Forfatter Emne: Olieskift på styrdæmper.  (Læst 11478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Damage

  • Gæst
Olieskift på styrdæmper.
« Dato: Maj 01, 2007, 05:39:01 pm »
Jeg synes at den standard styrdæmper på min SV1000SK6 ikke dæmper nok og så larmer (knaser) den mår man laver
kraftige udslag med styret.

Jeg har så efterfølgende fundet ud af at nogle skifter olien ud i styrdæmperen til en med højere viskositet, så det har jeg så gjort.

Først så opdager man at grunden til at styrdæmperen "knaser" er, at der er luft i olien, der kommer en masse luft ud
når man dræner dæmperen. Det er et problem fordi så har dæmperen ikke en jævn arbejdsgang. :shock:
Olien i styrdæmperen er en 5W og jeg havde en lille sjat Hyperpro 10W forgaffel olie stående efter jeg har skiftet fjedre
i forgaflen, der skal bruges ca. 10ml. (det skal være forgaffel olie)
Ved påfyldning af den nye olie skal man være lidt tålmodig og være grundig med at trække stemplet frem og tilbage mange
gange for at få alt luft ud af dæmperen. Det har taget mig ca. 45 min. inc. af og påmontering.

Resultatet er en styrdæmper hvor du kan mærke at den rent faktisk dæmper! og en mere rolig maskine...specielt ved høje hastigheder.  :D

Denne løsning kan dog ikke sammenlignes med en eftermonteret justerbar styrdæmper, de er væsentlig bedre.

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #1 Dato: Maj 01, 2007, 11:21:32 pm »
Jeg synes at den standard styrdæmper på min SV1000SK6 ikke dæmper nok og så larmer (knaser) den mår man laver
kraftige udslag med styret.

Jeg har så efterfølgende fundet ud af at nogle skifter olien ud i styrdæmperen til en med højere viskositet, så det har jeg så gjort.

Først så opdager man at grunden til at styrdæmperen "knaser" er, at der er luft i olien, der kommer en masse luft ud
når man dræner dæmperen. Det er et problem fordi så har dæmperen ikke en jævn arbejdsgang. :shock:
Olien i styrdæmperen er en 5W og jeg havde en lille sjat Hyperpro 10W forgaffel olie stående efter jeg har skiftet fjedre
i forgaflen, der skal bruges ca. 10ml. (det skal være forgaffel olie)
Ved påfyldning af den nye olie skal man være lidt tålmodig og være grundig med at trække stemplet frem og tilbage mange
gange for at få alt luft ud af dæmperen. Det har taget mig ca. 45 min. inc. af og påmontering.

Resultatet er en styrdæmper hvor du kan mærke at den rent faktisk dæmper! og en mere rolig maskine...specielt ved høje hastigheder.  :D

Denne løsning kan dog ikke sammenlignes med en eftermonteret justerbar styrdæmper, de er væsentlig bedre.

Kanon ide at skifte olien i styrdæmperen, det skal jeg sku da lige have gjort....

Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #2 Dato: Maj 02, 2007, 10:48:25 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie
   

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #3 Dato: Maj 09, 2007, 03:02:08 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie

Hvis man går op i tal altså fra 5 til 10 , bliver olien ikke tyndere så og der med mindre dæmpning ???

Ellers fedt at støde på dette emne for i vinters da jeg roede med biken kunne jeg mærke på styrdemperen at det var som om den havde et "hul" midt på som måtte være luft og det er der jo sikkert stadig men det er så ikke så nemt at mærke når dæmperen er monteret igen.

Damage

  • Gæst
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #4 Dato: Maj 09, 2007, 11:21:12 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie

Hvis man går op i tal altså fra 5 til 10 , bliver olien ikke tyndere så og der med mindre dæmpning ???

Ellers fedt at støde på dette emne for i vinters da jeg roede med biken kunne jeg mærke på styrdemperen at det var som om den havde et "hul" midt på som måtte være luft og det er der jo sikkert stadig men det er så ikke så nemt at mærke når dæmperen er monteret igen.

Hvis man går op i tal betyder det en højere viskositet dvs. en tykkere olie, og da SV styrdæmperen ikke er justerbar betyder det at med en tykkere olie vil styrdæmperen give mere modstand.

Hvis du afmonterer styrdæmperen og arbejder med den vil du tydeligt kunne mærke hvis der er luft i den.

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #5 Dato: Maj 09, 2007, 11:32:40 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie

Hvis man går op i tal altså fra 5 til 10 , bliver olien ikke tyndere så og der med mindre dæmpning ???

Ellers fedt at støde på dette emne for i vinters da jeg roede med biken kunne jeg mærke på styrdemperen at det var som om den havde et "hul" midt på som måtte være luft og det er der jo sikkert stadig men det er så ikke så nemt at mærke når dæmperen er monteret igen.

Hvis man går op i tal betyder det en højere viskositet dvs. en tykkere olie, og da SV styrdæmperen ikke er justerbar betyder det at med en tykkere olie vil styrdæmperen give mere modstand.

Hvis du afmonterer styrdæmperen og arbejder med den vil du tydeligt kunne mærke hvis der er luft i den.

Ok det var lige det jeg skulle have på plads men at olien bliver tykkere når man går op i tallet, så tror jeg lige jeg skal have mit skiftet ud til en 10ér for jeg er da helt sikker på at der er luft i min dæmper  :brok:

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #6 Dato: Maj 09, 2007, 04:37:34 pm »
Kan man egentlig ikke bare udlufte den ?? Der var også pænt med luft i min - som gør at det er forskelligt hvor den IKKE dæmper  :shock: :shock: Nu er der et par ting jeg bedre forstår...

Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Damage

  • Gæst
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #7 Dato: Maj 09, 2007, 10:34:53 pm »
Kan man egentlig ikke bare udlufte den ?? Der var også pænt med luft i min - som gør at det er forskelligt hvor den IKKE dæmper  :shock: :shock: Nu er der et par ting jeg bedre forstår...

Mvh
GD


Du kan godt bare lufte den ud, men det luft som kommer ud skal erstattes med olie... 

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #8 Dato: Maj 10, 2007, 12:44:17 am »
Kan man egentlig ikke bare udlufte den ?? Der var også pænt med luft i min - som gør at det er forskelligt hvor den IKKE dæmper  :shock: :shock: Nu er der et par ting jeg bedre forstår...

Mvh
GD


Du kan godt bare lufte den ud, men det luft som kommer ud skal erstattes med olie... 

Ok.. nu har jeg så brug for en "how to".. kan ikke finde noget i værkstedsmanualen, der står bare at hvis den ikke virker korrekt skal den udskiftes  :whatever:... Det er da ved den lille umbaco-skrue du tapper, genfylder og udlufter den, er det ik´?  hvor /hvordan fandt du ud af hvor meget olie der skal være i den og hvilken viskositet det er fra fabrikken ? Jeg kan intet finde..

Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #9 Dato: Maj 10, 2007, 02:10:20 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie

Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?

Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?

Damage

  • Gæst
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #10 Dato: Maj 10, 2007, 07:55:01 am »
Kan man egentlig ikke bare udlufte den ?? Der var også pænt med luft i min - som gør at det er forskelligt hvor den IKKE dæmper  :shock: :shock: Nu er der et par ting jeg bedre forstår...

Mvh
GD


Du kan godt bare lufte den ud, men det luft som kommer ud skal erstattes med olie... 

Ok.. nu har jeg så brug for en "how to".. kan ikke finde noget i værkstedsmanualen, der står bare at hvis den ikke virker korrekt skal den udskiftes  :whatever:... Det er da ved den lille umbaco-skrue du tapper, genfylder og udlufter den, er det ik´?  hvor /hvordan fandt du ud af hvor meget olie der skal være i den og hvilken viskositet det er fra fabrikken ? Jeg kan intet finde..

Mvh
GD

Korrekt, det er den lille umbaco-skrue man skruger ud og udlufter/genfylder med olie.

Jeg har læst mig til det på den amerikanske SV forum side. Olien i styrdæmperen er en 5W fra fabrikken. De 10ml var ca. det jeg fyldte i min styrdæmper, så det er nok det samme som skal i din.  :D 


Damage

  • Gæst
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #11 Dato: Maj 10, 2007, 07:59:19 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie

Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?

Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?

Er der en speciel grund til at du ikke tror på at jeg har fyldt min styrdæmper med 10W og at det virker?  :undecided:

Du kan købe forgaffelolie fra Motorex i 5W, 7.5W og 10W  :)

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #12 Dato: Maj 11, 2007, 03:23:04 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie

Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?

Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?

Er der en speciel grund til at du ikke tror på at jeg har fyldt min styrdæmper med 10W og at det virker?  :undecided:

Du kan købe forgaffelolie fra Motorex i 5W, 7.5W og 10W  :)

Er der en speciel grund til at du tror, at jeg ikke tror på du har fyldt 10W i din styrdæmper  :club: ????????????????????

Prøv at læse hele tråden igennem igen, så der du måske et sammenhæng på de spørgsmål jeg har stillet og til hvem jeg har stillet dem og der med ingen indikationer på hvor vidt jeg tror eller ikke tror på det du skriver  :hand:

Anyway tak for svarret på at man kan købe 7,5W  :mrgreen:


Damage

  • Gæst
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #13 Dato: Maj 11, 2007, 07:51:35 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie

Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?

Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?

Er der en speciel grund til at du ikke tror på at jeg har fyldt min styrdæmper med 10W og at det virker?  :undecided:

Du kan købe forgaffelolie fra Motorex i 5W, 7.5W og 10W  :)

Er der en speciel grund til at du tror, at jeg ikke tror på du har fyldt 10W i din styrdæmper  :club: ????????????????????

Prøv at læse hele tråden igennem igen, så der du måske et sammenhæng på de spørgsmål jeg har stillet og til hvem jeg har stillet dem og der med ingen indikationer på hvor vidt jeg tror eller ikke tror på det du skriver  :hand:

Anyway tak for svarret på at man kan købe 7,5W  :mrgreen:



Du spørger om "du roligt kan fylde den med 10W" og det er jo nettop det jeg har gjort!  :blink:

Det var nu ikke for at provokerer at jeg skrev det, og jeg har da også læst tråden og er klar over at det ikke var mig du spurgte men jeg svarede alligevel fordi jeg kendte svaret, men det skal jeg da nok tænke over næste gang.


Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #14 Dato: Maj 11, 2007, 09:15:40 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie

Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?

Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?

jeg fyldte 7,5W i, fordi det var det jeg havde på det tidspunkt, havde jeg haft 10w var det røget i