Forfatter Emne: Gearskift uden kobling ?  (Læst 17456 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mortenx

  • Gæst
Gearskift uden kobling ?
« Dato: August 23, 2004, 04:09:21 pm »
Fik at vide idag af en som var forbi mit arbejde at hvis man vil accelerere hurtigt så skal man ikke bruge koblingen men bare skifte gear.. så gearkassen ikke falder i omdrejninger først og derved taber lidt fart inden man har skiftet gear..
Så han siger man bare skifter gear og holder gassen åben... nogen der har hørt om det før ?? jeg har ihvertfald aldrig hørt om det.

Martin P

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 153
Gearskift uden kobling ?
« Svar #1 Dato: August 23, 2004, 04:56:52 pm »
Har skam hørt om det mange gange før, har bare aldrig selv haft modet til at gøre det.  :?

Det har også været oppe og vende flere gange på news, tog lige en søgning på google:

http://groups.google.com/groups?q=dk.fritid.motorcykel+skifte+gear+uden+kobling&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=DikH9.2484%24Wb1.290%40news.get2net.dk&rnum=1

Så ukendt er det absolut ikke, det er bare et spørgsmål om vilje  :D

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Gearskift uden kobling ?
« Svar #2 Dato: August 23, 2004, 08:51:09 pm »
Det kan sagtens lade sig gøre at skifte uden kobling. Det er dog nemmest og mest praktisk kun at gøre det når man kører "Sportsligt"  :twisted:

Det gøres nemmest ved at man linder en smule på gassen... Dvs ikke så meget at man motor bremser, bare nok til at man opnår neutral gasstilling. I det øjeblik man har neutral gasstilling, skifter man gear med en hurtig bestemt bevægelse.

Det kræver lidt øvelse at gøre det smooth, men gjort korrekt skulle det være det mest skånsomme for mc`en.

Tag en tur, træk SV`eren op til ca. 6-7000 rpm, og prøv så. Du vil erfare at det er super nemt, og når man har lært teknikken, er det ligeså skånsomt som normale skift. Bare meget hurtigere...

Lige en sidste ting. Det er lettest at bruge koblingen når man skifter fra 1. til 2. p.g.a. den afstand der er mellem gearene (Ikke udvekslingerne).

Held og lykke med det.

Paw.
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Gearskift uden kobling ?
« Svar #3 Dato: August 24, 2004, 12:24:56 am »
Citat fra: Mortenx
Fik at vide idag af en som var forbi mit arbejde at hvis man vil accelerere hurtigt så skal man ikke bruge koblingen men bare skifte gear.. så gearkassen ikke falder i omdrejninger først og derved taber lidt fart inden man har skiftet gear..
Så han siger man bare skifter gear og holder gassen åben... nogen der har hørt om det før ?? jeg har ihvertfald aldrig hørt om det.


Hej Morten,

Det er ikke noget problem at skifte gear uden kobling. Du skal "preloade" geararmen og lige lette gassen et øjeblik - vupti, så er der skiftet gear. Mellem 1. og 2. er der et stort spring, så der vil jeg foreslå brug af kobling. Det kan sagtens lade sig gøre, men det sker ofte at der kommer et knap så vellydende klonk.
Du kan også gøre det ned gennem gearkassen. Luk gassen, træd på geararmen og stik den en gang mellemgas. Det er lidt sværere at mestre, men bagenden virker mere stabil under rådden kørsel på f.eks. bane.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Mortenx

  • Gæst
Gearskift uden kobling ?
« Svar #4 Dato: August 24, 2004, 11:41:04 am »
Ok det lykkedes mig et par gange fra 3 til 4 gear og 4 til 5...
3 til 4 gear var 5500 rpm og 4 til 5 var 6500.. tror jeg ihvertfald hehe.. men sørme ikke nemt at ramme de rigtige punkter hehe...let overgang dog når man fik ramt det rigtige punkt.

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Gearskift uden kobling ?
« Svar #5 Dato: August 24, 2004, 12:37:24 pm »
Citat fra: Mortenx
Ok det lykkedes mig et par gange fra 3 til 4 gear og 4 til 5...
3 til 4 gear var 5500 rpm og 4 til 5 var 6500.. tror jeg ihvertfald hehe.. men sørme ikke nemt at ramme de rigtige punkter hehe...let overgang dog når man fik ramt det rigtige punkt.


Det lyder umiddelbart som lidt lave omdrejninger at gøre det ved.. Hvis man skal have noget ud af det, skal det være når maskinen får "tæsk" og skiftene foretages rimeligt højt oppe i omdrejninger...

Hvis man normalt skifter ved brug af kobling, kan det dog stadig være en god ide at bruge "pre-load shifting", altså hvor man holder lidt tryk på gearpedalen, og idet, man trækker kobling "svupper" den nemt, og uden klonkeri i gear.
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Gearskift uden kobling ?
« Svar #6 Dato: Oktober 19, 2004, 09:49:46 pm »
Jeg kunne ikke holde mig hjemme og måtte lige ud på en temmelig kold aftentur... og lige pludselig skete det altså, jeg fik skiftet op ved et uheld og sat med et smørret grin da jeg opdagede hvad jeg havde gjort  :lol:

Så ud på Amager og udforske det ad nogle lange lige øde veje, hehe. Det er sgu megagrineren, og ikke særlig svært nej. Ved 7000 rpm er det bare supersmooth. Fik også prøvet ned et par gange, men den er lidt sværere at lave blød... Det kommer nok. Jeg fik heldigvis ingen klonk, men jeg fik dog lidt skurren en enkelt gang hvor jeg tøvede lidt i skiftet.

Men fedt ellers og overraskende nemt  :o
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
Gearskift uden kobling ?
« Svar #7 Dato: Oktober 19, 2004, 11:10:06 pm »
Det sjove ved ned gearing uden brug af kobling, er når du gør det i forbindelse med en indbremsning til et sving og den så lige slår et slag med røven, så føler man rigtigt at man køre ras. :D
Anders

Blå er er rigtig SV fave

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
Gearskift uden kobling ?
« Svar #8 Dato: Oktober 19, 2004, 11:16:35 pm »
Det har du 100% ret i, men det er fedt på en var sommer dag, men det er jo kun noget man kan glæde sig til nu. :wink:
Anders

Blå er er rigtig SV fave

Bongers

  • Gæst
Gearskift uden kobling ?
« Svar #9 Dato: Oktober 20, 2004, 08:03:23 am »
Fik gearet op igår 8)  cool... det gav en god fornemmelse....

Nu mangler jeg bare at gear ned og slå med røven... der skal vist lige en dyb vejrtrækning til..... :lol:

slider det mere på cyklen end normalt gear skift  (hvis man gøre det pænt!!!) ??

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Gearskift uden kobling ?
« Svar #10 Dato: Oktober 20, 2004, 08:37:06 am »
Citat fra: Bongers
slider det mere på cyklen end normalt gear skift  (hvis man gøre det pænt!!!) ??


Det skulle det ikke, der er også dem på dk.fritid.motorcykel der siger at det endda er mere skånsomt end brug af kobling, når det er udført rigtigt. I nyhedsgruppen tror jeg det mindste de kunne blive enige om var, at det udført rigtigt i hvert fald ikke slider mere, men at det udført helt forkert gør...
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Gearskift uden kobling ?
« Svar #11 Dato: Oktober 20, 2004, 08:43:26 am »
Citat fra: Bongers
Fik gearet op igår 8)  cool... det gav en god fornemmelse....

Nu mangler jeg bare at gear ned og slå med røven... der skal vist lige en dyb vejrtrækning til..... :lol:

slider det mere på cyklen end normalt gear skift  (hvis man gøre det pænt!!!) ??


Det er ikke noget problem at skifte både op og ned uden kobling, også uden at den slår med røven.

Ved at skifte op så hold gear-pedalen lyftet mens du gasser derudaf,
når du så vil skifte op så giver du et kort vip med gassen mod neutral gas og retur til fuld gas.
Så er der skiftet op, og du skal slippe lyftet i pedalen, for derefter at lyfte igen og gøre klar til næste vip med gassen for at skifte op igen...

Ved at geare ned skal du træde blødt ned på gear-pedalen,
slippe gassen og når du giver lidt gas igen hopper den et gear ned.

Du kan altid træne med op og ned gearing selv uden at give voldsom gas.
Man kan godt skifte sådan selv ved lave omdrejninger.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Bongers

  • Gæst
Gearskift uden kobling ?
« Svar #12 Dato: Oktober 20, 2004, 09:09:21 am »
Køre du altid sådan selv!!!! eller er det kun når det skal gå hurtigt elelr sjovt ??

for sjovt - det er det  :P

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Gearskift uden kobling ?
« Svar #13 Dato: Oktober 20, 2004, 12:09:58 pm »
Citat fra: Bongers
Køre du altid sådan selv!!!! eller er det kun når det skal gå hurtigt elelr sjovt ??

for sjovt - det er det  :P

Både og...  :?

Hvis jeg skal gasse den kan jeg godt finde på det, men også når man kommer gennem byen i slowmotion med højre arm i afslappet stilling i siden eller langs siden af kroppen, skifter jeg op og ned som det er nødvendigt... :wink:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Bongers

  • Gæst
Gearskift uden kobling ?
« Svar #14 Dato: Oktober 20, 2004, 12:40:49 pm »
"men også når man kommer gennem byen i slowmotion med højre arm i afslappet stilling i siden eller langs siden af kroppen, skifter jeg op og ned som det er nødvendigt... "

Havde slet ikke tænkt på det som lir igennem byen....  :roll:  Men det skal prøves... 8)

Men har ikke gjort det ved de lave fart - man kan forstå at det virker.... :?