Forfatter Emne: Dødt SVin... :(  (Læst 15478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #15 Dato: Juni 25, 2006, 09:05:36 am »
Jeg har laver min egen ventiltang af en stump ½"rør og en gammel skruetvinge.
Hvis du skærer 1/3 ud af røret på langs og svejser det på skruetvingen fungerer det fint.

Jeg har lært, at man kan kontrollere plejlstangslejer på følgende måde.
Turn motoren til stemplet lige har været i top og er på vej ned
Tryk ned på stemplet, hvis det giver sig har du slup i lejerne.

Du kan teste dine ventiler uden at tage dem ud, ved at hælde sprit i topstykket.
Hvis en af ventilerne er utæte kan du se det i ind eller udstødningskanalerne.
Jeg bruger sprit, når jeg har slebet ventiler, men jeg ved ikke om det kan bruges på en motor der har kørt, der kan jo sidde nogen aflejringer i sædet, men det kan da give en hint om hvor tætte de er.
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #16 Dato: Juni 25, 2006, 02:15:24 pm »
Takker for de gode hints. Begge dele har desværre allerede været prøvet.
Alle udstødningsventilerne er utætte (man kunne ane at området omkring ventilerne blev vådt da vi pladrede sprit ind gennem udstødningsportene), men da der netop er tale om en "kørt" motor, kan man nok ikke regne alt for meget med det. Dette bekræftes jo også af at det er udstødningsventilerne der "lækker", da de selvfølgelig samler en del større aflejringer af sod.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Dødt SVin... :(
« Svar #17 Dato: Juni 26, 2006, 07:22:31 pm »
Hey freddy, se her: http://www.motoscout24.autoscout24.de/Public/Detail.aspx?id=bwrigogdiz
en motor som har kørt 15.000km til 850,-€. Ligger det inden for det økonomisk rimelige?
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

lorenzo

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 52
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #18 Dato: Juni 29, 2006, 11:40:46 pm »
Dommen lyder: Dødt krumtapsleje ved den bagerste (svjh) plejlstang :-(

Her til aften fik Freddy og jeg motoren ud og pillet cylinderne af. Sådan her skal en plejlstang ikke té sig:

http://www.albinogorilla.dk/showVideo.asp?BlogID=48328

Der var små fine metalflager i hele krumtapshuset :-(

Tony
« Senest Redigeret: Juni 30, 2006, 12:31:02 am af lorenzo »
Tony // KiloFazer med SV-venner

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #19 Dato: Juni 30, 2006, 04:36:18 am »
Tjah, som Tony rigtigt skriver, så er problemet altså fundet. Et smadret plejlstangsleje på bageste cylinder (ikke krumtapsleje). Da jeg begyndte at rode med det torsdag eftermiddag, fandt jeg hurtigt ud af, at der var noget galt med vandringen på stemplet i den bageste cylinder. Tricket er at tørne motoren indtil stemplet er en lille smule forbi toppunktet, og derefter trykke ned på stempelkronen. I det her tilfælde kunne jeg gøre det med højre hånds pegefinger. Stemplet kunne trykkes 2-3 millimeter ned i cylinderen. Et stempel i en SV-motor skal ikke kunne opføre sig på den måde. Ej heller stempler i andre motorer, for den sags skyld. Så diagnosen var klar: ødelagt plejlstangsleje.
Jeg forsøgte at få rykket den bageste cylinder af, men der var selvfølgelig én enkelt bolt jeg ikke kunne komme til at løsne, der sad ligesom et stel i vejen. :(
Nåja, næste skridt skulle jo tages under alle omstændigheder... Så af med motoren!

Det er i øvrigt et trist syn, sådan en SV'er uden motor:


Lige så trist er det at se en SV motor, stående lille og fortumlet på et arbejdsbord, og kannibaliseret næsten til ukendelighed:

Her er stort set kun krumtaphuset tilbage. Cylindre og stempler er skruet af.

Og således ser det ud, når en plejlstang IKKE opfører sig som den burde:
http://www.albinogorilla.dk/showVideo.asp?BlogID=48330

Her er cylindre og stempler. I øvrigt et par ordentlige propper. Samme størrelse som på en Hayabusa.


Og her er så misdæderen. Et styk plejlstang, øvre og nedre halvdel:


Et lille kig ned i krumtaphuset, fra bageste (manglende) cylinder:


Der var i øvrigt INTET tilbage af lejepanderne, da jeg fik plejlstangen pillet ud. De er væk! Malet til grus, sprængt til atomer, kald det hvad man vil. De ligger spredt ud over hele krumtaphuset som bittesmå flager. Men utroligt nok har de ikke lavet skader andre steder, hverken på stempelkronerne eller cylindervæggene. Der er dog kommet en smule sporadisk slitage på selve krumtappen, men ikke direkte grater. Men hvis den motor skal bruges til noget igen, skal krumtappen drejes ned, og der skal sættes overstørrelse lejepander i plejlstangen (måske dem begge), eller også skal der en helt ny krumtap i, og dermed også nye lejepander.

Da det ikke er noget jeg gider begynde at rode med nu, har jeg kl. ca. 2 i nat købt en anden motor på Ebay. Nu skal jeg bare ha' fundet ud af hvordan jeg hurtigst muligt får den fragtet til DK, så jeg kan få samlet SVinet igen. Jeg er fandme træt af at holde stille!
« Senest Redigeret: Juni 30, 2006, 04:39:30 am af Freddy »
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Dommeren

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 656
  • TLR
  • Bike: andet
Sv: Dødt SVin... :(
« Svar #20 Dato: Juni 30, 2006, 09:22:55 am »
Sikke noget lort. Men hvorfor ryger lejet så? Nogen bud?

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Dødt SVin... :(
« Svar #21 Dato: Juni 30, 2006, 12:17:10 pm »
Bortset fra, at det er ret ufedt at holde stille ! .... Så fandt du sku da problemet ! Cool ! .... og har taget en beslutning der vil noget .. Cool igen !!

Imponerende stykke arbejde !!  :wink:
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #22 Dato: Juni 30, 2006, 06:21:35 pm »
Seneste update:
En rigtig flink gut jeg kender, har tilbudt at lægge bil til en lille tur til Tyskerlandet. Så på søndag kører vi ned og henter en ny sveske til SVinet.
Om alt går vel, er jeg forhåbentlig kørende i løbet af næste uge. Der må gerne krydses fingre!
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #23 Dato: Juni 30, 2006, 06:23:37 pm »
Jeg skal i øvrigt "genbruge" svinghjulet fra min nuværende motor. Er der nogen, som ved om Pwee er til at få fat i? Han har efter sigende en aftrækker liggende, som jeg muligvis godt kunne tænke mig at låne. Jeg spørger, fordi det er mit indtryk at han ikke er her på forum så ofte.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

lorenzo

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 52
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #24 Dato: Juli 01, 2006, 01:04:36 am »
Nu skrev jeg faktisk plejlstangsleje til at starte med - men min kære fader rettede mig og sagde at det ikke var plejlstangslejet, der sidder rundt om krumtappen... Plejlstangslejet er den bøsning, der sidder mellem stempel og plejlstang. Hvad ved jeg? Uanset hvem, der har ret så er det noget forkne**et lort der er sket. Noget, der absolut under ingen omstændigheder burde ske. Spørgsmålet er om den olie i virkeligheden har mistet det meste af sine smørende egenskaber - selvom du ikke umiddelbart kan mærke det med de bare næver?
Tony // KiloFazer med SV-venner

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Re: Dødt SVin... :(
« Svar #25 Dato: Juli 01, 2006, 01:42:22 pm »
Nu skrev jeg faktisk plejlstangsleje til at starte med - men min kære fader rettede mig og sagde at det ikke var plejlstangslejet, der sidder rundt om krumtappen... Plejlstangslejet er den bøsning, der sidder mellem stempel og plejlstang. Hvad ved jeg? Uanset hvem, der har ret så er det noget forkne**et lort der er sket. Noget, der absolut under ingen omstændigheder burde ske. Spørgsmålet er om den olie i virkeligheden har mistet det meste af sine smørende egenskaber - selvom du ikke umiddelbart kan mærke det med de bare næver?

Var også min kommentar til Freddy, men han blev totalt firkandtet i fjæset ... ævlede: "... det er sku det eneste jeg har jeg ikke har gået på kompromis med ... har fulgt Suzuki's anbefalinger på lige netop dette punkt !"..

ok ... godt ord igen ... *SS*
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

lorenzo

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 52
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #26 Dato: Juli 02, 2006, 02:58:41 pm »
Live fra tyskerlandet: http://www.albinogorilla.dk/zierra/48514

Freddy er nede og hente en ny motor :-)
Tony // KiloFazer med SV-venner

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Dødt SVin... :(
« Svar #27 Dato: Juli 03, 2006, 12:01:51 am »
 :wink: ... så nu er det nemme overstået .... så skal der skrues .... Iøvrigt en flot SORT motor ;-)
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

lorenzo

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 52
Re: Dødt SVin... :(
« Svar #28 Dato: Juli 03, 2006, 12:22:38 am »
KUDOS til Banditten for at hjælpe Freddy et godt stykke ned i Tyskerlandet for at hente en ny SVeske til SFAU.
Tony // KiloFazer med SV-venner

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Re: Dødt SVin... :(
« Svar #29 Dato: Juli 03, 2006, 11:10:54 am »
KUDOS til Banditten for at hjælpe Freddy et godt stykke ned i Tyskerlandet for at hente en ny SVeske til SFAU.

Der var da mere end ét lyspunkt på turen ... ;-)
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com