Forfatter Emne: Klip i kortet...?  (Læst 10263 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ladegaard

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 46
  • Sort SV650S K7
Re: Klip i kortet...?
« Svar #60 Dato: September 14, 2006, 02:00:27 pm »
Har ladet mig fortælle det samme af min kørelærer. Men, hvis det drejer sig om kø-kørsel, så er det okay (altså ikke ulovligt) at køre udenom bilerne, selvom man derved er to køretøjer i den samme bane, blot man husker ikke at ligge og køre zig zag hen over kørebanestriberne. Man skal altså holde sin bane og det skal foregå venstre om.
SV650S ABS K7 - Sort med røde rimstripes og andet li'r

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Klip i kortet...?
« Svar #61 Dato: September 14, 2006, 02:19:31 pm »
Gir det klip at trille mellem blikkasserne på motorvejen? :police:

Gad jeg også godt vide .... gør det dagligt !
Hvis jeg ikke husker helt galt, har det første tilfælde ikke været for en domstol endnu !

Men jeg kunne sgu også godt bruge at vide det, for jeg gør det også (jfr mine "regler" :wink:) ofte.
Her er et uddrag af Færdselsloven:

Overhaling

§ 21.
  • Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af ikke registreringspligtig knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre.
  • Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare, herunder særlig:
    • 1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden hindring for overhalingen,
    • 2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet køretøj,
    • 3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og
    • 4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe for denne.
  • Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i øvrigt er opfyldt.
  • Stk. 4. Køretøj, som anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed overhales på den måde, der er mest hensigtsmæssig.
   
§ 22.
  • Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.
  • Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel. Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.

Forbud mod overhaling

§ 23.
  • Overhaling må ikke foretages:
    • 1) umiddelbart foran eller i vejkryds, medmindre:
      • a) køretøjerne er placeret i vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, jf. § 16, stk. 1,
      • b) overhaling skal ske til højre af hensyn til køretøj, der svinger til venstre,
      • c) færdslen i krydset reguleres af politi eller ved signalanlæg, eller
      • d) færdslen på den krydsende vej har ubetinget vigepligt i medfør af § 26,
    • 2) umiddelbart foran eller på en jernbaneoverkørsel, eller
    • 3) når oversigten foran eller på uoverskuelig bakke eller i vejkurve er begrænset, medmindre kørebanen i kørselsretningen har mindst to vognbaner, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.
  • Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved overhaling af tohjulet cykel og tohjulet ikke registreringspligtig knallert.

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24.
  • Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter §16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.
  • Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er forbeholdt en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses dette ikke som overhaling.

...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Klip i kortet...?
« Svar #62 Dato: September 14, 2006, 02:23:19 pm »
Har ladet mig fortælle det samme af min kørelærer. Men, hvis det drejer sig om kø-kørsel, så er det okay (altså ikke ulovligt) at køre udenom bilerne, selvom man derved er to køretøjer i den samme bane, blot man husker ikke at ligge og køre zig zag hen over kørebanestriberne. Man skal altså holde sin bane og det skal foregå venstre om.


Det er bare lidt trist at den almindelige danske bilist holder til VENSTRE i banen når den holder i køen  :brok:

Nogle få holder til højre, og en meget sjælden gang er der en der giver plads  :shock:
De sidste får som regl et venligt vink, når jeg triller forbi  :D

Nogle ganske få prøver også bevidst at blokere, og de får også en hilsen  :twisted:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?