std potten så smid da den på og kør til syn, så er den ged barberet

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

strada

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 21
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #2 Dato: Juni 26, 2014, 07:21:51 pm »
Det afhænger tit af synsmanden på dagen.
Jeg fik min SV1000 synet sidste år med åbne carbon potter.
Kør forbi Quick Bilsyn inden du bestiller syn og spørg dem om de vil syne den med den udstødning du har på. Det sker der ikke noget ved.
SV1000S m. GSXR USD og bagdæmper, carbon potter, Nitro-X commander, Piper-X etc. etc.

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #3 Dato: Juni 27, 2014, 12:53:19 am »
Tak for svarene!

#Thomas R: Jeg har tjekket potten, og der står desværre ikke noget E-nummer for enden af den. Jeg har også tænkt på at skifte den ud med originalen, men det er simpelthen på grund af manglende viden, at jeg ikke har kastet mig over projektet. Nu ser det dog ud til, at jeg må tilegne mig den viden og få den skiftet.

#Strada: Jeg er så heldig, at jeg fik et godt tilbud mens jeg tager mit kørekort. Lige nu går jeg og venter på en køreprøve, og sælger er så venlig at hjælpe med at køre den til syn. Derfor kan jeg desværre ikke køre forbi og høre dem ad, men ellers har du fuldstændig ret. Det ville være ideelt.

Jeg prøvede at måle lydniveauet på den, og jeg fik den til at være 81dB ved tomgang (Det skal dog siges, at det blev målt med en app til telefonen, så jeg ved ikke, hvor præcis den er). Det betyder dog ikke noget, hvis det kun er E-nummeret de går op i.
« Senest Redigeret: Juni 27, 2014, 12:56:39 am af Sigurd.b »

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #4 Dato: Juni 27, 2014, 06:31:53 am »
De tester ved ca 50% af max rpm, og 2m væk, så vidt jeg husker, men har han først snakket om e mærke skal du ikke til ham med akrapovic potten på, nogle er lige glade og gå bare efter om de syntes den larmer for meget. Og sælger er måske behjælpelig med potte skift også?

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #5 Dato: Juni 28, 2014, 05:39:39 pm »
Jeg havde egentlig sat mig for at skifte udstødningen i dag, men jeg fandt ud af, at jeg faktisk mangler det samlerør, der forbinder den originale udstødning med den forreste cylinder. Årsagen hertil er, at den installerede udstødning er et fuldt system, hvor de har lavet en komplet rørføring uden samlestykker. Jeg har dog sidenhen kigget på nettet og kommet frem til, at jeg har følgende system installeret:
http://www.holtugmc.dk/images/uds/Akrapovic-filer/SV650%2003%202-1.pdf

Min ide er da, om jeg kan få fat i en "Noise reduction insert", som der vises på deres slip on version:
http://www.holtugmc.dk/images/uds/Akrapovic-filer/Suzuki%20SV650%2005-06%20SP-slip-on.pdf

Jeg mener også at have fundet ud af, at min løsning burde være godkendt til normalt vejbrug.

Installationen ser således ud:










Jeg mangler dette rør:


I må undskylde, hvis det blev alt for mange billeder, men nu ved i hvad jeg snakker om :).

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #6 Dato: Juni 28, 2014, 06:28:35 pm »
Helt fint med mange billeder, så kan man se, hvad det går ud på.

Hvorfor skifte hele systemet?
Jeg ville skære den originale udstødning lige før potten, og montere den på rørsystemet.
Det behøver ikke være kønt, bare det er tæt, når du står i synshallen, den ryger alligevel af, når du kommer hjem fra syn  :innocent:
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #7 Dato: Juni 29, 2014, 11:56:11 am »
Det er bestemt ikke nogen dum ide. Hvordan vil du tætne den ved påsættelse?
Jeg forestiller mig, at jeg kan tage en af låseringene fra en af de andre samlinger og sætte på, men skal der ikke en form for tape på samtidig, der kan tætne den helt?

Jeg håber bare, at diameteren på den originale potte isåfald er stor nok til at komme uden på Akrapovic-røret.

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #8 Dato: Juni 30, 2014, 09:05:00 pm »
Kender ikke diameteren på nogen af delene, der må du frem med skydelæren.
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

spet_sv650s

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 33
  • wrum wrum
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #9 Dato: Juli 04, 2014, 09:55:39 am »
Fik du cyklen synet? Og hvordan går det med kørekortet?  :P
Sunset Bronze SV650S K3

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #10 Dato: Juli 05, 2014, 12:40:12 am »
Synet blev udskudt, så jeg får svar på mandag :). Der skulle lige overståes en arbejdsuge, i og med alle mine kollegaer besøger Roskilde den her uge  :orkester:

Jeg snakkede med sælger og han anbefalede mig at snakke med Stevens MC ude ved Kastrup, da de forhandler selv samme system, og de siger at jeg eventuelt kan låne en DB killer af dem, og så skulle deres lokale synsmand være fair omkring udstødninger. Det bliver spændende!

Med kortet, så er det en lidt mere trist affære. Der er ventetid på det skidt, og jeg kan først få min teoriprøve på onsdag. Derudover dikterer loven så fint, at køreprøven først kan bestilles, når teoriprøven er bestået, så i bedste fald har jeg mit kort slut juli. Så vil jeg stadig kunne nå at få kørt lidt på cyklen inden den skal pakkes væk for sæsonen :P.

spet_sv650s

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 33
  • wrum wrum
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #11 Dato: Juli 07, 2014, 03:09:14 pm »
Det lyder da godt! Kan godt huske de lange ventetider da jeg selv tog kortet. Hvis det bliver slut juli er der jo masser af gode køre-dage tilbage i år. Held og lykke onsdag og lad os høre hvordan synet ender. Lyder som en god plan med en dB killer og deres lokale synsmand.
Sunset Bronze SV650S K3

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #12 Dato: Juli 08, 2014, 01:47:34 pm »
Cyklen blev synet uden anmærkninger til udstødningen :D! Jeg fandt dog ud af, at blinklysene bagpå sad for tæt sammen og de var heller ikke godkendte, så dem måtte jeg skifte. Det vigtigste er bare, for mig, at den er gået igennem :).

Ja, der bliver forhåbentlig et par gode dage, inden den skal låses væk. Måske kan jeg lokke nogen her fra københavnsområdet til at vise mig nogle sjove veje :).

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #13 Dato: Juli 08, 2014, 03:43:25 pm »
Tillykke med det.

Du kan jo selv planlægge svingture med andre her på forummet. Der er et subforum til netop det formål.

Ellers er vi nogle stykker, som ofte mødes og kører en tur i Roskildes omegn torsdag eftermiddag og slutter nede på havnen, hvor der er træf (biler, mc'er, lastbiler, knallerter, osv.) hver torsdag eftermiddag/aften.
/Mads P.

Witt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Nybegynder: Syn af SV 650 S med Akropovic udstødning
« Svar #14 Dato: Juli 09, 2014, 01:24:11 pm »
ja, hvis man havde en MC der var samlet færdig og kunne køre....  :innocent: :innocent: ik Mads  :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: