SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Lasse1982 efter September 03, 2007, 03:17:48 pm
-
Hvis man skal have indstille affjedringen på Svinet rigtigt. Er det noget man selv forsøger på eller hvem/hvor skal man henvende sig til??
Nogle gode råd??
HUSK: Jeg har mindst 10 tommelfinger.
-
Tjae - læs dette link, så bliver du meget klogere.......eller forvirret :shock:
http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html
-
Tjae - læs dette link, så bliver du meget klogere.......eller forvirret :shock:
http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html
Da der kun kan indstilles fjederforspændning på SV650'erens standard affjedring, så er det jo ikke så kompliceret :wink:
-
Tjae - læs dette link, så bliver du meget klogere.......eller forvirret :shock:
http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html
Da der kun kan indstilles fjederforspændning på SV650'erens standard affjedring, så er det jo ikke så kompliceret :wink:
Tak! For jeg opgav ret hurtigt at læse videre på det andet der :P
-
Tjae - læs dette link, så bliver du meget klogere.......eller forvirret :shock:
http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html
Da der kun kan indstilles fjederforspændning på SV650'erens standard affjedring, så er det jo ikke så kompliceret :wink:
Alex burde sku lave en SV dag ... hvor man kunne få lidt info ... var sku selv på "herrens mark" med min gamle SV1000s :-)
-
Tjae - læs dette link, så bliver du meget klogere.......eller forvirret :shock:
http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html
Da der kun kan indstilles fjederforspændning på SV650'erens standard affjedring, så er det jo ikke så kompliceret :wink:
Alex burde sku lave en SV dag ... hvor man kunne få lidt info ... var sku selv på "herrens mark" med min gamle SV1000s :-)
Kunne være lækkert, med kyndig forklaring og hjælp til os nye riders....
SørenG
-
Tjae - læs dette link, så bliver du meget klogere.......eller forvirret :shock:
http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html
Da der kun kan indstilles fjederforspændning på SV650'erens standard affjedring, så er det jo ikke så kompliceret :wink:
Alex burde sku lave en SV dag ... hvor man kunne få lidt info ... var sku selv på "herrens mark" med min gamle SV1000s :-)
Ja eller smølfen..
Han var jo på et affjedrings opsætnings kursus her i foråret så vidt jeg husker..
Han kunne jo evt viderebringe alle de guldkorn han fik med hjem under frakken fra det kursus. Han er jo oplagt da han selv har en SV'er som han fik justeret fint ind, så vidt jeg ku forstå af hans gode anmeldelse.
hehe, så Smølf, nu er du sku lige solgt til lidt undervisning :D
-
Han var jo på et affjedrings opsætnings kursus her i foråret så vidt jeg husker..
Han kunne jo evt viderebringe alle de guldkorn han fik med hjem under frakken fra det kursus. Han er jo oplagt da han selv har en SV'er som han fik justeret fint ind, så vidt jeg ku forstå af hans gode anmeldelse.
hehe, så Smølf, nu er du sku lige solgt til lidt undervisning :D
JA, TAK luske :-P Jeg kan på ingen måde viderebringe det jeg har lært. Jo, jeg fik en masse ud af det, men det meste af min tid gik med at rode med min cykel (med gsx-r bagdæmper) og føle hvad ændringerne gjorde. Jeg har en rigtig god ide om hvad indstillingerne gør, men altså... der er godt nok langt fra hvad jeg ved om min cykel og så til den næste....
Jeg synes at HyperPro har en god guide her http://www.hyperpro.dk/troubleshooting.htm , hvis man har et problem slår man det op og får en mulig løsning.
-
Hvis jeg lige skal tilføje en enkelt ting, et guldkorn som Luske siger .... så er det at folk generelt kører med alt for høj fjederforspænding, en alt for hårdt opsat affjedring. Den skal være så blød som du overhovedet kan leve med, så hænger dækket i asfalten. Surprise! Alle wannabe sportskørerer kan godt skrue preloaden ned nu ;)
-
Hvis jeg lige skal tilføje en enkelt ting, et guldkorn som Luske siger .... så er det at folk generelt kører med alt for høj fjederforspænding, en alt for hårdt opsat affjedring. Den skal være så blød som du overhovedet kan leve med, så hænger dækket i asfalten. Surprise! Alle wannabe sportskørerer kan godt skrue preloaden ned nu ;)
Bingo :D :D :D :thumbsup:
Rart at se sin egen opfattelse på skrift :D
-
Hvis jeg lige skal tilføje en enkelt ting, et guldkorn som Luske siger .... så er det at folk generelt kører med alt for høj fjederforspænding, en alt for hårdt opsat affjedring. Den skal være så blød som du overhovedet kan leve med, så hænger dækket i asfalten. Surprise! Alle wannabe sportskørerer kan godt skrue preloaden ned nu ;)
Det er blandt andet her at strips har en fin funktion (andet end at holde ledninger sammen, eller holde ødelagte kåbedele på plads :D )
Sæt en strips fast om hvert gaffel ben på inderrøret ... den må ikke strammes så meget at den ikke kan glide op og ned på inderrøret. Når du har strips på inderrørene på gaflen, skubber du dem helt hen til pakdåsen på forgaflen. Når du så kører nogle ture, så laver du nogle hårde opbremsninger og kører lidt godt og blandet ..
Så kører du ind til siden, og ser hvor stripsene nu sidder... de har nemlig rykket sig. dette er en rigtig fin indikator til at se hvor langt din dæmper dykker under den mest ekstreme kørsel. Din gaffel må aldrig nogensinde gå i bund.. for gør den det, har du ingen dæmpning i det øjeblik den gør, og ingen dæmpning = minimalt grip og meget mærkelig opførsel af forhjulet under nedbremsning :D
går din gaffel i bund, spænder du en smule på fjederforspændingen, og kører en tur magen til igen.., og fortsætter i den dur, indtil du har fundet punktet hvor den ikke går i bund, ved ekstrem opbremsning.. voila , du har et rigtigt godt udgangspunkt for din fjeder forspænding. (bliver den ved med at gå i bund, så overvej en slankekur, eller kraftigere fjedre.. ) (Det nytter heller ikke at man får spændt fjederen så hårdt op at der ikke er noget statisk "hæng" når cyklen står stille.., dvs at gaffelen er strukket helt ud, når cyklen bare står ved egen vægt. Der skal være være noget statisk hæng.. - så gaffelen stadig kan arbejde den anden vej, når der ikke er så meget vægt på gaffelen, eksempelvis under acceleration.. er der ikke det, så skal du have en kraftigere fjeder, som så ikke spændes så hårdt for.)
En god grund opsætning har lidt statisk hæng uden fører, og lidt mere med fører... og går ikke i bund under kraftig opbremsning..
Det er en god ide at finde "bund punktet" før man går igang med denne fidus, det kan gøres på mange måder, fin din egen du syntes er bedst.. (du kan evt tage al fjederforspænding af, trille med cyklen og huge bremsen i bund mens du lægger vægt på styret - det er nok den mest civiliserede måde, en anden er at du trækker en god wheelie og lader den lande hårdt hehe ..
Det er satans svært at forklare i en tråd...
fandt lige en artikel der måske bedre forklarer tingene.. http://wotid.com/tls/content/view/22/53/
(har iøvrigt hørt mange sv ejere klage over hoppende bagjul.. ved nedbrmsninger.. hvis i får sat jeres bagfjeder korrekt op, således at den har statisk hæng både med og uden fører, så har bagdæmperen stadig mulighed for at arbejde, når det meste af vægten skydes fremover på cyklen,. er fjederen for stram, vil den toppe ud, og ikke have mulighed for at arbejde.. deraf hoppende/steppende bagende.. jeg ved den har voldsom motorbremse sådan en sv, men er bagdæmperen sat rigtigt op, har i gjort så meget i kan for at undgå problemet..
-
Mange tak for jeres gode råd.
Dog tror jeg at jeg vil prøve at få nogle til at hjælpe mig. Da det som ofte går galt når jeg selv vil skrue i svinet.
-
Sæt en strips fast om hvert gaffel ben på inderrøret ... den må ikke strammes så meget at den ikke kan glide op og ned på inderrøret.
Bare for at spare 25 øre: Det er nok med en strip om det ene gaffelben. Forgaflen er forhåbentlig stiv nok til at begge ben dykker lige dybt.
En anden ting: Stram stripsen så meget du kan. Så blæser eller rasler den ikke ud af position. Jeg tror godt at 200kg mc+chauffør kan skubbe rundt på en hård plastikring viklet rundt om et materiale med lav friktion :wink: :hand:
Öhlins er the shit :respekt: :respekt: :respekt:
:afro: Nælz
-
Sæt en strips fast om hvert gaffel ben på inderrøret ... den må ikke strammes så meget at den ikke kan glide op og ned på inderrøret.
Bare for at spare 25 øre: Det er nok med en strip om det ene gaffelben. Forgaflen er forhåbentlig stiv nok til at begge ben dykker lige dybt.
En anden ting: Stram stripsen så meget du kan. Så blæser eller rasler den ikke ud af position. Jeg tror godt at 200kg mc+chauffør kan skubbe rundt på en hård plastikring viklet rundt om et materiale med lav friktion :wink: :hand:
Öhlins er the shit :respekt: :respekt: :respekt:
:afro: Nælz
Det er kun for at skåne inderrøret, at jeg ikke ville stramme den alt hvad jeg kan.. i tilfælde af at man nu får strammet den over lidt snavs (lyder lidt lummert hehe)
-
Hvis jeg lige skal tilføje en enkelt ting, et guldkorn som Luske siger .... så er det at folk generelt kører med alt for høj fjederforspænding, en alt for hårdt opsat affjedring. Den skal være så blød som du overhovedet kan leve med, så hænger dækket i asfalten. Surprise! Alle wannabe sportskørerer kan godt skrue preloaden ned nu ;)
Hvor sidder den der Pre-load :huh:
Er det den lille skrue i bunden af fjederen,eller den på reservoiret eller er det klik-klak-ringen rund om dæmperen?
-
Hvis jeg lige skal tilføje en enkelt ting, et guldkorn som Luske siger .... så er det at folk generelt kører med alt for høj fjederforspænding, en alt for hårdt opsat affjedring. Den skal være så blød som du overhovedet kan leve med, så hænger dækket i asfalten. Surprise! Alle wannabe sportskørerer kan godt skrue preloaden ned nu ;)
Hvor sidder den der Pre-load :huh:
Er det den lille skrue i bunden af fjederen,eller den på reservoiret eller er det klik-klak-ringen rund om dæmperen?
klik-klak-ringen :)
-
tak
:D
-
Hvor får man fat i sådan en "ring" til at sætte om forgaflen ?
Havde én jeg fik ved et tilfælde, men den blev væk med den gamle cykel ... :wink:
-
Hvor får man fat i sådan en "ring" til at sætte om forgaflen ?
Havde én jeg fik ved et tilfælde, men den blev væk med den gamle cykel ... :wink:
Hvilken ring ?
Never mind :rolleyes: