Forfatter Emne: TPS Justering / Video guide  (Læst 5762 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sterling

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 16
  • To hjul triller bedre end fire!!
TPS Justering / Video guide
« Dato: Juli 16, 2010, 07:49:00 am »
Ligegyldigt om du har en sv1000 eller en sv650, så gælder følgende guide.. de specifikke cyklers opbygning, kan findes andet sted i dette forum.

De guides som befinder sig i dette forum - fortæller alle at man stiller TPS setpunktet til 1450 o/m... Det korrekte er , at setpunktet - hvor indikator stregen skifter fra middle til upper - skal være identisk med selve idle speed på 1250 o/m.  Det er dog svært at ramme dette punkt, så det er også ok hvis det er på 1400 eller derunder...

Det bør bemærkes, at 08 modeller og derefter har automatisk idle control, hvilket gør at dernok ikke skal foretages idle justering. Desuden sidder der to potmetre, og det er det agterste der skal justeres - om nødvendigt!!

Jeg henviser lige til en video guide som er lavet på en TL1000SV - men det pointeres at den er gældende for SV650 ogSV1000.. dog med forbehold for at idle setpunkter er en smule højere!!

www.youtube.com/watch?v=NQMqN_7zL2M

[urlwww.youtube.com/watch?v=NQMqN_7zL2M][/url]






Hilsen Peter
« Senest Redigeret: Juli 16, 2010, 02:58:49 pm af sterling »

skagbo

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 72
Sv: TPS Justering / Video guide
« Svar #1 Dato: Juli 16, 2010, 09:19:32 am »
hmm nu er jeg i trivl, i følge den anden tråd her på forum, er det godt nok hvis den skifter øverst streg inden den når 2000rpm.
min gør det omkring 1900rpm og i følge din fremgangs måde er det for højt og den skal ned under 1400rpm, er det ikke korekt??

sterling

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 16
  • To hjul triller bedre end fire!!
Sv: TPS Justering / Video guide
« Svar #2 Dato: Juli 16, 2010, 12:11:08 pm »
Jeg kan godt forstå din frustration - jeg var selv lidt i vildrede - men satte mig for at finde svar på hvilken fremgangsmåde der er den rigtige..

Jeg kom frem til video fremgangsmåden og mener at det er den som læner sig op af det som fremgår af service manualen til et flertal af suzuki maskiner med EFI...

Dog skal vi nok slå koldt vand i blodet, idet det er meget svært at justere dette TPS potmeter - det er utroligt følsomt - og jeg vil mene at, hvis du kommer ned under de 1500 - 2000 o/m - og nærmer dig tomgangstallet på 1200-1300 - så har du en meget fin indjustering...

Som det fremgår af flere manualer, samt videoen, så er denne indjustering IKKE en "once in a lifetime", men en justering som bør foretages med jævnlige intervaller, f.eks ved de almindelige service eftersyn - det er trods alt noget der kan foretages på under 20 min.

Bare husk!! Motoren ska være driftvarm før indstillingen foretages - derudover bør man checke indstillingen efter at man har taget en lille prøve tur med varierende throttle positioner..


God fornøjelse
Hilsen Peter

Damage

  • Gæst
Sv: TPS Justering / Video guide
« Svar #3 Dato: Juli 16, 2010, 12:12:19 pm »
Nu har jeg også set den video igennem, og det er helt korrekt det han gør og det er også den metode som er bestrevet i en guide herinde.
Det med at justere TPS til "upper level" ved under 1400 rpm er ganske enkelt umuligt i praksis. På videoen kontrollere han justeringen ved at trække i den manuelle choker. På SV´ere fra k3 og frem er der automatisk choker og dermed kan denne kontrol ikke udføres på samme måde.
På videoen bemærker jeg også, at når han giver Tl´eren gas så går TPS til "upper level" ved lidt over 2000 rpm.  :wink:

Den guide som er beskrevet her på forum tager udgangspunkt i TPS justering på SV´ere fra k3 og frem, og jeg mener den er bedst egnet til denne justering.

futte

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 17
Sv: TPS Justering / Video guide
« Svar #4 Dato: Juli 19, 2010, 01:41:19 pm »
Hejsa. Nu er jeg en af den slags der får røde knupper når jeg ser en regning fra værkstedet, så derfor laver jeg ALT selv. (Har dog forsøgt mig at lave børn men uden hæld)  :wink:
Men men desværre er mine enskaber ikke lige så gode når det handler om div sprog.
Jeg har læst flere tråde om TPS Justering, og har forstået det er ret vigtigt.
Ville der måske være en venlig sjæl der ville fortælle hvad står TPS for, og hvad blir bedre ved den nøjagtige indstilling.
Eks. syns jeg godt min sv1000 godt kunne ha lidt mere jævn motorgang ved lave omdrejninger. Kan det hjælpe at justere TPS, eller hvad er det noget helt andet jeg skal justere.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: TPS Justering / Video guide
« Svar #5 Dato: Juli 19, 2010, 02:45:32 pm »
Eks. syns jeg godt min sv1000 godt kunne ha lidt mere jævn motorgang ved lave omdrejninger. Kan det hjælpe at justere TPS, eller hvad er det noget helt andet jeg skal justere.

Hej Futte,

Det du beskriver prøvede jeg også at opnå vha. TPS justering. Jeg endte dog med at spendere en del penge på at få maskinen monteret med PowerCommander, åbent filter og fik udført en "custom" dobbelt-indrulning helt specifik med/til min cykel. Dvs. et unikt map pr. cylinder...

TPS justeringen gjorde ingen forskel på min maskine da den allerede stod som den skulle - PC3USB og PiperCross Stage 2 filter gjorde en del men fjernede ikke helt den hoppende/hakkende fornemmelde når jeg kørte i 3-gear med ca. 50 kmt. i byen.

Jeg har ladet mig fortælle at det ikke kan fjernes helt og at det er en af "personlighedstrækkene" ved en SV-1000. Jeg har prøvet en SV650 hvor det ikke føles lige så meget.

På min række-4 symaskine kan jeg også godt føle det hvis jeg kører i for højt gear... Så jeg har accepteret at det er en af de ting der som min mor en gang sagde ofte "bare er sådan".

jeg fik dog bedre benzinøkonomi af at få monteret PC3 og bedre gasrespons i mellemområdet - så helt uden fordele var det bestemt ikke!

Mvh. Jakob
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Damage

  • Gæst
Sv: TPS Justering / Video guide
« Svar #6 Dato: Juli 19, 2010, 09:58:50 pm »
TPS står for "Throttle Position Sensor", den registrere positionen af gassplældet og sender signalet til ECU´en som via MAP indstillingerne regulere benzin indsprøjtningen.
TPS sensoren skal sende et signal til ECU´en så snat der drejes på gassen, og det er den indstilling man justere. Hvis TPS sensoren først sender signalet ved 3000 rpm. og ikke ved ca. 1500 rpm. så kan det godt føles som urolig motorgang, når man kører med jævn hastighed hvor der ikke er drejet så meget på gassen.


futte

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 17
Sv: TPS Justering / Video guide
« Svar #7 Dato: Juli 20, 2010, 12:00:48 am »
Tak tak for de fine forklaringer, så blev jeg så klog  :wink:
Jeg har powercomandor på, og den syns den køre rigtigt godt har en fin økonomi os. Så det er nu nok bare en af v2 tingene man lige skal vende sig til, har kun haft den i 3 Md.

Damage

  • Gæst
Sv: TPS Justering / Video guide
« Svar #8 Dato: Juli 20, 2010, 11:50:22 am »
Tak tak for de fine forklaringer, så blev jeg så klog  :wink:
Jeg har powercomandor på, og den syns den køre rigtigt godt har en fin økonomi os. Så det er nu nok bare en af v2 tingene man lige skal vende sig til, har kun haft den i 3 Md.

Jeg er også ret sikker på at der er et par stykker herinde som mener, at hvis SVinet kører lidt uroligt, så skal den bare have mere gas!  :mrgreen:

futte

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 17
Sv: TPS Justering / Video guide
« Svar #9 Dato: Juli 20, 2010, 11:56:37 pm »
Tak tak for de fine forklaringer, så blev jeg så klog  :wink:
Jeg har powercomandor på, og den syns den køre rigtigt godt har en fin økonomi os. Så det er nu nok bare en af v2 tingene man lige skal vende sig til, har kun haft den i 3 Md.

Jeg er også ret sikker på at der er et par stykker herinde som mener, at hvis SVinet kører lidt uroligt, så skal den bare have mere gas!  :mrgreen:
He He det får den skam os  :thumbsup: :thumbsup:....... Men det sker jo jeg følges med fruen på en sv 6,5  :wink: