Forfatter Emne: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør  (Læst 11725 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Hej forum,

Jeg har igennem tiden hørt en masse dårlige forklaringer på hvad der er godt og skidt ved de mest kendte filtre. Især har der været mange tynde forklaringer på hvorfor man skal vælge det ene frem for det andet når man taler om K&N og Pipercross.

Jeg var nede hos Mr. Dyno igår som i den forbindelse tog sig tid til at fortælle mig en ting eller to omkring luftfiltre. I forlængelse af at jeg nok har kvajet mig lidt føler jeg at jeg hellere må dele min nyfundne viden med jer! (forklaring følger)

Jeg er ikke ekspert i luft-filtre og håber derfor på at der er nogen der vil irettesætte mig hvis jeg har skrevet noget alvorligt forkert!

Hvad er forskellen
Som man kan se i bunden af denne post så er der vedhæftet 2 billeder som tydeligvis er ganske forskellige. Billederne forestiller en komplet SV-luftfilterkasse og et eksponeret filter. Den komplette luftkasse er ens hvad end man har standard eller K&N filter. Pipercross filteret som ses nederst er en decideret ombygning af luftkassen.

  • Standardfilter: Standardfiltret ligger gemt inde i kassen og trækker vejret igennem den snorkel som sidder på forsiden af kassen. Størrelsen på denne varierer så vidt jeg ved imellem 650'eren og 1000'eren. Filtret virker lige som et kaffefilter og består af et så finmasket lag at faste partikler i den gennemstrømmende luft fanges. Dette betyder dog at luftmodstanden i filtret øges. Når filtret er tilpas beskidt skal det skiftes og kan IKKE genbruges.
  • K&N filter: K&N filtret kan monteres i en standard luftkasse og erstatter standardfilteret. Forskellen på standard- og K&N filtret er at K&N filtret har mange lag af forskelligematerialer og er mindre finmasket. Dette filter virker ved at de gennesmstrømmende partikler når de passerer igennem de forskellige lag pga. friktion får en svag elektrisk ladning og derved kan fanges i spændingsforskellem mellem toppen og bunden af filteret. Størrelsen på maskerne i filtret er meget vigtig i forhold til hvor godt filteret virker. Man må derfor IKKE rense et K&N filter med trykluft som jeg har gjort - for så presser man maskerne fra hinanden og ødelægger filteret.
  • Bore huller i luftkassen: Nogle SV ejere borer huller i den øverste del af luftkassen for at øge air-flow til filteret. Hvis man gør dette skal man være omhyggelig med at sørge for ikke at få plasticrester ind i sin luftkasse. Tag derfor overdelen af før der bores!
  • Tank Raisers: Klodser som monteres imellem tank og stel med henblik på at øge det gab som luften skal strømme igennem for at nå ind til motoren med henblik på at skabe bedre air-flow.
  • Snorkel: Jeg har ladet mig fortælle at man kan montere en snorkel fra en 1000'er på en 650'er for at øge air-flow hvis man ikke vil bore i luftkassen.
  • Pipercross filter: Fungerer ved at erstatte den øverste del af luftfilterkassen som det ses på den nederste billeder. Selve filteret minder meget om K&N men har en bedre luftgennemstrømning pga. måden det monteres på.

Hvad så hvis man har K&N filter og borer huller i luftkassen?

Ja altså - det kommer an på hvor meget flueknepper man er. Nogle vil hævde at der er en markant forskel andre vil sige at der ikke er. Det kan dog ikke afvises at Pipercross er den mest air-flow optimale løsning. Samtidigt er det også lidt nemmere at sælge en cykel hvor de originale dele medfølger UDEN huller  :wink:

Støj?

Jo mere air-flow jo mere støj (hovedsageligt indsugnings brøl)
« Senest Redigeret: September 19, 2007, 10:00:20 am af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

langemand

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1074
  • Fz1-N
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #1 Dato: September 19, 2007, 04:40:10 pm »
 :respekt:
glæder mig til det bliver min tur....  hvordan er det med ekstra støj.....
overvejer at klistre lidt skum på indersiden af tanken for at dæmpe lidt...
nu med yamaha fz1 2008

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #2 Dato: September 19, 2007, 07:21:29 pm »
:respekt:
glæder mig til det bliver min tur....  hvordan er det med ekstra støj.....
overvejer at klistre lidt skum på indersiden af tanken for at dæmpe lidt...
Du kan jo bare monter det pipercross filter, og er der for meget støj. Så bare gi' den det skum, til du er tilfreds...

Men jeg vil mene, at et af pluserne ved pipercross er netop indsugningsbrølet  :twisted:
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #3 Dato: September 19, 2007, 08:26:08 pm »
:respekt:
glæder mig til det bliver min tur....  hvordan er det med ekstra støj.....
overvejer at klistre lidt skum på indersiden af tanken for at dæmpe lidt...

Jeg venter stadig på at få den tilbage. Jeg får også lige skiftet kædekit ved samme lejlighed - så det trækker lidt ud. Ove (Mr. Dyno) siger at man i alle tilfælde bør køre med ørepropper. Men jeg tror at han mener uanet om man har Pipercross eller ej.

Hvis man stopper skum ind under tanken skal man overveje at man kan komme til at ødelægge den ydelse man får ved at have et pipercross filter monteret. Altså hvis man putter for meget skum ind. Ligeledes skal man sørge for at det sidder rigtigt godt fast og kan tåle varmen i bageriet! Det er ikke for sjov at der er aluminiums-/uldforing under tanken  :wink:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Mads | Hvidovre

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 169
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #4 Dato: Januar 25, 2009, 01:51:45 pm »
Bliver spændende at høre din modoficering til den næste bulderdag :)

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #5 Dato: Januar 25, 2009, 02:31:55 pm »
Bliver spændende at høre din modoficering til den næste bulderdag :)

Mjjaaeh... Men jeg har den nok ikke længere til Bulderdagen  :wink: Om ikke andet ruller jeg i så fald op på en lille overraskelse som også bliver spændende at få en måling på :angel:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Pyrotek

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 264
  • Nu med underseat Exhaust
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #6 Dato: Januar 25, 2009, 02:58:44 pm »
Når vi nu har fat i det hvad er det så for et filter som de sælger hos Thansen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893

Vil jeg få noget ud af og montere det uden at få cyklen rullet? Jeg tænker på hvor meget elektroniken selv kan dosere mere af benzin ved at luftmængdemåleren mærker det er kommet på ?
Gul SV 650S K5

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #7 Dato: Januar 25, 2009, 03:16:14 pm »
Når vi nu har fat i det hvad er det så for et filter som de sælger hos Thansen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893

Det er Pipercross filtre som beskrevet her ovenfor...

Vil jeg få noget ud af og montere det uden at få cyklen rullet? Jeg tænker på hvor meget elektroniken selv kan dosere mere af benzin ved at luftmængdemåleren mærker det er kommet på ?

Det er der mange der har diskuteret... Der er en hvis risiko for at køre med for fattig benzin-blanding hvilket kan skade motoren. Jeg skal ikke kunne sige at det er tilfældet men fik min rullet for at være sikker på at jeg fik det meste ud af modifikationen og ikke risikerede at skde min cykel.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #8 Dato: Januar 25, 2009, 03:36:14 pm »
Det åbne KN filter jeg fik på hos Mr. Dyno Ove fjerner man osse
den øverste del af luftfilter kassen, min brøler bestemt
osse en del........

Mvh Henrik
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #9 Dato: Januar 25, 2009, 03:43:07 pm »
Det åbne KN filter jeg fik på hos Mr. Dyno Ove fjerner man osse
den øverste del af luftfilter kassen, min brøler bestemt
osse en del........

Mvh Henrik

Og du er sikker på at det er K&N?

Jeg havde nemlig K&N på før jeg fik Pipercross og det var en erstatning for standardfilteret i selve kassen...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #10 Dato: Januar 25, 2009, 03:47:41 pm »
Der er ikke luftmassemåler på en SV'er - den kører efter faste kurver med kompensation fra temperatur og lambda.

Med andre ord, skal man sørge for at få blanding tjekket når man skifter filter, selvom man i 99 ud af 100 tilfælde ender på det samme, menlig fed fra 0-25%, mager fra 25-75% og fed igen over 75% omdrejninger ved fuld gas.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #11 Dato: Januar 25, 2009, 06:10:44 pm »
Det åbne KN filter jeg fik på hos Mr. Dyno Ove fjerner man osse
den øverste del af luftfilter kassen, min brøler bestemt
osse en del........

Mvh Henrik

Og du er sikker på at det er K&N?

Jeg havde nemlig K&N på før jeg fik Pipercross og det var en erstatning for standardfilteret i selve kassen...

Jep er meget sikker, min øverste del af luftfilter kassen er taget af, det er Mr Dyno der har lavet det
den brøler osse når den får gas..

Mvh Henrik
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #12 Dato: Januar 25, 2009, 07:00:35 pm »
Det åbne KN filter jeg fik på hos Mr. Dyno Ove fjerner man osse
den øverste del af luftfilter kassen, min brøler bestemt
osse en del........

Mvh Henrik

Og du er sikker på at det er K&N?

Jeg havde nemlig K&N på før jeg fik Pipercross og det var en erstatning for standardfilteret i selve kassen...

Jep er meget sikker, min øverste del af luftfilter kassen er taget af, det er Mr Dyno der har lavet det
den brøler osse når den får gas..

Mvh Henrik

Strange! Min er også lavet hos Mr. Dyno (med Pipercross filter som han satte i)...

Normalt er det disse K&N filtre Dot-E og Me Dyno sælger til SV1000ere

http://www.dot-e.dk/news/produkt/kn/mc/ProBes.2004-06-23.2852

... og disse Pipercross filtre (der er dog ikke malet logo på skummet på dem de sælger)

http://www.dot-e.dk/news/produkt/pipercross/ProBes.2004-06-11.2849

Som de selv skriver er det med Pipercross de kommer udenom den flaskehals som luftfilterkassen udgør.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Claus m

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 510
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #13 Dato: Januar 25, 2009, 08:47:37 pm »
Når vi nu har fat i det hvad er det så for et filter som de sælger hos Thansen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893

Det er Pipercross filtre som beskrevet her ovenfor...

Vil jeg få noget ud af og montere det uden at få cyklen rullet? Jeg tænker på hvor meget elektroniken selv kan dosere mere af benzin ved at luftmængdemåleren mærker det er kommet på ?

Det er der mange der har diskuteret... Der er en hvis risiko for at køre med for fattig benzin-blanding hvilket kan skade motoren. Jeg skal ikke kunne sige at det er tilfældet men fik min rullet for at være sikker på at jeg fik det meste ud af modifikationen og ikke risikerede at skde min cykel.

Det pipercross de sælger hos T-Hansen er ikke det som henvises til ovenfor, ikke til oldschool ihvertfald. Har selv købt et, og det var bare en erstatning for standardindsatsen. Har sidenhen fået fortalt at pipercross har flere modeller, hvor den T-Hansen sælger ikke er racemodellen.
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Facts om performance luftfiltre (K&N og Pipercross) + mods og tilbehør
« Svar #14 Dato: Januar 25, 2009, 09:35:30 pm »
Når vi nu har fat i det hvad er det så for et filter som de sælger hos Thansen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2393463294&n=-1514326011&pn=-1514325893

Det er Pipercross filtre som beskrevet her ovenfor...

Vil jeg få noget ud af og montere det uden at få cyklen rullet? Jeg tænker på hvor meget elektroniken selv kan dosere mere af benzin ved at luftmængdemåleren mærker det er kommet på ?

Det er der mange der har diskuteret... Der er en hvis risiko for at køre med for fattig benzin-blanding hvilket kan skade motoren. Jeg skal ikke kunne sige at det er tilfældet men fik min rullet for at være sikker på at jeg fik det meste ud af modifikationen og ikke risikerede at skde min cykel.

Det pipercross de sælger hos T-Hansen er ikke det som henvises til ovenfor, ikke til oldschool ihvertfald. Har selv købt et, og det var bare en erstatning for standardindsatsen. Har sidenhen fået fortalt at pipercross har flere modeller, hvor den T-Hansen sælger ikke er racemodellen.

Rart at vide - for de var ellers billige!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4