Forfatter Emne: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?  (Læst 31050 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Letmatros

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 134
  • Til kamp mod travlheden...
    • New 2 Mountain Biking
Re: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #30 Dato: Maj 24, 2006, 08:42:29 pm »
Sikke en fin vaske/pudse guide  :D

-Jeg ville smøre kæde først, for derefter at køre en lang rask tur for at få slynget olierester af, det olie der så måtte side på fælgen m.m. kan tøres af med en klud med petroleum på...

Hummm .... smør kæden først ... kør en tur så olien "løber" af ... og så vaske den.

Vel egenligt et spørgsmål om hvor meget kædeolie man giver og hvordan .... så det ikke "sprøjter" på baghjulet.

Andre der også smører først og vaske bagefter ?

Er der en god måde/smøremiddel til at få en smurt kæde, uden at der sprøjter kædefedt på bagfælgen m.m.. ??   

Er en "Scott-oiler" sagen.. ??
Blå SV1000S K4
Forskærm- og spejlforlænger, Tankpad, LSL Crash-pads, Hamicad Radiator & Oil Cooler Grill Set, Hamicad Fender Eliminator, Fuel Exhausts, LighTech Hex Style Oil Filler Cap

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #31 Dato: Maj 24, 2006, 09:58:50 pm »
Sikke en fin vaske/pudse guide  :D

-Jeg ville smøre kæde først, for derefter at køre en lang rask tur for at få slynget olierester af, det olie der så måtte side på fælgen m.m. kan tøres af med en klud med petroleum på...

Hummm .... smør kæden først ... kør en tur så olien "løber" af ... og så vaske den.

Vel egenligt et spørgsmål om hvor meget kædeolie man giver og hvordan .... så det ikke "sprøjter" på baghjulet.

Andre der også smører først og vaske bagefter ?

Er der en god måde/smøremiddel til at få en smurt kæde, uden at der sprøjter kædefedt på bagfælgen m.m.. ??   

Er en "Scott-oiler" sagen.. ??
En Scott-Oiler er vist super god, når man lige får den justeret ind. Personligt synes jeg, det er noget slemt touring-bøsse-pez, som ikke hører hjemme på en sportscykel. :wink: :D :D
Jeg bruger en kædespray fra Silkolene. Det er sådan noget hvidt gel-agtigt pladder, som klistrer helt forfærdeligt! Men det bliver hvor det skal, det bliver ikke slynget af kæden. I øvrigt, lad være med at smøre en kold kæde. Kør en tur på 10 km, så kæden bliver varmet godt igennem. Smør så kæden, gerne med løftet baghjul så man lige kan trille kæden et par omgange ved håndkraft og derved få arbejdet smørelsen ind i leddene og på rullerne. Og tril så de 10 km hjem igen. Eller endnu bedre, kør en rigtig go' lang tur, når du nu alligevel er ude. :D
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Rasmus

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
Sv: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #32 Dato: Maj 24, 2006, 10:06:33 pm »
En Scott-Oiler er vist super god, når man lige får den justeret ind. Personligt synes jeg, det er noget slemt touring-bøsse-pez, som ikke hører hjemme på en sportscykel. :wink: :D :D

Hæ hæ hæ :lol: HØRT!!!

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Sv: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #33 Dato: Maj 25, 2006, 06:25:37 am »
Jeg gør følgende (inspireret af ovenstående artikel);

- Renser kæden med Kettenmax, Motorex Chainclean og petrolium.
- Renser baghjul med petrolium.
- Spuler MC med rent vand.
- Sprøjter MC over med mc-rens (Motorex, S100, whatever..)
- Beundrer min MC mens det virker.
- Skrubber cyklen med en blød børste med rent vand.
- Spuler MC med rent vand.
- Tørrer overfladisk med vaskeskind.
- Wax on / Wax off...
- Tørrer vand fra kæden (det hele), og smører den i Motorex Chainlube.

That`s it, det tager ca. 20min. :D

Det er min erfaring at det ikke er nødvendigt med insektrens, for hvis man har en god mc-rens, så tager den også krybene.

Og husk nu; spar på sæben, det er godt for miljøet :wink:

Hvor køber du dog alle de vaskemiddler hende ?

Hos min lokale mc pusher. Og hos Louis.de
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #34 Dato: Juni 01, 2006, 10:46:42 pm »
En ting som burde være i vaskeguiden er, at man IKKE skal vaske kølegitteret med en hård børste eller trykspuler. Man skal være meget forsigtig ikke at "lægge" lamellerne ned.

Ikke at jeg har gjort det, men jeg var da i tvivl om hvordan man skånsomt vaskede den. Nogen gode idéer til hvordan manrenser den skånsomt ?
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Ritzau

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 682
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Re: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #35 Dato: Juni 02, 2006, 09:53:52 am »
Man kan få sådant en beholder med dyse man kan sætte under tryk den er ret nænsom!
Feks fra Louis. (Drüchpumpezerstauber.)
 8) Ritzau
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

Bongers

  • Anders Matsort SV650S K2
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 556
  • Halvtids dum !!
Re: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #36 Dato: Juni 02, 2006, 10:26:40 am »
Det ville jo klæg en at skrive alle guldkornene om til en guide  :P men jeg er dovn, jeg er for sløv, vil heller ud og drikke øller  :| :| :|
Though I walk through the valley of the shadows of death, shall fear no evil, for I am the meanest motherfucker in the valley

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Sv: Re: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #37 Dato: Juni 02, 2006, 10:29:14 am »
Det ville jo klæg en at skrive alle guldkornene om til en guide  :P men jeg er dovn, jeg er for sløv, vil heller ud og drikke øller  :| :| :|

Du er ikke alene  :lol: :lol: :lol: :lol:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Ritzau

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 682
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Re: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #38 Dato: Juni 02, 2006, 10:36:14 am »
 8) Ritzau
Den skal lige omdøbes til pps
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

Leed

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
Re: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #39 Dato: Juni 02, 2006, 11:44:29 pm »
Altså det silikone noget siger at de sprøjter på til sidstg over hele Mcén, hvad er dog det og hvad skal det til for?
Jeg bruger Blyfri 95 til fælgene, det virker glimrende :P
Og polere fælgene, det er vel kun til krom fælge?

  :laugh:

Jens Bjørn

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Hvaffor noget rullegrus??
Re: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #40 Dato: Juni 04, 2006, 02:43:10 am »
FÆlge :Hm, 5 års klatvask kunne ikke længere oversees !
Så i Aldi og købe fælgrens,17,95 for en halv liter(med saltsyre :shock:),på med skidtet ,gnubbe børste skylle med vand.Lod det max side 20 sek. ialt.gentog flere gange.  Og MASSER af rent vand.
Det blev fint og gav ikke lakskader.  Turtlewax med teflon . Herefter bare en klud med salatolie en gang imellem.

Men lad være med at putte salatolien på noget der bliver varmt , medmindre I synes det er super at køre på en cykel der lugter som Wong's Grill  :cheesy:
Nu med Flystøj

TBN

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 98
  • Altid et skridt bagefter..
Re: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #41 Dato: Juni 04, 2006, 02:42:31 pm »
ikke et ondt ord om Wong's i Brønshøj :police:

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #42 Dato: Juni 19, 2006, 09:19:11 pm »
Nogen der har erfaring med hvilken Voks der er bedst og hvor den kan købes ?
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Ritzau

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 682
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Re: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #43 Dato: Juni 20, 2006, 10:13:01 am »
Heller ikke om Wongs grill i Friheden!!
 8)
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Vask og rengøring af MC ...Hvordan ?
« Svar #44 Dato: Juni 20, 2006, 10:24:25 am »
Nogen der har erfaring med hvilken Voks der er bedst og hvor den kan købes ?
Jeg har de sidste par år brugt Ultra Glozz, som er noget flydende såkaldt "kemisk glas" med en let slibende effekt.
I følge vejledningen skal det kun påføres en gang årligt, men det holder ikke helt syntes jeg.

Jeg købte det hos Enghave til en horribel overpris, så næste gang vil jeg nok bare købe noget almindelig fast voks fra Simoniz eller Turtle - det ved man hvad er.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson