Forfatter Emne: Olieskift på styrdæmper.  (Læst 11479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #15 Dato: Maj 11, 2007, 09:50:08 am »
Jeg har sådan en smart fætter.
Så kan man have 5w om mandagen og onsdagen, 7½w om torsdagen og 10w om søndagen på Sturup  :hand: :mrgreen: :mrgreen:

Dét spiller! :orkester:


 :afro: Nælz
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Damage

  • Gæst
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #16 Dato: Maj 11, 2007, 09:56:39 am »
Jeg har sådan en smart fætter.
Så kan man have 5w om mandagen og onsdagen, 7½w om torsdagen og 10w om søndagen på Sturup  :hand: :mrgreen: :mrgreen:

Dét spiller! :orkester:


 :afro: Nælz

Ja...det er jo den fede løsning.  :thumbsup:

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #17 Dato: Maj 12, 2007, 12:27:29 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie

Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?

Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?

Er der en speciel grund til at du ikke tror på at jeg har fyldt min styrdæmper med 10W og at det virker?  :undecided:

Du kan købe forgaffelolie fra Motorex i 5W, 7.5W og 10W  :)

Er der en speciel grund til at du tror, at jeg ikke tror på du har fyldt 10W i din styrdæmper  :club: ????????????????????

Prøv at læse hele tråden igennem igen, så der du måske et sammenhæng på de spørgsmål jeg har stillet og til hvem jeg har stillet dem og der med ingen indikationer på hvor vidt jeg tror eller ikke tror på det du skriver  :hand:

Anyway tak for svarret på at man kan købe 7,5W  :mrgreen:



Du spørger om "du roligt kan fylde den med 10W" og det er jo nettop det jeg har gjort!  :blink:

Det var nu ikke for at provokerer at jeg skrev det, og jeg har da også læst tråden og er klar over at det ikke var mig du spurgte men jeg svarede alligevel fordi jeg kendte svaret, men det skal jeg da nok tænke over næste gang.



Godt ord igen, jeg syntes da det er helt i orden at give et svar på et spørgsmål der er rette til en anden bruger, det var nok mere dit ordvalg jeg mener var lidt malplaseret :dead:

Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget andet, for nu er jeg da ikke i tvivl om at jeg også skal ud om købe en slat 10W og fylde min styrdæmper med det  :lol: :lol:

Damage

  • Gæst
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #18 Dato: Maj 12, 2007, 11:06:27 am »
jeg skiftede til 7.5w i vinters da jeg alligevel rodede med olie

Hvor meget mere dæmper den med 7,5w og kan jeg rolig fylde den med 10w ?

Er der ikke noget med at gaffelolie fås som 5 eller 10 og blander man det halv af hver bliver det jo så 7,5 eller kan det købes som 7,5 ?

Er der en speciel grund til at du ikke tror på at jeg har fyldt min styrdæmper med 10W og at det virker?  :undecided:

Du kan købe forgaffelolie fra Motorex i 5W, 7.5W og 10W  :)

Er der en speciel grund til at du tror, at jeg ikke tror på du har fyldt 10W i din styrdæmper  :club: ????????????????????

Prøv at læse hele tråden igennem igen, så der du måske et sammenhæng på de spørgsmål jeg har stillet og til hvem jeg har stillet dem og der med ingen indikationer på hvor vidt jeg tror eller ikke tror på det du skriver  :hand:

Anyway tak for svarret på at man kan købe 7,5W  :mrgreen:



Du spørger om "du roligt kan fylde den med 10W" og det er jo nettop det jeg har gjort!  :blink:

Det var nu ikke for at provokerer at jeg skrev det, og jeg har da også læst tråden og er klar over at det ikke var mig du spurgte men jeg svarede alligevel fordi jeg kendte svaret, men det skal jeg da nok tænke over næste gang.



Godt ord igen, jeg syntes da det er helt i orden at give et svar på et spørgsmål der er rette til en anden bruger, det var nok mere dit ordvalg jeg mener var lidt malplaseret :dead:

Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget andet, for nu er jeg da ikke i tvivl om at jeg også skal ud om købe en slat 10W og fylde min styrdæmper med det  :lol: :lol:

Helt ok. Du vil kunne mærke stor forskel på din styrdæmper og stabiliteten af mc´en når du har skiftet til 10W.  :thumbsup:

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #19 Dato: Maj 15, 2007, 10:06:49 pm »
Coool  :orkester: har skiftet olien i styrdæmperen og påfyldt OLIE - ikke halvt olie og halvt luft som den kommer fra fabrikken...  :brok:

Har dog fyldt 15w på, hvilket som forventet er liiige tyk nok (havde ikke andet) må sige at det gav en meget mere stabil ged. Nu KAN jeg da ikke leve uden en justerbar progressiv hyperpro styrdæmper, men  :brok: :brok: hvor er de da dyre i DK

Var ikke klar over hvor vital en del styrdæmperen egentlig er.....

Mvh
Gd
« Senest Redigeret: Maj 15, 2007, 10:13:05 pm af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Damage

  • Gæst
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #20 Dato: Maj 16, 2007, 09:36:05 am »
Coool  :orkester: har skiftet olien i styrdæmperen og påfyldt OLIE - ikke halvt olie og halvt luft som den kommer fra fabrikken...  :brok:

Har dog fyldt 15w på, hvilket som forventet er liiige tyk nok (havde ikke andet) må sige at det gav en meget mere stabil ged. Nu KAN jeg da ikke leve uden en justerbar progressiv hyperpro styrdæmper, men  :brok: :brok: hvor er de da dyre i DK

Var ikke klar over hvor vital en del styrdæmperen egentlig er.....

Mvh
Gd

Ja...jeg var også lidt overrasket, og jeg kan godt forstå at du synes 15W er lige tyk nok, da jeg fyldte 10W i min var dæmpningen VÆSENTLIG kraftigere.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #21 Dato: Maj 16, 2007, 10:20:24 am »
Inden I nu går helt amok med 15, 20 og 25w olie, så prøv lige at lave en undvigemanøvre. Træg styring er ikke ubetinget godt!

Jeg tror oven i hatten at TouringNyt engang skrev at hvis man ellers havde justeret sin affjedring ordenligt, så var en styrdæmper overflødig. Det må jo betyde at man kan spare 500gr i forenden på en SV1000 eftersom den er fuldt justerbar.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

AHEP

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 262
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #22 Dato: Maj 16, 2007, 11:10:43 am »
Nu KAN jeg da ikke leve uden en justerbar progressiv hyperpro styrdæmper, men  :brok: :brok: hvor er de da dyre i DK
Mvh
Gd
Prøv www.alex-mc.dk han sælger hyperpro
« Senest Redigeret: Maj 16, 2007, 04:02:18 pm af AHEP »
Anders
Suzuki GS500E 96

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #23 Dato: Maj 16, 2007, 03:07:26 pm »
Inden I nu går helt amok med 15, 20 og 25w olie, så prøv lige at lave en undvigemanøvre. Træg styring er ikke ubetinget godt!

Jeg tror oven i hatten at TouringNyt engang skrev at hvis man ellers havde justeret sin affjedring ordenligt, så var en styrdæmper overflødig. Det må jo betyde at man kan spare 500gr i forenden på en SV1000 eftersom den er fuldt justerbar.

Tror du ikke at jeg gennemtestede køreegenskaberne, altså om den var for træg ved hurtige udslag  :huh: :huh:

Jeg var da godt klar over at 15w var i overkanten, men det skulle da prøves da det var det jeg havde - og jeg vil da heller ikke anbefale nogen at bruge 15w - hvis du havde forstået det sådan.

TouringNyt kan sku selv være overflødig, kan de  :whatever:

Mvh
GD
« Senest Redigeret: Maj 16, 2007, 03:10:55 pm af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #24 Dato: Maj 16, 2007, 11:50:29 pm »
Tror du ikke at jeg gennemtestede køreegenskaberne, altså om den var for træg ved hurtige udslag  :huh: :huh:

Jeg var da godt klar over at 15w var i overkanten, men det skulle da prøves da det var det jeg havde - og jeg vil da heller ikke anbefale nogen at bruge 15w - hvis du havde forstået det sådan.

Hvad ved jeg?  :huh: :huh:
Jeg siger bare at "mere er ikke bedre". Tykke bløde handsker er også behagelige, men de stjæler noget af følingen med bremsen. En træg styrdæmper stjæler nogle af signalerne fra forhjulet, så det er sværere at vurdere "hvordan cyklen har det på underlaget". Det er det hele.

Jeg har lige købt en styrdæmper, men endnu ikke monteret den. Jeg savner den på bane til når man krudter modellen af ud af svingene. Jeg kan ikke justere en skid på min forgaffel (ud over nogle timer i værkstedet), så det er rart at kunne tage toppen af udslagene ved kørsel over ujævnheder. Min plan er at stille den så løst som muligt - ikke så stramt som muligt. Det er det hele.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #25 Dato: Maj 17, 2007, 05:27:30 pm »
Jeg fik sgu skiftet olien på min org styrdæmper idag til noget 10w. Den knaser ikke mere og styret er kun marginalt tungere at dreje end før, og så fik jeg lige givet begge kugleled en frisk klat fedtsmørelse.

Nu må regnen godt skride så jeg kan komme ud og lege med maskineriet...!
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #26 Dato: Maj 17, 2007, 11:03:48 pm »
Jeg fik sgu skiftet olien på min org styrdæmper idag til noget 10w. Den knaser ikke mere og styret er kun marginalt tungere at dreje end før, og så fik jeg lige givet begge kugleled en frisk klat fedtsmørelse.

Nu må regnen godt skride så jeg kan komme ud og lege med maskineriet...!

Ja det kan godt mærkes når luften skiftes ud med olie....

Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

SvBandit

  • Wannabe
  • Indlæg: 3
  • Nyvasket og klar for tur en tidlig vårdag
    • Mc rider og fotograf
Re: Olieskift på styrdæmper.
« Svar #27 Dato: Juni 02, 2007, 11:04:11 pm »
Skiftet fra den originale 5w i dag til 10w, merket litt forskjell, og når sykkelen kommer ned igjen etter power wheelie i 1. gir så er den mer stabil. før slo den litt, men nå er den merkbart mer stabil.
Knalltips dette med andre ord  :D

Ett tips til de som ska skifte: Bruk en slik medisinsk sprøyte, jeg hadde en som rommet 10ml, pluss en kanyl(spiss), for da ble det meget lett at fylle på olje. Fra jeg startet ta av demperen til den sto på igjen med ny olje tok det under en halv time  :)