Forfatter Emne: Afbalancering af hjul  (Læst 18906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #15 Dato: August 29, 2007, 04:03:00 pm »
Her kan i se hvor klodserne, det ser squ ikke særligt pænt ud

Nej, det har du sq ret i - det var ellers en gedigen bly-samling!  :(
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #16 Dato: August 29, 2007, 04:04:28 pm »
Nej, om akslen er smurt eller ej gør ingen forskel, værkstedet bruger deres egen aksel og på afvejningsstativet sidder der lejer som akslen kan dreje på.

Ahhh... smart  :D Jeg har kun overværet afbalancering af bil-dæk/fælge. Det foregår jo som regel på en lidt mere hi-teck måde end den i beskriver. Men fedt hvis det virker!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #17 Dato: August 29, 2007, 04:09:58 pm »
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder...  :undecided:


Korrekt.. De fleste dæk har et mærke der indikerer det "letteste" sted på dækket..  dvs når man monterer dækket, finder man først ud af hvor fælgen er tungest.. (det er ikke nødvendigvis hvor ventilen er)   der hvor den er tungest, placerer man dækmærket udfor, når man monterer dækket.. det gør at man ikke skal bruge unødigt meget bly.


(mht dit billede, havde jeg nok valgt at sætte nogle af klodserne på den anden side, så de var fordelt lidt.   evt mal dem over med en sort tusch :-) )

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #18 Dato: August 29, 2007, 04:38:48 pm »
Jeg afbalancerer på samme måde , og det spiller max.

GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #19 Dato: August 29, 2007, 05:08:55 pm »
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder...  :undecided:


Korrekt.. De fleste dæk har et mærke der indikerer det "letteste" sted på dækket..  dvs når man monterer dækket, finder man først ud af hvor fælgen er tungest.. (det er ikke nødvendigvis hvor ventilen er)   der hvor den er tungest, placerer man dækmærket udfor, når man monterer dækket.. det gør at man ikke skal bruge unødigt meget bly.


(mht dit billede, havde jeg nok valgt at sætte nogle af klodserne på den anden side, så de var fordelt lidt.   evt mal dem over med en sort tusch :-) )

eller smid en strimmel sort gaffa ind over, så er fælgen også fin og ren inden under når de skal af igen
   

teamupsidedown

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 401
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #20 Dato: August 30, 2007, 07:28:20 am »
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder...  :undecided:

Det gør der på mange dæk, men det ender mange gange med at man må dreje dækket på fælgen alligevel for at undgå så mange vægtklodser
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #21 Dato: August 30, 2007, 11:33:38 am »
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder...  :undecided:

Det gør der på mange dæk, men det ender mange gange med at man må dreje dækket på fælgen alligevel for at undgå så mange vægtklodser
He-he... uanset hvordan jeg vender og drejer mit fordæk, bedste resultat : 50g  :shock: de har dog næsten samme farve som fælgen, så skidt pyt  :D
Lortefælg  :brok: :lol: :lol:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Blue Thunder

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 137
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #22 Dato: August 30, 2007, 11:45:30 am »
Prøv at tjekke din fælg uden dækket først, fælgen kan også være i ublance.
Man bliver aldrig for gammel til rigtige motorcykler

Michael N

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 162
  • GSXr1300K8 Hayabusa
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #23 Dato: August 30, 2007, 12:15:54 pm »
Tak for den store respons,
Jeg får hjulet tilbage i eftermiddag fra superdæk, de har en rigtig afbalancerings maskin til MC hjul, de mener godt at det kan gøres bedre, jeg sender lige et billed når jeg har modtaget hjulet. ellers skal de nok bare males sorte.
Hayabusa Sort / Orange

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #24 Dato: August 30, 2007, 12:53:36 pm »
Er der ikke noget med at der sidder et mærke på dækket som skal sidde ud for ventilen når det monteres?
Det skulle opveje vægtforskellen der hvor ventilen sidder...  :undecided:

Det gør der på mange dæk, men det ender mange gange med at man må dreje dækket på fælgen alligevel for at undgå så mange vægtklodser
He-he... uanset hvordan jeg vender og drejer mit fordæk, bedste resultat : 50g  :shock: de har dog næsten samme farve som fælgen, så skidt pyt  :D
Lortefælg  :brok: :lol: :lol:

Min erfaring er at fælgen typisk bærer skylden når der er ubalance. Jeg lader altid vægtklodserne sidde når jeg skifter dæk. Sjovt nok plejer det ikke at være nødvendigt at skulle flytte på vægtklodserne når det nye dæk er sat på... 
« Senest Redigeret: August 30, 2007, 12:56:28 pm af steen »
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #25 Dato: August 30, 2007, 01:56:23 pm »
Jeg får hjulet tilbage i eftermiddag fra superdæk, de har en rigtig afbalancerings maskin til MC hjul


Hvordan ser sådan en maskine ud ?   :D

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #26 Dato: August 30, 2007, 02:06:27 pm »
Jeg får hjulet tilbage i eftermiddag fra superdæk, de har en rigtig afbalancerings maskin til MC hjul


Hvordan ser sådan en maskine ud ?   :D

Der findes en "adapter" til at sætte på afbalancerings-maskinen.... det er der flere dækcentre der har.

GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

PeterGraff

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 102
Re: Afbalancering af hjul
« Svar #27 Dato: August 30, 2007, 03:04:37 pm »
Hej der

Det er måden at afbalancere mc hjul på.

Da afbalancerings klodserne er lavet af zink fylder de mere en de gamle af bly, som er blevet forbudt. Sæt 30 gram på hver side og mal dem sorte med en sprittusch. Jeg have en SV fælg der skulle 60-70 gram på uden dæk.

Det er ikke alle dæk der er ventilmærke på.

MVH

Peter Graff